Det är många här som tar bilen till europa så jag tänkte kolla vad ni har för reseförsäkring(ar) då jag vill teckna en sådan för hela familjen. Vi har inget som ingår i hemförsäkringen och Nordeas gäller bara om man betalar resan (dvs biljetten) med deras kredit/debit kort men vi bilar ju så inte direkt några biljetter här
Vi är mest intresserade av försäkring vid sjukdomsfall och olycksfall med tillhörande läkar/sjukhus besök och/eller vistelse. Har ni några tips?
En viktig sak att nämna är, många försäkringsbolag kräver att du betalar MINST 50% av din resa med kreditkortet som är knutet till resan. Kör du då i en Tesla med gratis superladdning faller denna bort. Så inte förlita sig på försäkringar via kreditkort.
En viktig sak att nämna är, många försäkringsbolag kräver att du betalar MINST 50% av din resa med kreditkortet som är knutet till resan. Kör du då i en Tesla med gratis superladdning faller denna bort. Så inte förlita sig på försäkringar via kreditkort.
Det finns fortfarande behov av en bra reseförsäkring. Exempelvis hemtransporten med ambulansflyg kan bli ohyggligt dyr.
EU-kortet är bra men man bör inte enkom förlita sig på detta. Oftast är det enklast och billigast att lägga till reseskyddet via sitt hemförsäkringsbolag.
Det finns fortfarande behov av en bra reseförsäkring. Exempelvis hemtransporten med ambulansflyg kan bli ohyggligt dyr.
EU-kortet är bra men man bör inte enkom förlita sig på detta. Oftast är det enklast och billigast att lägga till reseskyddet via sitt hemförsäkringsbolag.
Ja EU-kortet ger bara basskydd, vi har inget via hemförsäkringen så jag tar och ringer dem imorgon!
Några andra förslag än EU-kortet och hemförsäkringen?
Japp kan intyga att tex Folksams stora hemförsäkring har ett superbt sjuk och olycksfallskydd i reseförsäkringen som är inkluderad i priset...
Skulle säga att det bästa är hemförsäkringen, se till att alla är listade på den också. Jag kör ofta ganska omfattande hemförsäkring just för bra reseskydd samt nu har If börjat med att täcka självrisk vid hyrbil på resan också, inte läst fullständiga villkor på det senare ännu dock.
Nu har jag varit i kontakt med WaterCircles där vi har vår hemförsäkring och vi har tydligen 45 dagars reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen utan extra kostnad. Självrisk på 1500kr och täcker alla kostnader borta inkl. akuta fall och transport hem till Sverige. 45 dagar är mer än tillräckligt för oss. Skönt att vi behöver inte tänka mer på försäkringen utan fokusera på det roliga istället
Nu har jag varit i kontakt med WaterCircles där vi har vår hemförsäkring och vi har tydligen 45 dagars reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen utan extra kostnad. Självrisk på 1500kr och täcker alla kostnader borta inkl. akuta fall och transport hem till Sverige. 45 dagar är mer än tillräckligt för oss. Skönt att vi behöver inte tänka mer på försäkringen utan fokusera på det roliga istället
Tack för alla tips!
Verkar rimligt. Jag hade tänkt fråga vad du hade lyckats hitta för hemförsäkring helt utan reseskydd annars.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag kör Revolut. Den ingår i deras premium betalkort oavsett hur man betalar för sin resa. Det kostade 275 kr att lägga till fru och 3 barn på en resa.
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Vi har tydligen ett sånt "utökat skydd" från Skandia för hela familjen för en liten peng, men man får väl inte ersättning från de olika försäkringar man har, det är inte som livförsäkring liksom.
Vi hoppas förstås att vi aldrig ska behöva det.