Läste en kort batteriartikel i DN idag angående batterimyter.
Inte mycket nytt men enligt experten de intervjuade så håller ett modernt batteri i en mobil bäst om det aldrig går ner under 60%.
Antar att detsamma borde gälla teslans batterier i sådanna fall...
Håll laddningen över 60%
Moderator: Redaktion
Re: Håll laddningen över 60%
I artikeln nämns dock inget om att inte ladda till 100% för ofta.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Men vad är sant egentligen om fulladdning? Jag menar... man laddar ju telefonen, datorn, paddan fullt hela tiden varje dag. Laddar iofs ur mer ofta än man gör bilen. Men inte har jag märkt någon påtaglig försämring av mina diverse småprylars kapacitet över tid? Det var annat på gamla nickel-kadmium-tiden.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Min dator (Vaio) har ett "Battery care" läge som de rekommenderar om man använder den ansluten under längre perioder. Då kan man välja 80% eller 50% laddningsgrad. De tror alltså inte att det är bra att ladda fullt och låta stå, precis som Tesla säger.
Nån som vet om telefoner laddar lika fullt vid deras 100% som Tesla gör vid 100% eller om de stoppar tidigare? De har ju definitivt bricking protection vid 0% i alla fall.
Nån som vet om telefoner laddar lika fullt vid deras 100% som Tesla gör vid 100% eller om de stoppar tidigare? De har ju definitivt bricking protection vid 0% i alla fall.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld