Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Moderator: Redaktion
Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Elon har vid ett par tillfällen på senare tid hävdat att Tesla bilar kommer öka i värde när dom får till full självkörning. Detta på grund av att bilen kan tjäna in pengar till ägaren genom att agera robottaxi. Om ovstående kommer levereras och fungera låter det för mig inte orimligt.
Om vi leker med tanken att han har rätt i ovanstående: Vad händer då med en leasad bil? Jag har företagsleasing via DNB (direkt via Teslas hemsida). Jag hittar inte om jag har rätt/första tjing på att köpa ut bilen. Dessutom blir ju "marknadsvärde" ganska intressant..
Någon som har tankar/bra info kring detta?
Om vi leker med tanken att han har rätt i ovanstående: Vad händer då med en leasad bil? Jag har företagsleasing via DNB (direkt via Teslas hemsida). Jag hittar inte om jag har rätt/första tjing på att köpa ut bilen. Dessutom blir ju "marknadsvärde" ganska intressant..
Någon som har tankar/bra info kring detta?
- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
DNB erbjuder normalt sett finansiell leasing till företagskunder, jag har också använt mig av DNB genom Tesla när jag beställde min förmånsbil genom företaget.
Alltså, du står för samtliga kostnader för fordonet gällande service, reparation, försäkring osv. Efter leasingperioden löper ut så får du möjlighet till att antingen (a) lösa ut bilen till det restvärde som du valt när du tecknade leasingen eller (b) fortsätta leasingen löpande tills du betalat av den helt. Observera att det brukar finnas en minsta slutsumma som man måste betala när väl leasingen är helt slut. Restvärdet som du betalar speglar alltså inte bilens värde utan beror alltså på vad du valt för restvärde efter exempelvis 36 månader.
Jag har haft tre förmånsbilar genom åren totalt och samtliga har alltid varit värda mer än vad restvärdet har varit. Jag vet inte dock inte Teslas filosofi bakom rekommenderat restvärde, men för exempelvis BMW som jag leasat tidigare så brukar det vara ett plus om kunden ifråga inte behöver betala "extra" för sin gamla bil pga för högt restvärde. Det är liksom lättare att kränga på en ny bil om man även får lite "rabatt" på den nya bilen. Lite som att fortsätta med samma månadskostnad men med en 3 år nyare bil.
Alltså, du står för samtliga kostnader för fordonet gällande service, reparation, försäkring osv. Efter leasingperioden löper ut så får du möjlighet till att antingen (a) lösa ut bilen till det restvärde som du valt när du tecknade leasingen eller (b) fortsätta leasingen löpande tills du betalat av den helt. Observera att det brukar finnas en minsta slutsumma som man måste betala när väl leasingen är helt slut. Restvärdet som du betalar speglar alltså inte bilens värde utan beror alltså på vad du valt för restvärde efter exempelvis 36 månader.
Jag har haft tre förmånsbilar genom åren totalt och samtliga har alltid varit värda mer än vad restvärdet har varit. Jag vet inte dock inte Teslas filosofi bakom rekommenderat restvärde, men för exempelvis BMW som jag leasat tidigare så brukar det vara ett plus om kunden ifråga inte behöver betala "extra" för sin gamla bil pga för högt restvärde. Det är liksom lättare att kränga på en ny bil om man även får lite "rabatt" på den nya bilen. Lite som att fortsätta med samma månadskostnad men med en 3 år nyare bil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7995
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Att Tesla tar tillbaka leasingbilar gäller i USA där det är Tesla själva som leasar ut dem.
I Sverige har DNB köpt bilen från Tesla och leasat ut den till dig. Affären är mellan dig och DNB, Tesla har inget att säga till efteråt.
I Sverige har DNB köpt bilen från Tesla och leasat ut den till dig. Affären är mellan dig och DNB, Tesla har inget att säga till efteråt.
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Ni har ju rätt. Om det är finansiell leasing är det troligen inget problem.
Om operationell kan det nog bli annorlunda.
Jag tänker att om bilens restvärde är uppskattat till 350 000 men helt plötsligt är 2 miljoner (sifforna är inte viktiga, poängen är att värdet ökar markant). Leasingbolagen har ju en möjlighet att bredda sin affärsmodel till att erbjuda robottaxibilar. Det är rena guldgruvan för dom med tanke på att en bil kan dra in säg 500 kkr per år.
Då kommer leasingbolagen att leta efter varje möjlighet som finns för att behålla bilen. Leasingtagaren kommer givetvis försöka köpa loss bilen. Ser en viss risk för konflikt här. Blir marknadsvärdet då baserat på vad den kan dra in som (robot)taxi?
Nu är jag skeptisk till att det kommer inträffa i svenska trafikförhållanden och med nuvarande hårdvara i bilarna men det är skoj att spekulera.
Om operationell kan det nog bli annorlunda.
Jag tänker att om bilens restvärde är uppskattat till 350 000 men helt plötsligt är 2 miljoner (sifforna är inte viktiga, poängen är att värdet ökar markant). Leasingbolagen har ju en möjlighet att bredda sin affärsmodel till att erbjuda robottaxibilar. Det är rena guldgruvan för dom med tanke på att en bil kan dra in säg 500 kkr per år.
Då kommer leasingbolagen att leta efter varje möjlighet som finns för att behålla bilen. Leasingtagaren kommer givetvis försöka köpa loss bilen. Ser en viss risk för konflikt här. Blir marknadsvärdet då baserat på vad den kan dra in som (robot)taxi?
Nu är jag skeptisk till att det kommer inträffa i svenska trafikförhållanden och med nuvarande hårdvara i bilarna men det är skoj att spekulera.
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
En taxiverksamhet fungerar annorlunda från en leasingverksamhet. Jag tror inte det är självklart att leasingföretag kommer bredda sin verksamheter bara för något annat verkar lönsamt just nu.
Varför erbjuder de inte sin egna försäkring? Försäkringsbolaget går det ju bra för också.
Varför erbjuder de inte sin egna försäkring? Försäkringsbolaget går det ju bra för också.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Företaget (din arbetsgivare) har väl alltid rätt att lösa leasingen till restvärdet och ska väl på pappret alltid göra så. Sedan tillhör bilen ditt företag och om du som privatperson vill köpa bilen av ditt företag så måste det ske till marknadsvärde.
Sedan om leasingbolaget ser en liten vinst i att behålla bilen och sälja den själva kanske dom erbjuder sig att göra så men det är fortfarande upp till leasingtagaren att gå med på det. Tror inte det är leasingbolagets rättighet att behålla bilen om dom vill.
Sedan om leasingbolaget ser en liten vinst i att behålla bilen och sälja den själva kanske dom erbjuder sig att göra så men det är fortfarande upp till leasingtagaren att gå med på det. Tror inte det är leasingbolagets rättighet att behålla bilen om dom vill.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Det är en intressant fråga du ställer tycker jag. Jag vet inte säkert, men min uppfattning är att jag (precis som du) har ett avtal med DNB på en viss summa (bilens pris när köpet gjordes), där har vi sedan kommit överens om hur mycket jag ska betala över tre år, och efter de tre åren så har jag en restskuld kvar. Så gentemot leasingbolaget existerar alltså inte ett restVÄRDE, utan snarare en restSKULD. Tanken där är väl då att restVÄRDET förhoppningsvis är högre än restSKULDEN, dvs att jag har betalt av snabbare än värdeminskningen på bilen.tor skrev:Elon har vid ett par tillfällen på senare tid hävdat att Tesla bilar kommer öka i värde när dom får till full självkörning. Detta på grund av att bilen kan tjäna in pengar till ägaren genom att agera robottaxi. Om ovstående kommer levereras och fungera låter det för mig inte orimligt.
Om vi leker med tanken att han har rätt i ovanstående: Vad händer då med en leasad bil? Jag har företagsleasing via DNB (direkt via Teslas hemsida). Jag hittar inte om jag har rätt/första tjing på att köpa ut bilen. Dessutom blir ju "marknadsvärde" ganska intressant..
Någon som har tankar/bra info kring detta?
Om då Elon har rätt, så gissar jag att min skuld är oförändrad i enighet med mitt avtal med DNB, skulden är vad vi kom överens om, däremot är bilens marknadsvärde kanske två miljoner säger vi, man får väl anta då att DNB inte bara kan kräva mer för bilen, dvs ändra avtalet, eftersom dom inte justerar det om det är tvärt om ju. Låt oss säga att priserna på Teslor istället dyker något fruktansvärt, så om tre år är min bil värt 10 000, då kommer ju DNB fortfarande kräva samma ersättning från mig.
Jag gör ju lite antaganden här, men antagandeet är att eftersom dom inte kan/vill/kommer justera min skuld om bilen förlorar skitmycket i värdet, så kan/vill/kommer dom inte heller kräva mer pengar om den går upp massivt i värde.
Aspekten med att mitt företag köper loss bilen och att marknadsvärdet är skithögt om jag vill köpa den av mitt företag är ju dock intressant..
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Jag gör ett helt annat antagande...
Kommer...inte...att...hända.

Kommer...inte...att...hända.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Om det är någon som tycker detta är bra. Vilken bil hade ni tänkt köpa efter att ni lämnat tillbaka teslan???
"Whooho fick lika mycket tillbaka som när jag köpte, nu kan jag köpa en ny tesla.. wtf?? de kostar dubbelt så mycket nu?"
"Whooho fick lika mycket tillbaka som när jag köpte, nu kan jag köpa en ny tesla.. wtf?? de kostar dubbelt så mycket nu?"
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Samtidigt så kastas 10% av autopilot-gruppen ut för Musk inte godtar att de inte klarar hans deadline:
https://www.theinformation.com/articles ... pilot-team
https://www.theinformation.com/articles ... pilot-team
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Nä det tror inte jag heller, men det är likväl ett intressant tankeexperiment.Jeppe_E skrev:Jag gör ett helt annat antagande...![]()
Kommer...inte...att...hända.

- kalle_sala
- Teslaägare
- Inlägg: 136
- Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
- Ort: Sala
Re: Utköp av leasingbil om Elon har rätt
Det finns så mycket hinder för att få igång en sådan verksamhet som robottaxi för privatpersoner. Starka fackföreningar för taxiåkare kommer att förhala en sådan utveckling världen runt högljutt.
Kolla man på alla juridiska och skattemässiga hinder det har varit med typ Uber Pop, Airbnb osv så känns det som problemen (utmaningarna) är i kvadrat för en privat-robottaxiverksamhet.
Tror Elon underskattar den statliga byråkrati som finns runt om i världen (och även i USA) .
Jag skulle gissa på att alla nu byggda teslabilar idag kommer att vara skrotade för länge sedan innan robottaxi ser dagens ljus.
Kolla man på alla juridiska och skattemässiga hinder det har varit med typ Uber Pop, Airbnb osv så känns det som problemen (utmaningarna) är i kvadrat för en privat-robottaxiverksamhet.
Tror Elon underskattar den statliga byråkrati som finns runt om i världen (och även i USA) .
Jag skulle gissa på att alla nu byggda teslabilar idag kommer att vara skrotade för länge sedan innan robottaxi ser dagens ljus.