
En av de verkligt stora utmaningarna med vägtrafiken är biltrafiken i rusningstrafiken i städerna, och vid något tillfälle behöver man ta ett helhetsgrepp för att lösa problemet med timslånga bilköer vid arbetsdagens början och slut.
Att de som bilpendlar korkar igen och gör vägarna obrukbara är dåligt, inte bara för dem själva, utan också för oss andra som inte bilpendlar men som under vissa tider på dygnet inte har möjlighet att använda de vägar vi är med och betala för.
Biltrafiken debatteras huvudsakligen av enskilda kollektivister som använder trafikstockning i rusningstrafik som en möjlighet att helt försöka ta död den starka frihetssymbolen, personbilen, som fenomen. Det börjar bli dags att ta tillbaka debatten och komma fram med lösningar som inte stänger dörren för utbyggnad/underhåll av vägar, och därmed reducerar möjligheterna för kommande autonoma elektriska poddfordon och andra framtida transporttyper.
Många har utan framgång försökt hitta ersättningar för vägar (monorails etc.), men den extrema flexibiliteten i vägar står sig stark efter snart 800 000 år, då nästan alla typer av nuvarande fordon, cyklister, människor och framtida fordon samsas om samma yta och följer samma standard världen över. Att försöka byta bort eller reducera utbyggnaden/underhållet av en sådan global och gemensam standard är osunt, men man måste samtidigt ha klart för sig att det finns problem (trafikstockning) som måste hanteras på något sätt.
I denna tråden arbetar vi fram lösningen på städernas trafikproblem, utan att det innebär att vi tar död på vägtrafiken! Hit me med förslag!