Köpa till FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Köpa till FSD

Inlägg av fimpen »

Hej på er

Förr stod det klart och tydligt vad FSD kostade och vad det senare skulle kosta att köpa till på beställningssidan av S/X/3.... men nu står det bara att det kommer att bli dyrare framöver. Är det samma pris att köpa till det i efterhand nu då eller? Då finns väl en liten hacka att tjäna på att bilen leasas utan FSD och att sedan köpa det separat, men direkt... för då går det ju att dra hela momsen? Eller, är jag ute och cyklar?

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Köpa till FSD

Inlägg av Gustafsson »

Det är lättare att smita undan momsen, men inte lagligt på något vis. Extrautrustningen ska inkluderas i förmånen och då blir det bara halva momsen som kan dras av.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Gustafsson skrev:
Det är lättare att smita undan momsen, men inte lagligt på något vis. Extrautrustningen ska inkluderas i förmånen och då blir det bara halva momsen som kan dras av.
Är det verkligen så, trodde att vissa tillbehör kan räknas som inventarier i företaget och då få lyfta hela momsen. De där med halva momsen har väl med leasingförfarandet att göra och inte förmånsvärdet? Tex om företaget köper en tjänstebil cash så får man inte dra halva momsen men man måste ändå betala förmånsvärde.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

fimpen skrev:
Hej på er

Förr stod det klart och tydligt vad FSD kostade och vad det senare skulle kosta att köpa till på beställningssidan av S/X/3.... men nu står det bara att det kommer att bli dyrare framöver. Är det samma pris att köpa till det i efterhand nu då eller? Då finns väl en liten hacka att tjäna på att bilen leasas utan FSD och att sedan köpa det separat, men direkt... för då går det ju att dra hela momsen? Eller, är jag ute och cyklar?

/fimpen
Ja, precis... det var så jag menade. Förmånsvärdet inkluderar förstås FSD oavsett om du köper det med bilen eller efteråt (precis som takräcke och annat), men leasingavgiften får en bara dra halva momsen på, övriga bilkostnader hela... eller?

Sedan var ju frågan egentligen om det stämmer att det kostar lika att köpa till som att beställa från början? Är det någon som har en S eller X utan FSD som kan kolla i appen vad det kostar?

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

fimpen skrev:
fimpen skrev:
Hej på er

/fimpen
Ja, precis... det var så jag menade. Förmånsvärdet inkluderar förstås FSD oavsett om du köper det med bilen eller efteråt (precis som takräcke och annat), men leasingavgiften får en bara dra halva momsen på, övriga bilkostnader hela... eller?

Sedan var ju frågan egentligen om det stämmer att det kostar lika att köpa till som att beställa från början? Är det någon som har en S eller X utan FSD som kan kolla i appen vad det kostar?

/Fimpen
Eftersom jag inte testat så vet jag inte säkert, men den senaste bilen som jag beställde igår så valde jg att inte ta med FSD och på frågan så skulle det gå bra att beställa till efteråt om jag ville till det pris som gäller på webben. Får se om det sedan stämmer, men för min del så måste FSD först fungera bättre.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

På min är priset 66 tkr för FSD om det svarar på någon fråga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare

Inlägg av Hjortis »

Hej,

Jag har EAP utan FSD och i min app kostar FSD 33 300kr.

Tänkt och ha bilen länge, och med det överväger jag eventuellt kanske möjligtvis ett köp, vi får se.

/Johan
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Pontus skrev:
Det var det! Men har du en 3:a eller S/X? Av svårbegriplig anledning kostar FSD vid nybeställning 67 000 till S/X och 66 000 till 3:an... Tusen tack!

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

fimpen skrev:
Pontus skrev:
Det var det! Men har du en 3:a eller S/X? Av svårbegriplig anledning kostar FSD vid nybeställning 67 000 till S/X och 66 000 till 3:an... Tusen tack!

/F
3a utan EAP.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar