Kona exploderade

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Mickep

Kona exploderade

Inlägg av Mickep »

Populära kona slog inte bara ner som en bomb, nu har en utav dem också helt oprovocerat exploderat i ett garage.(blåste av en del av taket och garagedörr). Vi vet inte anledning än men någon har påstått att de använder li-po batterier (som finns i modellbilar och modellplan). Dessa är kända för att explodera. Samma verkar finnas i Kia Eniro.
Henrik Torphammar

Re: Kona exploderade

Inlägg av Henrik Torphammar »

Lipo kända för att explodera? Säger tvärt om, snarare märkligt att inte fler dör med tanke på hur dålig koll folk har på batterier och hur många "drönare" det finns
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kona har förövrigt gamla 622 celler. Samma som Zoe och dom exploderar ju på löpande band.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har läst att Kona och e-Niro har olika sorts batterier. Dock vet jag inte riktigt vad skillnaden är. Någon annan vet säkert mer.

Kan ju även vara andra orsaker. Bilen verkar ju inte heller helt utbränd. Vilket antagligen blivit resultatet om batteriet självantänt på något sätt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

Har för mig att jag har läst att de har olika leverantörer. Kona använder LG Chem och eNiro använder SK Innovation om jag inte minns fel.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Garage, värmebölja, brand med explosivt beteende. Skulle gissa på petroleumprodukter. Batterier brinner inte på det viset om de inte placeras i en mycket stark fördämning. Har de uteslutit gräsklippardunken?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bilen i sig verkar inte särskilt exploderad, den ser mer ut som att den brunnit. Det är inga kröka plåtar eller något sånt på bilen, borde ju varit något om den slagit hål i taket.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Bilen i sig verkar inte särskilt exploderad, den ser mer ut som att den brunnit. Det är inga kröka plåtar eller något sånt på bilen, borde ju varit något om den slagit hål i taket.

Hålet i taket har nog brandkåren gjort. Men jag är lite skeptisk såhär på förhand att det var bilen som gjorde att garageporten blåstes ut.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar