trefils-rant

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Skummade igenom tråden nu. Håller håller med. Blir bara så irriterad när jag tänker på alla som inte har koll på hur man gör det smidigt i och samarbetar trafiken.
Man blir nästan tvungen att "unleash the fury"
Av den anledningen håller jag mig utanför diskussionen. Annars finns det risk för att jag kommer igång med ännu längre rant.
:D
+1
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: trefils-rant

Inlägg av Bod »

ovelundkvist skrev:
Jag irriterar mig också på detta, och kör om i högerfil om de i mitt-och vänsterfil inte flyttar på sig trots att jag vet att det inte är tillåtet!
+1

Gör samma sak.

Polisen i Stockholm gjorde en insatts mot detta i våras. Det var manga upprörda känslor i Radio Stockholm där bilister tyckte det vara en dåig regel att man skulle ligga högerfilen. En kvinna fick oja sig riktig mycket och hon tänkte minsann fortsätta köra i mittfilen och lagen var dålig. Kontentan av vad hon sa var, att om hon tyckte en lag var dålig behövde hon inte följa den. Reporter var totalt okritisk till uttalandet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: trefils-rant

Inlägg av Surfaren »

Många är vi som stör oss på sniglandet (och trängseln) i mittenfilen när högerfilen är tom eller nästan tom. Dock inte tillräckligt många, uppenbarligen, då även jag ibland kan ligga och segla förbi samtliga genom att hålla typ :roll: laglig hastighet i högerfilen.

Det är ett jäkla gnäll om folk som inte håller hastigheten på vissa ställen. Men det finns ju även en regel som säger att man ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden, så hur vore det om vi skippade maxhastigheterna och folk istället höll sig till övriga regler? Nej just ja, 90% kör ju bil helt utan intresse för bilkörning, trafikvett eller någon annan än sig själv. Svårt att få dessa personer intresserade av optimering av deras körsätt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av Telsa »

Någon i tråden skrev att alla håller i princip samma hastighet så det spelar inte så stor roll i vilken fil man kör. Min erfarenhet är dock att ganska många vill ligga 10, 20, 30 km/h under det som står på skyltarna, och dom ligger ALLTID i mittfilen. Extra roligt blir det när någon i högerfilen inte vågar köra om på insidan, så både mittfilen och högerfilen går i 70 km/h och ytterfilen i 120.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

det ær fan det beteende jag stør mig allra mest på. Brukar hålla mig ganska lugn i trafiken, men dom dær vænsteridioterna, som aldrig læmnar fri fil ær helt koko enligt mig. Dessutom førværras det av att det hær ofta bara ær två filer och man har vældigt få alternativ om det ligger en i vænster fil. Jag brukar blinka som en idiot tills dom fattar, jag ger inte upp efter fem blinkningar om vi sæger så haha. Till slut tycker dom typ att det ær så jobbigt att dom faktiskt går in i høger fil. Då får jag ofta blickar nær jag kør om som om JAG vore knæpp. Men med tanke på att jag ofta kør om lugnt och fint och lægger mig framfør deras bil så fattar dom att jag inte bara ær ute efter att køra som en dåre.
Nær jag bodde i Tyskland, så var det mer ordning och reda (æven om det finns svarta får dær också). En liten blink, så går dom flesta øver till høger, tydligen ær kørkortutbildningen lite mer utførlig på den punkten i Tyskland.
Nær vi ændå pratar om størigt beteende i trafiken, så måste jag också næmna dom som inte har automatiskt ljus och endast kør med led DRL fram och inget bak æven nær dom kør in i tex en tunnel. Hær ær det fullt med tunnlar och det ær livsfarligt nær man kommer in i en tunnel från ljus utsida och pløtlsigt har en liten Ford Fiesta framfør sig utan ljus, gærna svart också så man inte har en chans att upptæcka den.

så dær ja, det var min morgonfrustration ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

Surfaren skrev:
Många är vi som stör oss på sniglandet (och trängseln) i mittenfilen när högerfilen är tom eller nästan tom. Dock inte tillräckligt många, uppenbarligen, då även jag ibland kan ligga och segla förbi samtliga genom att hålla typ :roll: laglig hastighet i högerfilen.

Det är ett jäkla gnäll om folk som inte håller hastigheten på vissa ställen. Men det finns ju även en regel som säger att man ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden, så hur vore det om vi skippade maxhastigheterna och folk istället höll sig till övriga regler? Nej just ja, 90% kör ju bil helt utan intresse för bilkörning, trafikvett eller någon annan än sig själv. Svårt att få dessa personer intresserade av optimering av deras körsätt.
eller så gør man som i tex Indonesien, skippa allt var lagar, regler, skyltar heter och låt allt smælta ihop till en stor organisk massa. Jag trodde seriøst jag skulle dø nær jag kørde scooter i den trafiken, men allt funkar hur fint som helst, ingen som irriterar sig, man bara flikar in i en fil och folk flyttar sig. eller ska man ut från en sidogata, så kør man bara, det på huvudleden ger plats. Funkade hur smidigt som helst.
Tror æven jag såg om nåt testprojekt i Holland dær dom hade tagit bort trafikljus och skyltar i en stad, vilket fick till føljd att alla kørde långsammare och lugnare eftersom bilisterna annars vara rædda att køra på nån :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: trefils-rant

Inlägg av Machris »

Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

Machris skrev:
Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
sjælv anvænder jag blinkers i stort sett som man ska, men jag har egentligen aldrig upplevt några stora problem med de som inte gør det i rondell. Ær det før att du kør så næra och då måste tværnita eller varfør ær det så viktigt att folk anvænder blinkers? i rondell ligger man ju som oftast lite bakom och med en ganska låg hastighet, vad spelar det då før roll om man blinkar ut? in i rondellen førstår jag inte alls, alla fattar væl att en bil som står vid rondellen ska in i den eller finns det nåt annat man ska signalera om? om man tar førsta eller andra, tredje avfarten kænns som en bisats, man ska væl hålla avståndet ændå?
vill gærna førstå varfør så många tycker blinkers i rondell ær viktigt? :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: trefils-rant

Inlägg av Delta »

Med de låga uniforma farter som är på våra motorvägar skuller vi få samma regler som i USA. Där kör man om i vilken fil som helst. Filbyten som är en potentiell fara sker förhållandevis sällan. Våra nuvarande regler är ju som de tyska "frifartsregler" utan fri fart. Opraktiskt dumt och farligt som en hel del andra regler vi har här.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: trefils-rant

Inlägg av chpaulin »

HelectriC skrev:
Machris skrev:
Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
sjælv anvænder jag blinkers i stort sett som man ska, men jag har egentligen aldrig upplevt några stora problem med de som inte gør det i rondell. Ær det før att du kør så næra och då måste tværnita eller varfør ær det så viktigt att folk anvænder blinkers? i rondell ligger man ju som oftast lite bakom och med en ganska låg hastighet, vad spelar det då før roll om man blinkar ut? in i rondellen førstår jag inte alls, alla fattar væl att en bil som står vid rondellen ska in i den eller finns det nåt annat man ska signalera om? om man tar førsta eller andra, tredje avfarten kænns som en bisats, man ska væl hålla avståndet ændå?
vill gærna førstå varfør så många tycker blinkers i rondell ær viktigt? :?
Reglerna säger att man skall se en rondell som en cirkulär väg och som vanligt på en väg blinka när man kör av eller byter fil, även om man kör rakt igenom. Man kan blinka när man kör in men det är helt ologiskt i större rondeller.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: trefils-rant

Inlägg av Machris »

chpaulin skrev:
HelectriC skrev:
Machris skrev:
Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
sjælv anvænder jag blinkers i stort sett som man ska, men jag har egentligen aldrig upplevt några stora problem med de som inte gør det i rondell. Ær det før att du kør så næra och då måste tværnita eller varfør ær det så viktigt att folk anvænder blinkers? i rondell ligger man ju som oftast lite bakom och med en ganska låg hastighet, vad spelar det då før roll om man blinkar ut? in i rondellen førstår jag inte alls, alla fattar væl att en bil som står vid rondellen ska in i den eller finns det nåt annat man ska signalera om? om man tar førsta eller andra, tredje avfarten kænns som en bisats, man ska væl hålla avståndet ændå?
vill gærna førstå varfør så många tycker blinkers i rondell ær viktigt? :?
Reglerna säger att man skall se en rondell som en cirkulär väg och som vanligt på en väg blinka när man kör av eller byter fil, även om man kör rakt igenom. Man kan blinka när man kör in men det är helt ologiskt i större rondeller.
Jepp, jag vet, men tycker att man kan underlätta för andra. Om man ligger innerst i rondellen o ska av 3.e avfarten så vågar ju inte de som ska in 1a avfarten köra in om jag inte blinkar vä, utan tror att jag kanske ska ut 2a avfarten, med onödiga köer som följd. Så ok blir inte vansinnig för just denna miss, men lite irriterad ;)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av bylund »

Att blinka när man kör in kan knappast missförstås, så länge man även blinkar höger när man kör ut (en del tror att det är en bra idé att blinka vänster och fortsätta med det tills de är ute ur rondellen).
Problemet är att det blir lite meningslöst då det även är tillåtet att inte göra det, eftersom jag då inte kan lita på att någon som inte blinkar vänster tänker köra rakt fram, så om jag väntar tvärs över rondellen så måste jag ändå räkna med att någon som inte blinkar kan tänkas svänga vänster.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: trefils-rant

Inlägg av danni »

Machris skrev:
Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
Åhnej. I Kalmar är det bara 50% som beter sig så. I Göteborg är det 84% (vilket märks!). Här: http://teknikensvarld.se/goteborgare-sa ... ka-189049/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: trefils-rant

Inlägg av Machris »

bylund skrev:
Att blinka när man kör in kan knappast missförstås, så länge man även blinkar höger när man kör ut (en del tror att det är en bra idé att blinka vänster och fortsätta med det tills de är ute ur rondellen).
Problemet är att det blir lite meningslöst då det även är tillåtet att inte göra det, eftersom jag då inte kan lita på att någon som inte blinkar vänster tänker köra rakt fram, så om jag väntar tvärs över rondellen så måste jag ändå räkna med att någon som inte blinkar kan tänkas svänga vänster.
Sant..
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: trefils-rant

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Machris skrev:
Ok, när vi ändå är igång...
Till alla idioter där ute (läser ju inte här förstås): ANVÄND BLINKERSEN !!!!!

Kalmarborna verkar vara exceptionellt usla på detta. 90% kör in o ur rondeller, byter fil eller svänger utan att blinka. Gör mig vansinnig :twisted:

Sådär. Nu tar vi en frukt o går vidare..
Åhnej. I Kalmar är det bara 50% som beter sig så. I Göteborg är det 84% (vilket märks!). Här: http://teknikensvarld.se/goteborgare-sa ... ka-189049/
Tycker också att Kalmariterna är bättre (men inte bra) än Göteborgarna. När man kör in i en rondell måste man inte blinka även ifall det kan vara bra också men när du ska köra ut måste du blinka. Detta hjälper de som ska in i rondellen men tyvärr verkar folk inte känna till trafikreglerna kring rondell så det blinkas både höger när de ska fortsätta i rondell, vänster när de ska köras ut ur rondell eller ingen blinkers alls.

Som sagt så räknas varje rondell som en egen enkelriktad väg och som med alla vägar så skall man blinka när man kör ifrån den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: trefils-rant

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Sålänge jag blinkar vänster inne i rondellen berättar jag tydligt för övriga trafikanter att "jag tänker inte svänga av vid nästa avfart utan fortsätta i rondellen, så kör inte in framför mig". Det ger tydlighet och minskar missförstånden. Om alla blinkade ut ur rondellen som de skulle så hade det inte behövts, för då hade ingen blinkers betytt exakt samma sak, men när alla andra är så kassa på att blinka som de ska så skadar det inte om jag är lite extra tydlig.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Sålänge jag blinkar vänster inne i rondellen berättar jag tydligt för övriga trafikanter att "jag tänker inte svänga av vid nästa avfart utan fortsätta i rondellen, så kör inte in framför mig". Det ger tydlighet och minskar missförstånden. Om alla blinkade ut ur rondellen som de skulle så hade det inte behövts, för då hade ingen blinkers betytt exakt samma sak, men när alla andra är så kassa på att blinka som de ska så skadar det inte om jag är lite extra tydlig.
ok, så du menar alltså inte att man ska blinka IN i rondellen, men man ska blinka INNE i rondellen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Det intressanta vore, om alla gjorde detta och korrekt, är att se vilka som inte blinkar. Om jag ska in i en liten rondell och det kommer en bil från rakt motsatta hållet och inte blinkar, vet jag att den kommer att köra rakt fram, och inte kommer att korsa min väg.
Problemet är ju just att man inte kan lita på det, då att inte blinka kan betyda att man tänker svänga vänster också, då det är korrekt att bara blinka ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: trefils-rant

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
HelectriC skrev:
jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Det intressanta vore, om alla gjorde detta och korrekt, är att se vilka som inte blinkar. Om jag ska in i en liten rondell och det kommer en bil från rakt motsatta hållet och inte blinkar, vet jag att den kommer att köra rakt fram, och inte kommer att korsa min väg.
Problemet är ju just att man inte kan lita på det, då att inte blinka kan betyda att man tänker svänga vänster också, då det är korrekt att bara blinka ut.
vilken situation man æn ær i i trafiken, så kan man aldrig rækna med att 100% av trafikanterna gør allting 100% enligt regler och lagar. Dærfør kommer man aldrig kunna lita på det iaf och måste ændå vænta før att bekrefta om den andra trafikanten tænker køra rakt fram eller inte. Lite samma som om man tænker svænga ut från en vanlig væg och en annan bil blinkar åt vænster eller høger, man kan inte lita på att det faktiskt blir på det viset, man måste alltid ha en øppning før att den andre gør precis motsatt vilket æven hænder då och då av olika anledningar (distress, ændrat vægval etc.). eller om någon står vid ett øvergångstælle, man vet inte om personen har tænkt gå øver eller bara væntar på en kamrat, men man måste bromsa ner ændå och se vad som hænder. jag tror næstan att den indonesiska modellen/hollændska testet hade funkat ganska bra. Dock tror jag det kan ta en stund innan vi får den varianten i Sverige :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: trefils-rant

Inlägg av chpaulin »

Det vart lite mer rull på denna tråden än jag trodde det skulle bli :)

Rondeller är knepiga som vi alla vet och visst finns det fall där signalering med blinkers innan man kör in känns vettigt. Ett exemplel på detta är om det är en liten rondell där man kan se rakt över, då ser mötande trafik att man skall vänster. Att alltid blinka höger när man skall höger känns givet då man ändå skall blinka ur. Är det däremot en riktigt stor rondell med två eller kanske fler filer är det jätteskumt att blinka in eller i rondellen. Tänk om man ligger i mittenfilen av tre och blinkar vänster, då tror man att bilen skall byta fil till innersta t.ex. Min rondellskola lär ut att kör lugnt, placera dig i rätt fil efter vart du skall och blinka ut så kommer allt fungera.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: trefils-rant

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
HelectriC skrev:
jag førstår fortfarande inte varfør man ska blinka IN i en rondell? vad ær alternativet som de andra medtrafikanterna kan fundera på? han kanske kommer backa tillbaks? han kanske har tænkt parkera dær? det sæger væl sig sjælvt att står en bil vid randen av rondellen så har han før avsikt att køra IN i rondellen?
Sålänge jag blinkar vänster inne i rondellen berättar jag tydligt för övriga trafikanter att "jag tänker inte svänga av vid nästa avfart utan fortsätta i rondellen, så kör inte in framför mig". Det ger tydlighet och minskar missförstånden. Om alla blinkade ut ur rondellen som de skulle så hade det inte behövts, för då hade ingen blinkers betytt exakt samma sak, men när alla andra är så kassa på att blinka som de ska så skadar det inte om jag är lite extra tydlig.
ok, så du menar alltså inte att man ska blinka IN i rondellen, men man ska blinka INNE i rondellen?
Jag menar att det tydligaste är att börja blinka redan innan man kör in i rondellen ifall man ska höger eller vänster. Sen kan man låta det vara på till man ska köra ut, då man börjar blinka höger (om man inte redan gör det).

Som påpekats ovan gäller det såklart för små rondeller med tydlig sikt för de som väntar på att komma in i rondellen. I större rondeller med högre hastighet och eventuellt fler filbyten inne i själva rondellen blir det mest förvirrande att göra såhär.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av Telsa »

Jag har även märkt att det inte nödvändigtvis är mitten som lockar mest, utan det är specifikt andra filen från vänster som är mest attraktiv, om det finns fler än tre filer. E4 vid Kista-trakten har ju till och med fem filer åt samma håll ett tag (iofs försvinner de två innersta men de är ändå väldigt långa). Är motorvägen helt tom föredrar där alla att ligga i fjärde filen från höger.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: trefils-rant

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
Med de låga uniforma farter som är på våra motorvägar skuller vi få samma regler som i USA. Där kör man om i vilken fil som helst. Filbyten som är en potentiell fara sker förhållandevis sällan. Våra nuvarande regler är ju som de tyska "frifartsregler" utan fri fart. Opraktiskt dumt och farligt som en hel del andra regler vi har här.
++1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: trefils-rant

Inlägg av bylund »

Delta skrev:
Med de låga uniforma farter som är på våra motorvägar skuller vi få samma regler som i USA. Där kör man om i vilken fil som helst. Filbyten som är en potentiell fara sker förhållandevis sällan. Våra nuvarande regler är ju som de tyska "frifartsregler" utan fri fart. Opraktiskt dumt och farligt som en hel del andra regler vi har här.
Fast dock får man ju även här köra om på valfri sida om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre, vilken den typiskt är på motorvägar centralt i städer där trafiken är tät och det är många körfält.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar