Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEK
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 jul 2019 15:33

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MEK »

Teslanorr skrev:
Senaste transporten som gick igår är på väg till Norfolk först, send Rotterdam, heter SAFMARINE MAFADI.
Äntligen händer något :P Min bil är troligtvis också med på denna båt, avgick 11:03 igår. Nu har man något att följa den närmsta tiden :shock: :shock:
Model S P100D Raven, lev 201909
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslanorr »

"Troligtvis" du kan ju kolla vilken båt containern lastas på!
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Teslanorr skrev:
"Troligtvis" du kan ju kolla vilken båt containern lastas på!
Jag har för mig att när båten har seglat iväg så ser man inte längre vilken båt som verkligen den är på.
Man ser bara när båten gick iväg, men inte vad den hette.

Sen är det ju inte svårt att kolla på maersk's hemsida vilka båtar som lämnade Houston och som ska till Rotterdam för att hitta rätt båt
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslanorr »

Det är lite eftersläpning... Som för min står det fortfarande bara att bilen är lastad i kontainern, via VIN "sökning" . Men via andra sökningar vet jag att kontainern är lastad och på väg.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Teslanorr skrev:
Det är lite eftersläpning... Som för min står det fortfarande bara att bilen är lastad i kontainern, via VIN "sökning" . Men via andra sökningar vet jag att kontainern är lastad och på väg.
Använder du samma sida för att göra fler sökningar, eller har du hittat en annan sida?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslanorr »

Se lite tidigare i tråden, sök på WR, sen klicka på lilla "pilen" till vänster om ditt VIN så får man fram "Shipped By". Sök sen på den koden så ser man vilken båt det är planerat gå med.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Teslanorr skrev:
Se lite tidigare i tråden, sök på WR, sen klicka på lilla "pilen" till vänster om ditt VIN så får man fram "Shipped By". Sök sen på den koden så ser man vilken båt det är planerat gå med.
Ja, så har jag gjort, men för mig funkar det inte. Troligtvis för min har redan seglat färdigt (den kom till Rotterdam för två veckor sedan)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

erbo73 skrev:
Leveransen gick smidigt. Enbart 5 leveranser idag så ingen panik. Slarvigt polerad med nån liten repa som faktiskt killen i hallen lyckades polera bort. Annars såg den bra ut.
Frågade efter var man kan köpa ccs-adaptern, på nätet sa lev.killen. När jag sen stannade till och kollade mera låg det en sån i påsen för laddaren...

Sitter just nu i tel.kö till Tesla service pga detta meddelande. Har gjort hard reset utan lycka.
Med tanke på felkoderna känns det som en ABS-sensor gett upp. Surt efter 37 mil.
828819FD-F8AE-4A27-AFFD-F3EF8E83085C.jpeg
Kollat runt lite på “Tesla owners worldwide” och det finns tydligen ganska många med samma problem. Sök efter ”Danni Suskin” så hittar du tråden. Mycket bullshit men det verkar precis som du tror vara ett mycket enkelt fel med en sensor. Kan också vad jag förstår vara en av sladdarna till sensorerna som inte är korrekt fastsatt och slits sönder mot insidan av däcket. En annan möjlighet som en del framhärdar är att det skulle vara 12 volts-batteriet.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

B.T.W så funderar jag på att vi ska skapa en ny tråd när vi fått våra bilar där vi kan dela erfarenheter och kanske hjälpa varandra i olika situationer. F.Ö så har det skapas en ny FB grupp som heter ”Tesla New Owner Mentorship” med många erfarna Teslaägare samt även folk som jobbar på Tesla som svarar vänligt på frågor på allt mellan himmel och jord som rör Tesla.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Teslanorr »

Tror bra dela tråden här i två... Håller helt med..
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

perbjork skrev:
B.T.W så funderar jag på att vi ska skapa en ny tråd när vi fått våra bilar där vi kan dela erfarenheter och kanske hjälpa varandra i olika situationer. F.Ö så har det skapas en ny FB grupp som heter ”Tesla New Owner Mentorship” med många erfarna Teslaägare samt även folk som jobbar på Tesla som svarar vänligt på frågor på allt mellan himmel och jord som rör Tesla.
Låter som en bra idé.
Det är nästan som man skulle skriva ihop en artikel med all information vi nu vet och ge till Tibor som han kan använda på framsidan.
Det hade ju varit så härligt om man själv hade haft den (även om det så klart varit roligt med all detektivarbete).

Fb-grupp kan jag inte gå med i än, för jag har inte berättat för grabben att jag beställt en bil. Ska berätta det dagen innan leverans :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
perbjork
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 25 apr 2019 00:22

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av perbjork »

Varför inte bara säga att ni ska göra en utflykt och total-överraska. :D
Har också tre söner som är väldigt medvetna om att bilen kommer på Fredag så man får väl vara glad om man får ”låna” den någon dag då de dessvärre har körkort.
Senast redigerad av perbjork, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 100 P Raven 2019
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Kilowatt »

perbjork skrev:
B.T.W så funderar jag på att vi ska skapa en ny tråd när vi fått våra bilar där vi kan dela erfarenheter och kanske hjälpa varandra i olika situationer. F.Ö så har det skapas en ny FB grupp som heter ”Tesla New Owner Mentorship” med många erfarna Teslaägare samt även folk som jobbar på Tesla som svarar vänligt på frågor på allt mellan himmel och jord som rör Tesla.
Låter som en bra idé! Men FB funkar tyvärr inte för mig.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

Gärna en ny tråd, men inte på FB...
Model X - 2019
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Dream99 skrev:
Gärna en ny tråd, men inte på FB...
Ni kan vara lugna, vi kommer inte starta något på FB.
Det var mest att perbjork tipsade om en grupp på FB där tydligen både Teslaägare och Tesla-anställda hjälper med frågor man har.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Jag fortsätter nörda lite (har ju inte mycket annat att göra nu...)

Nu ligger det uppe fyra MS som demobilar i Sverige. En av dem har VIN 5YJSA7E28KF331857 och den åkte iväg med båt 22 Juli.
Den kommer fram till Rotterdam om en vecka, men ändå ligger den ute på Teslas sida.
Lite surt om man väljer den och sen får vänta minst en månad till leverans (man tror kanske man får bilen på någon vecka).

Jag antar att den som beställt den ångrade sig när den var på båten och så las den ut på Sveriges sida?
Eller vad tror ni?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Jag blir inte klok på det här företaget. I måndags när jag ringde var bilen på en lastbilstrailer och skulle komma fram dagen efter. Bokad leverans nu på måndag. Så idag slår jag en signal för att höra om det finns någon chans att leveransen kan ske innan helgen (jag vet att jag är jobbig men försök inte påstå att ni inte hade gjort samma sak!) och får då svaret ”nej det går inte att lösa, bilen har inte kommit till Stockholm än utan beräknas komma på fredag eller under helgen.

Det verkar helt godtyckligt vilken information man får och jag vägrar tro att företaget inte har information om var ett gods värt så mycket pengar befinner sig, så jag lutar åt att leveranspersonalen antingen inte har informationen, feltolkar den eller bara gissar sig fram. Vad tror ni?
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
Jag blir inte klok på det här företaget. I måndags när jag ringde var bilen på en lastbilstrailer och skulle komma fram dagen efter. Bokad leverans nu på måndag. Så idag slår jag en signal för att höra om det finns någon chans att leveransen kan ske innan helgen (jag vet att jag är jobbig men försök inte påstå att ni inte hade gjort samma sak!) och får då svaret ”nej det går inte att lösa, bilen har inte kommit till Stockholm än utan beräknas komma på fredag eller under helgen.

Det verkar helt godtyckligt vilken information man får och jag vägrar tro att företaget inte har information om var ett gods värt så mycket pengar befinner sig, så jag lutar åt att leveranspersonalen antingen inte har informationen, feltolkar den eller bara gissar sig fram. Vad tror ni?
Men det låter ju jättekonstigt.
Självklart måste Tesla veta var bilarna är, men det känns konstigt om lev-personalen bara chansar och säger något. Bättre att säga att man inte hinner kolla eller vad det nu beror på (eller säg att man inte vet i så fall).

Eller kan det varit så att din bil skulle komma med en trailer, men av någon anledning fick den inte plats och så fick den åka på nästa?
Undrar hur många trailer som går i veckan mellan Tilburg och Sverige.
Jag antar att det bara är MS/MX på de trailerna för M3 kommer ju till en annan hamn, så de kommer väl inte till Tilburg utan åker direkt till oss, eller?

Shit, vad jag svamlar nu, men jag vill verkligen förstå hur det funkar.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

Och en fråga till, vem ringer du?
Din Sales Advisor eller direkt till Trosta?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

MarcusC skrev:
Och en fråga till, vem ringer du?
Din Sales Advisor eller direkt till Trosta?
Jag ringer leveransteamet, jag tror man hamnar hos lite olika personer beroende på när man ringer. Numret fanns på Teslas hemsida fram till för en månad sedan ungefär. PM:a om ni vill ha det.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

jseverinson skrev:
MarcusC skrev:
Och en fråga till, vem ringer du?
Din Sales Advisor eller direkt till Trosta?
Jag ringer leveransteamet, jag tror man hamnar hos lite olika personer beroende på när man ringer. Numret fanns på Teslas hemsida fram till för en månad sedan ungefär. PM:a om ni vill ha det.
Antar att man inte ska berätta att man fick numret av dig, för då lär man väl bli bannad och får inte ta leverans :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av MarcusC »

jseverinson, jag kanske har fel, men fick inte du reda på av Tesla att när bilen kommer till leverans-stället så bokar de en lev-tid?
Men din bil har ju inte kommit än?
Var det också bara struntprat från en kille där, eller blandar jag ihop alla inläggen?
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

MarcusC skrev:
jseverinson, jag kanske har fel, men fick inte du reda på av Tesla att när bilen kommer till leverans-stället så bokar de en lev-tid?
Men din bil har ju inte kommit än?
Var det också bara struntprat från en kille där, eller blandar jag ihop alla inläggen?
Nja, det var min gissning. Och den har ju stämt ganska bra:

Måndag: Jag pratar med Tesla som säger att vilen är på trailer.
Tisdag: Trailern ska enligt uppgift komma fram.
Onsdag: Jag fick mail och sms med leveransdatum.

Ärligt talat så tror jag killen jag pratade med i dag bara hittar på att bilen inte är där. De har nog bara inte tid eller lust att flytta om leveransen och tycker jag kan hålla mig till på måndag.
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av Dream99 »

Jag skulle få min bil den 8:e augusti (har ändrat till 20:e pga semester). Men jag får fortfarande inte upp något på car.info.

Hur har ni andra som ska ta leverans snart, har ni registeringsinfo på car.info?
Model X - 2019
Användarvisningsbild
jseverinson
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2019 23:08

Re: Är jag helt ute och cyklar kring Raven och leverans?

Inlägg av jseverinson »

Dream99 skrev:
Jag skulle få min bil den 8:e augusti (har ändrat till 20:e pga semester). Men jag får fortfarande inte upp något på car.info.

Hur har ni andra som ska ta leverans snart, har ni registeringsinfo på car.info?
Nix. Men jag har en teori om det där. Det här är ren spekulation/killgissning så ta det för vad det är.

Jag tror att det här förfarandet är automatiserat numera. Transportstyrelsen har givit Tesla några hundra eller några tusen skyltar i taget, en pall med skyltar typ, med i förväg allokerade nummerkombinationer. När Tesla gör final detailing på en bil så tar de skyltar från sitt lager och skickar elektronisk registreringsdata till Transportstyrelsen om vilken bil som fick sagda skylt. Det som backar denna teori är de problem som man kan läsa om här i forumet när tesla skulle leverera Model 3. Det blev ett par veckors förseningar när Teslas system inte pratade rätt med Transportstyrelsens.

Värdet av det här upplägget skulle då vara att Tesla, om de vill, kan hantera själva registreringen precis så sent i processen som de vill. Teoretiskt sett minuter före leverans. Transportstyrelsen slipper manuell handpåläggning för varje ärende.

Jag kollar några gånger om dagen på både car.info och biluppgifter.se efter mitt VIN, för jag tänker att om det dyker upp något så betyder det att de preppat min bil i Trosta. Men det skulle inte förvåna mig om det inte dyker upp något innan jag hämtar bilen på måndag.

Om det är någon som har faktisk insikt i processen så får de gärna träda fram. Jag gissar bara. :)
Model S Long Range levererad 2019-08-05.
Skriv svar