Tesla Wall Connector. Köpa i USA?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Tesla Wall Connector. Köpa i USA?

Inlägg av svante76 »

Hej,

Jag står i kö för en Tesla X och har nu börjat titta på laddstation hemma. I USA går det att köpa en Tesla Wall Connector för 750 USD (se länk: http://shop.teslamotors.com/collections ... -connector )
Denna kommer tydligen först till Sverige i slutet av 2015. Jag åker till USA om en vecka och funderar på att köpa en Wall Connector. Vad tror ni, funkar den i Sverige och är den tillåten? Hos Tesla Sverige visste de inget om detta.

Vänliga hälsningar,

Svante
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Re: Tesla Wall Connector. Köpa i USA?

Inlägg av mahulkp »

Det är varken samma spänning i elnätet eller samma anslutningskontakt på bilen så den är inte användbar i Sverige tyvärr.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Är det någon som ligger på om den i Sverige? Det har stått "kommer snart" ganska många månader nu..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Är det någon som ligger på om den i Sverige? Det har stått "kommer snart" ganska många månader nu..
Står förväntas i slutet av 2015 nu istället:
http://www.teslamotors.com/sv_SE/models-charging

Dock tror jag att vanligt 16A trefasuttag skulle funka nästan lika bra fast till bråkdelen av kostnaden om man inte har en dubbelladdare i bilen.

Om det är DC är det en annan femma men det verkar inte vara det.
Laddbox.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ja, det har du rätt i. Idag har jag vanligt trefasuttag och det har fungerat kanon i ett år. Jag tar aldrig med mig laddsladden ändå. Det var när vi åkte på europafärd men då använde jag den bara på ett enda ställe.

Det är mer för att den är snygg att ha i garaget, som jag dock måste bygga först i så fall :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Som sagt var, köp ingen laddare i USA och vänta med att köpa laddare i Sverige tills Model X börjar levereras i Sverige. Om Model X kommer med samma laddare som i Model S så är det ingen ide egentligen med en laddbox. 16A 3-fas med en extra UMC (eller att du lämnar laddaren hemma normalt) fungerar exakt lika dant. Skulle du vilja montera dubbelladdare kanske det skulle vara lite mera vitts emd laddbox men frågan är hur ofta den kommer behövas.

Kanske kommer dock Model X med ny laddare i bilen typ som denna som faktiskt är mycket lik dagens laddare fast den klarar av 32A istället för 16A:

Bild
http://www.4evriders.org/2012/09/brusa- ... -vehicles/

Frågan är dock om det behövs någon laddbox och om det är värt de extra pengarna (dubbelladdare+laddbox+höjd säkring på hushållselen).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det är AC. Fördelen ser jag som att man inte behöver mecka med att lasta sladd varje gång. Man kan få precis samma effekt genom att köpa en till UMC, men en laddbox blir ju mycket snyggare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Lite orsaker varför jag tänkte köpa en sådan här:

* Mycket smidigare in/urkoppling vid regn. Jag har inte bilen i något garage.
* Väderskyddad konstruktion inklusive förvaring av kontakten (kan så klart köpas till även idag)
* Snyggare än UMCn
* Hanterar upp till 3-fas / 32A

Lite annat att också väga in:
En UMC är inte gratis heller så mellanskillnaden är inte så stor vilket jag tycker gör att ovan nämnda fördelar inte blir så dyrköpta. I mitt fall sitter 3-fasuttaget inte riktigt där det borde så jag hade ändå behövt ha en elektriker för att installera ett nytt.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

Tack för råd. Jag avvaktar köp.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Man skall aldrig köpa något i USA som skall anslutas till elnätet om det inte är avsett till Europa
Eller du har koll på hur du måste modifiera det
Grejer skall vara CE märkta som används till elnätet
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag gav upp väntan på Teslas väggladdare och köpte en extra UMC istället. Funkar perfekt!

Det enda jag saknar är en väderskyddad uppsägning av kontakten, så jag tjatar på SC att försöka få hit Teslas Wall Connector Cable Organizer istället:
http://shop.teslamotors.com/collections ... -organizer

Hittills utan framgång...

Är det någon som kan rekommendera någon annan väderskyddad hållare för typ2-kontakt?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag kör också med en extra UMC.
Nu har jag en hemma hela tiden och en extra i bilen.
Tycker det känns ganska bra att ha en extra i reserv. Skulle man någon gång få problem med en av dom så känns det bra att ha en extra.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

En extra UMC låter som en bra idé. Den "bästa" varianten verkar ju vara den Norska. Någon som vet om det går att beställa en Norsk UMC utanför Norge?

Sent from my iPad using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Martinen skrev:
Jag kör också med en extra UMC.
Nu har jag en hemma hela tiden och en extra i bilen.
Tycker det känns ganska bra att ha en extra i reserv. Skulle man någon gång få problem med en av dom så känns det bra att ha en extra.
+1 så har jag det också. Hemma har jag den i garaget så den är väderskyddad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag pratade faktiskt med SC i Stockholm om just detta idag!

Jag bokade in en service, för andra gången för samma problem eftersom de hade slarvat bort min servicetid, men hade trots det serviceordern kvar. Men i den stod det att jag beställt en extra UMC och röd 3-fasdapter, som jag fick redan vid leveransen 24/6! Det verkar lite rörigt där minst sagt...

Då passade jag på att fråga varför jag inte fått en norsk UMC eftersom de fungerar både i Sverige OCH Norge, till skillnad från min svenska som inte fungerade i Norge när jag var där i somras.

Beskedet jag fick var att det inte ens går att beställa norsk UMC i Sverige, och att jag skulle bli tvungen att själv skicka den till Norge för service om den gick sönder. Inte så service minded...
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

jpetters skrev:
En extra UMC låter som en bra idé. Den "bästa" varianten verkar ju vara den Norska. Någon som vet om det går att beställa en Norsk UMC utanför Norge?
Du får väl gå in på Nimber.com och fråga om nån kan leverera en till dig. Har du tur, så tar sig Bjørn Nyland en tur :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

jpetters skrev:

Sent from my iPad using Tapatalk
Försökte få min bil levererad med norsk UMC och jag var ute i god tid, men fick besked vid leverans att Norge inte fick leverera till Sverige. Tänkte åka förbi något Servicecenter i Norge för att inhandla en ...åker ändå där en del.
Då kan jag ha den svenska fast monterad i garaget hemma...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar