trefils-rant

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: trefils-rant

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Delta skrev:
Med de låga uniforma farter som är på våra motorvägar skuller vi få samma regler som i USA. Där kör man om i vilken fil som helst. Filbyten som är en potentiell fara sker förhållandevis sällan. Våra nuvarande regler är ju som de tyska "frifartsregler" utan fri fart. Opraktiskt dumt och farligt som en hel del andra regler vi har här.
Fast dock får man ju även här köra om på valfri sida om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre, vilken den typiskt är på motorvägar centralt i städer där trafiken är tät och det är många körfält.
Stämmer bra och även om en fil går mot annan destination typ där E4/E20 delar sig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

chpaulin skrev:
bylund skrev:
Delta skrev:
Med de låga uniforma farter som är på våra motorvägar skuller vi få samma regler som i USA. Där kör man om i vilken fil som helst. Filbyten som är en potentiell fara sker förhållandevis sällan. Våra nuvarande regler är ju som de tyska "frifartsregler" utan fri fart. Opraktiskt dumt och farligt som en hel del andra regler vi har här.
Fast dock får man ju även här köra om på valfri sida om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre, vilken den typiskt är på motorvägar centralt i städer där trafiken är tät och det är många körfält.
Stämmer bra och även om en fil går mot annan destination typ där E4/E20 delar sig.
Tycker bara att trafiken flyter bättre på motorvägarna i Tyskland och USA än här i Skandinavien. Det måste ju bero på något!?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Delta skrev:

Tycker bara att trafiken flyter bättre på motorvägarna i Tyskland och USA än här i Skandinavien. Det måste ju bero på något!?
Tror de mer bryr sig om att följa trafikrytmen än hastighetsbegränsningen. Det är iaf min känsla av att ha kört där.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Delta skrev:
bylund skrev:
Delta skrev:
Absolut, och en av anledningarna till detta är att folk beter sig mer efter reglerna där istället för att folk har sina egna uppfattningar om vad som gäller. Om några här kör tyskt (och håller till höger) och andra kör amerikansk (och inte byter fil) så funkar det dåligt. Skulle folk bete sig mer förutsägbart så skulle det flyta bättre.

Oj vad detta ämne rör upp känslor för övrigt :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om polisen fokuserade på andra trafikbrott än fortkörningar så skulle det se annorlunda ut. Nummer ett de borde fokusera på är avstånd, borde också gå att automatisera med kameror.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

LarsL skrev:
Om polisen fokuserade på andra trafikbrott än fortkörningar så skulle det se annorlunda ut. Nummer ett de borde fokusera på är avstånd, borde också gå att automatisera med kameror.
Det håller jag fullständigt med om, det skulle lösa mycket. Korta avstånd gör att man inte håller höger i samma utsträckning som man borde. Det skapar också ojämn trafikrytm och köer. För att inte tala om olyckor. Innan varje filbyte tittar man bort från vägen (eftersom man tittar i döda vinkeln), håller man inte rejält avstånd är det bara en tidsfråga innan man krockar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Väldigt intressant tråd! Det tycks finnas närmast en konsensus kring de två saker i trafiken som stör mest: när folk ligger och blockerar omkörningsfilerna på motorväg och folk som inte blinkar i rondeller.
Detta är också i stort sett de enda två sakerna i trafiken som jag stör mig mycket på.

Jag snackade lite med en hyresgäst om rondell-reglerna i somras (han hade kört för fort och var tvungen att ta om sitt körkort). Han berättade att reglerna är att man måste blinka höger när man ska ut ur rondellen, men att det är frivilligt att blinka när man kör in.

När folk inte blinkar ut ur rondellen (trots att det är ett lagkrav) så blir man stående och väntar - med stora outnyttjade luckor i rondellen och långa köer som följd. Någon skrev tidigare att folk kan göra fel med blinkandet och att man därför ändå inte kan köra, men detta menar jag är fel: det går i nästan alla rondeller, hur små de än är, att köra när någon signalerar att de ska ut på avfarten alldeles innan dig. Om någon blinkar fel, så är hastigheterna i en rondell så låga att bägge parter hinner bromsa. När folk blinkar ut ur en rondell så kör jag alltid och jag tycker mig se att andra bilister gör likadant - förutom den gruppen ovana bilister som står och väntar bara de fått syn på en bil borta i horisonten. Har vid enstaka tillfällen varit med om att folk blinkat fel i rondeller och fortsatt att köra trots att de blinkat ut, men då har de hunnit bromsa i god tid innan vi varit nära en kollision. Alltså: jag blir en grinig medtrafikant när ni inte blinkar ut ur rondeller och när ni ligger och blockerar omkörningsfilerna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Väldigt intressant tråd! Det tycks finnas närmast en konsensus kring de två saker i trafiken som stör mest: när folk ligger och blockerar omkörningsfilerna på motorväg och folk som inte blinkar i rondeller.
Detta är också i stort sett de enda två sakerna i trafiken som jag stör mig mycket på.

Jag snackade lite med en hyresgäst om rondell-reglerna i somras (han hade kört för fort och var tvungen att ta om sitt körkort). Han berättade att reglerna är att man måste blinka höger när man ska ut ur rondellen, men att det är frivilligt att blinka när man kör in.

När folk inte blinkar ut ur rondellen (trots att det är ett lagkrav) så blir man stående och väntar - med stora outnyttjade luckor i rondellen och långa köer som följd. Någon skrev tidigare att folk kan göra fel med blinkandet och att man därför ändå inte kan köra, men detta menar jag är fel: det går i nästan alla rondeller, hur små de än är, att köra när någon signalerar att de ska ut på avfarten alldeles innan dig. Om någon blinkar fel, så är hastigheterna i en rondell så låga att bägge parter hinner bromsa. När folk blinkar ut ur en rondell så kör jag alltid och jag tycker mig se att andra bilister gör likadant - förutom den gruppen ovana bilister som står och väntar bara de fått syn på en bil borta i horisonten. Har vid enstaka tillfällen varit med om att folk blinkat fel i rondeller och fortsatt att köra trots att de blinkat ut, men då har de hunnit bromsa i god tid innan vi varit nära en kollision. Alltså: jag blir en grinig medtrafikant när ni inte blinkar ut ur rondeller och när ni ligger och blockerar omkörningsfilerna.

konsensus på rondellfrågan ær nog att ta i. Jag tycker det ær fullstændigt løjligt att blinka i rondellen, skapar bara massa missførstånd och feltolkningar. Jag blinkar inte i rondellen och tænker inte børja med det heller, ha, nu var det sagt 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

De enda gånger jag har varit riktigt nära att krocka i rondeller är när jag ligger i vänsterfilen och kör rakt fram, och den i högerfilen får för sig att man kan svänga vänster i den filen. Ska man vänster måste man ligga i vänster fil. Det har hänt flera gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

AGCF skrev:
De enda gånger jag har varit riktigt nära att krocka i rondeller är när jag ligger i vänsterfilen och kör rakt fram, och den i högerfilen får för sig att man kan svänga vänster i den filen. Ska man vänster måste man ligga i vänster fil. Det har hänt flera gånger.
Det är detta jag menar med att ligga rätt och signalera ut. Skall man rakt fram och det finns två filer ut ur rondellen kan man ligga innerst och signalera när man passerar avfarten innan. Ligga ytterst för vänstersväng e det fan spöstraff på.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Det är detta jag menar med att ligga rätt och signalera ut. Skall man rakt fram och det finns två filer ut ur rondellen kan man ligga innerst och signalera när man passerar avfarten innan. Ligga ytterst för vänstersväng e det fan spöstraff på.
Vad jag läst är det helt korrekt och lagligt att ligga i ytterfilen även om man ska åt vänster, så länge det inte specifikt indikeras något annat. Själva cirkulationen är ju en egen enkelriktad väg och på en sådan finns det inget allmänt krav på att ligga till vänster för att man ska svänga av åt höger en bit längre fram. Däremot tycker jag det verkar helt knäppt och om dom ska envisas med att bygga rondeller, med två eller fler filer, så borde regelverket anpassas till detta. Jag håller med om spöstraff för detta, det är ju helt kontraproduktivt, och om man ska hårddra regeln så är ju två filer ut ur en rondell helt bortkastat och direkt lömskt och farligt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
Sanning med modifikation. Det finns en del rondeller som är skyltade vänstersväng från både höger- och vänsterfil när man kommer in i den, då trafikflödet är sådant att de flesta svänger vänster. I dessa är dock inte skyltade att köra rakt fram från vänsterfil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Ja, det är exakt samma sak här. Var nära att smälla en gång när en tant skulle köra ut ur rondellen från innerfilen. Hon la sig på tutan och tittade surt på mig, som om det var mitt fel att hon körde tvärs över min fil och höll på att bli påkörd.
I övrigt har jag inte ens varit nära, ens när folk blinkat ur utan att svänga och jag har kört. Men när familjen sitter i bilen och folk inte blinkar så blir jag stående fram till det är en tydlig lucka (de gillar inte ryckig körning).

Om HelectriC och andra icke-blinkare hade följt lagen och blinkat, så hade trafiken flutit bättre och köerna reducerats. Tänk på köskapare såsom HelectriC nästa gång du sitter i bilkö. Tänk på att HelectriC inte kommer blinka, för att hen inte har lust.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

AGCF skrev:
Inte helt sant. Det beror på rondellen ifråga. Det finns en del rondeller som är skyltade så att man får svänga vänster i högerfilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Vad jag läst är det helt korrekt och lagligt att ligga i ytterfilen även om man ska åt vänster, så länge det inte specifikt indikeras något annat.
Detta kan omöjligen stämma - en rondell är en fyrvägskorsning och samma regler gäller som i en vanlig fyrvägskorsning. Man svänger inte vänster från högerfil, höger från vänsterfil och man gör heller ingen U-sväng från högerfil (om man inte gärna vill bli påkörd). När jag tog körkort för 18 år sedan så vet jag med säkerhet att man inte fick lov att svänga vänster från högerfil i en rondell, men det kan ju ha ändrats (även om jag kraftigt betvivlar det).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Vad jag läst är det helt korrekt och lagligt att ligga i ytterfilen även om man ska åt vänster, så länge det inte specifikt indikeras något annat.
Detta kan omöjligen stämma - en rondell är en fyrvägskorsning och samma regler gäller som i en vanlig fyrvägskorsning. Man svänger inte vänster från högerfil, höger från vänsterfil och man gör heller ingen U-sväng från högerfil (om man inte gärna vill bli påkörd). När jag tog körkort för 18 år sedan så vet jag med säkerhet att man inte fick lov att svänga vänster från högerfil i en rondell, men det kan ju ha ändrats (även om jag kraftigt betvivlar det).
En rondell är inte en fyrvägskorsning utan varje cirkulationsplats skall ses som en enkelriktad väg. Samma regler som gäller enkelriktade vägar gäller i en cirkulationsplats.

http://www.transportstyrelsen.se/global ... jan-14.pdf

Lite om fyrvägskorsning/enkelriktad väg för cirkulationsplats:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Broschyren som Svenssons länkade skrev:
Anpassa körningen så att du
helst kör ut ur cirkulationen
från höger körfält.

Om du kör ut ur cirkulationen
från vänster körfält
måste du vara extra uppmärksam
på fordonen i höger
körfält eftersom du inte
vet om de ska fortsätta att
köra i cirkulationen. Tänk
också på att du gör ett körfältsbyte.
Så om du kör i innerspår måste du alltså vara uppmärksam på vad folk i ytterspår gör. Intressant vore att veta vem som blir vållande i försäkringsbolags ögon i dessa fall om det sker en kollision (veta = faktiska fall, inte vad panelen här anser att de borde tycka :) )
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Broschyren som Svenssons länkade skrev:
Anpassa körningen så att du
helst kör ut ur cirkulationen
från höger körfält.

Om du kör ut ur cirkulationen
från vänster körfält
måste du vara extra uppmärksam
på fordonen i höger
körfält eftersom du inte
vet om de ska fortsätta att
köra i cirkulationen. Tänk
också på att du gör ett körfältsbyte.
Så om du kör i innerspår måste du alltså vara uppmärksam på vad folk i ytterspår gör. Intressant vore att veta vem som blir vållande i försäkringsbolags ögon i dessa fall om det sker en kollision (veta = faktiska fall, inte vad panelen här anser att de borde tycka :) )
Tycker att Transportstyrelsens broschyr om cirkulationsplats svarar på det.
http://www.transportstyrelsen.se/global ... jan-14.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Surfaren skrev:
Jag vet flera rondeller där det är uttryckligen skyltat att man får gå in i ytterfilen och svänga vänster.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Och man gör aldrig vänstersvängar i rondeller utan bara högersvängar + filbyten. Som alltid när man gör filbyte ska man lämna företräde till de i den filen man byter till. Ännu en ny regel som folk inte fattar. Jag kör ofta yttervarv i rondeller där det passar men det gäller att se upp för folk som byter fil utan att se sig för.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
AGCF skrev:
Ja, det är exakt samma sak här. Var nära att smälla en gång när en tant skulle köra ut ur rondellen från innerfilen. Hon la sig på tutan och tittade surt på mig, som om det var mitt fel att hon körde tvärs över min fil och höll på att bli påkörd.
I övrigt har jag inte ens varit nära, ens när folk blinkat ur utan att svänga och jag har kört. Men när familjen sitter i bilen och folk inte blinkar så blir jag stående fram till det är en tydlig lucka (de gillar inte ryckig körning).

Om HelectriC och andra icke-blinkare hade följt lagen och blinkat, så hade trafiken flutit bättre och köerna reducerats. Tänk på köskapare såsom HelectriC nästa gång du sitter i bilkö. Tänk på att HelectriC inte kommer blinka, för att hen inte har lust.
fel :mrgreen:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Man kan köra hur man vill i en rondell. Transportstyrelsen säger det i en broschyr.
Bara för att klargöra - det är alltså denna typ av körning som du, HelectriC mfl. propagerar för?
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Bara för att klargöra - det är alltså denna typ av körning som du, HelectriC mfl. propagerar för?
Jag propagerar inte för det, jag tycker det är korkat och det minskar kraftigt nyttan med att ha rondeller med två körfält. Men Transportstyrelsen propagerar för det och säger att så funkar lagen. Så även om jag skulle vilja tuta åt någon som kör ytterspår hela varvet (rent spontant) så kan jag ju inte riktigt göra det, vederbörande gör ju som man får göra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Den här artikeln publicerades alldeles nyss: http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... stertrafik

Utdrag:
För de av er som fortfarande är tveksamma så gäller naturligtvis alltid högertrafik i en cirkulationsplats. Uppmaningen att välja vänster- eller högerfil är dock endast en rekommendation. Förare inne i cirkulationsplatsen väljer själv vilken fil som är säkrast. Det är alltså inget lagbrott att ligga i högerfil och köra hela varvet runt, om man så vill.

I strikt juridisk mening är en cirkulationsplats ingen korsning. Flera fall i Högsta domstolen visar att den förare som befinner sig i vänsterfil alltid är 100 procent vållande om en olycka skulle inträffa. Vill du undvika rättsliga bekymmer ska du alltså strunta i vägmarkeringarna och alltid ligga i högerfilen.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jämför med en vanlig tvåfilig väg. Numera ska ju rondeller ses som sin egen väg. Högersväng från vänstra filen ska man inte göra, man får isåfall byta innan och helst kolla så man inte krockar med någon som redan ligger där.
Unnamed QQ Screenshot20150909112412.png
Model X, Pearl White
Skriv svar