Kråkan (S85D) har nu rullat 18.000 mil – en sammanfattning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Kråkan (S85D) har nu rullat 18.000 mil – en sammanfattning

Inlägg av Corvus »

Vår ”kråka” är en midnight silver S85D tillverkad 06/2015. Här är en sammanfattning av vad som hänt de senaste 10.000 milen.

Vi (jag och min fru) köpte bilen privat som en CPO från Tesla 2017-10-27 för 670’. Bilens mätarställning var då 7.800 mil och den enda historik jag fick var att den haft en tidigare ägare och att den genomgått 8.000 mil-service före leverans. Bilen levererades med nya GoodYear sommardäck på nya 19”-fälgar. Odubbade Michelin vinterhjul på 19”-fälgar köptes från en lokal gummiverkstad för 21’.

Följande verkstadsbesök på SC har förekommit:
  1. Nov 2017 - Byte av dörrhandtag höger fram och bak. De slutade fungera med bara 3 veckors mellanrum.
    Dec 2017 - Byte av simkort och SIM-extender efter att Internetuppkoplingen slutat fungera.
    Jan 2018 - Byte av 12V batteri
    Okt 2018 - Byte av styrservo och bultar dito (recall), drivaxel vänster fram, kromlist på bakluckangasdämpare till bakluckan (rostiga), länkarmar h+v fram samt hjulinställning. Drivaxel och länkarmar hade jag inte själv påpekat att det skulle vara något problem med utan det upptäcktes vid genomgång och byttes med tillhörande hjulinställning.
    Dec 2018 – Byte av ok och belägg för parkeringsbroms h+v.
    Jan 2019 - Ombordladdaren (enkelladdare) uppgraderades för att klara även 1-fas 32A, tidigare klarade den bara 16A vid enfasladdning.
Vid alla besök på SC (Upplands Väsby) så har lånebil erbjudits alternativt reparation gjorts medan jag väntat och allting har gått på garanti. Sedan två tusen mil så har jag ingen nybilsgaranti kvar, förutom på batteri och drivlina förstås, men ingenting har ännu hänt sedan dess. Ta i trä. Vid mina kontakter med SC så har jag alltid blivit vänligt och professionellt bemött, betydligt bättre service än jag varit van vid från Peugeot, VAG och Volvo.

Jag har alltså inte servat bilen någon gång på dessa 10.000 mil och har inte heller tänkt göra det förrän vid mätarställning 24.000 mil då det är dags för byte av kylvätska för batteriet. Om inte Tesla kallar in mig tidigare eller något går sönder vill säga. Vi har aldrig blivit stående och behövt bärgning varken pga elektrontorsk eller något annat.

Den totala kostnaden för service och reparationer har de första 10.000 milen varit 1.658 kr (nya torkarblad samt skifte mellan sommar och vinterdäck). Både sommar- och vinterdäcken har nu rullat över 5000 mil men det är skapligt med mönsterdjup kvar så de kommer nog hålla en säsong till vardera. Jag är imponerad över det låga däckslitaget med tanke på bilens vikt.

Bilen används både för daglig pendling 8 mil samt för utflykter och semestrar. Vi har slutat flyga på semester utan tar istället alltid Kråkan och det har funkat hur bra som helst. Det har hunnit bli tre Europasemestrar, vi var bl a i Rom i somras, samt resor till Norge, Danmark och Norrland. Vi har många gånger sovit i bilen både vinter- och sommartid och det funkar perfekt. Det är bökigt att ta sig in och ut när man är två men när man väl är på plats och har slagit på Keep Cimate On så sover man som en kung.

Vi kör alltså drygt 5000 mil om året och har tänkt behålla bilen lääänge.
Trots snart 2 år och 10.000 mil med med Kråkan så får jag fortfarande ett fånigt leende på läpparna varje gång jag sätter mig i bilen. Jag älskar verkligen vår Tesla!

Genomsnittlig förbrukning sedan okt 2017 är 206 Wh/km.
Typical range vid 100% var 412 km vid 7.800 mil. Nu 22 månader senare vid 18.000 mil så visar den 401 km vid 100%.
I och med att vi ofta gör långresor så är SuC flitigt använt. Vi har hunnit besöka 73 st Supercharger-stationer hittills!
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Kråkan (S85D) har nu rullat 18.000 mil – en sammanfattni

Inlägg av lator »

Tack för en saklig och neutralt nyanserad beskrivning av ett Tesla-ägande.

Det verkar som om ni har fått er beskärda del av typfelen men inte haft några direkt jobbiga fel. Tacksamt med den utökade garantin som gör ägandet tryggt.
Byttes laddaren för att den var defekt eller bara för att utöka till 22 kW? Jag trodde annars att man bara kompletterade med en 11 kW-laddare till...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Inlägg av Corvus »

lator skrev:
Tack för en saklig och neutralt nyanserad beskrivning av ett Tesla-ägande.

Det verkar som om ni har fått er beskärda del av typfelen men inte haft några direkt jobbiga fel. Tacksamt med den utökade garantin som gör ägandet tryggt.
Byttes laddaren för att den var defekt eller bara för att utöka till 22 kW? Jag trodde annars att man bara kompletterade med en 11 kW-laddare till...
Laddaren var inte defekt men vissa enkelladdare kunde inte ta emot mer än 16A vid enfasladdning. Lösningen är att laddaren uppgraderas så att två av laddarens faser används vi enfasladdning och därmed kan den ladda 32A 1-fas (och 16A 3-fas).
Men det är alltså fortfarande en enkelladdare.
Användarvisningsbild
Sensible

Inlägg av Sensible »

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Ja detta är en bil man kan behålla länge!
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tidiga bilar kunde inte lada 32A enfas med enkelladdare.
Man uppgraderar ett relä om jag inte minns fel och då omvandlar laddaren 32A enfas till 2x16A
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

S verkar ju vara en evighetsmaskin.
Har nu kört ca 8600mil med min S75D.

Och den är i mycket fint skick ännu.
Har Ditec Ceramic Ultra behandling, så den är fin i lacken fortfarande.
Och rost verkar heller inte vara ett problem eftersom bilen är gjord i aluminium.
Har svarta skinnstolar och det har blivit några små veck i lädret på förarstolen, annars är inredningen i mycket bra skick.

Så när leasingkontraktet går ut till våren, är jag i valet och kvalet om jag ska behålla bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Kul läsning, grattis till en bra bil!

Leasingen på min X går ut i vår, och jag är också i valet och kvalet om hur jag skall göra då, bilen går ju som en klocka, det enda jag egentligen skulle vilja ha är AP2+ för att inte bli fast med en "häst" som Elon uttrycker det, i övrigt misstänker jag att jag skulle kunna köra bilen till pensionen utan större problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte att självkörande bilar kommer att finnas de närmaste 20 åren. Så många situationer som dagens autopilot gör helt fel och beaktat så många situationer i trafiken som faktiskt kräver erfarenhet och komplexa intuitiva bedömningar som finns.
Tror det behövs aktiva stödsystem på vägarna, specialanpassade vägsträckor mm.
Visst kommer AP att bli bättre, men hallå. Man pratar om partytricks som att parkera utan förare å sånt.
Skulle tro att personliga drönarbilar kommer före en helt autonom autopilot. Fast där tror jag på autonom funktion dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Fick du ombordladdaren uppgraderad medan du fortfarande hade garanti? Tesla har varit extremt kinkiga för mig angående just den fixen.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare

Inlägg av Corvus »

Seregon skrev:
Fick du ombordladdaren uppgraderad medan du fortfarande hade garanti? Tesla har varit extremt kinkiga för mig angående just den fixen.
Ja, det var innan garantin gick ut som jag frågade SC vad det kostade att få laddaren uppgraderad. De meddelade då att det var gratis och beställde hem delar för detta. Ett par veckor senare fick jag tid och det tog ca 2 timmar att fixa det medan jag väntade och fikade.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Skriv svar