Så du tror att dessa 3 Teslaägare i Ljungby alla har gett bort sitt lösenord vid en SuC? Det är VÄLDIGT långsökt.McMagnus skrev:Inte alls långsökt. Ladda en laptop med rätt programvara, går säkert att hitta/köpa på darknet. Koppla in en WiFi-accesspunkt och sätt dig och vänta vid närmaste SuC.OfarligTesla skrev:Att de skulle hackat massa lösenord är så långsökt så det finns inte då jobbet involverat i det vore mycket stort.
Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09
Behöver inte vara vid SuC men det räcker troligen att de har kopplat upp sig mot en öppen WiFi hotspot och att appen sedan frågat om lösen.OfarligTesla skrev:Så du tror att dessa 3 Teslaägare i Ljungby alla har gett bort sitt lösenord vid en SuC? Det är VÄLDIGT långsökt.McMagnus skrev:Inte alls långsökt. Ladda en laptop med rätt programvara, går säkert att hitta/köpa på darknet. Koppla in en WiFi-accesspunkt och sätt dig och vänta vid närmaste SuC.OfarligTesla skrev:Att de skulle hackat massa lösenord är så långsökt så det finns inte då jobbet involverat i det vore mycket stort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Igen: Nej, de kan inte ha använt "Appen" eftersom appen använder end-to-end-kryptering. D.v.s. Allt den skickar krypteras innan det sänds iväg från telefonen och dekrypteras inte förrän det hamnar på tesla.com.Svenssons skrev:Behöver inte vara vid SuC men det räcker troligen att de har kopplat upp sig mot en öppen WiFi hotspot och att appen sedan frågat om lösen.OfarligTesla skrev:
Så du tror att dessa 3 Teslaägare i Ljungby alla har gett bort sitt lösenord vid en SuC? Det är VÄLDIGT långsökt.
Och jag säger självklart inte att de "gett" bort sina lösen, de har tagit upp sin telefon, telefonen har varit inställd på att använda gratis-är-gott-wifi-nät, vid första nät-access över detta nät har det skickat telefonens browser till en sida som SER UT som Tesla-appen. Användaren har loggat in men sidan har då rapporterat att "Oj, det hände nåt fel" så man lyckas inte logga in i "appen", men lösenordet har snoopats eftersom sidan som ser ut som Tesla-appen *inte* är krypterad med https, d.v.s. allt skickas i klartext.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Får ge mig in i spekulationen
Hur många av er har cabin overheat protection på ?
Detta kräver faktiskt att man stänger av larmet.
Själv har jag det inte på men tyskarna slog på det i min bil utan att jag visste om det därmed var larmet av.
Detta skulle göra att man kan rulla på bilen.
Då går vi till nästa spekulation
Kan det vara så att alla de här bilarna besökt samma folierare däckgubbe eller så ?
Enkelt för personalen att slå av larmet ägaren märker inget och kollar inte upp det bara för att
Detta skulle också förklara varför bilens gps var igång en stund.
De stängde av den först efter att de bröt sig in i bilen
Hur många av er har cabin overheat protection på ?
Detta kräver faktiskt att man stänger av larmet.
Själv har jag det inte på men tyskarna slog på det i min bil utan att jag visste om det därmed var larmet av.
Detta skulle göra att man kan rulla på bilen.
Då går vi till nästa spekulation
Kan det vara så att alla de här bilarna besökt samma folierare däckgubbe eller så ?
Enkelt för personalen att slå av larmet ägaren märker inget och kollar inte upp det bara för att
Detta skulle också förklara varför bilens gps var igång en stund.
De stängde av den först efter att de bröt sig in i bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jo, det rimmar ju bra med att det är inom samma område. Men fortfarande kräver det en lastbil in i ett villaområde på natten, vilket borde uppmärksammats.
- jonsalgerier
- Teslaägare
Vad sägs om denna varianten:
Tjuv gömmer sig i omedelbara närområdet och passar på att hoppa in i bilen under den sweetspot som finns mellan det att ägaren gått in i huset och att bilen låser sig. Slår sedan på camper mode alternativt använder en signalförstärkare så att bilen tror att nyckeln är kvar. Ligger sedan lågt (bokstavligen) i ett par timmar tills allt är mörkt i huset och använder sedan signalförstärkare för att köra iväg utan larm, sentry, eller liknande.
Pin-to-drive stoppar detta såklart men som sagt vet vi inte om det varit aktiverat..
Ett annat alternativ är ju att en svensk app blivit av med användarnamn och lösenord.. t.ex. Tibber.
Tjuv gömmer sig i omedelbara närområdet och passar på att hoppa in i bilen under den sweetspot som finns mellan det att ägaren gått in i huset och att bilen låser sig. Slår sedan på camper mode alternativt använder en signalförstärkare så att bilen tror att nyckeln är kvar. Ligger sedan lågt (bokstavligen) i ett par timmar tills allt är mörkt i huset och använder sedan signalförstärkare för att köra iväg utan larm, sentry, eller liknande.
Pin-to-drive stoppar detta såklart men som sagt vet vi inte om det varit aktiverat..
Ett annat alternativ är ju att en svensk app blivit av med användarnamn och lösenord.. t.ex. Tibber.
Utan Passive Entry har man bara ca 2 minuter på sig att lägga i drive från det att man låst upp bilen, signalförstärkare hjälper inte, även på upplåst bil.jonsalgerier skrev:Vad sägs om denna varianten:
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Så har vi det här med klickjacking, som är tämligen framgångsrik metodik .
Funkar såväl på mobiler såsom PC's.
Men intressant hör vore om vederbörande mobil var påhälsad vilket gör att allt som kan göras på den kan fjärrstyras.
Skulle vart tressant att få hem just den mobilen för analys och verifiera detta, om nu så var fallet.
Funkar såväl på mobiler såsom PC's.
Men intressant hör vore om vederbörande mobil var påhälsad vilket gör att allt som kan göras på den kan fjärrstyras.
Skulle vart tressant att få hem just den mobilen för analys och verifiera detta, om nu så var fallet.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Från att ha läst denna tråd så finns det två troliga metoder. Allt som har med API eller lösenords-kaperi känns som sidospår som jag har svårt att tro på.
1. Dessa bilar hade inte pin-to-drive aktiverat och FOB trix.
2. Dessa bilar lastades på en flakbil på ett intressant sätt som inte triggar larmet.
Det finns många gånger där man ska av-aktivera larm och pin to drive. På färjan, på service, på tvätt eller rekond. Och det är så lätt att glömma bort att aktivera om dom igen. Borde kanske finnas en påminelse funktion?
1. Dessa bilar hade inte pin-to-drive aktiverat och FOB trix.
2. Dessa bilar lastades på en flakbil på ett intressant sätt som inte triggar larmet.
Det finns många gånger där man ska av-aktivera larm och pin to drive. På färjan, på service, på tvätt eller rekond. Och det är så lätt att glömma bort att aktivera om dom igen. Borde kanske finnas en påminelse funktion?
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Fast avaktiverar man tilt/intrusion för att man t ex ska åka färja, så slås det på igen nästa gång man kör. Jag fick uppleva det genom att jag trodde att jag var smart som slog av det medan jag väntade på att få köra ombord. Det verkar då ha slagits på efter att jag kört ombord, då larmet hade gått när vi kom tillbaka till bilen, och inställningen var aktiverad igen.
Väljer man däremot att stänga av larmet helt, så förblir det väl avstängt, med det finns det väl sällan goda skäl att göra?
Väljer man däremot att stänga av larmet helt, så förblir det väl avstängt, med det finns det väl sällan goda skäl att göra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Hur många Teslor finns i Ljungby?
Förmånsbilar/tjänstebilar på samma företag?
Hur förvarades reservfobarna? I skrivbordslåda på företaget?
Hur som helst är det troligast att vi aldrig får veta.
Antingen vill man inte avslöja tillvägagångssättet,
eller också är någon enormt generad.
Förmånsbilar/tjänstebilar på samma företag?
Hur förvarades reservfobarna? I skrivbordslåda på företaget?
Hur som helst är det troligast att vi aldrig får veta.
Antingen vill man inte avslöja tillvägagångssättet,
eller också är någon enormt generad.
S70D -15
https://www.stoldtipset.se/Bil#man=2771 ... oc=&page=0
Det verkar som de åtta Teslor som stulits under 2019 har varit av organiserade ligor/liga. I alla fall de senaste sex har stulits i grupper om tre med bara dagar emellan. En räd i slutet av juni och en i början av augusti.
Det verkar som de åtta Teslor som stulits under 2019 har varit av organiserade ligor/liga. I alla fall de senaste sex har stulits i grupper om tre med bara dagar emellan. En räd i slutet av juni och en i början av augusti.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Anledningen till att de slår till i ett begränsat geografiskt område är kanske att de håller på att fylla upp en lastbil eller container. Det är många spekulationer här om hur stölderna gått till. Jag undrar om övriga Teslaägare i området märkt något. Phishingförsök, larm som gått (när tjuvar testat om larm är på), konstiga Sentryfilmer eller från övervakningskameror där folk beter sig konstigt eller verkar reka.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Själv har jag min fob i en metallskål, pin2drive på, larmet på, sentry på, kamera på tomten, laddsladd i, 0% laddning så man inte kan köra bilen över natten, rattlås, hjullås/klump vä bakhjul, självman punktering på hö framhjul, mcu inklädd i aluminium och sist men inte minst snubbeltråd på uppfarten.
Håller tummarna för att det hjälper, men för att vara på säkra sidan så sover jag, min fru och våra två barn i skift med en person vaken med uppsikt över bilen hela natten.
Håller tummarna för att det hjälper, men för att vara på säkra sidan så sover jag, min fru och våra två barn i skift med en person vaken med uppsikt över bilen hela natten.
Glad för att jag sålt min Tesla
1. Skaffa en rf block-påse attha nycklarna i. Dessa funkar, tro mig, jag har lagt påsen på bilen och den reagerar inte.
2. Lösenordet såsom tidigare skrivit. Välj inte sommar2019....
3. Pin to drive,pin to drive...piiiiiin tooo driiiiive
4. Ha en disk som e kopplad via 4G eller WLAN till ett moln eller en disk inne i huset som konstant pollar och hämtar ny data från teslans disk(tex sentry). Detta gör att trots usb stickan som sitter i bilen försvinner iom stölden så har DU film på riksidioterna som stal bilen.
5. Lås bilen manuellt å stäng av keyless.
6. If all else fails... såsom tidigare skrivit. Traktor bakom bilen eller ställ den galet krångligt å tejpa eller limma fast laddkabeln. Rtt annat alternativ är ju även att använda kroken och ”kroka” fast bilen i ngt... :0
Jag gör iaf 1-4. Borde väl gör 5 oxo. Men jag ändrar sällan p2d kan jag erkänna.
Men tänk så här iaf! Hade du en bmw x5 hade du inte haft den mer än 24h
2. Lösenordet såsom tidigare skrivit. Välj inte sommar2019....
3. Pin to drive,pin to drive...piiiiiin tooo driiiiive
4. Ha en disk som e kopplad via 4G eller WLAN till ett moln eller en disk inne i huset som konstant pollar och hämtar ny data från teslans disk(tex sentry). Detta gör att trots usb stickan som sitter i bilen försvinner iom stölden så har DU film på riksidioterna som stal bilen.
5. Lås bilen manuellt å stäng av keyless.
6. If all else fails... såsom tidigare skrivit. Traktor bakom bilen eller ställ den galet krångligt å tejpa eller limma fast laddkabeln. Rtt annat alternativ är ju även att använda kroken och ”kroka” fast bilen i ngt... :0
Jag gör iaf 1-4. Borde väl gör 5 oxo. Men jag ändrar sällan p2d kan jag erkänna.
Men tänk så här iaf! Hade du en bmw x5 hade du inte haft den mer än 24h

Bara höger fram, jag hade nog kört med alla däck!Hertsh skrev:Själv har jag min fob i en metallskål, pin2drive på, larmet på, sentry på, kamera på tomten, laddsladd i, 0% laddning så man inte kan köra bilen över natten, rattlås, hjullås/klump vä bakhjul, självman punktering på hö framhjul, mcu inklädd i aluminium och sist men inte minst snubbeltråd på uppfarten.

Model X - 2019
Tjuvarna kan ju inte veta att larmet var avstängd om de inte gjort det själva på en tvätt eller däckservice. Att chansa på att ägaren inte aktiverat larmet räcker ju inte, det blir på tok för farligt.
Det är alltså återigen troligast att det är något fob-trick och då funkar det med att aktiver pin-to-drive.
Det är alltså återigen troligast att det är något fob-trick och då funkar det med att aktiver pin-to-drive.
Kanske de gått runt och rekat. Vore intressant att veta om andra Teslaägare i området har upplevt konstigheter.LarsL skrev:Tjuvarna kan ju inte veta att larmet var avstängd om de inte gjort det själva på en tvätt eller däckservice. Att chansa på att ägaren inte aktiverat larmet räcker ju inte, det blir på tok för farligt.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Stjäls de tre åt gången förs det antagligen ut ur landet på en täckt lastbil med täckt släp. 1 på lastbilen och 2 på släpet. (Ställer släpet och stjäl bilarna en och en för senare omlastning.)
Dock borde ju någon lätt kunna reagera om tex en fullstor lastbil rör sig i området nattetid. Både hörs och syns och mycket ovanligt att lastbilar körs i villaområden nattetid.
Så skulle tro att varje bil ”stjäls och körs” till en närliggande skyddad lastplats för mindre upptäcksrisk.
Sen är det säkert ”rekat” innan med mindre personbil/skåpbil. De åker knappast omkring och rekar med fullstor lastbil.
Skulle det gå till så här är det ganska välorganiserat.
Dock borde ju någon lätt kunna reagera om tex en fullstor lastbil rör sig i området nattetid. Både hörs och syns och mycket ovanligt att lastbilar körs i villaområden nattetid.
Så skulle tro att varje bil ”stjäls och körs” till en närliggande skyddad lastplats för mindre upptäcksrisk.
Sen är det säkert ”rekat” innan med mindre personbil/skåpbil. De åker knappast omkring och rekar med fullstor lastbil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Med tanke på komplexiteten i att sno en tesla, ordna med transport av den, omlastning, stoppa datauppkopplingen m.m, så är det välorganiserat. De verkar också enbart gå på nyare bilar, så de har en god koll på dem.Leo skrev:Stjäls de tre åt gången förs det antagligen ut ur landet på en täckt lastbil med täckt släp. 1 på lastbilen och 2 på släpet. (Ställer släpet och stjäl bilarna en och en för senare omlastning.)
Tyvärr lär det inte hjälpa med att ha kamera övervakning av sin garageuppfart, för gissar att deras aktivitet runt bilen ör ganska snabbt avklarad innan de kör iväg. Nästan så man önskar att bilen låter mer, så det hörs när den startar.
Model Y LR.
Model S70D
Sätt stereons volym på 11 innan du kliver ur bilenfrippe skrev:Med tanke på komplexiteten i att sno en tesla, ordna med transport av den, omlastning, stoppa datauppkopplingen m.m, så är det välorganiserat. De verkar också enbart gå på nyare bilar, så de har en god koll på dem.Leo skrev:Stjäls de tre åt gången förs det antagligen ut ur landet på en täckt lastbil med täckt släp. 1 på lastbilen och 2 på släpet. (Ställer släpet och stjäl bilarna en och en för senare omlastning.)
Tyvärr lär det inte hjälpa med att ha kamera övervakning av sin garageuppfart, för gissar att deras aktivitet runt bilen ör ganska snabbt avklarad innan de kör iväg. Nästan så man önskar att bilen låter mer, så det hörs när den startar.

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Självklart är volymen på 11 från början men antar att du menar att man skall höja den tillbaka till 11 när man öppnat någon dörr?Feddan skrev:Sätt stereons volym på 11 innan du kliver ur bilen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kanske sparkar in öppna dörrar nu funderade lite kring detta.
Pin To Drive är just bara det, för att förhindra att köra. Har du väl kommit in i bilen (sno ägarens mobil) kan du inaktivera övriga säkerhetsfunktioner och aktivera bogseringsläge.
Pin To Drive är just bara det, för att förhindra att köra. Har du väl kommit in i bilen (sno ägarens mobil) kan du inaktivera övriga säkerhetsfunktioner och aktivera bogseringsläge.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Precis, eller snarare, har du access till ägarens Tesla-app så kan du koppla bort Pin2Drive. Jag har inte läst nåt som motsäger att det mest troliga är att de skaffat sig den accessen.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Ponera att tjuvarna fått tillgång till Tesla account via en tredjepartsapp, typ Teslafi, och använt sig av den tillgången till att stjäla bilen. Finns det inte en risk då att försäkringen inte vill täcka eftersom man inte varit aktsam med "nycklarna" till bilen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"