Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Herr X »

Bild

En av de verkligt stora utmaningarna med vägtrafiken är biltrafiken i rusningstrafiken i städerna, och vid något tillfälle behöver man ta ett helhetsgrepp för att lösa problemet med timslånga bilköer vid arbetsdagens början och slut.
Att de som bilpendlar korkar igen och gör vägarna obrukbara är dåligt, inte bara för dem själva, utan också för oss andra som inte bilpendlar men som under vissa tider på dygnet inte har möjlighet att använda de vägar vi är med och betala för.

Biltrafiken debatteras huvudsakligen av enskilda kollektivister som använder trafikstockning i rusningstrafik som en möjlighet att helt försöka ta död den starka frihetssymbolen, personbilen, som fenomen. Det börjar bli dags att ta tillbaka debatten och komma fram med lösningar som inte stänger dörren för utbyggnad/underhåll av vägar, och därmed reducerar möjligheterna för kommande autonoma elektriska poddfordon och andra framtida transporttyper.

Många har utan framgång försökt hitta ersättningar för vägar (monorails etc.), men den extrema flexibiliteten i vägar står sig stark efter snart 800 000 år, då nästan alla typer av nuvarande fordon, cyklister, människor och framtida fordon samsas om samma yta och följer samma standard världen över. Att försöka byta bort eller reducera utbyggnaden/underhållet av en sådan global och gemensam standard är osunt, men man måste samtidigt ha klart för sig att det finns problem (trafikstockning) som måste hanteras på något sätt.

I denna tråden arbetar vi fram lösningen på städernas trafikproblem, utan att det innebär att vi tar död på vägtrafiken! Hit me med förslag!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av AGCF »

Bra initiativ. Det hävdas att autonoma bilar skulle minska köbildning eftersom de inte har mänskligt beteende som är en orsak till köer. De kan också köras med kortare avstånd. Om de kommunicerar med varandra antar jag att man utgår ifrån då..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Bra initiativ. Det hävdas att autonoma bilar skulle minska köbildning eftersom de inte har mänskligt beteende som är en orsak till köer. De kan också köras med kortare avstånd. Om de kommunicerar med varandra antar jag att man utgår ifrån då..
Det mänskliga beteendet påtvingat av fasta arbetstider att alla vill åka vid samma tid kommer ju inte autonoma bilar lösa. Visst skulle det kunna flyta på lite bättre men så länge vi har korsningar i samma plan kommer ändå köer uppstå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Elputte »

Det har visat sig omöjligt att bygga bort köerna tyvärr enligt studier utomlands. Mitt förslag som jag är säker på är effektivt är följande. Bygg ut spårvagnsnätet i Stockholm. Det är bekvämt och effektivt. Med stor procent nöjda resenärer. En spårvagn ersätter tre bussar. För miljöns skull elbussar på mindre belastade linjer. Dessutom så vore det på tiden att ta hänsyn till A och B människor vad gäller morgonpigga och kvällspigga människor. En del skulle helt enkelt må bra att få sova lite längre. Medan andra skulle vilja komma hem lite tidigare. Vilket skulle sprida ut resandet till och från arbetet under längre tid. Kanske att det skulle bli bättre service i samhället med längre öppetider dessutom.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av AGCF »

Om man googlar "autonomous cars reduce congestion" så finns det mer än man orkar läsa. Det finns 2-3 komponenter i det hela tror jag.
1 Bilarna kan köras med kortare avstånd = fler bilar per väg.
2 bilarna kör alltid exakt samma hastighet som den framför. Om ni har sett mythbusters när de ska köra runt en cirkel (jätterondell) i jämn fart och en ska bromsa för att visa hur det skapar en kö som aldrig löses upp igen. Om jag minns rätt så lyckas de inte en köra jämnt i börjar för påbörja experimentet.
3 man klarar sig med färre bilar eftersom de kan fungera som taxibilar och få väldigt hög "beläggning"
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 949
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Jojo »

Busenkelt:
1.) arbeta hemmanära
2.) åk hoj istället

Det är teorin iallafall, att överföra detta i praktiken är givetvis svårare.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Telsa »

Jag tror absolut på att förskjuta arbetstider mer för att dra mer nytta av både vägar och kollektivtrafik. Själv brukar jag åka till jobbet antingen innan kl 6.30 eller efter 9.30, för det känns som slöseri med tid att sitta i köer bara för att jag måste börja kl 8, tex.

Funkar väl inte i alla branscher antar jag men i många.

Sedan undrar jag hur tusan rusningstrafiken i Stockholm kan börja innan kl 15 på eftermiddagen. Vem slutar så dags! :D
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av elulf »

Skyhöga vägtullar. Elbilar undantagna såklart. :D
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av AGCF »

Elputte skrev:
Det har visat sig omöjligt att bygga bort köerna tyvärr enligt studier utomlands. Mitt förslag som jag är säker på är effektivt är följande. Bygg ut spårvagnsnätet i Stockholm. Det är bekvämt och effektivt. Med stor procent nöjda resenärer. En spårvagn ersätter tre bussar. För miljöns skull elbussar på mindre belastade linjer. Dessutom så vore det på tiden att ta hänsyn till A och B människor vad gäller morgonpigga och kvällspigga människor. En del skulle helt enkelt må bra att få sova lite längre. Medan andra skulle vilja komma hem lite tidigare. Vilket skulle sprida ut resandet till och från arbetet under längre tid. Kanske att det skulle bli bättre service i samhället med längre öppetider dessutom.
En spårvagn ersätter tre bussar på så sätt att den rymmer samma antal passagerare. Men å andra sidan kan bussarna då ha 3ggr så täta turer och få högre beläggning = mindre energiåtgång per passagerare.

En galen tanke vore att riva ut alla tunnelbaneräls, gjuta betongvägar i och ha autonoma bussar eller liknande där som går extremt tätt (plats finns det gott om) och kan "byta linje" och alltså åka mellan färgerna på linjerna. Systemet blir mycket effektivare, mer konkurrenskraftigt och bekvämt
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av AGCF »

Spårbussar naturligtvis, inga batterier krävs.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Fuelman »

Ett transportarbete som utförs av tusentals oberoende fordon i en infrastruktur...hmm. Hur kan effektiviteten i transportarbetet uttryckas?: (Antal fordon * Antal personer per fordon * hastighet)/100km GCD ?? Andra förslag?

- I Stockholm menar jag utmaningen ligger i allt ser ut som en stjärna. Både kollektivtrafik och vägar. Vi behöver mer som ett spindelnät med tvärgående T-bana och ringleder för att öka effektivitet och robusthet.
- Undanta två personer eller mer från trängselskatt om det är tekniskt möjligt.
- Fler vägalternativ vid störningar behövs. Igen ringleder etc.
- Cyklar är miljövänligt i sig men vid stort antal korsningar bil/cykel har det förödande effekt på effektivitet och miljö. Två cyklar trycker för att få grönt ljus vid övergångsställe och ett femtiotal bilar och långtradare stoppas i några minuter.
- Om trängselskatt verkligen handlar om trängsel - Varför inte "kickback" när du kör utanför rusningen? Dvs att du får avräknat från ditt saldo på skattebesluten.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Telsa »

Vägtullar är ju ett effektivt sätt att sprida ut trafiken faktiskt, men då måste det nog kosta mycket mer än idag och vara större skillnad på hög- och lågtrafik.
Kollektivtrafiken skulle också kunna ha högre taxa i rusningstrafik. För månadskort kan man ha två olika, ett som gäller på alla tider och ett billigare som gäller under lågtrafik endast.

Underjordiska ringleder (flera stycken) i storstäder låter bra tycker jag, för att få bort genomfartstrafiken från gatorna.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Herr X »

Att ändra på folks arbetstider så att man arbetar utspritt över dygnet skulle lösa problemen, men är av en mängd skäl varken praktiskt möjligt, eller för de flesta företag och organisationer ens önskvärt. Gemensam arbetstid är nog en förutsättning som man måste ha i beaktande när man försöker lösa problemet med trafikstockning.

Jag är själv inne på att man över huvud taget inte har behov av bil för transport inne i de centrala delarna av större städer – kollektivtrafiken i de stora städerna är så pass väl utbyggd redan idag att man helt skulle kunna förbjuda personbilstrafik inom ett större område. När gatorna helt friläggs från personbilstrafik, får man plötsligt ett enormt utrymme att köra gigantiska mängder bussar, som på sikt kan ersättas av autonoma elektriska poddtaxibilar.

Men många behöver ändå ha bil av olika skäl:
  • Man bor i en stad men arbetar utanför centrum
  • Man har behov av att, från tid till annan, köra ut ur centrum
  • Man behöver bilen i sitt dagliga arbete
  • Etc.
Dessutom är det fel och gör projektet svårgenomförbart att tvinga bort möjligheten för folk att ha en bil, om de har lust och har råd. Men om man förbjuder bilar i centrum så måste man komma med en lösning som är lika bra eller bättre än dagens.

Därför är mitt förslag följande:
Man bygger ett par ljusa och fräscha gigantiska uppvärmda underjordiska parkeringshus vid alla stora infartsleder i städerna. Där står bilarna helt skyddade och övervakade under arbetsdagen, de kan laddas, tvättas, servas och repareras av företag med lokaler i parkeringshuset, och i det stora hela tas om hand på ett sätt som är betydligt bättre än hur bilen skulle behandlats om den stod längs en snöfylld gata inne i centrum.
Från parkeringshusen går det supersnabba fräscha underjordiska direkttåg till centralstationen (tänk Arlanda Express), från man vilken snabbt tar sig till sin slutdestination eftersom allt nyvunnet vägutrymme i städerna nu kan användas till enorma mängder bussar som går med få stopp till varje litet hörn av staden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Elputte »

Angående spårvagnar så ökade antalet resenärer med 20 procent jämfört med buss på linje 7. Helt enkelt mer effektivt än bussar som stod på rad. När det gäller infartsparkeringar. Så var det väl tidningen motor som nyligen påvisade en undersökning om att bilfria centrum dör ut helt enkelt. Folk orkar helt enkelt inte ta sig in. Typ Sundsvalls centrum.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av AGCF »

Elputte skrev:
Angående spårvagnar så ökade antalet resenärer med 20 procent jämfört med buss på linje 7. Helt enkelt mer effektivt än bussar som stod på rad. När det gäller infartsparkeringar. Så var det väl tidningen motor som nyligen påvisade en undersökning om att bilfria centrum dör ut helt enkelt. Folk orkar helt enkelt inte ta sig in. Typ Sundsvalls centrum.
Det du talar om är den så kallade spårfaktorn, att spårbunden trafik ökar antalet resenärer eftersom folk upplever det som behagligare.

Men det framgår inte om turtätheten var densamma som med bussar och inte heller om det kördes en buss i taget förut. Om det är så har ju kapaciteten ökat med 200% och trafiken med 20% vilket är ett misslyckande. En enorm investering för en liten nytta.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av bylund »

Både behagligare och känns som mer permanent än buss. Man kan planera sitt liv mer runt en spårväg eller tunnelbana, för den dras inte om i brådrasket om man bor 10 stationer/hållplatser bort. Bussar kan ju nyckfullt dras om så plötsligt har man inte en direktförbindelse mellan hemmet och jobbet t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av ovelundkvist »

Skälet till att Sundsvalls centrum nästan har dött är Birsta City, ett stort köpcentrum norr om Sundsvall. Dessutom är Sundsvalls centrum inte alls bilfritt!
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Elputte »

ovelundkvist skrev:
Skälet till att Sundsvalls centrum nästan har dött är Birsta City, ett stort köpcentrum norr om Sundsvall. Dessutom är Sundsvalls centrum inte alls bilfritt!
Kanske inte bilfritt men krångligare och dyrare att parkera. Svårt att konkurrera med Birsta City då bla.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av ovelundkvist »

Det finns vad jag kan se gott om parkeringsplatser, både längs gator och vid parkeringshus som det bakom kulturmagasinet. Där finns dessutom några Typ-2 3-fas 32A som är helt gratis, inklusive parkering som annars kostar.

Jag tror definitivt att Birsta har gjort att centrumet dött, det finns ju inte speciellt många affärer kvar i centrum, och de som finns är bantade versioner av butikerna i Birsta, som tex Clas Olson.

Jag tror på levande städer, med både människor, affärer och bilar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Att ändra på folks arbetstider så att man arbetar utspritt över dygnet skulle lösa problemen, men är av en mängd skäl varken praktiskt möjligt, eller för de flesta företag och organisationer ens önskvärt. Gemensam arbetstid är nog en förutsättning som man måste ha i beaktande när man försöker lösa problemet med trafikstockning.

Jag är själv inne på att man över huvud taget inte har behov av bil för transport inne i de centrala delarna av större städer – kollektivtrafiken i de stora städerna är så pass väl utbyggd redan idag att man helt skulle kunna förbjuda personbilstrafik inom ett större område. När gatorna helt friläggs från personbilstrafik, får man plötsligt ett enormt utrymme att köra gigantiska mängder bussar, som på sikt kan ersättas av autonoma elektriska poddtaxibilar.

Men många behöver ändå ha bil av olika skäl:
  • Man bor i en stad men arbetar utanför centrum
  • Man har behov av att, från tid till annan, köra ut ur centrum
  • Man behöver bilen i sitt dagliga arbete
  • Etc.
Dessutom är det fel och gör projektet svårgenomförbart att tvinga bort möjligheten för folk att ha en bil, om de har lust och har råd. Men om man förbjuder bilar i centrum så måste man komma med en lösning som är lika bra eller bättre än dagens.

Därför är mitt förslag följande:
Man bygger ett par ljusa och fräscha gigantiska uppvärmda underjordiska parkeringshus vid alla stora infartsleder i städerna. Där står bilarna helt skyddade och övervakade under arbetsdagen, de kan laddas, tvättas, servas och repareras av företag med lokaler i parkeringshuset, och i det stora hela tas om hand på ett sätt som är betydligt bättre än hur bilen skulle behandlats om den stod längs en snöfylld gata inne i centrum.
Från parkeringshusen går det supersnabba fräscha underjordiska direkttåg till centralstationen (tänk Arlanda Express), från man vilken snabbt tar sig till sin slutdestination eftersom allt nyvunnet vägutrymme i städerna nu kan användas till enorma mängder bussar som går med få stopp till varje litet hörn av staden.
Herr X for president :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Herr X »

elputte skrev:
När det gäller infartsparkeringar. Så var det väl tidningen motor som nyligen påvisade en undersökning om att bilfria centrum dör ut helt enkelt. Folk orkar helt enkelt inte ta sig in. Typ Sundsvalls centrum.
Det är givetvis en förutsättning att man hanterar lokaltransportproblemet i en stad på ett likvärdigt, eller bättre sätt än tidigare om man vill kunna bli av med personbilstrafiken. Att bara förbjuda bilar och hoppas att kostymklädda företagsledare ska vingla omkring i halvmeterdjup snö på cyklar är i bästa fall exceptionellt naivt.

Jag är ganska säker på att många med mig gärna betalar en slant och sitter en stund i kö för att slippa frysa arslet av sig en kall januaridag, eller bli genomblöt av piskande ihållande hällregn. Anledningen till att Miljöpartiet ständigt misslyckas med sin politik är att de tror att kraftiga försämringar är en förutsättning för att komma tillrätta med problemen, medan vi allihopa vet att morot fungerar oändligt mycket bättre än piska. Dessutom är det bara problem i rusningstrafik - de som uteslutande vill hantera problemet genom att förbjuda privatbilism och istället storsatsa på bussar och cyklar, svingar mycket bredare med svärdet än vad som är nödvändigt för att faktiskt lösa problemet.

Faktum är ju att personbilar där en och en person färdas är extremt ineffektivt när utrymme är en constraint, vilket det är i städerna. Om man vill behålla privatbilismen i städerna i sin nuvarande form, så måste man pressa in betydligt fler personer i varje bil, och då mister bilen hela sin funktion som en privat plats, och man kunde lika gärna tagit bussen istället. Dessutom är en sådan lösning inte skalbar - när det sitter fem personer i en personbil så går det inte att få in fler, och då skjuter man bara problemet på framtiden (då man byggt in sig ännu mer i bilism med ännu fler filer för att hantera ännu fler bilar som står ännu längre i kö).

Bilden visar på ett tydligt sätt hur utrymmesineffektiv personbilen är för persontransport och föreslår buss eller cykel som lösning, men det finns många många andra sätt att tackla problemet som är lika behagligt, eller behagligare än personbil.
Bild

Kom med fler förslag!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av apkungen »

Jag tror på att premiera samåkning i en mycket högre skala. Filer som är speciellt för de som är fler i bilarna, högre kostnader för bilar med en person i (om man åker i flerpersonsfilen så är tullarna lägre) och sen ha ett gäng poliser som ser till att regeln hålls.

Öka trängselskatt under den faktiska trängeltiden och minska eller ta bort den övrig tid. Då kommer de som kan åka annan tid.

Ta samma pris på alla kollektivtrafikbiljetter. Då kommer det bli dyrt att åka korta streckor, vilket kommer ersättas med gång och cykel och billigt att åka långt, som kommer ersätta bilarna. Subventionera kollektivtrafik mer i innerstad och gör bilism i innerstad dyrare och billigare på landsbygd.

I framtiden med autonoma bilar tror jag att fler och fler bilar kommer att bli stora bekväma minibussar som alltid fylls med minst 6 personer. Man beställer taxin genom telefonen från en plats till en annan och på max fem min så har man en bil utanför sitt hus, som bara väntar en kort tid innan den kör vidare. Allt detta till mycket fördelaktiga priser. Tiden det tar extra blir kanske 10 procent längre pga att folk ska gå på och gå av men eftersom köerna försvinner så kommer resorna att totalt ta 20 procent kortare tid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av LarsL »

Först spårvagnar är skit! Välkommen till Göteborg om ni tror något annat, är snabbare att gå genom staden. Dessutom stör spårvagnar all annan trafik eftersomdet korsar den eller använder samma utrymme.

En lösning på trängseln är att inte urbanisera hela världen. Varför ska alla bo/arbeta mitt i stan? Se till att folk kan arbeta och bo överallt i Sverige.

En annan bra lösning skulle kunna vara att bygga höghusvägar., alltså vägtunnlar som är ställda uppe på varandra. Då skulle en motorväg kunna rymma mång dubbelt antal bilar utan att ta mer plats. Men det är klart det kostar pengar och sånt ska inte läggas på bilar :roll:
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av ovelundkvist »

samma pris på alla kollektivresor är ju helt självklart. oförståeligt att dessa differentieras idag, det är ju helt kontraproduktivt!

lika dumt som att majoriteten av elkostnader för svenska hushåll är fast avgift, hur ska det kunna sänka förbrukningen?!?
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!

Inlägg av Surfaren »

De flesta betalar väl redan samma pris för sina kollektivresor? Här kostar ju iaf månadskortet detsamma för alla (undantaget om du bor extremt långt ut) och det är väl rimligen månadskort folk köper om de pendlar till jobbet dagligen. Och det är ju allas arbetspendling på samma tid som ger trängseln. Kanske det är annorlunda i andra städer, det vet jag inte, men i Sthlm har jag svårt att se att det skulle göra nån skillnad med enhetstaxa då det i praktiken redan är enhetstaxa på månadskorten.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar