Ladda elbilen gratis
Moderator: Redaktion
Ladda elbilen gratis
Nu när solcells el blir allt billigare, med priser på 15-20 öre per kWh, då förändras elmarknaden på många sätt.
I Australien vill man att 50.000 hem ska få solceller och batterier, för att få billig el.
[quote]
Tesla is working on a giant virtual power plant made of 50,000 Powerwalls and solar systems in Australia and the local government says that the first phases have shown a reduction in electricity rates by “more than 20%.”
/quote]
https://electrek.co/2019/07/26/tesla-vi ... s-phase-3/
Men i USA har det visat sig att solceller är så billigt att det är bättre att ha "för mycket solceller" så att solen kan driva huset 12 timmar per dag,
än 8 timmar och med ett större batteripack.
Och med allt mera sjunkande solcells priser så kommer det bli ett stort överskott på el på dagen.
Det kan bli så att el 6 timmar mitt på dagen blir helt enkelt gratis, och då kan man ladda elbilen gratis.
Nu när kärnkraften "ändå går" på natten är elen billig på natten, men detta kan helt ändras till dagen, på sommarhalvåret i alla fall.
I Australien vill man att 50.000 hem ska få solceller och batterier, för att få billig el.
[quote]
Tesla is working on a giant virtual power plant made of 50,000 Powerwalls and solar systems in Australia and the local government says that the first phases have shown a reduction in electricity rates by “more than 20%.”
/quote]
https://electrek.co/2019/07/26/tesla-vi ... s-phase-3/
Men i USA har det visat sig att solceller är så billigt att det är bättre att ha "för mycket solceller" så att solen kan driva huset 12 timmar per dag,
än 8 timmar och med ett större batteripack.
Och med allt mera sjunkande solcells priser så kommer det bli ett stort överskott på el på dagen.
Det kan bli så att el 6 timmar mitt på dagen blir helt enkelt gratis, och då kan man ladda elbilen gratis.
Nu när kärnkraften "ändå går" på natten är elen billig på natten, men detta kan helt ändras till dagen, på sommarhalvåret i alla fall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ladda elbilen gratis
Och lagra energi i huset kan man göra med billiga, miljövänliga pappersbatterier.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... niversitetUnikt pappersbatteri framtaget – billigare och miljövänligt
Undra om det brinner bra? 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Högt energiinnehåll och papper låter som en dålig kombo.taliz skrev:Undra om det brinner bra?
Men pappersbatterier har lågt energiinnehåll.
Kan dock bli ett billigt och miljövänligt batteri i vissa tillämpningar där densiteten spelar liten roll.
Papper som i tex böcker brinner riktigt dåligt.taliz skrev:Undra om det brinner bra?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är också tämligen enkelt att impregnera papper och göra det brandsäkert (under förutsättning att det går att kombinera med batterikemin förstås).LarsL skrev:Papper som i tex böcker brinner riktigt dåligt.taliz skrev:Undra om det brinner bra?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Detta företag verkar vara kopplat mot den forskningen.Zalman3 skrev:Och lagra energi i huset kan man göra med billiga, miljövänliga pappersbatterier.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... niversitetUnikt pappersbatteri framtaget – billigare och miljövänligt
http://lignaenergy.se/
Detta koncept finns redan, d.v.s. att låta elbilen vara en elnäts-resurs, kallat "V2G" = Vehicle-to-grid". Det har testats i 10-15 år på koncept-basis, Ekonomiskt och tekniskt är det ett sunt koncept. Just nu är det många som håler på att skala upp försöken, t.ex. Nissan. Kontentan är som bilägare får man elen gratis om "någon annan" (elhandlare) får låna pyttelite av din batterikapacitet för att sälja tjänster mot elnätet. Konceptet fungerar först när det finns några hundra eller några tusen bilar kopplade till ett sådant koncept så att det alltid finns hundratals bilar inkopplade mot elnätet någonstans.
Att ladda från solceller är inte gratis. Att säga att det är gratis för att man har installerat mer solceller än vad man gör av med under dagen (normalfallet i Sverige på sommaren) är som att säga att man äter gratis efter en vecka eftersom man veckohandlade men köpte mat för en månad.Zalman3 skrev:Och med allt mera sjunkande solcells priser så kommer det bli ett stort överskott på el på dagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
När man tjänat in sin anläggning efter 10-20 år så blir den el man producerar gratis. Sedan behövs antagligen en ny investering ca 5-10 år efter intjäningstiden så då börjar det om på nytt, men förmodligen blir den investeringen en lägre kostnad än den första vilket gör intjäningstiden kortare.Svenssons skrev:Att ladda från solceller är inte gratis. Att säga att det är gratis för att man har installerat mer solceller än vad man gör av med under dagen (normalfallet i Sverige på sommaren) är som att säga att man äter gratis efter en vecka eftersom man veckohandlade men köpte mat för en månad.Zalman3 skrev:Och med allt mera sjunkande solcells priser så kommer det bli ett stort överskott på el på dagen.
Elwn är inte gratis ens efter att anläggningen har betalat sig. Det går ju att sälja elen istället så det kommer finnas en kostnad till att ladda sin elbil istället. Företag kan gå med vinst, de får inte pengar gratis då.kikat skrev:När man tjänat in sin anläggning efter 10-20 år så blir den el man producerar gratis. Men om något går sönder eller behöver underhåll vilket förmodligen någon komponent kommer behöva ökar ju intjäningstiden. Sedan behövs antagligen en ny investering ca 5-10 år efter intjäningstiden så då börjar det om på nytt, men förmodligen blir den investeringen en lägre kostnad än den första vilket gör intjäningstiden kortare.Svenssons skrev:Att ladda från solceller är inte gratis. Att säga att det är gratis för att man har installerat mer solceller än vad man gör av med under dagen (normalfallet i Sverige på sommaren) är som att säga att man äter gratis efter en vecka eftersom man veckohandlade men köpte mat för en månad.Zalman3 skrev:Och med allt mera sjunkande solcells priser så kommer det bli ett stort överskott på el på dagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Precis. Varje kWh jag säljer ger mig 1:30 SEK skattefritt (70+60 öre tbx på skatten). Jag laddar nattetid istället, när elen är billigare än vad jag säljer den för. Finns ingen gratis laddning.
Författare och bloggare. Model S 2023
Är det inte så att vid stort elöverskott så blir det problem om förbrukningen är för låg och därför kan man få betalt för att ta emot ström? Som här: https://www.va.se/nyheter/2016/05/12/ty ... rbruka-el/
Rubriken var fel ("tvingades-betala-folk") som vanligt och fick korrigeras, skulle nu förtiden bli förvånad över en rubrik som är korrekt... Händer inte i Sverige och inte privata kunder.Elof skrev:Är det inte så att vid stort elöverskott så blir det problem om förbrukningen är för låg och därför kan man få betalt för att ta emot ström? Som här: https://www.va.se/nyheter/2016/05/12/ty ... rbruka-el/
- GreenMachine
- Teslaägare
Vore det inte smart och sätta en propeller på taket på bilen som snurrar när man kör. Med tanke på hur extremt effektiva alla vindkraftverk blev i samband med riksdagsvalet så borde det ju typ ..... ?
Ääh
Förlåt, det är inget illa ment och bara på skämt ihop med en ordentlig portion hjärtlig ironi men jag kunde bara inte hålla mig. Förlåt, Förlåt Förlåååt 
Ääh

Visst, i Tyskland och till kommersiella kunder, men principiellt har det ingen betydelse. Det visar att periodvis gratis el inte är något omöjligt.Svenssons skrev:Rubriken var fel ("tvingades-betala-folk") som vanligt och fick korrigeras, skulle nu förtiden bli förvånad över en rubrik som är korrekt... Händer inte i Sverige och inte privata kunder.Elof skrev:Är det inte så att vid stort elöverskott så blir det problem om förbrukningen är för låg och därför kan man få betalt för att ta emot ström? Som här: https://www.va.se/nyheter/2016/05/12/ty ... rbruka-el/
- Teslaspolen
- Teslaägare
Joho då, det har jag prövat själv utanför IKEA! Inte en krona för 11 kW laddning.larsw skrev:Precis. Varje kWh jag säljer ger mig 1:30 SEK skattefritt (70+60 öre tbx på skatten). Jag laddar nattetid istället, när elen är billigare än vad jag säljer den för. Finns ingen gratis laddning.

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Då värderar du din tid till noll kronor.Teslaspolen skrev:Joho då, det har jag prövat själv utanför IKEA! Inte en krona för 11 kW laddning.larsw skrev:Precis. Varje kWh jag säljer ger mig 1:30 SEK skattefritt (70+60 öre tbx på skatten). Jag laddar nattetid istället, när elen är billigare än vad jag säljer den för. Finns ingen gratis laddning.![]()
I Sverige lär det nog vara det tyvärr. Om inte annat så lär Skatteverket sätta stopp för det.Elof skrev:Visst, i Tyskland och till kommersiella kunder, men principiellt har det ingen betydelse. Det visar att periodvis gratis el inte är något omöjligt.Svenssons skrev:Rubriken var fel ("tvingades-betala-folk") som vanligt och fick korrigeras, skulle nu förtiden bli förvånad över en rubrik som är korrekt... Händer inte i Sverige och inte privata kunder.Elof skrev:Är det inte så att vid stort elöverskott så blir det problem om förbrukningen är för låg och därför kan man få betalt för att ta emot ström? Som här: https://www.va.se/nyheter/2016/05/12/ty ... rbruka-el/
För att det är osannolikt att någon frivilligt har ett ärende till Ikea?Svenssons skrev:Då värderar du din tid till noll kronor.Teslaspolen skrev:Joho då, det har jag prövat själv utanför IKEA! Inte en krona för 11 kW laddning.larsw skrev:Precis. Varje kWh jag säljer ger mig 1:30 SEK skattefritt (70+60 öre tbx på skatten). Jag laddar nattetid istället, när elen är billigare än vad jag säljer den för. Finns ingen gratis laddning.![]()
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS