Nav, TACC och schuko
Moderator: Redaktion
Nav, TACC och schuko
Har haft min Tesla ett par veckor nu och det har varit skoj hela tiden. Har inte kört några längre sträckor förutom en tur runt Mälaren och upp till Kopparberg. Har några undringar och funderingar så långt; TACC är ju en mycket sympatisk funktion men när jag ställer in den på 1 sek efter framförvarande fordon så ligger den närmare 2 sekunder efter och ställer jag in på 7 sekeunder så ligger den ca 2,5 - 3 sekunder efter. Jag testade detta på en 70-väg och det var också den hastighet vi höll. Har jag glömt något? Finns det f ö något sätt att få tacc:en att använda den avlästa hastighetsbegränsningen?
På väg mot sista föreställningen av opera på skäret i Kopparberg stannade vi i Arboga för vår första superladdning. Laddningen gick bra och när jag matade in destinationen så påstod NAVen att det skulle ta närmare 1 timme och 40 minuter att ta sig dit. Eftersom vi då skulle missa operan så kollade jag snabbt Google maps på mobilen och med samma rutt (knappt 10 mil) tyckte den att det skulle ta drygt en timme, vilket verkade rimligt. Google maps på mobilen missade ankomsttiden med en minut medan NAVen missade med ca 35 minuter. Under hela färden räknade den ner ankomsttiden tills den sista kilometern var överens med Google maps. Är NAVen så dålig på ankomstberäkning?
Efter operan övernattade vi på en herrgård som tillhandahöll motorvärmaruttag för laddning. Jag hade vid det laget glömt att vår leveransspecialist hade påpekat att man ibland måste vända kontakten för att få schukon att fungera. Så det tog ett tag och efter en del supportsamtal innan någon laddning kom igång. Men det som gör mig konfunderad är designen av denna adapter. Hur kan man missa att kontakten är symmetrisk och sedan detektera nolla och fas?? Det är väl en av de mest triviala saker ett högteknologiskt företag som Tesla borde klara?
På väg mot sista föreställningen av opera på skäret i Kopparberg stannade vi i Arboga för vår första superladdning. Laddningen gick bra och när jag matade in destinationen så påstod NAVen att det skulle ta närmare 1 timme och 40 minuter att ta sig dit. Eftersom vi då skulle missa operan så kollade jag snabbt Google maps på mobilen och med samma rutt (knappt 10 mil) tyckte den att det skulle ta drygt en timme, vilket verkade rimligt. Google maps på mobilen missade ankomsttiden med en minut medan NAVen missade med ca 35 minuter. Under hela färden räknade den ner ankomsttiden tills den sista kilometern var överens med Google maps. Är NAVen så dålig på ankomstberäkning?
Efter operan övernattade vi på en herrgård som tillhandahöll motorvärmaruttag för laddning. Jag hade vid det laget glömt att vår leveransspecialist hade påpekat att man ibland måste vända kontakten för att få schukon att fungera. Så det tog ett tag och efter en del supportsamtal innan någon laddning kom igång. Men det som gör mig konfunderad är designen av denna adapter. Hur kan man missa att kontakten är symmetrisk och sedan detektera nolla och fas?? Det är väl en av de mest triviala saker ett högteknologiskt företag som Tesla borde klara?
Re: Nav, TACC och schuko
1-7 är inte sekunder efter, det är bara så att 1 är närmre än 2 o s v. Det är olika avstånd både i tid och sträcka i olika hastigheter.Albatross skrev:Har haft min Tesla ett par veckor nu och det har varit skoj hela tiden. Har inte kört några längre sträckor förutom en tur runt Mälaren och upp till Kopparberg. Har några undringar och funderingar så långt; TACC är ju en mycket sympatisk funktion men när jag ställer in den på 1 sek efter framförvarande fordon så ligger den närmare 2 sekunder efter och ställer jag in på 7 sekeunder så ligger den ca 2,5 - 3 sekunder efter. Jag testade detta på en 70-väg och det var också den hastighet vi höll. Har jag glömt något? Finns det f ö något sätt att få tacc:en att använda den avlästa hastighetsbegränsningen?
Håll spaken mot dig en sekund när den är aktiv så ställer den in sig på hastighetsgränsen + vad du har ställt in offseten på.
Min upplevelse är att den är något pessimistisk, men inte så pessimistisk. Antagligen räknade den någon landsväg som betydligt långsammare än vad som är rimligt, jag har sett när det verkar som den tror på 30 km/h i genomsnitt på vissa mindre 70-vägar t ex. Om nästan hela vägen har ett sådan fel, så blir det ju väldigt fel.Albatross skrev:På väg mot sista föreställningen av opera på skäret i Kopparberg stannade vi i Arboga för vår första superladdning. Laddningen gick bra och när jag matade in destinationen så påstod NAVen att det skulle ta närmare 1 timme och 40 minuter att ta sig dit. Eftersom vi då skulle missa operan så kollade jag snabbt Google maps på mobilen och med samma rutt (knappt 10 mil) tyckte den att det skulle ta drygt en timme, vilket verkade rimligt. Google maps på mobilen missade ankomsttiden med en minut medan NAVen missade med ca 35 minuter. Under hela färden räknade den ner ankomsttiden tills den sista kilometern var överens med Google maps. Är NAVen så dålig på ankomstberäkning?
Jäpp, mycket märkligt. Den enda elpryl jag har som är känslig för detta. Värre är det i Frankrike då den inte ens går att vända rätt om den franska kontakten följer standard (löses med en kort förängningssladd).Albatross skrev:
Efter operan övernattade vi på en herrgård som tillhandahöll motorvärmaruttag för laddning. Jag hade vid det laget glömt att vår leveransspecialist hade påpekat att man ibland måste vända kontakten för att få schukon att fungera. Så det tog ett tag och efter en del supportsamtal innan någon laddning kom igång. Men det som gör mig konfunderad är designen av denna adapter. Hur kan man missa att kontakten är symmetrisk och sedan detektera nolla och fas?? Det är väl en av de mest triviala saker ett högteknologiskt företag som Tesla borde klara?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nav, TACC och schuko
Tackar och bockar. Nu har jag lärt mig mer och kommer därför ha ännu roligare hädanefter!
Tror f ö att det var leveransspecialisten som sa att tacc-inställningen var sekunder och inte en enhetslös skala. Men det förklarar ju upplevelsen.

Re: Nav, TACC och schuko
Humor. Körde från Arboga SC till Kopparbergs centrum i lördags och råkade ut för exakt samma sak. Bilen räknade in å helskotta fel men räknade ned en ankomsttiden en halvtimme under färd. 

P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Nav, TACC och schuko
NAV:en är fruktansvärt urusel när det kommer till tidsberäkning. Mellan 30-50% fel, vid i princip varje resa.
Exempel: Värmdö (Bullandö) till Slussen: 1h 30 min enligt nav. 35-40 min i verkligheten.
Exempel: Värmdö (Bullandö) till Slussen: 1h 30 min enligt nav. 35-40 min i verkligheten.
Re: Nav, TACC och schuko
Det ju som sagt dessa små landsvägar som den överskattar restiden på rejält. På större landsväg, motorväg och i stad är den mycket bättre.Daniel skrev:NAV:en är fruktansvärt urusel när det kommer till tidsberäkning. Mellan 30-50% fel, vid i princip varje resa.
Exempel: Värmdö (Bullandö) till Slussen: 1h 30 min enligt nav. 35-40 min i verkligheten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Nav, TACC och schuko
Ja, bättre men den överskattar alltid restiden. Waze är den enda navigatorn jag haft som visar "rätt" restid.bylund skrev:Det ju som sagt dessa små landsvägar som den överskattar restiden på rejält. På större landsväg, motorväg och i stad är den mycket bättre.Daniel skrev:NAV:en är fruktansvärt urusel när det kommer till tidsberäkning. Mellan 30-50% fel, vid i princip varje resa.
Exempel: Värmdö (Bullandö) till Slussen: 1h 30 min enligt nav. 35-40 min i verkligheten.
Re: Nav, TACC och schuko
Jag tycker det varierar väldigt beroende på vilka vägar man kör på, hur bra tiden stämmer.
En del vägar stämmer väldigt bra. Andra så slår det 20-25 %
En del vägar stämmer väldigt bra. Andra så slår det 20-25 %
Re: Nav, TACC och schuko
Jag brukar kolla vilken snitthastighet NAV:en räknar med att jag ska hålla. Det är ju en hyggligt enkel räkneövning när den tycker det är ett jämt antal halvtimmar kvar. Så länge det mesta inte är motorväg brukar den anta att jag kommer hålla kring 60-70 km/h. Framförallt tror jag den räknar mycket fel på 2+1-vägar.
Re: Nav, TACC och schuko
Jag har för mig att bilen skulle lära sig ens körmönster.... och i förra veckan varnade den för stopp på E6 mot Malmö vilket är en vanlig resväg för mig så det var klart användbart trots att jag inte programmerat in någon resväg. Smart funktion.
Men idag på min vanliga tisdagstur 18 mil enkel resa och med 30mil i tanken försöker den lura mig en omväg till Ljungby för att ladda trots det inte behövdes för att nå målet, hur tänkte den här?
Tycker att Nav är väldigt instabil och själva hittar på lösningar som den vill.
Skall snart in på reparation och bett dom kolla den då.
Men idag på min vanliga tisdagstur 18 mil enkel resa och med 30mil i tanken försöker den lura mig en omväg till Ljungby för att ladda trots det inte behövdes för att nå målet, hur tänkte den här?
Tycker att Nav är väldigt instabil och själva hittar på lösningar som den vill.
Skall snart in på reparation och bett dom kolla den då.