Tips på elbil till hundägare
Moderator: Redaktion
Tips på elbil till hundägare
Det finns ungefär 900 000 hundar i Sverige fördelat på 4,7 miljoner hushåll. Det innebär att ca var femte hushåll har hund. Vad skulle ni rekommendera för elbil till alla dessa hundägare om de bestämt sig för att göra en insats för miljön och byta till elbil? Låt oss ta i och säga att maxbudgeten ligger på ca 500 000 kr, vilket är långt över snittpriset för bilar som säljs till privatpersoner.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tips på elbil till hundägare
ditt forumnamn antyder att det är en akita du har....
en beg model s av dom lite äldre årgångarna är nog det enda jag kan komma på som kanske kanske skulle funka i storlek och passa i pris. akita är ju en imposant hund.
själv har vi en model 3 som jag snickrat ihop en egen bur till som passar bilen med nedfällda säten. men det är ju oxå en mkt mindre hund vi har....
en beg model s av dom lite äldre årgångarna är nog det enda jag kan komma på som kanske kanske skulle funka i storlek och passa i pris. akita är ju en imposant hund.
själv har vi en model 3 som jag snickrat ihop en egen bur till som passar bilen med nedfällda säten. men det är ju oxå en mkt mindre hund vi har....
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- PoloPrinsen
Nissan env200.
Eller annan skåpis, men bara env200an har snabbladdning om jag minns korrekt.
Mvh PP
Eller annan skåpis, men bara env200an har snabbladdning om jag minns korrekt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag har två schäfrar och att transportera dessa har varit ett problem sedan jag skaffade elbil. Model S funkar, men det är inte optimalt med tanke på bakrutan som gör att större hundar i princip inte kan sitta på annat sätt än i färdriktning. Det funkar enbart för kortare turer. Vi har alltid lämnat hundarna på pensionat när vi skulle åka långt. Det var bl a därför vi skaffade en e--tron. Där får båda plats. Men det är ju helt fel prisklass på bilen såklart.
Jag har även tittat på e-Niro men jag bedömde att den har för lite plats där bak.
En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
Jag har även tittat på e-Niro men jag bedömde att den har för lite plats där bak.
En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Personligen gillar jag e-Soul. Lite plottrig, plastig interiör men rolig bil utvändigt enligt mitt tycke och smak. Väldigt kantig bil, borde passa bra för hundar (lätt att passa in hundbur) av större modell om man fäller ner bakre sätesraden.mati skrev:En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det vore ju jäkligt intressant med en lista på alla elbilar och ungefär hur stor
hund varje modell funkar med!
Kanske två alternativ, en hund respektive två hundar...
Typ
Zoe: en liten pyttehund,
Nissan skåpis: flodhäst med päls,
Osv...

Typ
Osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Banankartongstestet i ny form?Bjelke skrev:Det vore ju jäkligt intressant med en lista på alla elbilar och ungefär hur stor
Typ
Osv...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja precis!Teslaspolen skrev:Banankartongstestet i ny form?Bjelke skrev:Det vore ju jäkligt intressant med en lista på alla elbilar och ungefär hur stor
Typ
Osv...
Fy faen vilken bra idé för vår norska lilla vän

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, det var den kantiga formen i kombination med stor hundbur jag tänkte på. Många moderna bilar har ju en bakruta som lutar på ett sätt som gör det svårt att få in en stor hundbur. Även relativt stora kombibilar av ett svenskt märke som för inte så länge sedan byggde bilar som var mer eller mindre helt rektangulära.Laban skrev:Personligen gillar jag e-Soul. Lite plottrig, plastig interiör men rolig bil utvändigt enligt mitt tycke och smak. Väldigt kantig bil, borde passa bra för hundar (lätt att passa in hundbur) av större modell om man fäller ner bakre sätesraden.mati skrev:En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
Jag trodde ju i min enfald att det skulle gå att få in en hundbur i vår e-tron, men icke. Det fick bli ett lastgaller istället. (Mimsafe VarioBarrier HR Small passar bra)
När man bara har en stor hund (och inte två som jag) är det nog betydligt enklare att hitta en bil som passar. För en hund funkar till och med vår e-Golf utan att man behöver fälla ner baksätet. Den är relativt kantig i bagaget och har bra takhöjd. Men en hundbur får man inte in i den heller.
Sammanfattning:
Mina hundar väger ca 40kg var, mankhöjd ungefär 60-70cm
e-Golf: 1 st hund funkar bra, 2 st hundar funkar bara med nedfällt baksäte (rekommenderas ej)
e-tron: 2 st hundar funkar bra, men tröskeln är hög (80cm), kräver akrobatiska färdigheter hos hunden eller muskler hos husse
Model S: 1 st hund funkar bra med begränsad möjlighet för hunden att stå upp, 2 st hundar funkar bara för korta turer, rekommenderas ej
Ingen av bilarna har utrymme för en hundbur som passar mina hundar.
Min granne har 2 st Cocker spaniel i en Niro hybrid och då måste de få plats även i en e-Niromati skrev:Ja, det var den kantiga formen i kombination med stor hundbur jag tänkte på. Många moderna bilar har ju en bakruta som lutar på ett sätt som gör det svårt att få in en stor hundbur. Även relativt stora kombibilar av ett svenskt märke som för inte så länge sedan byggde bilar som var mer eller mindre helt rektangulära.Laban skrev:Personligen gillar jag e-Soul. Lite plottrig, plastig interiör men rolig bil utvändigt enligt mitt tycke och smak. Väldigt kantig bil, borde passa bra för hundar (lätt att passa in hundbur) av större modell om man fäller ner bakre sätesraden.mati skrev:En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
Jag trodde ju i min enfald att det skulle gå att få in en hundbur i vår e-tron, men icke. Det fick bli ett lastgaller istället. (Mimsafe VarioBarrier HR Small passar bra)
När man bara har en stor hund (och inte två som jag) är det nog betydligt enklare att hitta en bil som passar. För en hund funkar till och med vår e-Golf utan att man behöver fälla ner baksätet. Den är relativt kantig i bagaget och har bra takhöjd. Men en hundbur får man inte in i den heller.
Sammanfattning:
e-Golf: 1 st hund funkar bra, 2 st hundar funkar bara med nedfällt baksäte (rekommenderas ej)
e-tron: 2 st hundar funkar bra, men tröskeln är hög (80cm), kräver akrobatiska färdigheter hos hunden eller muskler hos husse
Model S: 1 st hund funkar bra med begränsad möjlighet för hunden att stå upp, 2 st hundar funkar bara för korta turer, rekommenderas ej
Ja, det tror jag. Men en schäfer på 60-70cm är ju mycket större än en Cocker Spaniel. Och trådskaparens Akita är minst lika stor eller kanske ännu större än mina vovvar, beroende på modell och utförande.nek0 skrev:Min granne har 2 st Cocker spaniel i en Niro hybrid och då måste de få plats även i en e-Niro
Små hundar får ju i princip plats i vilken bil som helst. Det är de stora jyckarna som ställer till det.
+1mati skrev:Ja, det tror jag. Men en schäfer på 60-70cm är ju mycket större än en Cocker Spaniel. Och trådskaparens Akita är minst lika stor eller kanske ännu större än mina vovvar, beroende på modell och utförande.nek0 skrev:Min granne har 2 st Cocker spaniel i en Niro hybrid och då måste de få plats även i en e-Niro
Små hundar får ju i princip plats i vilken bil som helst. Det är de stora jyckarna som ställer till det.
Jo jag citerade fel. Meningen var att svara Bjelke
"Bjelke skrev:Det vore ju jäkligt intressant med en lista på alla elbilar och ungefär hur stor

Typ
Osv..."
- PoloPrinsen
Missade att nämna https://sonomotors.com/en/sion/
Mycket stort lådformat bagageutrymme och ca 90 graders bakpartilutning. Enda tråkiga är att (som med så många andra bilmodeller just nu) att den går att beställa/reservera, men leverans dröjjer...
Mvh PP
Mycket stort lådformat bagageutrymme och ca 90 graders bakpartilutning. Enda tråkiga är att (som med så många andra bilmodeller just nu) att den går att beställa/reservera, men leverans dröjjer...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Du har lite fel där angående e-tron. Vi har två hundar, de saknar akrobatiska färdigheter och jag saknar muskler. Det går bra ändå!mati skrev:Ja, det var den kantiga formen i kombination med stor hundbur jag tänkte på. Många moderna bilar har ju en bakruta som lutar på ett sätt som gör det svårt att få in en stor hundbur. Även relativt stora kombibilar av ett svenskt märke som för inte så länge sedan byggde bilar som var mer eller mindre helt rektangulära.Laban skrev:Personligen gillar jag e-Soul. Lite plottrig, plastig interiör men rolig bil utvändigt enligt mitt tycke och smak. Väldigt kantig bil, borde passa bra för hundar (lätt att passa in hundbur) av större modell om man fäller ner bakre sätesraden.mati skrev:En Kia Soul EV borde fungera, men jag har inte testat med hundar i.
Sammanfattning:
PS. Det är två Bichon Frisé på 7 kg stycket

Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Ah, just det. Jag inser att mina hundar är för stora.Mr S skrev:PS. Det är två Bichon Frisé på 7 kg stycket

Eller så får jag bygga en ramp. Finns till och med som tillbehör tror jag. Praktiskt när såväl hundägare som hund saknar fysiska förutsättningar för att hunden ska ta sig in i bilen.
Det är ingen som har nämnt en begagnad Model X som alternativ. Eller är den kanske sämre än en S när det gäller bagageutrymmet?
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Har ej hund, men barn och skulle säga att en 5 eller 7-sits av den nyare sorten bör funka fint fint.mati skrev:Ah, just det. Jag inser att mina hundar är för stora.Mr S skrev:PS. Det är två Bichon Frisé på 7 kg stycket![]()
Eller så får jag bygga en ramp. Finns till och med som tillbehör tror jag. Praktiskt när såväl hundägare som hund saknar fysiska förutsättningar för att hunden ska ta sig in i bilen.
Det är ingen som har nämnt en begagnad Model X som alternativ. Eller är den kanske sämre än en S när det gäller bagageutrymmet?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Jag föder upp American Hairless Terrier och Rat Terrier passar perfekt i alla elbilar 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd