Konstiga argument
Moderator: Redaktion
Re: Konstiga argument
Det vi idag utifrån politiska beslut:
*Malus på avgasbilar.
*Ny körcykel (WLTP) som är mer korrekt och därmed trycker upp skatten då CO2-utsläpp per km ökar (drabbar främst bilar som legat strax under gränsen där t.ex. Volvo brukar ligga).
*Höjd skatt på bränsle
*Ej fritt att köra avgasbil överallt, det har varit flertalet länder som lagts till i listan det senaste året.
*Flertalet tillverkar har gått ut med att de ska sluta utveckla avgasmotorer.
Mig veterligt finns det inget som vi idag vet som pekar på att avgasbilar har en framtid i Sverige eller i Europa, rätta mig om jag har fel.
Det behövs inga argument om hur mycket mindre miljöpåverkan elbilar har, det räcker med att peka på de ekonomiska skillnaderna för totalkostnad och friheten som elbilar ger. En del kommer försöka argumentera att elbilen är mycket dyrare i inköp och försöka med att det inte är någon frihet med kort räckvidd. Elbilar kommer nog tyvärr fortsätta att vara dyrare i inköp i nära framtid, tillverkarna kommer behöva ta omställningskostnader som kunderna kommer få betala. Totalkostnaden är dock gynsamm. Vad gäller räckvidd är det en ickefråga. Har bilen en räckvidd på ca 35 mil så har den tillräckligt med räckvidd för de flesta, en del vill ha längre och det finns val för dem redan idag.
*Malus på avgasbilar.
*Ny körcykel (WLTP) som är mer korrekt och därmed trycker upp skatten då CO2-utsläpp per km ökar (drabbar främst bilar som legat strax under gränsen där t.ex. Volvo brukar ligga).
*Höjd skatt på bränsle
*Ej fritt att köra avgasbil överallt, det har varit flertalet länder som lagts till i listan det senaste året.
*Flertalet tillverkar har gått ut med att de ska sluta utveckla avgasmotorer.
Mig veterligt finns det inget som vi idag vet som pekar på att avgasbilar har en framtid i Sverige eller i Europa, rätta mig om jag har fel.
Det behövs inga argument om hur mycket mindre miljöpåverkan elbilar har, det räcker med att peka på de ekonomiska skillnaderna för totalkostnad och friheten som elbilar ger. En del kommer försöka argumentera att elbilen är mycket dyrare i inköp och försöka med att det inte är någon frihet med kort räckvidd. Elbilar kommer nog tyvärr fortsätta att vara dyrare i inköp i nära framtid, tillverkarna kommer behöva ta omställningskostnader som kunderna kommer få betala. Totalkostnaden är dock gynsamm. Vad gäller räckvidd är det en ickefråga. Har bilen en räckvidd på ca 35 mil så har den tillräckligt med räckvidd för de flesta, en del vill ha längre och det finns val för dem redan idag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Konstiga argument
Svenssons skrev:Det vi idag utifrån politiska beslut:
*Malus på avgasbilar.
*Ny körcykel (WLTP) som är mer korrekt och därmed trycker upp skatten då CO2-utsläpp per km ökar (drabbar främst bilar som legat strax under gränsen där t.ex. Volvo brukar ligga).
*Höjd skatt på bränsle
*Ej fritt att köra avgasbil överallt, det har varit flertalet länder som lagts till i listan det senaste året.
*Flertalet tillverkar har gått ut med att de ska sluta utveckla avgasmotorer.
Mig veterligt finns det inget som vi idag vet som pekar på att avgasbilar har en framtid i Sverige eller i Europa, rätta mig om jag har fel.
Det behövs inga argument om hur mycket mindre miljöpåverkan elbilar har, det räcker med att peka på de ekonomiska skillnaderna för totalkostnad och friheten som elbilar ger. En del kommer försöka argumentera att elbilen är mycket dyrare i inköp och försöka med att det inte är någon frihet med kort räckvidd. Elbilar kommer nog tyvärr fortsätta att vara dyrare i inköp i nära framtid, tillverkarna kommer behöva ta omställningskostnader som kunderna kommer få betala. Totalkostnaden är dock gynsamm. Vad gäller räckvidd är det en ickefråga. Har bilen en räckvidd på ca 35 mil så har den tillräckligt med räckvidd för de flesta, en del vill ha längre och det finns val för dem redan idag.
Du har förmodligen helt rätt. Det som begränsar idag är inte räckvidden utan laddningstiden. Longrangeteslorna har med SC-infrastrukturen i princip oändlig räckvidd så länge som det är människor av kött och blod som kör dem.
Lägger vi till energieffektiviteten i hela "systemet" samt möjligheten att ladda hemma med sol/vind/vadfansomhelst så är elbilen från ungefär nu det enda (?) realistiska framtidsscenariot.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Konstiga argument
Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.HenrikC skrev:Realistiskt blir fossilbilar mycket svårsålda när de försvinner från nybilsmarknaden, utbudet är stort av begagnade elbilar och man inför förbud mot bilar med förbränningsmotor i städerna. Ca 2030 är min bedömning. Det är helt riskfritt att köpa en fossilbil i flera år till, men det blir en allt sämre affär allt eftersom åren går. Värst blir det nog för de årsmodellerna när det är 50% el och 50% konventionella. Då är den konventionella fortfarande det trygga valet, men bara tre år senare köper "alla" elbilar och man står tillsammans med många andra med en begagnad dieselbil medan köparna vill ha en av elbilarna som såldes samtidigt med dieselbilen.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Re: Konstiga argument
Urbaniseringen accelererar samtidigt, färre tar körkort. Rimligen kommer också självkörande bilar/bussar bli aktuellt närmaste decenniet.
Det finns helt enkelt många faktorer som potentiellt kommer göra avgasbilar ointressanta ganska snabbt, åtminstone i västvärlden.
Det finns helt enkelt många faktorer som potentiellt kommer göra avgasbilar ointressanta ganska snabbt, åtminstone i västvärlden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Konstiga argument
Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Men det kan också bli så att tex Tesla, kanske iom Model Y, till slut får så stor marknadsandel att de börjar ses som etablerade och pålitliga. Det kan så att säga bli korken ur, även de konservativa kan då tänka sig en Tesla.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konstiga argument
Precis. Det är det jag menar. Dom dieselbilarna som säljs har egenskaper som dagens elbilar i konkurrerar ut. Man behöver spara pengar för att ta steget.taliz skrev:Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Och det kommer ju ta en stund till innan det finns alternativ.
Konstiga argument
Nej det handlar inte om bilarnas egenskaper utan förtroende för etablerade tillverkare, ny teknik, försäljningsmetoder osv.Fredrik j skrev:Precis. Det är det jag menar. Dom dieselbilarna som säljs har egenskaper som dagens elbilar i konkurrerar ut. Man behöver spara pengar för att ta steget.taliz skrev:Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Och det kommer ju ta en stund till innan det finns alternativ.
Det tar tid att få folks förtroende, men tids nog kommer man till en brytpunkt. Då blir det den såkallade S-kurvan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konstiga argument
Husvagnsfolket behöver fortfarande diesel skulle jag säga. Likaså de som gillar att åka till fjällen. Jag tänkte köra vår Model S till Trysil i vintras men fegade ur och lät en kompis ta sin V70 istället. Att åka mitt i vintern med takbox till fjällen utan garanterad destinationsladdning är sisådär fortfarande. Hade ingen Chademo-adapter kvar då heller och elen i stugan vi hade var rätt klen. Stod att man inte fick köra spisen och micron samtidigt typ. Så att ladda med sladd ut genom fönstret kändes sisådär.taliz skrev:Nej det handlar inte om bilarnas egenskaper utan förtroende för etablerade tillverkare, försäljningsmetoder osv.Fredrik j skrev:Precis. Det är det jag menar. Dom dieselbilarna som säljs har egenskaper som dagens elbilar i konkurrerar ut. Man behöver spara pengar för att ta steget.taliz skrev:Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Och det kommer ju ta en stund till innan det finns alternativ.
Det tar tid att få folks förtroende, men tids nog kommer man till en brytpunkt. Då blir det den såkallade S-kurvan.
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Re: Konstiga argument
Jag sorterar det du räknar upp under en bils EQ-egenskaper. Måste inte alltid vara rationella men ack så avgörande för ett köp...taliz skrev:Nej det handlar inte om bilarnas egenskaper utan förtroende för etablerade tillverkare, ny teknik, försäljningsmetoder osv.Fredrik j skrev:Precis. Det är det jag menar. Dom dieselbilarna som säljs har egenskaper som dagens elbilar i konkurrerar ut. Man behöver spara pengar för att ta steget.taliz skrev:Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Och det kommer ju ta en stund till innan det finns alternativ.
Det tar tid att få folks förtroende, men tids nog kommer man till en brytpunkt. Då blir det den såkallade S-kurvan.
Re: Konstiga argument
Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Konstiga argument
Fortfarande föredrar Svensson fossiler pga.
1. Priset
2. Snabb-laddstationer
3. Räckvidd (speciellt vintertid)
Först när priset kommer ner tillräckligt och blir jämförbart med det fossila alternativet kan efterfrågan öka betydligt.
Infrastrukturen/räckvdd är också avgörande för att kunna ersätta 1:a bilen. Annars behövs kanske ytterligare en bil för långresor.
Ingen elbil idag uppfyller alla tre kriterierna.
1. Priset
2. Snabb-laddstationer
3. Räckvidd (speciellt vintertid)
Först när priset kommer ner tillräckligt och blir jämförbart med det fossila alternativet kan efterfrågan öka betydligt.
Infrastrukturen/räckvdd är också avgörande för att kunna ersätta 1:a bilen. Annars behövs kanske ytterligare en bil för långresor.
Ingen elbil idag uppfyller alla tre kriterierna.
Re: Konstiga argument
Legato skrev:Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Re: Konstiga argument
Även konventionella bilar håller sig ju uppkopplade endast med hjälp av ett 12V batteri.Verdi skrev:Legato skrev:Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 987
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Konstiga argument
Jodå, t.ex. Tesla uppfyller alla dessa kravenMysman skrev:Fortfarande föredrar Svensson fossiler pga.
1. Priset
2. Snabb-laddstationer
3. Räckvidd (speciellt vintertid)
Först när priset kommer ner tillräckligt och blir jämförbart med det fossila alternativet kan efterfrågan öka betydligt.
Infrastrukturen/räckvdd är också avgörande för att kunna ersätta 1:a bilen. Annars behövs kanske ytterligare en bil för långresor.
Ingen elbil idag uppfyller alla tre kriterierna.
Nämen, jag förstår vad du menar.
Precis som du tror jag att det höga priset är den främsta orsaken till att inte trycket efter elbilar, är ännu större. Men som punkt 2 tror jag nog okunskap kommer. Många är rädda för, eller obekväma med, denna nya teknik.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Konstiga argument
Det är nog ”lite” skillnad på hur kraftfull dator det sitter i en i3 vs en Tesla.Verdi skrev:Legato skrev:Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Min 3a verkar dra nada när den somnat, samma range efter en vecka stilla. Men väcker man den försvinner nån kilometer.
Man kan tycka att Tesla kanske kunde stoppa i nån liten dator som bara hanterar ”app-funktioner”. Men det skulle ju öka komplexitet och därmed kostnader...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konstiga argument
Ja husvagnsfolket har inte så mycket alternativ. Men de är försvinnande få. Dessutom blir de alltmer av ett husbilsfolk..Verdi skrev:Husvagnsfolket behöver fortfarande diesel skulle jag säga. Likaså de som gillar att åka till fjällen. Jag tänkte köra vår Model S till Trysil i vintras men fegade ur och lät en kompis ta sin V70 istället. Att åka mitt i vintern med takbox till fjällen utan garanterad destinationsladdning är sisådär fortfarande. Hade ingen Chademo-adapter kvar då heller och elen i stugan vi hade var rätt klen. Stod att man inte fick köra spisen och micron samtidigt typ. Så att ladda med sladd ut genom fönstret kändes sisådär.taliz skrev:Nej det handlar inte om bilarnas egenskaper utan förtroende för etablerade tillverkare, försäljningsmetoder osv.Fredrik j skrev:Precis. Det är det jag menar. Dom dieselbilarna som säljs har egenskaper som dagens elbilar i konkurrerar ut. Man behöver spara pengar för att ta steget.taliz skrev:Skulle nog vilja påstå att en stor del av anledningen till att det fortfarande säljs så många avgasbilar i Norge är för att många inte vågar ta steget innan etablerade märken som man "litar på" kommer med elbilar.Fredrik j skrev:Dom dieselbilar (även om jag tror dieselbränslet som vi känner det idag då är borta sedan länge) som fortfarande säljs på en marknad där 50% är elbilar får vi anta besitter mycket speciella egenskaper. IQ eller EQ-baserade egenskaper.
Ta norge som ett exempel. Otroligt stor elbilsmarknad då elbilarna är mycket förmånliga.
Trots det säljs det fortfarande dieselbilar. Men det gäller att dom har någon speciell egenskap som inte alltid behöver vara rationell. Som design t.ex.
Och det kommer ju ta en stund till innan det finns alternativ.
Det tar tid att få folks förtroende, men tids nog kommer man till en brytpunkt. Då blir det den såkallade S-kurvan.
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Själv hade jag nog just dragit en sladd från stugan, om inga andra alternativ funnits. Finns det en spis så finns det kapacitet att ladda en elbil.
Du och många andra kör väl TeslaFI tex? Den ”pingar” väl bilen i tid och otid? Om bilen aldrig får ”somna” så betyder det ju att datorn alltid är igång. Och det är ingen liten dator... snarare som en rejäl spel-PC med dubbla grafikkort..
Dock verkar 3an betydligt bättre av nån anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konstiga argument
Nej absolut. Men om ytterligare 2 år har de kanske råd med en då begagnad ID3. Och då väntar man kanske hellre de två åren och får sedan en begagnad elbil med riktigt bra räckvidd och laddning istället för en e-Golf som ju ändå är en kompromiss.Verdi skrev:Men den som köper en begagnad e-golf om 2 år är den som inte har råd med en ny ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Konstiga argument
taliz skrev:Det är nog ”lite” skillnad på hur kraftfull dator det sitter i en i3 vs en Tesla.Verdi skrev:Legato skrev:Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Min 3a verkar dra nada när den somnat, samma range efter en vecka stilla. Men väcker man den försvinner nån kilometer.
Man kan tycka att Tesla kanske kunde stoppa i nån liten dator som bara hanterar ”app-funktioner”. Men det skulle ju öka komplexitet och därmed kostnader...
Jag förstår ändå inte varför... En dator drar väl inte fullt från nätagget om den inte behöver heller? Kan du inte medge en enda liten brist hos Tesla? Det här är ju löjligt.
Re: Konstiga argument
Men bristen är ju som sagt bara (eventuellt) hos S&X. Kanske är den åtgärdad även där (vore som sagt intressant att höra från någon som har en Raven).Verdi skrev:taliz skrev:Det är nog ”lite” skillnad på hur kraftfull dator det sitter i en i3 vs en Tesla.Verdi skrev:Legato skrev:Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".Verdi skrev:
Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.
Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Min 3a verkar dra nada när den somnat, samma range efter en vecka stilla. Men väcker man den försvinner nån kilometer.
Man kan tycka att Tesla kanske kunde stoppa i nån liten dator som bara hanterar ”app-funktioner”. Men det skulle ju öka komplexitet och därmed kostnader...
Jag förstår ändå inte varför... En dator drar väl inte fullt från nätagget om den inte behöver heller? Kan du inte medge en enda liten brist hos Tesla? Det här är ju löjligt.
Däremot är det i mitt tycke befogat att kritisera förbrukningen med Sentry. Men å andra sidan så finns det ju ingen konkurrent som ens erbjuder den funktionen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Konstiga argument
"Bara"? Det är ju en S jag har. Inte heller förstår jag varför motorbyte skulle påverka. Motorn används väl inte när den står stilla? (Antar dock att du menar att fler saker är ändrade samtidigt...)Legato skrev:
Men bristen är ju som sagt bara (eventuellt) hos S&X. Kanske är den åtgärdad även där (vore som sagt intressant att höra från någon som har en Raven).
Däremot är det i mitt tycke befogat att kritisera förbrukningen med Sentry. Men å andra sidan så finns det ju ingen konkurrent som ens erbjuder den funktionen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Konstiga argument
Hur hög drain har alla på sin S/X egentligen? Min ligger på runt 1% per dygn utan Sentry igång om den används ofta, med Sentry blir det lite mer såklart men inga galna nivåer. Står den utomhus på vintern blir det ibland lite mer än 1% per dygn dock, tror det blev runt 4-5% per dygn vid -20 till -25 när den stod utomhus. Parkerar nästan uteslutande i garage vardagen dock.
Re: Konstiga argument
Vi funderade faktiskt på en liten husvagn. De väger ju inte så mycket längre, och jag räknar med en räckvidd runt 20 mil. Visst, det är inte så hemskt mycket. Men samtidigt brukar man inte ha jättebrådis när man åker på semester. Man får väl i värsta fall stanna nån timme eller två vid en 50kW-laddare. Man kan ju sova i husvagnen.Verdi skrev:Husvagnsfolket behöver fortfarande diesel skulle jag säga.
Nu har vi visserligen tvingats att lägga dessa planer åt sidan eftersom vi inte fick någon dragkrok på vår bil, men det är en annan historia som jag inte så gärna blir påmind om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Konstiga argument
Min tappar nog 3-4% per dygn . Men då har jag som sagt TeslaFi igång. I vardagen är det inget som helst problem dock. Laddar dessutom gratis huvudsakligen. Men det är ju en sån där onödig brist hos bilen som är irriterande.OfarligTesla skrev:Hur hög drain har alla på sin S/X egentligen? Min ligger på runt 1% per dygn utan Sentry igång om den används ofta, med Sentry blir det lite mer såklart men inga galna nivåer. Står den utomhus på vintern blir det ibland lite mer än 1% per dygn dock, tror det blev runt 4-5% per dygn vid -20 till -25 när den stod utomhus. Parkerar nästan uteslutande i garage vardagen dock.
Ingen som använder TeslaFi på en Model 3 förresten?
Re: Konstiga argument
mati skrev:Vi funderade faktiskt på en liten husvagn. De väger ju inte så mycket längre, och jag räknar med en räckvidd runt 20 mil. Visst, det är inte så hemskt mycket. Men samtidigt brukar man inte ha jättebrådis när man åker på semester. Man får väl i värsta fall stanna nån timme eller två vid en 50kW-laddare. Man kan ju sova i husvagnen.Verdi skrev:Husvagnsfolket behöver fortfarande diesel skulle jag säga.
Nu har vi visserligen tvingats att lägga dessa planer åt sidan eftersom vi inte fick någon dragkrok på vår bil, men det är en annan historia som jag inte så gärna blir påmind om.
Kommer du aldrig få heller? Det var väl ett ganska stort argument för dig inför bytet?