Ser ut som att samma regler kommer att gälla 2019 som under 2018. Det enda som inte är klart är hur stor del av de totalt 750 MSEK som blir öronmärkta för ladda hemma bidraget respektive Klimatklivet, men det verkar inte hindra Naturvårdsverkets jobb än så länge.
Ser gärna att det blir så att skattepengarna går till de som i närtid tänker köpa elbilar (eftersom det är en begränsad pott) Så det inte går till föreningar vars medlemar inte tänkt köpa elbilar utan istället tänkt få billigare subventionerade motorvärmare. Om det blir en obegränsad pott så har jag inga invändningar. Bättre spridning på flera platser och personer som behöver det än att några få skall få hela budgeten.
750 miljoner, det räcker ju finfint till 30-50 st vätgastationer. Det är väl också största motivation för mig att ta ut bidraget, så att det inte går till vätgas.
Ser gärna att bidraget till el-cyklar etc återkommer också.
Nja, det fuskades ju hej vilt med det eftersom det inte gick att kontrollera. Så det blev mycket fuskande från folk som behövde pengar. Så, nej det finns bättre saker att lägga skattemedel på.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad står det t.ex. Vidare:
Kan jag få bidrag för en laddbox som inte har en energimätare installerad?
Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen,
ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation)
ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej
att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte
heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför
boxen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Det var väl konstaterat sedan förra omgången att det gick få bidrag för Wallboxen också.
Största problemet med dessa bidrag är att kostnaderna för installation genast hoppar upp till 20 000kr där maxstödet ligger. En laddbox ska enligt mig inte ligga ens i närheten av det i pris, med tanke på vad man faktiskt får.
Hur ska tex en sådan här utmärkt produkt kunna konkurrera med en 20 000kr box inklusive installation, de kommer kosta ungefär lika mycket.
Edit för jag antar att jag inte får bidrag när jag köper denna?
Det var väl konstaterat sedan förra omgången att det gick få bidrag för Wallboxen också.
Största problemet med dessa bidrag är att kostnaderna för installation genast hoppar upp till 20 000kr där maxstödet ligger. En laddbox ska enligt mig inte ligga ens i närheten av det i pris, med tanke på vad man faktiskt får.
Hur ska tex en sådan här utmärkt produkt kunna konkurrera med en 20 000kr box inklusive installation, de kommer kosta ungefär lika mycket.
Edit för jag antar att jag inte får bidrag när jag köper denna?
Varför skulle du inte få bidrag menar du? Ja förutom nu att den saknar mätning av förbrukad ström, men det verkar ju inte hindra bidrag till Teslas WC.
Vän av ordning undrar förstås varför det är så himla viktigt att det finns en energimätare på boxen för att man ska kunna få bidrag? Är det någon som tänkt sig att den skall beskatta extra mycket? Alltså tillbaka till 80-talets kilometerskatt på dieselbilarna
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vän av ordning undrar förstås varför det är så himla viktigt att det finns en energimätare på boxen för att man ska kunna få bidrag? Är det någon som tänkt sig att den skall beskatta extra mycket? Alltså tillbaka till 80-talets kilometerskatt på dieselbilarna
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för
laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till
elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning
av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för
en förbättrad energideklaration.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Det var väl konstaterat sedan förra omgången att det gick få bidrag för Wallboxen också.
Jaha!? Ja det var ju bra i så fall. Jag tänkte, att eftersom den inte uppfyller kriterierna som Naturvårdsverket har ställt för att få bidrag så kanske det inte går. Men men, de kanske inte är så noga.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Det var väl konstaterat sedan förra omgången att det gick få bidrag för Wallboxen också.
Jaha!? Ja det var ju bra i så fall. Jag tänkte, att eftersom den inte uppfyller kriterierna som Naturvårdsverket har ställt för att få bidrag så kanske det inte går. Men men, de kanske inte är så noga.
Det går förmodligen sätta in en mätare för energi i den om man vill senare, vilket är kravet.
Det var väl konstaterat sedan förra omgången att det gick få bidrag för Wallboxen också.
Största problemet med dessa bidrag är att kostnaderna för installation genast hoppar upp till 20 000kr där maxstödet ligger. En laddbox ska enligt mig inte ligga ens i närheten av det i pris, med tanke på vad man faktiskt får.
Hur ska tex en sådan här utmärkt produkt kunna konkurrera med en 20 000kr box inklusive installation, de kommer kosta ungefär lika mycket.
Edit för jag antar att jag inte får bidrag när jag köper denna?
Hur får man en Tesla wall charger att kvala in på bidraget?
24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad 4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad! 20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Vän av ordning undrar förstås varför det är så himla viktigt att det finns en energimätare på boxen för att man ska kunna få bidrag? Är det någon som tänkt sig att den skall beskatta extra mycket? Alltså tillbaka till 80-talets kilometerskatt på dieselbilarna
Varför måste laddstationen vara förberedd för elmätning?
Det gör att det blir möjligt att se hur mycket av fastighetens el som används för
laddningen av fordon. En separat redovisning av elanvändningen till
elbilen/bilarna kan också användas till olika tjänster som exempelvis redovisning
av elkostnader för att ladda företagsbil hemma, eller för att få fram kunskap för
en förbättrad energideklaration.
Fast det är ju ett konstigt krav att ha om som jag, har köpt bilen privat och där jag via Teslafi får ut hur mycket energi som jag använt och hur mycket som kommit in i batteriet. Så, jag har alltså en elmätare på internätet. Vet dock inte hur exakt den är, men min uppfattning är att den är relativt exakt. Kravet borde ju vara utformat som så att OM man ska använda den för att ladda företagsbil hemma så måste den vara utrustad med elmätare.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det var intressant! Men, är det inte lite tvetydigt svar? Först: "Ja, den är godkänd". Sen: "kolla med återförsäljaren för att vara på den säkra sidan"
Antingen är den väl godkänd eller inte? Borde vara binärt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, exakt. Jag skulle vilja se en lista på hemsidan vilka laddare som är godkända och vilka inte är det så folk kan ta beslut. Det är inget man skall kolla för att i efterhand inte få en obehaglig överraskning. Det skulle även underlätta för myndigheten.
Det här vad svaret någon hade fått från Naturvårdsverket;
Tyvärr uppfyller inte Tesla WC regeringsförordningens krav 3 § 4.
"är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3."
Så kan tyvärr inte ta emot din ansökning, beklagar detta.
Jag fick beslut idag om att jag får stödet, (Tesla WC)
Kör: Svart Volvo S60 Bi-fuel (2007) Reserverade: 28 feb 2017 Beställde: 7 dec 2018
LR AWD Pearl White Multi Coat, 19" Sportfälgar, Svart interiör, EAP.