Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Tellus skrev:
Någon skrev att Tesla har spartansk interiör jämfört med Leaf, ni måste skämta!
Spartansk = enkel eller återhållsam. Jag tycker det är en ganska bra beskrivning på Model 3's interiör, och då menar jag inte i negativ betydelse.
Klart du menade det. Dels osade ditt inlägg av förakt mot Tesla, dels är ordet spartansk exakt motsatsen till tex ”lyxig”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Re: Nissan Leaf e+ 62 Kwh N-connect

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Tellus skrev:
Någon skrev att Tesla har spartansk interiör jämfört med Leaf, ni måste skämta!
Spartansk = enkel eller återhållsam. Jag tycker det är en ganska bra beskrivning på Model 3's interiör, och då menar jag inte i negativ betydelse.
Klart du menade det. Dels osade ditt inlägg av förakt mot Tesla, dels är ordet spartansk exakt motsatsen till tex ”lyxig”.
Lyxig i betydelsen vräkig eller överdådig i så fall. Stämmer knappast in på Model 3.

Osar förakt… Jag måste säga att det är ganska underhållande att se hur du gång på gång lyckas tolka in en negativ ton mot Tesla i alla möjliga och omöjliga inlägg, och sen blir i det närmaste personligt förolämpad av din egen tolkning. Mycket fascinerande!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Lyxig i betydelsen vräkig eller överdådig i så fall. Stämmer knappast in på Model 3.
Jag har haft ca 20 provkörningar i 3:an vid det här laget. 19 av 20 har tyckt att interiören är fantastisk. "Det är så här det ska se ut". Den 20:e föredrog Model S/X.

Så om vi bortser från ord som vräkig, överdådig och istället ställer oss frågan, hur många skulle föredra Leaf interiören/UI mm vs Model 3 ? Jag gissar på ~0%. OBS att personerna måste ha testat båda bilarna. Inte bildgissat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Laban skrev:
iAkita skrev:
Jag har haft ca 20 provkörningar i 3:an vid det här laget. 19 av 20 har tyckt att interiören är fantastisk. "Det är så här det ska se ut". Den 20:e föredrog Model S/X.

Så om vi bortser från ord som vräkig, överdådig och istället ställer oss frågan, hur många skulle föredra Leaf interiören/UI mm vs Model 3 ? Jag gissar på ~0%. OBS att personerna måste ha testat båda bilarna. Inte bildgissat.
Jag tänker inte ge mig in i gissningslekar om vad andra tycker, jag vet bara att jag personligen gillar Model 3's spartanska inredning bättre än Leaf's lite gammeldags plottriga. Vad jag undrade var hur många som var beredda att lägga till ytterligare 80 000 kr för detta (m.m.) om man egentligen inte behöver det, på ett pris som redan är väldigt mycket högre än vad det är för de flesta bilar som säljs till privatpersoner. Om det är svårt att förstå varför en del inte lägger ut 80 000 kr mer för en Model 3 SR istället för Leaf+ så kan man ju lika gärna ställa frågan hur någon kan vara så dum så de köper en SR och inte en LR. Den sistnämnda har ju överlägsen räckvidd, prestanda och laddhastighet, och dessutom premiuminredning och ljud.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Akerstrom
Teslaägare

Inlägg av Akerstrom »

Jag sålde min 2018 Leaf till förmån för en 3:a Det var en del som var bra med Leafen, men laddningsproblematiken och appen (som fungerade en gång av tio) gjorde att jag blev allergisk mot den. Teslan däremot, den är fantastisk, mitt bästa bilköp någonsin! :D
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Samtliga årsmodeller av Leaf återkallas nu 2019 pga korrosionsproblem. Dessförinnan är dom återkallade pga bromsproblem, samt innan dess pga styrningen.

Appropå överlägsen kvalitet...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Laban skrev:
iAkita skrev:

Jag tänker inte ge mig in i gissningslekar om vad andra tycker, jag vet bara att jag personligen gillar Model 3's spartanska inredning bättre än Leaf's lite gammeldags plottriga. Vad jag undrade var hur många som var beredda att lägga till ytterligare 80 000 kr för detta (m.m.) om man egentligen inte behöver det, på ett pris som redan är väldigt mycket högre än vad det är för de flesta bilar som säljs till privatpersoner. Om det är svårt att förstå varför en del inte lägger ut 80 000 kr mer för en Model 3 SR istället för Leaf+ så kan man ju lika gärna ställa frågan hur någon kan vara så dum så de köper en SR och inte en LR. Den sistnämnda har ju överlägsen räckvidd, prestanda och laddhastighet, och dessutom premiuminredning och ljud.
Konstigt resonemang. En SR är ju fortfarande i mångt och mycket samma bil som en LR, likt en BMW 330i vs 340i. Främst prestandan som skiljer.
Att däremot jämföra en Leaf mot en Model 3 är som att jämföra en Nissan Tiida mot en BMW 330i. Helt olika typer av bilar och köpare.
IMO har Nissan fått hybris. De agerar som om de vore själva på marknaden. En Leaf för 500 lakan kanske vore intressant om det var den enda elbilen som fanns att köpa, men nu är det inte så.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Henrik Torphammar skrev:
Samtliga årsmodeller av Leaf återkallas nu 2019 pga korrosionsproblem. Dessförinnan är dom återkallade pga bromsproblem, samt innan dess pga styrningen.

Nu kan jag inte se att någon i tråden har hävdat att Leaf skulle ha överlägsen kvalitét, men för saklighetens skull vill jag ändå påpeka att mig veterligen har inga Leaf återkallats för bromsproblem i Europa. I USA var det ett ”voluntary recall” 2016 och i Japan en återkallelse för felaktiga tester 2018. Men jag kan ju ha missat om det skett återkallelser för det även i Sverige. Nu 2019 finns det inga återkallelser för Leaf listade på Nissans hemsida, så det skulle vara spännande att höra vad du fått informationen att samtliga Leaf återkallas för korrosionsproblem från. Vad det gäller styrningen så var väl det ett ännu ett ”voluntary recall”, denna gång i UK? Teslas recall på Model S 2012-2016 på grund av korrosion i delar av relevans för styrningen - inte värt att nämna trots att du vill använda gamla återkallelser (inklusive frivilliga) som en indikator på kvalitét? Personligen kan jag inte nämna ett enda bilmärke som inte fått återkalla bilar, så jag tycker inte det är en bra måttstock.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Laban skrev:
iAkita skrev:

Konstigt resonemang. En SR är ju fortfarande i mångt och mycket samma bil som en LR, likt en BMW 330i vs 340i. Främst prestandan som skiljer.
Att däremot jämföra en Leaf mot en Model 3 är som att jämföra en Nissan Tiida mot en BMW 330i. Helt olika typer av bilar och köpare.
IMO har Nissan fått hybris. De agerar som om de vore själva på marknaden. En Leaf för 500 lakan kanske vore intressant om det var den enda elbilen som fanns att köpa, men nu är det inte så.
Prestanda, räckvidd och laddning skiljer ganska mycket mellan SR+ och LR. LR verkar vara en fantastisk bil som slår det mesta, men SR+ kommer inte mycket längre än en Leaf+, och kortare än en e-Niro, Soul och Kona. Men jag håller med om att det är två helt olika bilar, precis som jag uttryckte i min första kommentar som du tyckte osade av Teslaförakt. Jag påpekade även att det hade varit bättre att jämföra Leaf+ med e-Niro.

Min poäng är att om man inte kan förstå hur någon kan välja vad de tycker är en sämre bil (Leaf) för att deras budget inte tillåter att man lägger ner ytterligare 80 000 kr på en SR+, så borde det rimligtvis vara lika svårt att förstå hur någon kan välja en sämre bil än LR, som bara kostar 110 000 kr mer än SR+.

Hade Model Y funnits på marknaden och kostat lika mycket som e-Niro när jag köpte den hade jag antagligen valt Teslan (om hunden får plats). Jag får se hur det blir när den väl lanseras, men den relativt barskrapade bil jag konfigurerat kommer kosta 200 000 kr mer än jag betalade för e-Niron. Då blir det svårt för mig att motivera ett byte rent privatekonomiskt, även om jag har råd. Det finns andra saker jag kan spendera de 200 000 på. På samma sätt kan det nog vara svårt för en del att motivera det högre priset för en SR+ om de klarar sig utmärkt med en Leaf+, i synnerhet för alla de som egentligen inte är särskilt bilintresserade. Jag håller med om att Nissan håller på att prisa ut sig från marknaden, men det baserar jag inte på en jämförelse med den dyrare Model 3, utan med mer likartade bilar om finns på marknaden eller lanseras det kommande året.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:

En SR är ju fortfarande i mångt och mycket samma bil som en LR, likt en BMW 330i vs 340i. Främst prestandan som skiljer.
Precis så tycker jag också, Leaf borde kosta hälften jämfört med en sr+. Om det vore så skulle jag ändå köpa Model 3 faktiskt.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Första problemet med Nissan Leaf är ju laddtiden. En elbil för över 400 000kr ska kunna laddas snabbt och många gånger om dan.
Andra problemet är var ska man ladda. Ensamladdare som är upptagen av en Leaf som laddar långsamt och kanske kö på 3-4 bilar som redan väntar på laddningen.Vem vill uppleva en som situation?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Nu 2019 finns det inga återkallelser för Leaf listade på Nissans hemsida, så det skulle vara spännande att höra vad du fått informationen att samtliga Leaf återkallas för korrosionsproblem från.
Kanske https://insideevs.com/news/361415/corro ... ssan-leaf/
Considering the bulletin mentions cars from 2011 until 2019 may be affected, almost all units ever produced could be involved.
Vad jag undrade var hur många som var beredda att lägga till ytterligare 80 000 kr för detta (m.m.) om man egentligen inte behöver det, på ett pris som redan är väldigt mycket högre än vad det är för de flesta bilar som säljs till privatpersoner
Det ingår en hel del i m.m om man jämför Leaf med SR+. Vad man sedan behöver eller inte behöver för att ta sig från A till B låter jag var och en bestämma. Men lättast är väl att se vad marknaden tycker om nuvarande Leaf. Tesla sålde 4450 Model S i USA kvartal 1. Nissan sålde 3363 Leaf under samma period. Model S kostar nästan tredubbelt mer än Leaf. Under samma period sålde Tesla 32475 Model 3. Jag tycker att man kan dra en del slutsatser av det. Exempelvis att många är beredda att lägga ytterligare 80 000 SEK för att få en Model 3 istället.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Laban skrev:

Considering the bulletin mentions cars from 2011 until 2019 may be affected, almost all units ever produced could be involved.
Tack!
Laban skrev:
Det ingår en hel del i m.m om man jämför Leaf med SR+. Vad man sedan behöver eller inte behöver för att ta sig från A till B låter jag var och en bestämma. Men lättast är väl att se vad marknaden tycker om nuvarande Leaf. Tesla sålde 4450 Model S i USA kvartal 1. Nissan sålde 3363 Leaf under samma period. Model S kostar nästan tredubbelt mer än Leaf. Under samma period sålde Tesla 32475 Model 3. Jag tycker att man kan dra en del slutsatser av det. Exempelvis att många är beredda att lägga ytterligare 80 000 SEK för att få en Model 3 istället.
Visst, men TS fråga var hur man kan köpa en Leaf+ istället för en SR+. Du tror alltså inte att en prisskillnad på 80 000 kr kan vara en delförklaring till att det trots allt finns de som gör det valet? Personligen tycker jag att det är en taskig och nedlåtande attityd och tyder på dålig insikt i hur många har det ekonomiskt att antyda att någon är korkad som väljer en Leaf+ framför en SR+ när den ”bara” kostar 80 000 mer, som TS gör. Varför klaga på människor som gör en bra gärning för miljön genom att gå över till eldrift och köper en Leaf+, utan att veta vilken deras motivation var för just det valet? Visa mig till exempel hur man stoppar in en American Akita på 56 kg i bagaget på en Model 3.

Sen kan det mycket väl vara så att de som köper Leaf+ gör det i särklass dyraste bilinköpet i sitt liv och det inte finns en chans att de kan lägga 80 000 till. En mer berättigad fråga som TS borde ha ställt (sig själv) hade varit hur någon kan fortsätta köra runt i en Skoda när Model 3 är så billig, och 80 000 hit eller dit inte spelar någon roll.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

En Leaf för 500 lakan är rent ut sagt skrattretande.
Jag kan förstå om man tar en som andrabil, om man får ett riktigt bra erbjudande på privatleasing över nått år eller två.
Men att rakt av köpa en är helt galet. Verkligen uselt värde för pengarna.

Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

iAkita skrev:
Henrik Torphammar skrev:

, men för saklighetens skull vill jag ändå påpeka att mig veterligen har inga Leaf återkallats för bromsproblem i Europa .
Mig veterligen.... Gött

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Visst, men TS fråga var hur man kan köpa en Leaf+ istället för en SR+. Du tror alltså inte att en prisskillnad på 80 000 kr kan vara en delförklaring till att det trots allt finns de som gör det valet? Personligen tycker jag att det är en taskig och nedlåtande attityd och tyder på dålig insikt i hur många har det ekonomiskt att antyda att någon är korkad som väljer en Leaf+ framför en SR+ när den ”bara” kostar 80 000 mer, som TS gör.
Jag ville inte blanda mig i "korkad" debatten, jag svarade bara på din fråga om hur många det var som var beredd att ta en SR+ istället för en Leaf e+ trots att den kostar lite mer.

Att det finns ett fåtal som tycker att redan 460k är för mycket men kan sträcka sig till det men inte 530k kan jag köpa. Men även 460k är mycket pengar. På det får man en bil som saknar CCS vilket inte lär göra underverk för andrahandsvärdet samt begränsar nyttjandet av bilen. Finns andra bilar i den klassen som man kan välja istället, ex e-Niro.

e+ är helt enkelt en nisch produkt som jag har svårt att förstå mig på.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

iAkita skrev:
Laban skrev:

Tack!
Laban skrev:
Visst, men TS fråga var hur man kan köpa en Leaf+ istället för en SR+. Du tror alltså inte att en prisskillnad på 80 000 kr kan vara en delförklaring till att det trots allt finns de som gör det valet? Personligen tycker jag att det är en taskig och nedlåtande attityd och tyder på dålig insikt i hur många har det ekonomiskt att antyda att någon är korkad som väljer en Leaf+ framför en SR+ när den ”bara” kostar 80 000 mer, som TS gör. Varför klaga på människor som gör en bra gärning för miljön genom att gå över till eldrift och köper en Leaf+, utan att veta vilken deras motivation var för just det valet? Visa mig till exempel hur man stoppar in en American Akita på 56 kg i bagaget på en Model 3.

Sen kan det mycket väl vara så att de som köper Leaf+ gör det i särklass dyraste bilinköpet i sitt liv och det inte finns en chans att de kan lägga 80 000 till. En mer berättigad fråga som TS borde ha ställt (sig själv) hade varit hur någon kan fortsätta köra runt i en Skoda när Model 3 är så billig, och 80 000 hit eller dit inte spelar någon roll.
Att du bara orkar skriva så mycket . Du försvarar Nissan bara för att det är jag som kör en Skoda som ställt frågan.
När M3 kostar 80000 mer och klarar av det Skodan klarar av, lovar jag att jag köper en sådan. Tycker du att jag ska slänga en bil som är 18 månader gammal och som har 25000km på mätaren? När jag köpte Skodan kunde man inte köpa M3.
Min fråga var aldrig "hur korkad är man om man betalar över 400 000kr för en Leaf" Läs frågan igen och svara på den eller skit i att svara.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Alla här verkar glömma bort att en Model 3 inte går att få med privatleasing. Vet inte om någon har statistik men jag tror att väldigt många Leaf finansieras så. Så även om Model 3 ”bara” kostar 80000 kr mer är det många som varken kan eller vill ta ett vanligt billån.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Det är riskabelt att köpa en Leaf. Jag privatleasade den gamla för 2795 kr/mån vid 1500 mil per år, vilket var betydligt billigare än att köpa den. Idag är leasingen mycket dyrare men Nissan kan när som helst slå till med samma erbjudande igen och därigenom rycka undan mattan för den som köpt en Leaf. Varför köpa en begagnad om man kan leasa en ny billigt liksom?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

HenrikC skrev:
Det är riskabelt att köpa en Leaf. Jag privatleasade den gamla för 2795 kr/mån vid 1500 mil per år, vilket var betydligt billigare än att köpa den. Idag är leasingen mycket dyrare men Nissan kan när som helst slå till med samma erbjudande igen och därigenom rycka undan mattan för den som köpt en Leaf. Varför köpa en begagnad om man kan leasa en ny billigt liksom?
De billiga leasingar jag sett var först MobilityMotots som hade och nu senast så var Bilbyter i Linköping ute med aggressiva leasing kontrakt.
Men får se nu när Nissan verkar gå sämre och omstrukturerar, blir de mer på för elektrifiering eller vart bär det.
Och kör man mer och ändå tänker behålla bilen längre så är väl köp ett alternativ ändå. LRF har fortfarande rabatter på Nissan, som det verkar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Är en nuvarande ägare av en Nissan Leaf 2013, och har varit i stort nöjd med den, men 24 kwh batteriet har börjat kännas begränsande, speciellt då jag numera enkelt vill kunna åka och hälsa på dottern som bort 30 mil bort.
Så då var naturligtvis en ny uppgraderad Leaf intressant, men det blev ju mest ett uppgraderat yttre skal, fortfaranda samma batteriteknik utan kylning/värmning. Fortfarande Chademo och därmed ganska långsam laddning (vilket inte gör så mycket med 24kwh, men med större batteri har betydelse). Carwings (som heter något annat nu tror jag) är visst lite uppdaterat, men känns ändå som det ligger flera år efter.

Här ett tillfälle då jag lackade ur helt på Carwings - orsaken till att nästa elbil INTE blir en Nissan "Är nöjd med bilen som sådan, Nissan klarar av att buckla plåt men när det kommer till mjukvara är det helt enkelt under alla kritik. Mjukvara och kringtjänster är i en modern bil för mig ett absolut krav".

Därför blir det en Tesla. Det något högre priset ger mig mera än bara en bil, det get ett fungerande eko-system till det.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Det högre priset är jag helt säker på man får tillbaka med råge när man säljer.
Bara kolla vad en begagnad Nissan Pulsar kostar jämfört med BMW 3 serie.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Tellus skrev:
Berätta gärna mer, jag är inte helt med på vad du menar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
Här kan du läsa om biltyper, dom kostar olika mycket som begagnade.

https://www.hyrbil24.se/tips/olika-hyrbilsklasser/

Model 3 passar i premium och Leaf i kompakt eller mellanklass.

Leafs motsvarighet i fossilversion kostar runt 200 tusen ny.
https://www.blocket.se/halland/Nissan_P ... m?ca=4&w=3

Model 3 kan jämföras med bmw 330, fast bmwn är mycket mer omodern och slöare
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_33 ... m?ca=4&w=3
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tellus skrev:
chaffis75 skrev:
Tellus skrev:
Här kan du läsa om biltyper, dom kostar olika mycket som begagnade.

https://www.hyrbil24.se/tips/olika-hyrbilsklasser/

Model 3 passar i premium och Leaf i kompakt eller mellanklass.

Leafs motsvarighet i fossilversion kostar runt 200 tusen ny.
https://www.blocket.se/halland/Nissan_P ... m?ca=4&w=3

Model 3 kan jämföras med bmw 330, fast bmwn är mycket mer omodern och slöare
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_33 ... m?ca=4&w=3
Om Leaf motsvarar en Pulsar då vill jag inte ha den även om jag får den gratis. Fick häva köpet på en Pulsar efter 5 månader. Sämre bil har jag inte haft sedan jag skaffade körkortet 1985. Självklart har jag haft skitbilar men Pulsar tar priset.
Skriv svar