Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 01 aug 2019 13:14

Pratet om att Sverige som land har elbrist är fel.
Vi har en export på 23TWh.
Vilket skulle räcka till 10 miljoner elbilar.
Dessutom så har vi sänkt vår elanvändning med 2,5TWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare mickeisol » 01 aug 2019 13:26

Angående möjligheten att skicka ström ner till södra sverige:

https://youtu.be/sPO7HOV0mKo?t=1396

ledtid på 10 år....

Batterierna blir nog oundvikliga framöver nere i stockholm
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Mysman » 01 aug 2019 14:08

Zalman3 skrev:Pratet om att Sverige som land har elbrist är fel.
Vi har en export på 23TWh.
Vilket skulle räcka till 10 miljoner elbilar.


I energi räknat ja, men problemen som uppstår är en kall vinterkväll när man kommer hem ansluter kontakten i bilen och går in och steker köttbullar.

Då uppstår effektbrist vilket är det stora problemet, att producera och fördela effekten varje timme. Här kommer det i framtiden ställas krav på laddning under låglasttimmarna.
Mysman
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 09:49

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 01 aug 2019 14:43

Mysman skrev:
Zalman3 skrev:Pratet om att Sverige som land har elbrist är fel.
Vi har en export på 23TWh.
Vilket skulle räcka till 10 miljoner elbilar.


I energi räknat ja, men problemen som uppstår är en kall vinterkväll när man kommer hem ansluter kontakten i bilen och går in och steker köttbullar.

Då uppstår effektbrist vilket är det stora problemet, att producera och fördela effekten varje timme. Här kommer det i framtiden ställas krav på laddning under låglasttimmarna.


Visst kan det krävas lite fler och större sladdar.
Men inte så ofta som man kanske tror.
Som jag visade i min systers fall så är hennes elanslutning ca 33ggr större än hennes snittförbrukning.
Så med lite smart styrning och ett batteri som klarar 24 timmars förbrukning, då krävs oftast inte större ledningar.

Minsta säkring till normalvillan är på 16A, 11kW.
Ytterst få villor har en dygns förbrukning på 264kWh som den elanslutningen klarar.

Känns ju jättedumt att bygga större ledningar som inte används 99,99% av tiden. Då är det bättre med smart styrning och ett batteri som tar den spiken.

Aluminium fabriken i Sundsvall, Kubal tar hela 2% av Sveriges el.
Billigaste lösningen kan ju vara att stänga den för underhåll 1 dag per år då det är elbrist(dyr el).

Man kan ju se till att elpriset går ännu mera upp och ner.
Är det elbrist, då blir priset dyrt, och då finns det företag som kan slå mynt av detta.

Inte undra på att man i Australien vill ha solceller och batterier.
Elpriset ligger på 45c per kWh. +4kr per kWh.

Det är inga problem alls ur teknisk synpunkt att få grön el i Sverige.

Problemet är den politiska fegheten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 5617
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare Olof Borjesson » 01 aug 2019 14:44

Mysman skrev:
Zalman3 skrev:Pratet om att Sverige som land har elbrist är fel.
Vi har en export på 23TWh.
Vilket skulle räcka till 10 miljoner elbilar.


I energi räknat ja, men problemen som uppstår är en kall vinterkväll när man kommer hem ansluter kontakten i bilen och går in och steker köttbullar.

Då uppstår effektbrist vilket är det stora problemet, att producera och fördela effekten varje timme. Här kommer det i framtiden ställas krav på laddning under låglasttimmarna.


Om alla som har elbilar ställer in timern i bilen på att börja ladda klockan 01:00 så finns inte problemet med samtidig köttbullsstekning. Så gör jag i dag för att inte en säkring skall gå ifall dammsugaren, spisen och tvättmaskinen går samtidigt.
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 11:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Mysman » 01 aug 2019 17:05

Zalman3 skrev:
Mysman skrev:
Zalman3 skrev:Pratet om att Sverige som land har elbrist är fel.
Vi har en export på 23TWh.
Vilket skulle räcka till 10 miljoner elbilar.


I energi räknat ja, men problemen som uppstår är en kall vinterkväll när man kommer hem ansluter kontakten i bilen och går in och steker köttbullar.

Då uppstår effektbrist vilket är det stora problemet, att producera och fördela effekten varje timme. Här kommer det i framtiden ställas krav på laddning under låglasttimmarna.


Minsta säkring till normalvillan är på 16A, 11kW.
Ytterst få villor har en dygns förbrukning på 264kWh som den elanslutningen klarar.

Känns ju jättedumt att bygga större ledningar som inte används 99,99% av tiden. Då är det bättre med smart styrning och ett batteri som tar den spiken.


Du blandar igen effekt och energi och är generalfel No.1.
Hemläxa på det.

Men visst, håller med att ett batteri i varje hushåll vore toppen. Bring'em on!
Mysman
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 09:49

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare LarsL » 01 aug 2019 19:33

Fast i detta fall var det väl helt korrekt.

16A 3-fas ger ju 11 kW, vilket på ett dygn blir 11 kW x 24 h = 264 kWh.

Har man en förbrukning på 10 kWh på ett dygn skulle det alltså räcka med en huvudsäkring som kan ge en effekt på 10 kWh / 24 h = 0,42 kW, alltså en säkring på 0,61 A.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare jonas » 02 aug 2019 07:06

Effekt anges i Watt, stort W
Energi anges med Wh och litet h

k=kilo=1000, litet k, konstigt nog eftersom Mega Giga Tera är med STORA bokstäver när vi har 1000 multiplikator.

m= (litet m) milli dvs tusendelar

Kan man enheterna är det enkelt att förstå ekvationen bakom.

Ex.
"Effekt " x "Tid" = "Energi"
W x h = Wh ( som vi med hushåll ofta benämner kWh)

Att det ofta sitter ett k eller M framför är bara för att minska antalet nollor i stora tal.

kg (massa) är den enda enheten jag kommer på som har k (kilo som i tusen) som prefix i grundenheten.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla model 3 FSD HW2,5
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld

Driver Eloped i Linköping
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 09 okt 2014 11:12
Ort: Linköping
Referralkod: jonas2214

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare clecab » 03 aug 2019 11:06

Ett problem med kärnkraft vs sol och vind är massproduktion.
En fördubbling av produktionen brukar leda till en kostnadsbesparing med 20%.

Kärnkraftverk är styckeprodukter. Alla svenska kärnkraftverk är olika, unika och därmed mycket dyra. Se bara på den nya finska.

Men läs lite om leadcold.com. Deras små färdiga urfabrik lösningar blir billiga...

Det som inte nämts all I denna tråd är frågan om roterade massa. Elnätet kräver att det finns elmotorer/generatorer som roterar med stora vikter. Turbiner och vatten mm.
Detta för att få bort korta snabba förändringar i nätfrekvensen. Många länder är detta ett stort problem. Switchade lösningar sol, vind och batterin klarar inte av detta.
Vi har världens renaste el(lite störningar) . Det borde vi fortsätta att ha i framtiden.
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 11 aug 2016 07:40
Ort: Åkersberga
Referralkod: CARLJOHAN20147

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inläggav Teslaägare jonas » 03 aug 2019 12:37

Leadcold kan köras på många olika bränslen bl.a kärnavfall. Men då blir det dyrare än med uran.

Leadcold skulle ju vara perfekt för masstillverkning. Små modulära kärnkraftverk som är laddade för sin livslängd, därefter skickar man tillbaka hela reaktorn för återladdning och får ett annat istället.

Finns alla möjligheter att få ner priset där så småningom. Just nu är det tydligen bara finansiärer som saknas. All teknik finns.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla model 3 FSD HW2,5
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld

Driver Eloped i Linköping
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 09 okt 2014 11:12
Ort: Linköping
Referralkod: jonas2214

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.