Bakgrund: Bilen ville inte ta laddning på jobbet via jordat uttag. Efter lite provande och byte av jordat uttag så fungerade det. Har tidigare endast laddat via trefas 16A på jobbet. När jag kom hem provade jag med jordat uttag och fick samma fel igen. Insåg lite senare att genom att vända den jordade kontakten 180 grader fungerade UMC som den ska (växla fas och nolla). Jag har tydligen vid några tillfällen lyckats koppla rätt utan att förstå det. Köpa trisslott?
Åter till frågan: När jag kollade kontakten i bilen såg jag att CP-pin är kortare än PP-pin. PP-pin sticker ut 10 mm längre än CP-pin. Ska det vara så eller borde uttaget bytas?
Bidrar med några bilder för att visa mysteriet.
Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)
Moderator: Redaktion
Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)
Ja det ska vara så.
PP stiftet har en extra funktion och ska få kontakt först & sist.
PP stiftet har en extra funktion och ska få kontakt först & sist.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)
Helt rätt. Och CP ska vara sist med att få kontakt och först att tappa kontakten, för att avbryta laddningen om kontakten skulle dras ut.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Control Pilot (CP) pin kortare än (PP)
Äterigen dax och tacka detta fantastiska forum och dess medlemmar!
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart