Jag har precis provkört en E-NV200 från Nissan. En bil som borde sälja som smör till budfirmor, servicefirmor, hantverkare etc. Men det gör den inte. För säljarna är inte intresserade. Bilen kostar från 200k+moms och kan leasas för 2500 kr per månad i två år (1500 mil per år) enligt detta reklamblad.
https://blixtgordon.files.wordpress.com ... ampanj.pdf
Då tillkommer bara en halvförsäkring på ca 200 kr/ månad. Man betalar halva momsen på leasingavgiften.
Beräkning på 125 mil per månad:
Leasing: 2500x1,12=2800 kr
Försäkring: 200 kr
El: 250 kr
Summa 3250 kr eller 26 kr per mil.
Övermil kostar ca 15 kr.
Det går väl inte att få dessa milpriser med dieselkonkurrenterna? Länken ovan är den enda träffen jag hittar när jag letar efter leasingkampanj på e-NV200 och det är inte ens från firman själv.
Edit. Jag bytte rubrik så det kan handla on denna elskåpbil i allmänhet..
Nissan eNV-200
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Nissan eNV-200
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Man blir så trött
Tänkte på detta idag när jag satt fast i Stockholmstrafiken. Hade minst 4-5st hantverksbilar runt mig. Alla dessa borde kunna elektifieras omgående och spara pengar åt bolagen för att inte tala om miljön. Gissningsvis så går dessa bilar till 50% på tongång då de står vid rödljus hela dagarna. Gratis parkering i stan för elfordon lär speeda på det hela en del med.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Nissan eNV-200
Alla är rädda för räckvidden som är 10-12 mil sommartid och 6-10 vintertid.
En vanlig Stockholmsbudbil rullar vanligtvis 2-3 gånger så lång sträcka och det funkar inte att göra avbrott för laddning som tar minst 30 minuter sommartid och det dubbla vintertid (detta om man inte får vänta vid snabbladdaren efter annan laddande bil).
Ryska Posten kör mycket el/hybriddrivet men deras kunder betalar också lite mer vilket de flesta inte vill..
En vanlig Stockholmsbudbil rullar vanligtvis 2-3 gånger så lång sträcka och det funkar inte att göra avbrott för laddning som tar minst 30 minuter sommartid och det dubbla vintertid (detta om man inte får vänta vid snabbladdaren efter annan laddande bil).
Ryska Posten kör mycket el/hybriddrivet men deras kunder betalar också lite mer vilket de flesta inte vill..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Kan se att budbilarna har det lite knivigt men om några år lär det vara samma prisbild för 20+ mil iaf så vi hoppas på dem då. Hur är det med hantverkarna då? Nån som har statistik på hur mkt de kör på en dag?Alexander skrev:Alla är rädda för räckvidden som är 10-12 mil sommartid och 6-10 vintertid.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Man konstatera att det nog finns en rejäl marknad för eldrivna budbilar med tillräcklig räckvidd. Kunderna lär ju vara duktiga på att räkna på driftskostnaderna. 20 mil om dagen 250 dagar om året och en besparing på 10 kr milen är 50 000 kr om året. Minskade servicekostnader är troligen också väldigt intressanta.Alexander skrev:Alla är rädda för räckvidden som är 10-12 mil sommartid och 6-10 vintertid.
Driver sajten Car.info
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Det var lite mindre räckvidd än jag trodde, men det är stort luftmotstånd antar jag. Många andra kör i vilket fall mycket mindre. 30 mil per dag blir 7500 mil per år och 22500 mil på tre år. De bilarna verkar inte komma ut på marknaden igen. Lantbrevbärarna är typiska 10 milare som borde gå till el. Samt servicebilar, VVS, elektriker mmAlexander skrev:Alla är rädda för räckvidden som är 10-12 mil sommartid och 6-10 vintertid.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
NV-200 med dieselmotor kostar 38 kr per mil enligt bilsvar.se konsumentverkets sajt.
Utan att veta säkert men jag tror inte hantverksbilarna kör så långt per dag. Många hantverkare verkar ta med sig bilen hem. Tycker det står såna bilar på gatorna kvällstid lite över allt. Företagen kanske köper en viss modell eller märke som alla kan använda även om de saknar laddmöjligheter hemma. Skulle säkert bli bättre om det fanns fler ställen att ladda på. Men kanske att de knappt ens tänkt tanken att skaffa en elbil som hantverksbil. Så länge biltillverkarna kör elbilsracet halvhjärtat så kanske det dröjer ett tag. Men när priserna sjunkit lite till och räckvidden blivit lite bättre så tror jag på en ökning av elbilar för företag. Tänk bara på alla bevakningsbilar som snurrar på nätterna och kan ladda på dagarna tex.