Batteri-nedsättning efter 5000mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

danohb
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 jul 2019 13:57

Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av danohb »

Jag har försökt att hitta en del information kring förväntad funktionsnedsättning av batteri över tiden och är fortsatt förbryllad över min S75D.
På 5000 mil har jag ca 15% förlust (från 350km till 299km vid 90% - motsv vid 100%).
Jag har i regel haft 90% laddning inställd med undantag för en del längre resor. Jag har inte på något vis misshandlat bilens batterier som jag uppfattar det (sällan/aldrig kört under 5% alt laddat över 90% på dagligbasis). Övervägande laddat vid Fast Charger (60kW) med en del laddning hemma. Supercharger uteslutande i samband med längre resor.

Nu är det en företagsleasad bil - men förundras dock över den stora förlusten och undrar om det finns något att göra alt att Tesla förväntas åtgärda. Jag har inte läst det finstilta men har på forumet läst att garantin aldrig täcker ens högre förluster över tid.

Finns det några kloka tankar kring vad jag skulle kunna tänkas göra?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av taliz »

Skulle gissa på att skillnaden beror mest på att nyare mjukvara räknar på ett annat sätt och/eller tar mer buffer i anspråk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av Jeppe_E »

Tesla garanterar väl 70% räckvidd efter 8 år/20.000 mil? Så kommer du under det, så är det ju ett garantiärende.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av mati »

Har du tur så är batteriet bara obalanserat. Det kan du åtgärda själv genom att ladda till 100% och låta bilen stå några timmar. Sedan kör du nästan slut på batteriet och laddar fullt igen. Det är viktigt att du laddar långsamt i det här läget så att cellerna har tid att balansera sig. Använd inte någon Fast- eller Supercharger.
Men du skriver att du har laddat övervägande med DC. Om jag har fattat det hela rätt så gör Tesla ingen skillnad mellan Supercharging och annan DC-laddning. Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av Max3 »

Kan ju vara att BMSen är okalibrerad och visar fel
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av Zalman3 »

danohb skrev:
Jag har försökt att hitta en del information kring förväntad funktionsnedsättning av batteri över tiden och är fortsatt förbryllad över min S75D.
På 5000 mil har jag ca 15% förlust (från 350km till 299km vid 90% - motsv vid 100%).
Jag har i regel haft 90% laddning inställd med undantag för en del längre resor. Jag har inte på något vis misshandlat bilens batterier som jag uppfattar det (sällan/aldrig kört under 5% alt laddat över 90% på dagligbasis). Övervägande laddat vid Fast Charger (60kW) med en del laddning hemma. Supercharger uteslutande i samband med längre resor.

Nu är det en företagsleasad bil - men förundras dock över den stora förlusten och undrar om det finns något att göra alt att Tesla förväntas åtgärda. Jag har inte läst det finstilta men har på forumet läst att garantin aldrig täcker ens högre förluster över tid.

Finns det några kloka tankar kring vad jag skulle kunna tänkas göra?
Låter konstigt.
Jag har själv en S75D.
Har kört ca 8500 mil och till 95% laddat på SuC.

Ny räckvidd.
375km, 100%
337km, 90%

Efter 8500 mil
365km, 100%
330km, 90%

Har bara tappat ca 10km på 8500 mil.

Hur kunde du ha 350km i räckvidd(vid 90%) när den var ny?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av Yrsir »

Jag har en S75D (2016) som också har gått ganska exakt 5000 mil. Jag har nu ca 333 mil vid 90%, dvs cirka 5% degradering (också cirka 350 som ny, 390 på 100% som helt ny).

5% degradering är ju ok, men efter senaste mjukvaran 20.4.2 gick jag ned direkt från cirka 3.5 % till 5 %. Tidigare har det gått steg för steg. Inget jättetapp som vissa har haft med sina 85:or, men ändå. Någon som känner igen detta?

Danohb och Zalman3, ni har ju laddat extremt mycket DC, hur ser er laddhastighet på superchargers ut idag? Vissa har ju fått nedsatt laddhastighet efter mycket snabbladdning, ni också?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).

Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).

Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
Men var det inte nånting för några veckor sedan där främst äldre Model S helt plötsligt hade blivit av med en massa räckviddsmil efter en uppdatering? Och detta skulle vara kopplat till frekvent DC-laddning. Det diskuterades inte nåt vidare här såvitt jag vet, men på tyska sajter och på yt var ett ett hett ämne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).

Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
Men var det inte nånting för några veckor sedan där främst äldre Model S helt plötsligt hade blivit av med en massa räckviddsmil efter en uppdatering? Och detta skulle vara kopplat till frekvent DC-laddning. Det diskuterades inte nåt vidare här såvitt jag vet, men på tyska sajter och på yt var ett ett hett ämne.
Japp, snackades rätt mycket om det på TMC forumet med mycket matnyttig information.

Laddhastighet stryps dessutom på typ alla pack till sist, enligt vad som rapporterats.
Skriv svar