Reflektioner efter Norgeresa
Moderator: Redaktion
Reflektioner efter Norgeresa
Först: räckviddsångest. Det är bara för de som inte kör elbil. Jag körde sträckan Norddal (norr om Geiranger) till Kalmar (108 mil) startade i Norddal med 437 km räckvidd, laddat gratis på hotellet. Laddade sedan i Gol en timme och i Uddevalla en timme - thats it.
När det gäller fossilbil vs elbil:
Den diskussionen är ju ganska populär här inne. I Norge är det ju rätt ”billigt” att köpa och äga elbil, men man ser förvånansvärt mycket nya Volvo V90, Porsche panamera/macan/cayenne, Landrover och andra stora dyra och törstiga fossilare. Så folk väljer även här att fortsätta köra fossilt även om det rent ekonomiskt är hål i huvudet. Av den anledningen finns det ju också så många olika märken och modeller. Även om jag tycker att Tesla utklassar alla andra bilar och har svårt att förstå hur folk kan köpa gammal tråkig teknik så inser jag ju att det handlar om tycke och smak (och status?).
M.a.o låt alla petrolheads köpa sina bilar. Tyck synd om dem istället. En dag kanske de inser att el är mycket bättre. Men det kommer ta tid. I fortsättningen kommer jag bara svara alla som ifrågasätter mitt bilval ”Vi tycker alla olika, vilken tur att du slipper köra elbil”
Den diskussionen är ju ganska populär här inne. I Norge är det ju rätt ”billigt” att köpa och äga elbil, men man ser förvånansvärt mycket nya Volvo V90, Porsche panamera/macan/cayenne, Landrover och andra stora dyra och törstiga fossilare. Så folk väljer även här att fortsätta köra fossilt även om det rent ekonomiskt är hål i huvudet. Av den anledningen finns det ju också så många olika märken och modeller. Även om jag tycker att Tesla utklassar alla andra bilar och har svårt att förstå hur folk kan köpa gammal tråkig teknik så inser jag ju att det handlar om tycke och smak (och status?).
M.a.o låt alla petrolheads köpa sina bilar. Tyck synd om dem istället. En dag kanske de inser att el är mycket bättre. Men det kommer ta tid. I fortsättningen kommer jag bara svara alla som ifrågasätter mitt bilval ”Vi tycker alla olika, vilken tur att du slipper köra elbil”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Reflektioner efter Norgeresa
Varför status inom parentes? Detta är troligen en viktig orsak för många av dessa bilköpare.Walker skrev:Även om jag tycker att Tesla utklassar alla andra bilar och har svårt att förstå hur folk kan köpa gammal tråkig teknik så inser jag ju att det handlar om tycke och smak (och status?).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
En av den största anledningen till att inte välja elbil är att folk inte har möjlighet att ladda hemma.
Skulle säga att det är en förutsättning för att få det så bra som vi med elbil säger att det är.
Skulle säga att det är en förutsättning för att få det så bra som vi med elbil säger att det är.

Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
För många som köper dessa bilar är det säkert bara positivt att de kostar extra mycket så att inte vem som helst kan köpa dem.
Men på det hela taget kommer de vara en ganska liten klick.
Men på det hela taget kommer de vara en ganska liten klick.
Självklart är det så att alla har olika tycke och smak på bilar, precis som på allt annat? Hur skulle världen sett ut om alla körde runt i samma bilmodell, åt samma mat, hade samma klädstil och byggde samma hus.
Förstår inte varför man skulle tycka synd om folk som kör fossilbränslebilar? Det finns ett glest utbud av elbilar idag med stora luckor i bilmodellsväg men kommer förmodligen bli bättre de kommande åren. Tesla har gjort ett bra jobb att trycka på andra biltillverkare att gå över till elbilar men det går inte över en natt.
Vad synd att folk omkring dig ifrågasätter ditt bilval. Det har jag aldrig varit med om oavsett bil men vissa den är snygg, andra tycker den är ful men de flesta bryr sig inte (tror jag). Så länge man själv gillar den så är det ju toppen tycker jag, övriga får tycka och tänka vad de vill. Köper inte bilar eller andra saker för statusens skull, det är jag alldeles för gammal för.
Förstår inte varför man skulle tycka synd om folk som kör fossilbränslebilar? Det finns ett glest utbud av elbilar idag med stora luckor i bilmodellsväg men kommer förmodligen bli bättre de kommande åren. Tesla har gjort ett bra jobb att trycka på andra biltillverkare att gå över till elbilar men det går inte över en natt.
Vad synd att folk omkring dig ifrågasätter ditt bilval. Det har jag aldrig varit med om oavsett bil men vissa den är snygg, andra tycker den är ful men de flesta bryr sig inte (tror jag). Så länge man själv gillar den så är det ju toppen tycker jag, övriga får tycka och tänka vad de vill. Köper inte bilar eller andra saker för statusens skull, det är jag alldeles för gammal för.
Och det är inte status att gå från Octavia till Model 3?Walker skrev:Först: räckviddsångest. Det är bara för de som inte kör elbil. Jag körde sträckan Norddal (norr om Geiranger) till Kalmar (108 mil) startade i Norddal med 437 km räckvidd, laddat gratis på hotellet. Laddade sedan i Gol en timme och i Uddevalla en timme - thats it.
- Gustafsson
- Teslaägare
Fast relationen Tesla / Panamera är ju löjlig i Norge. Och modell S o framförallt X är väl ändå en statussymbol även där
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Kanske för somliga. I mitt fall, nej.nek0 skrev:Och det är inte status att gå från Octavia till Model 3?Walker skrev:Först: räckviddsångest. Det är bara för de som inte kör elbil. Jag körde sträckan Norddal (norr om Geiranger) till Kalmar (108 mil) startade i Norddal med 437 km räckvidd, laddat gratis på hotellet. Laddade sedan i Gol en timme och i Uddevalla en timme - thats it.
Som jag tidigare redogjort så handlar det om sunt förnuft i mitt fall

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag tror faktisk många inte tänker på totalekonomien när dom köper en Porsche, M3/M5, AMG eller en RS. Dom kanske tänker att bilen är snyggare, kör bättre, bättre byggd, bättre interiör eller annat....Walker skrev:Först: räckviddsångest. Det är bara för de som inte kör elbil. Jag körde sträckan Norddal (norr om Geiranger) till Kalmar (108 mil) startade i Norddal med 437 km räckvidd, laddat gratis på hotellet. Laddade sedan i Gol en timme och i Uddevalla en timme - thats it.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Det är väl inget konstigt att folk väljer fossilbilar? Elbilar har sina begränsningar, så är det bara. Även om vi härinne tycker att elbilarnas fördelar väger tyngre så är det inte svårt att förstå att de flesta ändå har en annan åsikt. Fossilbilar är ju inte sämre på allt, bara för att de luktar illa och låter mycket. I Norge har elbilar slagit igenom stort eftersom de ekonomiska incitamenten är så stora. Man kanske skaffar elbil enbart pga att den är billigare. Men den som har råd att skaffa en fet Porsche, framförallt i Norge, bryr sig knappast om några skattelättnader.
Sen finns de som kanske vill ha en kombi med drag, och då blir det extremt glest bland elbilarna. Eller så har de helt enkelt inte möjlighet att ladda hemma.
Jag tycker att Norges exempel är ganska intressant. Trots massiva skattelättnader på elbilar skaffar alltså fortfarande ungefär varannan norman en fossilbil. Frågan är om det ens är möjligt att få dessa att gå över till eldrift. Det är också därför jag är skeptisk när det ibland påstås att fossilbilar är borta om några få år.
Sen finns de som kanske vill ha en kombi med drag, och då blir det extremt glest bland elbilarna. Eller så har de helt enkelt inte möjlighet att ladda hemma.
Jag tycker att Norges exempel är ganska intressant. Trots massiva skattelättnader på elbilar skaffar alltså fortfarande ungefär varannan norman en fossilbil. Frågan är om det ens är möjligt att få dessa att gå över till eldrift. Det är också därför jag är skeptisk när det ibland påstås att fossilbilar är borta om några få år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ungefär så jag menade....mati skrev:Det är väl inget konstigt att folk väljer fossilbilar? Elbilar har sina begränsningar, så är det bara. Även om vi härinne tycker att elbilarnas fördelar väger tyngre så är det inte svårt att förstå att de flesta ändå har en annan åsikt. Fossilbilar är ju inte sämre på allt, bara för att de luktar illa och låter mycket. I Norge har elbilar slagit igenom stort eftersom de ekonomiska incitamenten är så stora. Man kanske skaffar elbil enbart pga att den är billigare. Men den som har råd att skaffa en fet Porsche, framförallt i Norge, bryr sig knappast om några skattelättnader.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24