Jag pratade med ekonomitanten på jobbet i mars 2017 och sa att jag köpt en elbil.
Då så hon att jag hade fel, för bilar som bara går på el
"finns inte"!!!
Folk tror att jag ljuger när jag säger att min bil går på endast el!
Haha! Ja, för ett par år sedan stod jag och pratade en lång stund med en bekant om min Zoe och att det var en ren elbil, hur långt man kom med den och andra tekniska fakta. Efter säkert en halvtimmes diskussioner så säger han: Men den har en bensinmotor också, va?
Haha, påminner om för något år sedan en släkting till en familjemedlem som trodde rena elbilar bara gick ca 10 km eller så. Har väl på något vis extrapolerat att pyttebatterierna i ej laddbara hybrider endast kan gå ett par km innan bensinmotorn kickar in till att det är det mest advancerade tekniken som finns utan att tänka sig att mängnden batterier skiljer... En smula...
Läs hur underbara argument "Raphael" har mot Tesla och för alla andra elbilar som ju dessutom är både bättre och snyggare.....särskilt nya DS3 elbil som ju tydligen ska vara det absolut snyggaste och vassaste....jeee...
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Jag behöver nästan inför varje sommarsemester förklara för ca 10 personer i Norge(!) att vi faktiskt klarar att köra ner genom Europa med Tesla och att det inte är några problem alls. Det är alltså i landet med högst antal Tesla per capita. Så tyvärr, ni i Sverige har en lång väg att vandra
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Läs hur underbara argument "Raphael" har mot Tesla och för alla andra elbilar som ju dessutom är både bättre och snyggare.....särskilt nya DS3 elbil som ju tydligen ska vara det absolut snyggaste och vassaste....jeee...
Blir på riktigt upprörd när jag läste igenom kommentarsfältet på vi bilägare. Är ju helt horribelt hur underinformerade folk är.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Läs hur underbara argument "Raphael" har mot Tesla och för alla andra elbilar som ju dessutom är både bättre och snyggare.....särskilt nya DS3 elbil som ju tydligen ska vara det absolut snyggaste och vassaste....jeee...
Blir på riktigt upprörd när jag läste igenom kommentarsfältet på vi bilägare. Är ju helt horribelt hur underinformerade folk är.
Raphael är inte underinformerad, han bara spelar dum
Läs hur underbara argument "Raphael" har mot Tesla och för alla andra elbilar som ju dessutom är både bättre och snyggare.....särskilt nya DS3 elbil som ju tydligen ska vara det absolut snyggaste och vassaste....jeee...
Just därför har jag slutat läsa allt sånt.
Blir på riktigt upprörd när jag läste igenom kommentarsfältet på vi bilägare. Är ju helt horribelt hur underinformerade folk är.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
En rolig kommentar jag fick från mina egna föräldrar efter att de åkt i bilen och jag satte på värmen innan: ”Så den har en liten dieselvärmare ändå”
Jag hade en kollega en gång i tiden som tillbringade fikapauserna med att filosofera kring "problemet" med värmen i elbilar. Han kom på de mest obskyra lösningar. Det hjälpte inte att jag sa att han försökte lösa ett icke-problem. Hade han fått bestämma hade vi nog alla haft en pelletspanna i bilen nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En rolig kommentar jag fick från mina egna föräldrar efter att de åkt i bilen och jag satte på värmen innan: ”Så den har en liten dieselvärmare ändå”
Jag hade en kollega en gång i tiden som tillbringade fikapauserna med att filosofera kring "problemet" med värmen i elbilar. Han kom på de mest obskyra lösningar. Det hjälpte inte att jag sa att han försökte lösa ett icke-problem. Hade han fått bestämma hade vi nog alla haft en pelletspanna i bilen nu.
Detta är ett återkommande sak. Icke elbilsförare kommer med lösningar på problem som dom tror elbilar har. Fast inte har i verkligheten... Räckviddsförlängare, olika värmare som ska bränna material... Minatyrvindsnurror på taket...
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.
Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.
Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Du kommer med all säkerhet hinna uppleva övergången till elbilar.
De flesta laddar hemma.
När kan kör långt kommer det snart gå att ladda 30 mil på 15 minuter (Model Y + Porsche är först med detta) läsningen är enkel. 800 volt istället för 400 volt.
Sen kommer batterier bli lättare oc mindre med mer energi, så på sikt kanske man inte behöver ladda när na kör långt.
Man laddar när man är klar med körningen för dagen.
Största problemet är laddning för dom som bor i stan, men med autonoma bilar, kan dom åka själva till parkering utanför stan och ladda när du ligger och sover.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Nej, det vet jag inte, men jag gissar att de flesta inte kör så långt att de behöver snabbladda. I Tyskland är ju avstånden oftast mycket kortare än i Sverige. 4 mil känns som en roadtrip, typ.
Jag tror att du gör lite samma tankevurpa som alla de som säger att alla bilar inte kan ladda samtidigt eftersom det inte finns så många snabbladdare. Vi som reser genom Tyskland och kör en massa mil tror på något vis att alla tiotusentals bilar vi ser på motorvägen gör samma sak. Men de allra flesta bor nånstans i närheten och använder motorvägen bara för att det eventuellt går lite snabbare.
Någon har räknat ut att om alla 45 miljoner bilar som finns i Tyskland skulle tanka samtidigt så skulle det bli en kö med 3000 bilar vid varje bensinmack. Och så är det ju inte. Samma sak borde ju i så fall även gälla snabbladdare när man utgår ifrån att 95% av laddningen sker hemma eller på jobbet. Men visst måste antalet snabbladdare öka om antalet elbilar ökar. Hittills är det dock inget problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.
Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Du kommer med all säkerhet hinna uppleva övergången till elbilar.
De flesta laddar hemma.
När kan kör långt kommer det snart gå att ladda 30 mil på 15 minuter (Model Y + Porsche är först med detta) läsningen är enkel. 800 volt istället för 400 volt.
Sen kommer batterier bli lättare oc mindre med mer energi, så på sikt kanske man inte behöver ladda när na kör långt.
Man laddar när man är klar med körningen för dagen.
Största problemet är laddning för dom som bor i stan, men med autonoma bilar, kan dom åka själva till parkering utanför stan och ladda när du ligger och sover.
Jag spekulerar mest. Men det är väldigt många som uppenbart är på genomresa i Tyskland också. Jag såg väldigt många belgare och holländare t ex. Och nog kör tyskarna själva långt ibland också? Ner till alperna och upp till kusten t ex.
Men visst, en verklig motorvägsräckvidd på 70 mil (150-200 kWh-batteri) och en destinationsladdare på varenda parkering och vid vartenda hotell skulle ju ta udden av behovet av snabbladdare. Samtidigt så är det onödigt stora batteripack resten av tiden så jag är kluven till den lösningen.
Att bilarna ska vara ute och snurra själva på natten för att ladda låter knäppt. De står ju stilla nånstans även i stan. Bättre att göra det möjligt att ladda där de står. Lär gå fortare än att vänta på autonoma bilar också. För det är jag svårt skeptisk till fortfarande.
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Nej, det vet jag inte, men jag gissar att de flesta inte kör så långt att de behöver snabbladda. I Tyskland är ju avstånden oftast mycket kortare än i Sverige. 4 mil känns som en roadtrip, typ.
Jag tror att du gör lite samma tankevurpa som alla de som säger att alla bilar inte kan ladda samtidigt eftersom det inte finns så många snabbladdare. Vi som reser genom Tyskland och kör en massa mil tror på något vis att alla tiotusentals bilar vi ser på motorvägen gör samma sak. Men de allra flesta bor nånstans i närheten och använder motorvägen bara för att det eventuellt går lite snabbare.
Någon har räknat ut att om alla 45 miljoner bilar som finns i Tyskland skulle tanka samtidigt så skulle det bli en kö med 3000 bilar vid varje bensinmack. Och så är det ju inte. Samma sak borde ju i så fall även gälla snabbladdare när man utgår ifrån att 95% av laddningen sker hemma eller på jobbet. Men visst måste antalet snabbladdare öka om antalet elbilar ökar. Hittills är det dock inget problem.
Det är möjligt. Men redan idag är det ju fullt på vissa SuC vissa tider trots att en Tesla kanske är en på tusen i trafiken. Antingen så används Teslorna annorlunda eller så behöver vi bygga ut antalet snabbladdare ggr tusen. Eller iaf ggr hundra.
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.
Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?
Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.
Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Det är ju ganska off topic, men... Rom byggdes inte över en dag.
Egentligen inte. Argumentet att det inte finns tillräckligt många snabbladdare och att det inte går att bygga tillräckligt många sådana är ju väldigt vanligt. Visserligen kom det denna gången från en "insider", nämligen Verdi, och argumentet är kanske inte så konstigt ändå. Men det är ju ändå det tråden handlar om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14