Jag testade att ladda fullt idag.
Bilen visade då 399 km typical respektive 499 km rated.
Det som är intressant var att den fortsatte att ladda ca 100 km/h ett bra tag även efter att 399km/499km uppnåtts (utan att den uppgivna räckvidden ökade).
När jag sedan direkt efter laddningen började köra, så kom jag ca 10 km innan räckvidden började minska.
Har någon annan testat detta? Har Tesla lagt in en spärr så att det aldrig visas mer än 399km/499km när man laddat fullt?
Jag har för mig att jag läst att den ska visa 502 km rated vid full laddning, har någon lyckats ladda så att 502 km visas med senaste mjukvaran?
Räckvidd vid full laddning
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Räckvidd vid full laddning
kan de vara så att den kalibrerar batteri mätarna vid fullladningar, så att den nästa gång du laddar visar mer korrekta värden?Segelflygaren skrev:Jag testade att ladda fullt idag.
Bilen visade då 399 km typical respektive 499 km rated.
Det som är intressant var att den fortsatte att ladda ca 100 km/h ett bra tag även efter att 399km/499km uppnåtts (utan att den uppgivna räckvidden ökade).
När jag sedan direkt efter laddningen började köra, så kom jag ca 10 km innan räckvidden började minska.
Har någon annan testat detta? Har Tesla lagt in en spärr så att det aldrig visas mer än 399km/499km när man laddat fullt?
Jag har för mig att jag läst att den ska visa 502 km rated vid full laddning, har någon lyckats ladda så att 502 km visas med senaste mjukvaran?
Min har visat 407 km (Typical) vid full laddning.
Skoda Enyaq 85x 2025
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Typical range skiljer sig mellan olika användare, den baseras ju på hur just du kör din bil. Kan tom skilja sig över tid i samma bil, pga olika körmönster du har, olika årstider, etc.
Rated range däremot är uppskattningen hur långt bilen skulle kunna köra enligt standard körcykel. Det är endast rated range som det är någon idé jämföra mellan olika bilar och tom olika gånger på samma bil.
Man byter mellan visning av typical och rated range bland bilens inställningar.
Rated range däremot är uppskattningen hur långt bilen skulle kunna köra enligt standard körcykel. Det är endast rated range som det är någon idé jämföra mellan olika bilar och tom olika gånger på samma bil.
Man byter mellan visning av typical och rated range bland bilens inställningar.
- JonPersson
- Teslaägare
Vi har haft 454 km rated vid 90% sen vi fick bilen. För nån vecka sen laddade jag 100% för första gången och fick då 510km rated. Därefter körde vi ner till batteriet till bara 5 km var kvar. Nu får vi 455 km vid 90%!
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Kan någon förklara varför bilen "fastnade" på 499 km rated, när den fortsatte att ladda ca 10 km ytterligare, vilket sedan visade sig genom att bilen visade 499 km i ungefär 10 km innan den började räkna ner? Har detta hänt någon av er?