http://www.youtube.com/watch?v=gV6hP9wpMW8

Moderator: Redaktion
https://www.youtube.com/watch?v=-LaXSXjMxWMchpaulin skrev:Jag vill ha tag på hela intervjun. Hur kan vi svennar få tag på den utan att behöva "låna" den från nätet?
Du glömde att vinna på lotto eller vara med i dokusåpa.Herr X skrev:Vad vackert. Tänk att en företagare i USA kan få sådan hjältestatus! I Sverige spottar man på företagarna och kallar dem för skattesmitande överklassparasiter.
Det märkliga är att det svenska hatet inte är kopplat till att man tjänar pengar som företagare - när andra personer gör prestationer som genererar mycket pengar så blir de hjälteförklarade istället (springer jättefort, sparkar boll jättebra, sjunger jättefint)...
Tackar för detFranz skrev:https://www.youtube.com/watch?v=-LaXSXjMxWMchpaulin skrev:Jag vill ha tag på hela intervjun. Hur kan vi svennar få tag på den utan att behöva "låna" den från nätet?
Här är också en video som visar när han åker därifrån
https://www.youtube.com/watch?v=JkD19gd6BxQ
Herr X skrev:Vad vackert. Tänk att en företagare i USA kan få sådan hjältestatus! I Sverige spottar man på företagarna och kallar dem för skattesmitande överklassparasiter.
Det märkliga är att det svenska hatet inte är kopplat till att man tjänar pengar som företagare - när andra personer gör prestationer som genererar mycket pengar så blir de hjälteförklarade istället (springer jättefort, sparkar boll jättebra, sjunger jättefint)...
Du skriver om företag, jag skrev om företagare. Det är två helt olika saker. Självklart älskar svenskar Volvo, IKEA, Ericsson - och tillräckligt många älskade Saab tillräckligt mycket för att vilja att staten skulle rädda det bolaget med skattebetalarnas pengar.joel80 skrev:Vilken negativ syn på Sverige.. De flesta svenskar verkar väldigt stolta över våra stora företag. Volvo, IKEA och andra "kända" miljardindustrier i Svergie är av vad jag ser och känner högt värderade i "folksjälen". I Sandviken t.ex är hela befolkningen starkt engagerade i Sandvik och det blev extrema protester när Sandviks förra VD fick för sig att flytta ledningen till Stockholm. Det tog ifrån Sandvikarna "deras" företag...
Självklart har vi även krav på dem, och tycker att de ska agera moraliskt rätt. Folk blir arga om det skattefuskas hos dom som har väldigt mycket.. det är väl inte konstigare än att folk blir upprörda över bidragsfusk?
+1 på Herr X (japp, jag är också företagare)Herr X skrev:Du skriver om företag, jag skrev om företagare. Det är två helt olika saker. Självklart älskar svenskar Volvo, IKEA, Ericsson - och tillräckligt många älskade Saab tillräckligt mycket för att vilja att staten skulle rädda det bolaget med skattebetalarnas pengar.joel80 skrev:Vilken negativ syn på Sverige.. De flesta svenskar verkar väldigt stolta över våra stora företag. Volvo, IKEA och andra "kända" miljardindustrier i Svergie är av vad jag ser och känner högt värderade i "folksjälen". I Sandviken t.ex är hela befolkningen starkt engagerade i Sandvik och det blev extrema protester när Sandviks förra VD fick för sig att flytta ledningen till Stockholm. Det tog ifrån Sandvikarna "deras" företag...
Självklart har vi även krav på dem, och tycker att de ska agera moraliskt rätt. Folk blir arga om det skattefuskas hos dom som har väldigt mycket.. det är väl inte konstigare än att folk blir upprörda över bidragsfusk?
Företagare däremot porträtteras helt annorlunda: Wallenberg är storskurk i Jönssonligan, investerare och affärsänglar buntas ihop till "riskkapitalister" som påstås flytta vinster till Jersey och Guernsey, och i övrigt samtalar man bara om företagare när det handlar om skatteflykt eller bedrägerier. I Sverige är inte gnosjö-entreprenören som skapat jobb åt hundra personer idol, utan får bara uppmärksamhet, och då negativ sådan, när lokaltidningen fått upp ögonen för hans nya hus med utsikt över den lokala sjön.
Istället är den fattiga och ensamstående småbarnsmamman hjälte i Sverige. Hon som skaffade barn alldeles för tidigt och som satt sig i en livssituation där hon nätt och jämnt klarar att förse sin familj med mat på bordet.
*applåderar*Herr X skrev:Du skriver om företag, jag skrev om företagare. Det är två helt olika saker. Självklart älskar svenskar Volvo, IKEA, Ericsson - och tillräckligt många älskade Saab tillräckligt mycket för att vilja att staten skulle rädda det bolaget med skattebetalarnas pengar.
Företagare däremot porträtteras helt annorlunda: Wallenberg är storskurk i Jönssonligan, investerare och affärsänglar buntas ihop till "riskkapitalister" som påstås flytta vinster till Jersey och Guernsey, och i övrigt samtalar man bara om företagare när det handlar om skatteflykt eller bedrägerier. I Sverige är inte gnosjö-entreprenören som skapat jobb åt hundra personer idol, utan får bara uppmärksamhet, och då negativ sådan, när lokaltidningen fått upp ögonen för hans nya hus med utsikt över den lokala sjön.
Istället är den fattiga och ensamstående småbarnsmamman hjälte i Sverige. Hon som skaffade barn alldeles för tidigt och som satt sig i en livssituation där hon nätt och jämnt klarar att förse sin familj med mat på bordet.
OT varning, men de fick mig att tenka på senaste lyxfällan, en ensamstående mamma som gick på bidrag och va ute o fästa och jorde läpförstoring på blankolån. Där har vi en riktigt svensk jälteHerr X skrev:
Alla egenföretagare är väl hjältar på sätt och vis. Dock borde väl alla betala lika mycket i skatt oavsett om jobbet är att skruva skruvar eller investera sina pengar. Borde våta samma skatt på inkomst och inkomst av kapital eller vad det nu heter. Är inte sur på de som utnyttjar systemet (tog själv aktieutdelning när jag var egen) utan de som skapat systemet.Alx skrev:*applåderar*Herr X skrev:Du skriver om företag, jag skrev om företagare. Det är två helt olika saker. Självklart älskar svenskar Volvo, IKEA, Ericsson - och tillräckligt många älskade Saab tillräckligt mycket för att vilja att staten skulle rädda det bolaget med skattebetalarnas pengar.
Det finns treinkomstslag, inkomst av tjänst, inkomst av kapital och inkomst av näringsverksamhet. Ska det vara olika skatt på de olika slagen så tycker jag att det borde vara lägre skatt på de inkomstslag som vi vill ha mer av. Möjlien skjuter jag mig själv i foten men det borde kanske vara mer skatt på inkomst från kapital då man helst inte vill att pengar ska ligga och vila. Hastigheten på pengar är det som ger välstånd. Bättre att försöka styra kapital mot näringsverksamhet som i sin tur ger tjänster.Pontus skrev:Alla egenföretagare är väl hjältar på sätt och vis. Dock borde väl alla betala lika mycket i skatt oavsett om jobbet är att skruva skruvar eller investera sina pengar. Borde våta samma skatt på inkomst och inkomst av kapital eller vad det nu heter. Är inte sur på de som utnyttjar systemet (tog själv aktieutdelning när jag var egen) utan de som skapat systemet.Alx skrev:*applåderar*Herr X skrev:Du skriver om företag, jag skrev om företagare. Det är två helt olika saker. Självklart älskar svenskar Volvo, IKEA, Ericsson - och tillräckligt många älskade Saab tillräckligt mycket för att vilja att staten skulle rädda det bolaget med skattebetalarnas pengar.
+1Svenssons skrev:Det finns treinkomstslag, inkomst av tjänst, inkomst av kapital och inkomst av näringsverksamhet. Ska det vara olika skatt på de olika slagen så tycker jag att det borde vara lägre skatt på de inkomstslag som vi vill ha mer av. Möjlien skjuter jag mig själv i foten men det borde kanske vara mer skatt på inkomst från kapital då man helst inte vill att pengar ska ligga och vila. Hastigheten på pengar är det som ger välstånd. Bättre att försöka styra kapital mot näringsverksamhet som i sin tur ger tjänster.Pontus skrev:Alla egenföretagare är väl hjältar på sätt och vis. Dock borde väl alla betala lika mycket i skatt oavsett om jobbet är att skruva skruvar eller investera sina pengar. Borde våta samma skatt på inkomst och inkomst av kapital eller vad det nu heter. Är inte sur på de som utnyttjar systemet (tog själv aktieutdelning när jag var egen) utan de som skapat systemet.Alx skrev:
*applåderar*
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inkomstskatt_i_Sverige
You shouldn't drop anything on the floor when you're close to it. Som typ en tvål ellerjoel80 skrev: