Självkörande taxibilar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Självkörande taxibilar

Inlägg av AGCF »

Det har varit mycket snack om uber och att de är beredda att köpa alla Teslor 2020 om de kan gå i taxitrafik utan förare.

Kommer det att konkurrera med klassiskt bilägande? Bilen är nog den största enskilda utgiften för många familjer. Dyr i inköp, dyr i drift, få mil. Det kommer absolut bli så.

Sen är det hantverkare etc som "måste" ha sin bil, men det måste de inte alls. Byggfirmorna kan ha sina egna autonoma "lastbilar" som levererar ut till låg kostnad.

Det som man inte heller tänker på direkt är att även kollektivtrafiken i större delen av sverige konkurreras ut av dessa taxitjänster. Kollektivtrafiken har inte alls samma möjlighet att kapa kostnader för att möta konkurrensen. En taxibil som kommer inom 5 min även i glesbygd och kör dig port till port är svår att slå.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av Franz »

2020 kanske är lite optimistiskt men förr eller senare så har vi nog helt autonoma bilar. D.v.s. taxiförare är nog inget framtidsyrke. En hantverkarfirma, där man har färre bilar än anställda och där bilarna kör runt mellan arbetsplatserna vid behov, skulle kunna ha lägre kostnader än där varje hantverkare lägger beslag på en och samma bil hela dagen.

Jag ser fram emot när bilen kan köra hem en från en middag med vin eller varför inte sköta lämnade och hämtade av barnen från diverse aktiviteter/skola/kompisar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av bylund »

När bilarna blir självkörande kommer det bli extremt få som behöver egen bil, så i princip alla bilar blir taxi. Det är är några specialfall som blir undantag, typ arbetsredskap på ägor, eller andra arbetsbilar. Ren transport av människor och gods behöver man knappast ett eget fordon som står oanvänt 95 % av tiden.
När man sedan kan ge betyg åt medpassagerare kan man spara en slant på att dela bil med folk som kan bete sig. Dessutom att systemet vet vilka man har delat med, till skillnad från allmän kollektivtrafik, gör att man känner sig säkrare.
Trafiken kommer också att flyta bättre när folk åker självkörande, då flöden kan optimeras centralt, och är det inte plats på vägen precis när man vill åka är det ju bättre att stanna 10 min extra på kontoret eller hemma tills en lucka blir ledig än att köa 10 min.
Jag tror dock att transport av varor och gods kommer att vara självkörande innan persontransporter.

Det som jag ser som märkligt är dock att tåg fortfarande har förare (som inte kan göra mycket i en nödsituation i alla fall, då man inte riktigt kan tvärnita med ett tåg). Dessa borde ju vara jättelätta att ha självkörande. De är ju det, nästan, i och med att de tar över om föraren försöker köra för fort eller mot rött. Kanske är föraren är så liten del av kostnaden ändå i järnvägstrafik, att man väljer att inte gå hela vägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av LarsL »

Jag tror att många är som mig och ser bilen som en förlängning av hemmet. Vilket gör att jag är "hemma" direkt när jag sätter mig i bilen. Av den anledning tror jag att många ändå vill äga sin bil... Fast till slut kanske kostnaden blir så stor att det inte går att motivera emot att åka automat-taxi.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av Franz »

En tanke är ju att folk hyr ut sina bilar lite mer. D.v.s. om jag vill kan jag ju tjäna en slant på att bilen kör andra personer när jag inte själv behöver den.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av AGCF »

Det finns så mycket annat trevligt att lägga pengar på :) Som sagt tror jag även att kanske 80% av Sveriges kollektivtrafik kommer att konkurreras ut. Samt färdtjänst, varutransporter etc.

Vi får hoppas att inte prestigen gör att folk ändå fortsätter att köpa egna bilar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Vi får hoppas att inte prestigen gör att folk ändå fortsätter att köpa egna bilar.
För mig är det noll prestige att ha egen bil, det kan man se om man studerar min bil historik. Köper bilar begagnade och äger dem tills de är slut... Ingen prestige alltså. Men de är alltså en del av mitt hem, vilket det aldrig skulle bli med en Uber-taxi.
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av Superbar »

bylund skrev:
Jag tror dock att transport av varor och gods kommer att vara självkörande innan persontransporter.
Nja, det beror nog på vad du syftar på.

Inom vissa roller kan nog självkörande fordon snabbt och smidigt passa in. T.ex. terminal till terminal. Redan idag är det ofta så att terminalpersonalen överser/sköter lastning/lossning och förarens roll är att köra från punkt a till punkt b.

Däremot när det gäller leveranser till kund, speciellt då privatpersoner, så är förarens roll så mycket mer än att bara framföra fordonet. Hur kommer godset från fordonet till kunden? Hur säkerställer man att godset levererats till rätt person?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av bylund »

Visst, det beror på vilken typ av gods. Skrymmande leveranser som en tvättmaskin kanske man inte bara tippar av, medans för paket kan id-kort och kod (chippet på id-kortet kanske aktiveras redan innan vi har självkörande bilar rentav...), eller någon annan identifiering som triggar leveransen, öppna den lucka bakom vilken paketet ligger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av Superbar »

Någon form av mobil automatiserad "servicepoint" vore en möjlighet, likt det du beskriver, men det är allt det blir.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av danni »

Superbar skrev:
Någon form av mobil automatiserad "servicepoint" vore en möjlighet, likt det du beskriver, men det är allt det blir.
Tänk längre än så: http://www.amazon.com/b?node=8037720011
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Visst, det beror på vilken typ av gods. Skrymmande leveranser som en tvättmaskin kanske man inte bara tippar av, medans för paket kan id-kort och kod (chippet på id-kortet kanske aktiveras redan innan vi har självkörande bilar rentav...), eller någon annan identifiering som triggar leveransen, öppna den lucka bakom vilken paketet ligger.
Innan föraren slipper ta sig ut till mig så hoppas jag att de kommit på ett sätt så att jag slipper åka hem för att ta emot paketet.
Superbar
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 maj 2014 13:29
Ort: Uppsala

Re: Självkörande taxibilar

Inlägg av Superbar »

LarsL skrev:
Innan föraren slipper ta sig ut till mig så hoppas jag att de kommit på ett sätt så att jag slipper åka hem för att ta emot paketet.
Det finns redan, allt du behöver göra är att frånsäga dig rätten till ersättning vid skadat eller saknat gods. En så kallad "fullmakt". En poäng med automatiska system vore dock att utan förare så spelar tidpunkten mindre roll för kostnaden (OB tillägg o.s.v.). Borde vara lättare att schemalägga leveransen så att den passar dig. Till syvende och sisdt så är det som alltid en kostnadsfråga. Kör du direkt till en kund med en bil så är det mycket lättare att hålla en exakt tid, men det blir mycket högre kostnad än om du kör en slinga av t.ex. 20 kunder med en bil. Oavsett om det är en självkörande bil eller en med förare.
Skriv svar