Bilen loggar inte körning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Bilen loggar inte körning

Inlägg av frippe »

Var på väg hem från Italien och har fått lite knepiga fel under körning.

Bilen loggar inte vissa körningar. När jag tittar på tripp menyn strax efter SuC har den inte börjat visa att jag börjat köra. Trots att jag kanske kört 3-4 mil från SuC.

Sedan hoppar den igång och visar då en abnorm förbrukning, runt 600 wh/km. Energimätaren på grafen får en rejäl höjning i kurvan som går långt utanför displayen.

Bilen går som vanligt i känslan i körning. Hände efter två SuC på resan.

Vid omstart hoppar förbrukningen rätt efter ett tag.

Har en s70d från 2015 fortfarande under garanti.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Bilen loggar inte körning

Inlägg av Svenssons »

600 Wh/km är väl ingen abnorm förbrukning, det kan jag med lätthet få på min Model X... ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nja, på normal motorvägskörning i 120km/h utan någon märkbar lutning. Är 600wh/km som snitt under de senaste 50km rejält högt.

Tittar jag på Teslafi, finns inte ens de sträckor problemen visade sig med ens.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Min hängde upp sig efter en SuC stopp på väg till kroatien
Startade om datorer utan att det gav nån skillnad
Efter nästa SuC stopp då var allt som vanligt
70 från 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

De missade körningarna finns inte heller med på odometer, bilens trippmätare. Saknar drygt 25mil på den gentemot vad jag borde kört.

Innebär det att bilens körsträcka inte går att lita på? Blir lite knepigt vid begagnatköp.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
De missade körningarna finns inte heller med på odometer, bilens trippmätare. Saknar drygt 25mil på den gentemot vad jag borde kört.

Innebär det att bilens körsträcka inte går att lita på? Blir lite knepigt vid begagnatköp.
Tesla rättar till i efterhand
Har för mig att någons inte räknade ett tag men sen kom allt som en klump
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare

Inlägg av MattiasH »

Nu när vi bilade till Kroatien vid midsommar så råkade vi ut för att den plötsligt slutade logga sträckan och följaktligen även medelförbrukningen. Tid och energi tickade fortfarande på så när väl sträckan började ticka upp så blev snittet enormt. (Blev lite sur för mitt totala medel på sträckan blev ju plötsligt fel.)
Jag gissar att detta är en bugg i 2019.20.2.1.
Om odometern också räknat fel har jag inte rett ut ännu men skall se om jag kan få någon klarhet i det.
Däremot har jag sett på två fotografier några dagar senare (tagna på ICL:en) att odometern minskat 223km mellan bilder tagna 17.40 och 19.45. Inget jag noterade under resan. Trippmätaren verkar annars registrera att vi åkt 12km. Har inte hunnit reda ut vad som är korrekt men mer än 12km hade vi definitivt kört.
Försökte i det fallet räkna ut vilket värde som är korrekt, och preliminärt kom jag fram till att bilen korrigerat odometern i efterhand till ett korrekt visat värde, oklart varför.
20190619_082101.jpg
Skriv svar