I helgen drog jag en segelbåt från Uddevalla till Karlsborg. Motvind och regn på gång, så vi bestämde oss för ett kort laddstopp vid SuC i Jung, och eftersom den första laddaren sitter så att man kör in på platsen (och gott om utrymme utanför) räknade vi med att det skulle funka med tillkopplad kärra.
Navigatorn visade 5 av 6 lediga platser, och självklart var det den första platsen som var upptagen.

Jag ska inte klandra MS-föraren, man tar väl oftast den lättast åtkomliga platsen.
Tror jag sett en idé i någon annan tråd om att i navigatorn bli anvisad lämplig plats för att inte dela effekt i onödan, borde gå att även ta hänsyn till platsernas tillgänglighet så att en "lång" plats sparas i mån av tillgång. Dessutom vet ju bilen att släpkontakten är ansluten, och kunde då också t.ex markera långa platser med avvikande färg i navigatorn och varna för parkeringskrångel om det inte finns någon lämplig plats.
Jag orkade i alla fall inte ligga på marken två gånger för att koppla ur och i släpkontakten för att kunna ladda, så det blev en kvart vid Kvänums CCS.