Will domati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?


Moderator: Redaktion
Will domati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?
Ett acceptabelt transportmedel.Bjelke skrev:Will domati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?kommer med en P100DL
Ja, så borde det vara. När jag kör enbart landsväg ligger förbrukningen oftast under 20. Räckvidden blir alltså över 40 mil då.Nilp skrev:Tänker om snittförbrukningen är 220 wh/km och 84 kWh tillgängligt av batteriet borde det ge en räckvidd på ca 382km. Helt ok skulle jag säga.
Ger även lite marginal så borde åtminstone ge 300km även på vintern. Eller vad säger ni?
Jerker skrev:Enligt FB-sidan där det är publicerat så är det ett TP-event. Audin drar en "tom" släde som ändå genererar motsvarande en vikt på 16 ton. Sträckan den drar är 60 meter.Stevvee skrev:Nja ser mer ut som dom bara drar ett släp.Jerker skrev:Traktor pulling med e-tron. Släpet väger 16 ton.
Traktorpulling (ett ord) är en motorsport som det handlar om att dra släpet en viss längd 60-100 meter och släpet är konstruerat så att en vikt åker fram desto längre du drar och bromsar upp släpet.
Det där såg mer ut som att man bara drog släpet på ett sådant event. Visst den drar iväg fint med 16 ton men rubriken är felaktig.
Var det ionity 80kr per gång eller även andra stolpar? 800 låter ju inte så farligt. Har hört skräckhistorier om 2-300 per laddning, som ju över några hundra mil blir en del totalt sett.Mr S skrev:800 krHelectriC skrev:Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Totalt 800 kr.HelectriC skrev:Var det ionity 80kr per gång eller även andra stolpar? 800 låter ju inte så farligt. Har hört skräckhistorier om 2-300 per laddning, som ju över några hundra mil blir en del totalt sett.Mr S skrev:800 krHelectriC skrev:Hur mycket kostade laddningen på hela resan?
Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.dd88 skrev:Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Lite den erfarenheten jag också gjort, de flesta vi träffar i Tyskland kan inte tänka sig att köpa en elbil av alla de klassiska orsakerna; dyr, räckvidd, jobbigt med laddning etc. Däremot i Österrike, som ju är de konservativas hemvist, så är folk väldigt positiva! Omvända världen helt enkeltmati skrev:Kul. Det går bevisligen att göra långresor redan, även om det än så länge inte alltid är lika problemfritt som med en Tesla. Men för bara ett halvår sedan hade det varit i princip helt omöjligt. Jag tycker att det är roligt och fascinerade att se hur snabbt laddinfrastrukturen utvecklas.dd88 skrev:Såg en svenskreggad E-Tron nere på Amalfi-kusten igår, minst sagt modigt. Dels för hur otroligt trångt det är (vår Fiat känns stor i vissa passager...) och dels för att vi hittills har sett ett hotel som erbjuder laddning, verkar inte vara så vanligt. Hatten av.
Sen är andelen elbilar extremt låg, varit här en vecka snart och sett tre totalt, alla turister och inte en Tesla.
Vi såg förresten inte heller några elbilar i Tyskland, bortsett från några (norska såklart) Teslor vid SuC i Braak. Eller jo, en Model 3 såg vi faktiskt. Just i Tyskland verkar det som att laddinfrastrukturen växer mycket snabbare än antalet elbilar. Här i Sverige är det väl snarare tvärtom.
Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Det börjar dock hända saker även i Tyskland:mati skrev:Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
Handlar nog mycket om de investeringar som gjorts, man vill få ut dessa pengar. Sen tycker jag att de investerar ordentligt i elbilar även om de inte är så aggressiva som tesla.Walker skrev:Som vanligt ser det ut som fossildrakarnar inte är intresserade av att tillhandahålla elbilar till konsument, utan bara se till att de slipper straffskatter genom att ha produkten i sitt sortiment. De tjänar tydligen för bra med existerande produktionslinor för att ställa om till nya. Därför trummar man ut att ”de flesta vill fortsätta köra benzin”
När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.Laban skrev:Det börjar dock hända saker även i Tyskland:mati skrev:Jag känner också att det fortfarande finns en stabil vägg av motstånd mot elbilar i Tyskland. Alla jag har pratat med hade en massa åsikter, och ingen kunde någonsin tänka sig att skaffa elbil. Här i Sverige känns det ändå som att ungefär varannan är ganska positivt inställd numera.
https://www.teslarati.com/tesla-sales-l ... h-germany/
Teslas marknadsandel har gått från 0.03 % i April 2018 till 0.19% April 2019. Jämför med ex Lexus som har 0.11%.
VW, BMW, Mercedes, Audi har tillsammans 47% av marknaden. Räknar man även in Skoda, Opel, Seat så får man 59%. Resterande märken slåss om smulorna som blir över. Så det krävs väl att det kommer en satsning från de inhemska märkena och i volymklass prismässigt. ID.3 är förhoppningsvis en bra början. Q4 e-Tron som byggs på MEB plattformen kanske blir Audis första volymmodell. Rätt typ av bil, storleksklass. Även prisklass ?
Jag skaffade en batteridriven motorsåg, en batteridriven gräsklippare (båda Stiga) och en batteridriven trimmer (Huskvarna). De ersätter till 100% mina gamla bensinprylar. Framförallt med Stiga-prylarna funderar jag på om batteriet egentligen är ett litet kärnkraftverk eller nåt. Små evighetsmaskiner som verkar trotsa fysikens lagar.Off Grid Byggaren skrev:Jag skulle fylla en bensindunk till motorsåg och röjsågen, åkte 30 km till närmsta mack...
Jag går i samma funderingar, också med tanke på att det är samma 80V-batteri som i gräsklipparen och motorsågen. Jag har inte testat snöslungan, men jag är så nöjd med gräsklipparen att jag kan tänka mig att chansa.miksch skrev:Tenkte meg en batteridreven Stiga snøfreser til vinteren. Er det noen av dere som har prøvd en slik?
Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar.Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Tyvärr går fiberutbyggnaden långsamt i Strömsunds kommun. Har följt utvecklingen där i 20 år.Teslaspolen skrev:Eller så har man dragit in fiberkabel och snyggat upp efter gatorna genom att bli av med alla gamla synliga, fula kablar.Off Grid Byggaren skrev:Mötte en timmerbil fulllastad med nedtagna telefonstolpar, känns som att inlandets små samhällen monteras ned.
Riktigt trevligt att träffas igen!mati skrev:Ett acceptabelt transportmedel.Bjelke skrev:Will domati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?kommer med en P100DL
Ja, det var kul att träffas.Bjelke skrev:Riktigt trevligt att träffas igen!mati skrev:Ett acceptabelt transportmedel.Bjelke skrev:Will domati skrev:Visst, gärna. Vore trevligt att snacka lite skit igen.Bjelke skrev:Vi måste verkligen hälsa på snart igen Mati!
Vi ska ner till Halmstad snart och skulle kunna ta en sväng förbi er kanske?kommer med en P100DL
Och riktigt imponerad av e-tronrejält byggd och bra lull lull, skön komfort och tyst var den också...
Jag tycker mig ha märkt ett annat problem under våran nuvarande roadtrip, just nu i Hamburg men på väg mot Holland. Tyskarna har bråttom. Både på de stora vägarna samt i städerna. De som för närvarande kör Audi A6, Q7 osv och blåser på i 150 längst ute till vänster lär inte köpa en e-Tron med dess nuvarande räckvidd i de hastigheterna. Främst pga laddstationerna om man vill ha bra kapacitet. Ta ex sträckan Hamburg - Rheine -> Holland. Man kan köra Hamburg - Bremen - Osnabruck - Rheine alternativt via Hannover - Osnabruck - Rheine.Jeppe_E skrev:När väl VW, Mercedes och BMW kommer med elbilar, då kommer tyskarna att tycka det är toppen med elbilar.
Därför är det viktigt att Volvo kommer igång med sin elektrifiering för Sveriges del.
Sant för gamla Västtyskland, inte sant för gamla Östtyskland skulle jag säga om man generaliserar... I gamla öst kan man ofta blåsa på i hög hastighet långa sträckor även dagtid.mati skrev:I praktiken kör man inte jättefort längre än några mil, sen är det oftast stopp pga bilköer. Snitthastigheten på tyska autobahn är enligt min erfarenhet generellt lägre än på svenska motorvägar där man kan hålla konstant 120-130. Det går inte i Tyskland förutom kanske på nätterna eller helgerna när lastbilarna inte får köra. Tyskarna är mycket väl medvetna om detta. Många gasar på när tillfället ges, men alla vet att det inte varar länge.
Man kör inte fort för att man har bråttom. Man kör fort för att det är tillåtet.
Tycker det är än mer förbluffande att utbyggnaden av IONITY inte sker längs vanliga rutter, med jämna avstånd mellan stationer, likt Tesla gjort med Superchargers. Istället byggs de i kluster runt om städer, vilket lämnar långa sträckor mellan städer utan täckning. Det tillsammans med etrons begränsade räckvidd känns som en riktigt dålig kombo när man ska ut på road trip.Legato skrev:Har skrivit om detta tidigare. Jag tycker det var den största negativa överraskningen med e-tron att den har så usel räckvidd i hög fart. Just med tanke på Autobahn var det något jag verkligen trodde man skulle prioriterat.