Vi (jag och min fru) köpte bilen privat som en CPO från Tesla 2017-10-27 för 670’. Bilens mätarställning var då 7.800 mil och den enda historik jag fick var att den haft en tidigare ägare och att den genomgått 8.000 mil-service före leverans. Bilen levererades med nya GoodYear sommardäck på nya 19”-fälgar. Odubbade Michelin vinterhjul på 19”-fälgar köptes från en lokal gummiverkstad för 21’.
Följande verkstadsbesök på SC har förekommit:
- Nov 2017 - Byte av dörrhandtag höger fram och bak. De slutade fungera med bara 3 veckors mellanrum.
Dec 2017 - Byte av simkort och SIM-extender efter att Internetuppkoplingen slutat fungera.
Jan 2018 - Byte av 12V batteri
Okt 2018 - Byte av styrservo och bultar dito (recall), drivaxel vänster fram, kromlist på bakluckangasdämpare till bakluckan (rostiga), länkarmar h+v fram samt hjulinställning. Drivaxel och länkarmar hade jag inte själv påpekat att det skulle vara något problem med utan det upptäcktes vid genomgång och byttes med tillhörande hjulinställning.
Dec 2018 – Byte av ok och belägg för parkeringsbroms h+v.
Jan 2019 - Ombordladdaren (enkelladdare) uppgraderades för att klara även 1-fas 32A, tidigare klarade den bara 16A vid enfasladdning.
Jag har alltså inte servat bilen någon gång på dessa 10.000 mil och har inte heller tänkt göra det förrän vid mätarställning 24.000 mil då det är dags för byte av kylvätska för batteriet. Om inte Tesla kallar in mig tidigare eller något går sönder vill säga. Vi har aldrig blivit stående och behövt bärgning varken pga elektrontorsk eller något annat.
Den totala kostnaden för service och reparationer har de första 10.000 milen varit 1.658 kr (nya torkarblad samt skifte mellan sommar och vinterdäck). Både sommar- och vinterdäcken har nu rullat över 5000 mil men det är skapligt med mönsterdjup kvar så de kommer nog hålla en säsong till vardera. Jag är imponerad över det låga däckslitaget med tanke på bilens vikt.
Bilen används både för daglig pendling 8 mil samt för utflykter och semestrar. Vi har slutat flyga på semester utan tar istället alltid Kråkan och det har funkat hur bra som helst. Det har hunnit bli tre Europasemestrar, vi var bl a i Rom i somras, samt resor till Norge, Danmark och Norrland. Vi har många gånger sovit i bilen både vinter- och sommartid och det funkar perfekt. Det är bökigt att ta sig in och ut när man är två men när man väl är på plats och har slagit på Keep Cimate On så sover man som en kung.
Vi kör alltså drygt 5000 mil om året och har tänkt behålla bilen lääänge.
Trots snart 2 år och 10.000 mil med med Kråkan så får jag fortfarande ett fånigt leende på läpparna varje gång jag sätter mig i bilen. Jag älskar verkligen vår Tesla!
Genomsnittlig förbrukning sedan okt 2017 är 206 Wh/km.
Typical range vid 100% var 412 km vid 7.800 mil. Nu 22 månader senare vid 18.000 mil så visar den 401 km vid 100%.
I och med att vi ofta gör långresor så är SuC flitigt använt. Vi har hunnit besöka 73 st Supercharger-stationer hittills!