Avstånd t framförvarande?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Avstånd t framförvarande?

Inlägg av Delta1 »

Hej.

Jag har kört min S100D i snart ett år och hade vid det här laget trott att jag skulle ha lärt mig hur bilen fungerar. Jag verkar inte kunna lära mig detta dock ..... Framförallt blir jag inte klok på vad bilen använder för kriterier när den bestämmer sig för att sakta ner när man/den närmar sig en framförvarande bil ..... Då det här med automatiska filbyten bara funkar sådär, så försöker jag byta fil själv innan bilen bestämmer sig för att sakta ner, men jag blir inte klok på vilket avstånd bilen själv tycker är "för nära" för att fortsätta med bestämd hastighet.

Min upplevelse är att om man kör ikapp en personbil så är avståndet rimligt kort (rätt i mitt tycke) och inbromsningen sker mjukt och behärskat. Om man kör ikapp en skåpbil eller husvagn så är avståndet längre och inbromsningen hårdare. När man kommer ikapp en långtradare saktar bilen in mycket långt ifrån och dessutom så nästan ställer sig bilen på bromsen .....! Det är som att bilen blir "räddare" ju större fordonen är .....

Är det någon som vet vilka avstånd som används och om det är olika avstånd som används beroende på vad det är för fordonstyp man kör ikapp?

Finns det någon typ av indikation på att "Snart kommer inbromsning att ske" som man kan använda för att slippa att bilen bromsar in? Har jag missat någon sådan?

Mvh,
//T
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Re: Avstånd t framförvarande?

Inlägg av HenrikM76 »

Delta1 skrev:
Hej.

Jag har kört min S100D i snart ett år och hade vid det här laget trott att jag skulle ha lärt mig hur bilen fungerar. Jag verkar inte kunna lära mig detta dock ..... Framförallt blir jag inte klok på vad bilen använder för kriterier när den bestämmer sig för att sakta ner när man/den närmar sig en framförvarande bil ..... Då det här med automatiska filbyten bara funkar sådär, så försöker jag byta fil själv innan bilen bestämmer sig för att sakta ner, men jag blir inte klok på vilket avstånd bilen själv tycker är "för nära" för att fortsätta med bestämd hastighet.

Min upplevelse är att om man kör ikapp en personbil så är avståndet rimligt kort (rätt i mitt tycke) och inbromsningen sker mjukt och behärskat. Om man kör ikapp en skåpbil eller husvagn så är avståndet längre och inbromsningen hårdare. När man kommer ikapp en långtradare saktar bilen in mycket långt ifrån och dessutom så nästan ställer sig bilen på bromsen .....! Det är som att bilen blir "räddare" ju större fordonen är .....

Är det någon som vet vilka avstånd som används och om det är olika avstånd som används beroende på vad det är för fordonstyp man kör ikapp?

Finns det någon typ av indikation på att "Snart kommer inbromsning att ske" som man kan använda för att slippa att bilen bromsar in? Har jag missat någon sådan?

Mvh,
//T
Tror inte det har så mycket med storleken på fordonet framför att göra som farten på fordonet du kommer ikapp......en lastbil kör ju oftast saktare än en personbil du kommer ikapp, därav börjar den sakta in tidigare med samma nedsäkningstempo alternativt senare men lite hårdare.......det är nog mer min känsla, och vilket som sker beror på hur fort du kommer bakifrån, vilket hastighetsskillnad som uppstår mellan fordonen när det fordonet kommit inom "synhåll" för Teslan.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att den bromsar senare om jag ändrar forward collision warning från "early" till "late". Annars instämmer jag i det HenrikM76 säger nämligen att inbromsningen sker tidigare och kraftigare om hastighetsskillnaden mellan ens egen och det fordon man kommer ikapp är större.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Ok.

Fartskillnad låter väl rimligt som kriterie för när och hur hårt bilen bromsar in.

Men, finns det då något sätt att se/få förvarning om när bilen tänker börja bromsa in. I min Passat jag hade innan Teslan så kunde jag se i displayen att bilen hade uppfattat framförvarande bil och då visste jag att det var dags att byta fil för att undvika fartsänkning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mina observationer när jag kör med släpvagn och alltså håller 80 km/h är att folk byter fil alldeles för sent och därmed kommer alldeles för nära mig innan de är över i andra filen. Jag tror att vi människor lätt missar hastighets skillnaden som uppstår om man kommer ikapp ett 80 fordon när man kör i 120 km/h eller kanske ännu snabbare. Tricket är att gå ut ännu tidigare eller acceptera att din fart sänks.

Och snälla ni, när ni byter tillbaka till höger filen se till att ni passerat fordonet i den filen ordentligt. Se till att det är 3 sekunder mellan er och bilen i höger filen innan höger filen. Ja, ni riskerar att irritera någon hormoniell BMW eller Audi förare i vänsterfilen men de får helt enkelt lugna sig lite, det är bara nyttigt för dem.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

På min X100D med AP 2.0 var det smidigast att börja byta fil strax efter att framförvarande bil visades som en ”blå bilsymbol” i kombiinstrumentet framför ratten.

Tycker tyvärr oftast att det var FÖR tidigt på flerfiliga, vältrafikerade vägar. Då körde man liiite närmare och inbromsningen kom som ett brev på posten. (Dvs oftast direkt men inte alltid) ;)

Så vill jag undvika inbromsning bytte jag fil så snart den blå bilen dök upp.

Som många påpekat känner radarn av hastighetsskillnaden mellan bilarna och doserar alltså inbromsningen efter det.

Men helt ärligt känns det som Teslas system jobbar ganska ”grovt/ryckigt” jämfört med tex e-Golf. Kan också ha att göra med skillnaden i vikt och motorstyrka vilket kanske gör det svåra att få till lika mjukt?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kan tilläga att avstånd på adaptiva farthållaren spelar in
Har du den på 7 kommer den bromsa mycket tidigare
Tyvärr funkar läge 1 bäst ur omkörnings synpunkt när man kommer ifatt en långtradare men ger på tok kort avstånd om man ska följa en bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar