Ska man ha tjänstebil, då ska den vara en elbil.
Det är inte så konstigt att 60-70% av tjänstebils köparna frågar efter en laddbar bil.
En elbil är inte bara rolig att köra, den är bra för miljön.
Och den är billigast för både företaget och föraren.
I Ynnors kalkyl är elbilen billigast
Ynnor har på uppdrag av auto motor & sport beräknat innehavskostnaden för fyra testade bilar: Alfa Romeo Giulia 2,2 ATX AWD Veloce, BMW 320d xDrive, Mercedes C 220 d och Tesla Model 3 Long Range Dual Motor.
Kalkylen visar att Teslan är klart billigast att ha som förmånsbil, medan arbetsgivarens kostnader blir lägst för de två tyska bilarna från BMW och Mercedes. Teslan är dock billigare än Alfan.
Men skillnaden i innehavskostnad är inte större än att om den anställde avstår ett nettolöneavdrag för att få köra Teslan så kan arbetsgivarens kostnad sänkas till den samma som för de tyska dieselbilarna, samtidigt som den anställdes kostnader fortfarande blir lägst för Teslan.
Nettolöneavdragsberäkningen finns inte med i AMS-kalkylen, men vi har gjort motsvarande beräkning i senaste numret av Dagens Tjänstebil, som du kan läsa här
Läs hela AMS-testet här
Kul. Det kommer att innebära att proppen går ur inom kort. Ska bli intressant att följa försäljningssiffrorna framöver när detta går upp för arbetsgivare och folk. Skulle elbilarna dessutom sjunka lite till i pris blir det svårt för fossilerna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Med SR+ hade kanske Tesla varit billigast för arbetsgivarna också?
Tråligare elbilar som Kia Niro är ännu bättre, men måste jämföras med tråkigare vanliga bilar. VW ID kommer att kullkasta kalkylen för diesel och bensinbilarna helt.
Kul. Det kommer att innebära att proppen går ur inom kort. Ska bli intressant att följa försäljningssiffrorna framöver när detta går upp för arbetsgivare och folk. Skulle elbilarna dessutom sjunka lite till i pris blir det svårt för fossilerna.
Jag tror faktisk, att många TM3 är tjänste/förmånsbilar redan.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Artikeln som för övrigt är flera månader gammal innebär tyvärr INTE proppen ur inom kort om man är realistisk.
Model 3 är för liten för väldigt många, de allra flesta barnfamiljer eller andra som vill ha större bilar, även om det säkert finns entusiaster som lyckats trycka in 2 barnvagnar, 5 väskor, 4 cyklar på dragkroken, 3 ungar i baksätet och en uppblåsbar krokodil på takräcket i den. I de fall är pluginer det enda förmånliga alternativet just nu. Men det är ett steg på vägen och förhoppningsvis om några år går proppen ur på riktigt när större bilar kommer som ren eldrift med lägre priser.
Model 3 är för liten för väldigt många, de allra flesta barnfamiljer eller andra som vill ha större bilar, även om det säkert finns entusiaster som lyckats trycka in 2 barnvagnar, 5 väskor, 4 cyklar på dragkroken, 3 ungar i baksätet och en uppblåsbar krokodil på takräcket i den. I de fall är pluginer det enda förmånliga alternativet just nu. Men det är ett steg på vägen och förhoppningsvis om några år går proppen ur på riktigt när större bilar kommer som ren eldrift med lägre priser.
Det är en väldigt kort period i ett bilägande liv. Model 3 upplever jag som stor. Det är problem för de som har fyra eller fler barn, men hur stor del av de köpstarka kunderna har det? Storfamiljer tenderar att tillhöra en socialgrupp som inte köper nya Tesla...
X var perfekt med barnvagn och rullstol plus några ton blöjor och elände. Nu skulle nog trean passa bra, om man fick den som tjänstebil, men det är över 9pbb...
Dock är det kul att alfan är dyrare för bolaget än trean. Alfan kostar nämligen 9pbb