”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte..."
Moderator: Redaktion
”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte..."
Plockade ut bilen för cirka en månad sedan och har nött 500 mil+ på den tiden. Hemma i Stockholm har det bara varit laddning hemma via 230V men nu de senaste tre veckorna har vi vart runt i Danmark och på västkusten och bara levt på SuC.
Utgår ifrån Varberg här på kusten och i och med detta nyttjat Ionity laddaren som finns här en handfull gånger, upp till 80-90% på ca 40 minuter, alldeles lagom i tid.
(Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Sitter och laddar idag på Ionity laddaren i godan ro och nått 60% när jag får en ond misstanke.
Visst tusan är det någonting som låter annorlunda?
Är det ett flygplan utanför?
Det är ett lågfrekvent mullrande/hummande som inte riktigt hör hemma i ljudbilden någonstans.
Öppnar dörren och kliver ut, det är inget flygplan.
Börjar spela in med mobilen för visst tusan är detta någonting som inte riktigt är som det ska?
Hör någonting från främre delen av bilen, inte fronten utan tycker det kommer från under framvagnen mer.
Kollar Ionity stationen och den laddar på.
Sätter mig i bilen igen och stänger dörren och då känner jag att dörrsidans inredning vibrerar motsvarande ljudet.
AC fläkten går och låter så jag stänger av bilen via Säkerhet > Stäng av bilen för att får bort det ljudet och bättre kunna lokalisera mullrandet/hummandet.
Bilen stänger av och efter ett tag också AC fläkten.
Mullrandet/hummandet ändrar karaktär och sjunker i frekvens och börjar avta.
Ok, slår på bilen igen genom att trycka på bromspedalen.
Allt går igång och mullrandet/hummandet fortsätter att sjunka och försvinna mer.
Återgår till mitt och tycker att det var märkligt.
Plötsligt smäller det till en till två gånger relativt ordentligt och laddningen avstannar.
Det kan knäppa/smälla lite när man laddar (ungefär som när en metallyta ändrar temperatur) i vanliga fall vilket jag känner igen men detta är kraftigare.
Displayen visar ”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte ladda” ”Kan inte ladda, koppla ur och försök igen” och Ionity stationen har avslutat laddningen.
Känns inte bra det här!
Bilen är igång och jag kan köra, flyttar den från Ionity stationen och ringer Tesla Roadside assistance.
Får snacka med en engelsktalande tjej, mycket trevlig och serviceinriktad.
Hon kikar på bilens diagnostik och jag blir rekommenderad att uppsöka närmaste servicecenter.
Jag kan och får försöka köra vidare och ladda på nytt men rekommendationen är att uppsöka SC och få det kontrollerat baserat på felbeskrivningen och det hon ser i loggarna (hon förklarar inte närmare vad hon ser). Hade det varit hennes bil hade hon gjort så och jag kan bara hålla med, jag vill få detta kontrollerat.
Hon uppskattar det till 97-98 procents chans att jag kommer behöva någon form av service men ursäktar sig med att hon inte är servicetekniker och inte kan lova något. Hon förvarnar SC Göteborg om att jag ska trilla in imorgon (ingen tid bokas) och rekommenderar mig att hänga på låset kl 08:00 om möjligt.
Känns sådär i maggropen, inte helt kul med nya bilen. Planerna imorgon var roadtrip med svärföräldrar och delar av släkten och då måste jag ställa in en av två bilar för att åka på service med nya bilen. Jag överlever det men timingen med detta och hemresa till Stockholm i helgen är inte optimal.
Bemötandet av Road Assistance var toppen, ingenting att klaga på där, hon bekräftade bara det jag kände och ville så där är jag nöjd.
Fortsättning följer imorgon..
(Tar detta igen: Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Utgår ifrån Varberg här på kusten och i och med detta nyttjat Ionity laddaren som finns här en handfull gånger, upp till 80-90% på ca 40 minuter, alldeles lagom i tid.
(Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Sitter och laddar idag på Ionity laddaren i godan ro och nått 60% när jag får en ond misstanke.
Visst tusan är det någonting som låter annorlunda?
Är det ett flygplan utanför?
Det är ett lågfrekvent mullrande/hummande som inte riktigt hör hemma i ljudbilden någonstans.
Öppnar dörren och kliver ut, det är inget flygplan.
Börjar spela in med mobilen för visst tusan är detta någonting som inte riktigt är som det ska?
Hör någonting från främre delen av bilen, inte fronten utan tycker det kommer från under framvagnen mer.
Kollar Ionity stationen och den laddar på.
Sätter mig i bilen igen och stänger dörren och då känner jag att dörrsidans inredning vibrerar motsvarande ljudet.
AC fläkten går och låter så jag stänger av bilen via Säkerhet > Stäng av bilen för att får bort det ljudet och bättre kunna lokalisera mullrandet/hummandet.
Bilen stänger av och efter ett tag också AC fläkten.
Mullrandet/hummandet ändrar karaktär och sjunker i frekvens och börjar avta.
Ok, slår på bilen igen genom att trycka på bromspedalen.
Allt går igång och mullrandet/hummandet fortsätter att sjunka och försvinna mer.
Återgår till mitt och tycker att det var märkligt.
Plötsligt smäller det till en till två gånger relativt ordentligt och laddningen avstannar.
Det kan knäppa/smälla lite när man laddar (ungefär som när en metallyta ändrar temperatur) i vanliga fall vilket jag känner igen men detta är kraftigare.
Displayen visar ”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte ladda” ”Kan inte ladda, koppla ur och försök igen” och Ionity stationen har avslutat laddningen.
Känns inte bra det här!
Bilen är igång och jag kan köra, flyttar den från Ionity stationen och ringer Tesla Roadside assistance.
Får snacka med en engelsktalande tjej, mycket trevlig och serviceinriktad.
Hon kikar på bilens diagnostik och jag blir rekommenderad att uppsöka närmaste servicecenter.
Jag kan och får försöka köra vidare och ladda på nytt men rekommendationen är att uppsöka SC och få det kontrollerat baserat på felbeskrivningen och det hon ser i loggarna (hon förklarar inte närmare vad hon ser). Hade det varit hennes bil hade hon gjort så och jag kan bara hålla med, jag vill få detta kontrollerat.
Hon uppskattar det till 97-98 procents chans att jag kommer behöva någon form av service men ursäktar sig med att hon inte är servicetekniker och inte kan lova något. Hon förvarnar SC Göteborg om att jag ska trilla in imorgon (ingen tid bokas) och rekommenderar mig att hänga på låset kl 08:00 om möjligt.
Känns sådär i maggropen, inte helt kul med nya bilen. Planerna imorgon var roadtrip med svärföräldrar och delar av släkten och då måste jag ställa in en av två bilar för att åka på service med nya bilen. Jag överlever det men timingen med detta och hemresa till Stockholm i helgen är inte optimal.
Bemötandet av Road Assistance var toppen, ingenting att klaga på där, hon bekräftade bara det jag kände och ville så där är jag nöjd.
Fortsättning följer imorgon..
(Tar detta igen: Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
-
Re: ”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte.
Ladda upp din inspelning för vidare hjälp. Då kan jag lyssna och försöka avgöra vad det är för ljud som hörs iaf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Tog du ur laddkabeln innan du startade om bilen?
Jag lägger ingen värdering i det men tänker bara på risken med att du i och med att du startade om bilen också stängde av kylningen mitt under en snabbladdningsession?
Jag lägger ingen värdering i det men tänker bara på risken med att du i och med att du startade om bilen också stängde av kylningen mitt under en snabbladdningsession?
Det låter som att du har sett TeslaBjørns video om klonk-ljudet och att laddningen på Ionity kan avbrytas då. Det här kanske också beror på snabb uppvärmning, hur snabbt laddade du när det hände?
Hoppas det löser sig!
Hoppas det löser sig!
Tror också det är samma som Björn Nyland råkat ut för:
https://youtu.be/8SJQ4kFmWwE
https://youtu.be/YLe5jvx0NkI
https://youtu.be/8SJQ4kFmWwE
https://youtu.be/YLe5jvx0NkI
Model 3 Performance 2024 · Volvo EX30 2024 · Model 3 Performance 2024 · Model 3 LR AWD 2019
Om batteriet är varmt (pga omgivande temperatur) och det snabbladdas, så drar fläktarna igång rejält. Jag upplevde själv detta på min. Det låter som värsta jetplanet 
Sen att det klonkar och att laddningen stannar är ju "sen gammalt" med ionity. Det är ju väldigt enkelt för telefonsupporten att be dig ta kontakt med SC för en kontroll. Funkar bilen normalt nu i efterhand? Har du prövat att ladda någon annan stans?

Sen att det klonkar och att laddningen stannar är ju "sen gammalt" med ionity. Det är ju väldigt enkelt för telefonsupporten att be dig ta kontakt med SC för en kontroll. Funkar bilen normalt nu i efterhand? Har du prövat att ladda någon annan stans?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jag ligger lågt med den tills jag snackat med SC.Henrik Torphammar skrev:Ladda upp din inspelning för vidare hjälp. Då kan jag lyssna och försöka avgöra vad det är för ljud som hörs iaf
Tror (hoppas) Foolips idé om det som Tesla Bjørn rapporterar kan vara samma sak som jag råkade ut för.
Jag har missat den, det låter i stort sett som samma sak jag råkat ut för med skillnaden att jag fått meddelandet "Bilen behöver servas" tillfälligt.foolip skrev:Det låter som att du har sett TeslaBjørns video om klonk-ljudet och att laddningen på Ionity kan avbrytas då. Det här kanske också beror på snabb uppvärmning, hur snabbt laddade du när det hände?
Hoppas det löser sig!
Förhoppningsvis så är det just bara det. Låter rimligt med en kraftig temperaturskillnad som egentlig orsak i kombination med knas i laddaren som bryter. Nu när jag fått smälta händelsen lite..
Reaktionen där och då var hjärtat i halsgropen.
Jag hade helt andra bekymmer med min bil
Supporten bad mig starta om min bil på precis samma sätt som du gjorde men de var övertydliga med att plugga ut från SuC innan jag för det.
Min gissning är att du var ansluten till laddning triggade felmeddelandet.
Angående ljudet är det fläktar till kylningen
Låter som en viggen ( nja men låter högt ) ibland är de obalanserade och hela bilen kan vibrera.
Jag skulle rekommendera att du öppnar fönster, stänger dörren, sträcker dig in och gör en power off.
Vänta 10 min och öppna dörren stig in och tryck på bromspedalen
Alla system kommer starta om och göra self check Troligtvis försvinner dina felmeddelande och bilen laddar normalt på DC
Supporten bad mig starta om min bil på precis samma sätt som du gjorde men de var övertydliga med att plugga ut från SuC innan jag för det.
Min gissning är att du var ansluten till laddning triggade felmeddelandet.
Angående ljudet är det fläktar till kylningen
Låter som en viggen ( nja men låter högt ) ibland är de obalanserade och hela bilen kan vibrera.
Jag skulle rekommendera att du öppnar fönster, stänger dörren, sträcker dig in och gör en power off.
Vänta 10 min och öppna dörren stig in och tryck på bromspedalen
Alla system kommer starta om och göra self check Troligtvis försvinner dina felmeddelande och bilen laddar normalt på DC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tog inte ur kabeln.PatrikS skrev:Tog du ur laddkabeln innan du startade om bilen?
Har iskallt utgått ifrån att den avstängningen inte påverkar batterikylningen men det är ett rimligt påpekande.
Omgivningen låg på 16 grader så det är nog gränsen till det kallaste omgivningstemperatur jag snabbladdat ifrån, också med ett batteri som var kallt.Jeppe_E skrev:Om batteriet är varmt (pga omgivande temperatur) och det snabbladdas, så drar fläktarna igång rejält. Jag upplevde själv detta på min. Det låter som värsta jetplanet
"Klonkningar" är absolut sen gammalt med olika laddare, det tycker jag att jag är van vid men dessa var bra kraftigare. Men TeslaBjørn beskrev dem också som kraftigare i relation till Ionity problemen så förhoppningsvis är det just bara det problemet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det skulle även kunna förklara varför du upplevde det som att det var ett dovare/mer lågfrekvent ljud, för om det är svalare ute och kallare batteri så blir ju även kylbehovet mindreBejje skrev:Omgivningen låg på 16 grader så det är nog gränsen till det kallaste omgivningstemperatur jag snabbladdat ifrån, också med ett batteri som var kallt.Jeppe_E skrev:Om batteriet är varmt (pga omgivande temperatur) och det snabbladdas, så drar fläktarna igång rejält. Jag upplevde själv detta på min. Det låter som värsta jetplanet
....
och fläktarna kör på lägre varvtal. Det skulle också kunna förklara varför smällarna var rejälare, det blir ju större temperaturskillnader mellan plåtarna som expanderar jämfört med
omgivande delar som plåtarna sitter mot.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På plats hos SC Mölndal nu på morgonen och fått felkoder kontrollerade.
Fick komma in direkt och få hjälp omgående, felkoderna visade ett generellt fel kring laddningen, kunde vara internt i bilen, kunde vara externt.
Fått stå och ladda ett tag och inget verkar avvika, allt verkar fungera. Rekommendationen är att fortsätta som vanligt.
Kan inte testa Supercharing här på plats men sannolikt är/var det bara en variant av det som TeslaBjørn rapporterar och nästan alla här har misstänkt.
Gott bemötande på SC Mölndal och nu på väg igen. Känns lugnare nu när jag vet att bilen tar laddning och SC rekommenderar mig att köra på.
Fick komma in direkt och få hjälp omgående, felkoderna visade ett generellt fel kring laddningen, kunde vara internt i bilen, kunde vara externt.
Fått stå och ladda ett tag och inget verkar avvika, allt verkar fungera. Rekommendationen är att fortsätta som vanligt.
Kan inte testa Supercharing här på plats men sannolikt är/var det bara en variant av det som TeslaBjørn rapporterar och nästan alla här har misstänkt.
Gott bemötande på SC Mölndal och nu på väg igen. Känns lugnare nu när jag vet att bilen tar laddning och SC rekommenderar mig att köra på.
Låter som det löste/löser sig, så det är ju skönt. Har egentligen inget att tillföra mer än att personligen fick jag nu verifierat att klonkandet är att betrakta som "normalt" (hämtade min bil på service igår och frågade då men personen där verkade inte ha hört talas om det). Intressant är dock att jag laddat mestadels på Ionity sen jag hämtade bilen 1a April och det klonkar till så att hela golvet i bilen hoppar, men jag tror bara laddningen avbrutits en gång faktiskt och osäker på om det ens var i anslutning till klonket då, har kanske haft tur. 

Fick samma meddelande på Ionity direkt när jag startade första laddningen. Den avslutades innan den ens kunde starta.. med samma felmeddelande på skärmen. När jag drog ur sladden försvann meddelandet och jag pluggade in i igen och kunde ladda precis som vanligt.
Tesla Bjørn ringde Tesla supporten under nån Livestream och dom pratade om ett jordfel som bilen rapporterar. Därför den stannar.
Men det bästa är att rapportera till Ionity och till Tesla så dom får lösa det här problemet.
Ang ljudet så är det säkerligen bara fläktarna som sätter igång pga värme. Är ju ett par kW som laddas in
Tesla Bjørn ringde Tesla supporten under nån Livestream och dom pratade om ett jordfel som bilen rapporterar. Därför den stannar.
Men det bästa är att rapportera till Ionity och till Tesla så dom får lösa det här problemet.
Ang ljudet så är det säkerligen bara fläktarna som sätter igång pga värme. Är ju ett par kW som laddas in