Inbytesbil

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inbytesbil

Inlägg av Andreasson »

Det börjar så sakteliga närma sig beställningsdags... I det sammanhanget skulle jag vilja checka med er hur ni har gjort med er inbytesbil? Vilka alternativ finns? Byter Tesla in några bilar över huvud taget? Eller är det bara privatannons på Blocket eller KVD som gäller?

Hur har ni andra gjort? För min del är det en 320d-14 som behöver hitta en ny ägare om inte Tesla tar emot den...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Re: Inbytesbil

Inlägg av tornblad »

Tesla byter inte in något, vad jag vet. För min del blev det blocket!
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

kontakta en firma och be dem att sälja den på kommision
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Har också varit på dom om detta, men dom tar inte in nått.
Sälj privat eller via kvd
Senast redigerad av Martinen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag använde KVD.
Fick ungefär som ett inbytespris eller kanske tom något bättre. Nästan lika smidigt. Lämnade gamla bilen hos KVD. Tog c:a 10-15 minuter med lite påskrifter. Tog sedan bussen och hämtade Teslan. Efter några veckor satt pengarna på kontot.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag sålde min förra bil på KVD och kommer göra det med nuvarande också. Precis som någon skrev här ovan så är det nästan lika smidigt som inbyte. Man lämnar bilen till dem och sen sköter de resten - man behöver inte se bilen igen. Jag fick 30 000 kr mer än inbyte när jag sålde den vägen sist.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

Jag hämtade min vita S85D i maj i år.
Fantastiskt nöjd ( som alla andra verkar vara )
Funderar på att byta till våren då bilen är ett år, ( fåfänga ? ) so what ?
Pratade med Gbg, dom sade att dom gärna tar min i byte, så det verkar inte vara problem med detta.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja att byta in en Tesla är nog inga problem.
Å andra sidan är den som om ganska lätt att sälja själv också.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

danni skrev:
Jag sålde min förra bil på KVD och kommer göra det med nuvarande också. Precis som någon skrev här ovan så är det nästan lika smidigt som inbyte. Man lämnar bilen till dem och sen sköter de resten - man behöver inte se bilen igen. Jag fick 30 000 kr mer än inbyte när jag sålde den vägen sist.
Det låter ju inte helt tokigt! ...utan snarare riktigt bra! :)

Några frågor bara:
1. Ställer man bilen hos dem i väntan på försäljning eller?
2. Hur lång tid brukar det ta?
3. Har man någon aning om vad man kan få för den?
Model S 85D (2015)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

perhandr skrev:
danni skrev:

Några frågor bara:
Slå in ditt regnummer på deras hemsida så får du ett preliminärt pris, sen kan du gå vidare och fylla i dina uppgifter så kontaktar dom dig med mer info.
Sen sätter man ett reservationspris tillsammans med dom. Oftast bara att följa deras rekommendation.
Tror det är lite olika beroende på var man finns, men i princip hämtar dom bilen (eller så lämnar man den hos dom, de gör en recond, tar bilder, lägger ut den för försäljning. Har för mig att den ligger 5 eller 7 dagar eller nått sånt.

Dom skjöter alltså allt.
Förloppet varierar något om det är leasing eller ej, men dom gör allt jobbet och tar 8% provision eller nått sånt.
Dock max 6-7000 om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

perhandr skrev:
danni skrev:

Några frågor bara:
Du börjar med att kontakta dem om att sälja bilen, och ger så mycket information du kan om bilen och dess skick. De kan ge dig en grov värdering baserat på det, och skriva in bilen så de är redo att ta emot den. När det sedan är dags att avyttra den kör du bara dit den och lämnar in den med nycklar, tillbehör och rubbet. De gör en rekond på den (kostar 1050 kr exkl moms, fast för mig tog de bara 300 kr eftersom den var i stort sett i nyskick). Sen gör de en mer grundlig värdering, och kontaktar dig för att sätta ett reservationspris (nivån som auktionen måste upp till innan den faktiskt blir såld). De föreslår ett pris men du får ändra det om du vill. Efter det läggs den ut på auktion. Det brukar ta ungefär en vecka från att du lämnar in den till att den kommer upp på sidan. Sen körs auktionen i en vecka. Om reservationspriset nås blir den såld, och några dagar efter får du pengarna (eller så löser de leasingen åt dig och så får du reglera restskulden direkt med leasingbolaget, om det är en leasingbil). Om reservationspriset inte uppnås så kan du köra flera auktioner, och eventuellt sänka reservationspriset om du vill. Min bil nådde precis reservationspriset i första auktionen och blev då såld. Så räkna med 2-3 veckor i de flesta fall innan den är såld. Och i och med att du får värderingar längs vägen och själv får ge input på reservationspriset så har du ändå ett ganska bra hum om vad du kan få, och du behöver aldrig sälja den för mindre än du tänkt dig (i värsta fall, om den inte blir såld, så får du tillbaks den och kan sälja på Blocket eller vad du vill).

De tar ut en provision av dig på 8% av priset, dock minst 3900 kr och max 6750 kr exkl moms. En sak man ska komma ihåg är att de också tar en avgift av köparen, har för mig den låg på runt 5000 kr. I praktiken blir det ju också en avgift på dig, eftersom det påverkar priset som säljaren kan tänka sig att ge. Lite fult sätt att jobba på kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det mesta står här.
https://www.kvd.se/saljbilen
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
De tar ut en provision av dig på 8% av priset, dock minst 3900 kr och max 6750 kr exkl moms. En sak man ska komma ihåg är att de också tar en avgift av köparen, har för mig den låg på runt 5000 kr. I praktiken blir det ju också en avgift på dig, eftersom det påverkar priset som säljaren kan tänka sig att ge. Lite fult sätt att jobba på kan jag tycka.
Ja, det kanske hade varit snyggare att ha avgiften helt på säljarenssida? Men jag tycker annars det är rätt trevligt att de inte tar ren provision. Det får mig som köpare att lita påsen lite mer än en vanlig bilkrängare.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

danni skrev:
perhandr skrev:
danni skrev:

Några frågor bara:
Du börjar med att kontakta dem om att sälja bilen, och ger så mycket information du kan om bilen och dess skick. De kan ge dig en grov värdering baserat på det, och skriva in bilen så de är redo att ta emot den. När det sedan är dags att avyttra den kör du bara dit den och lämnar in den med nycklar, tillbehör och rubbet. De gör en rekond på den (kostar 1050 kr exkl moms, fast för mig tog de bara 300 kr eftersom den var i stort sett i nyskick). Sen gör de en mer grundlig värdering, och kontaktar dig för att sätta ett reservationspris (nivån som auktionen måste upp till innan den faktiskt blir såld). De föreslår ett pris men du får ändra det om du vill. Efter det läggs den ut på auktion. Det brukar ta ungefär en vecka från att du lämnar in den till att den kommer upp på sidan. Sen körs auktionen i en vecka. Om reservationspriset nås blir den såld, och några dagar efter får du pengarna (eller så löser de leasingen åt dig och så får du reglera restskulden direkt med leasingbolaget, om det är en leasingbil). Om reservationspriset inte uppnås så kan du köra flera auktioner, och eventuellt sänka reservationspriset om du vill. Min bil nådde precis reservationspriset i första auktionen och blev då såld. Så räkna med 2-3 veckor i de flesta fall innan den är såld. Och i och med att du får värderingar längs vägen och själv får ge input på reservationspriset så har du ändå ett ganska bra hum om vad du kan få, och du behöver aldrig sälja den för mindre än du tänkt dig (i värsta fall, om den inte blir såld, så får du tillbaks den och kan sälja på Blocket eller vad du vill).

Tack så jättemycket för den grundliga informationen! Kanon! :)
Model S 85D (2015)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
danni skrev:
Ja, det kanske hade varit snyggare att ha avgiften helt på säljarenssida? Men jag tycker annars det är rätt trevligt att de inte tar ren provision. Det får mig som köpare att lita påsen lite mer än en vanlig bilkrängare.
Jag tycker överlag att en av de stora fördelarna med KVD är just att de kör med såpass raka rör. De dokumenterar bilarna noga och är öppna och tydliga med alla fel de hittar. Det gör att köparna litar på deras omdöme och vågar buda fullt ut. Det gör även att köparna vågar köpa bilar på andra orter än där de själva är, utan att ha sett dem. Min A6:a såldes till exempel till en kille i Stockholm.

Men just den här köparavgiften tycker jag de mörkade lite med. Det var ingen som informerade mig om den förrän ganska sent i skedet, och de verkade resonera som så att "den rör ju inte dig, det är ju köparen som betalar den och inte du", men det är ju inte sant. Om avgiften ligger på 5000 kr och slutbudet var 360 000 kr så innebär det att köparen i själva verket var villig att ge 365 000 kr, och hade inte avgiften funnits är det ju vad jag hade fått för bilen.

Men visst kan det också vara som du säger, att genom att de tar betalt av både köpare och säljare så blir både köpare och säljare kunder hos KVD, och då får de ett större ansvar gentemot bägge parterna (istället för att bara representera säljaren). Och det kan ju vara positivt.
Skriv svar