Tesla stulen i slutet av maj
Moderator: Redaktion
Re: Tesla stulen i slutet av maj
Det första de gör nu för tiden är väl att stoppa in en GPS-blockerare....
Å även om du ser bilen lämna på båten gör inte polisen något åt det. Vet en som fick grävmaskiner stulen och såg den i hamnen och även när den sen står och gräver i ett balt land - inget gjordes.
Å även om du ser bilen lämna på båten gör inte polisen något åt det. Vet en som fick grävmaskiner stulen och såg den i hamnen och även när den sen står och gräver i ett balt land - inget gjordes.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla borde licensiera face-id... det verkar tämligen besvärligt att lura, knappast görligt för bandit på natten. Dessutom minimalt med krångel för föraren som slipper pin-kod osv.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Den inre kameran i Model 3 skulle kunna användas till det. Läst att en tanke med den är att hålla koll på antalet personer i bilen men även ansiktsigenkänning skulle kunna vara en option. En del kommer dock inte gilla detta.fimpen skrev:Tesla borde licensiera face-id... det verkar tämligen besvärligt att lura, knappast görligt för bandit på natten. Dessutom minimalt med krångel för föraren som slipper pin-kod osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- GreenMachine
- Teslaägare
Testat några olika och det beror liten också på vad/vart man vill ha den. Antingen så har man en som är inkopplad på batteriet. Nackdelen med dessa är utöver att de givetvis kan dra ur batteriet att de kan bli lite svårare att gömma och därmed också lättare för någon att koppla ur.josve skrev:Har du tips på märke och vart man köper en bra gps-tracker? Funderar på en till fyrhjulingen på ”landet” som står obevakad för det mesta.GreenMachine skrev:Har gps-trackers i en massa prylar då de knappt kostar något längre men funderade när jag läste den här tråden varför jag inte har det i bilarna?![]()
Jag har en Northtracker på min hjulning. Den är batteridriven och sänder position 1-2 ggr per dygn. Skitsvår med andra ord att spåra/störa etc med scanner och då är så pass liten och inte heller behöver några kablar då är den lätt att gömma eller bygga in så att den blir svår att hitta.
Har en likadan på en liten båt som blev stulen och återfunnen i somras genom sändaren. Nackdelen är kanske att man behöver betala för ett abonnemang, men det gäller i princip för alla trackers som jag tittat på.
Har även köpt några Tractive som egentligen är till för att spåra husdjur etc. Batteriet räcker bara några dagar så de går inte att använda på ex en hjulning på landet men de är skitbra att bara kunna släng in i en resväska eller om man har andra prylar som man bara tillfälligt vill kunna spåra.
Kolla även redKnows och YachtSafe som båda har en massa coola tillbehör och grym batteritid (i alla fall YachtSafe).
Dantracker har också kommit ut med en ny trådlös tracker som jag tycker verkar verkar riktigt intressant både pg av formatet och batteritiden och som jag nog kommer att testa vid tillfälle men om det är en fyrhjuling som du vill kunna spåra så skulle jag i alla fall satsa på en liten sladdlös med inbyggt batteri och sim.
+1David D skrev:Värt att tänka på är att om de verkligen har bestämt sig för att ta en bil så kanske alternativet är att bryta sig in i ens hem när man sover och råna en under vapenhot istället. Att bli av med en bil är såklart något man blir förbannad över men är i slutändan ett försäkringsärende. Att bli rånad i hemmet kan vara något som sätter spår resten av livet.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
En vän har blivit utsatt för detta. Jävligt obehagligt och en försvunnen bil är en baggis i sammanhanget.PhR34k skrev:+1David D skrev:Värt att tänka på är att om de verkligen har bestämt sig för att ta en bil så kanske alternativet är att bryta sig in i ens hem när man sover och råna en under vapenhot istället. Att bli av med en bil är såklart något man blir förbannad över men är i slutändan ett försäkringsärende. Att bli rånad i hemmet kan vara något som sätter spår resten av livet.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Ja, men en stereokamera a la IPhone är nog säkrare. Kan Apple stoppa in det i en telefon för 10’ (tillsammans med en processor som är snabbare än den i Teslas MCU gussar jag) så ska det väl inte vara omöjligt. Sedan kan man ”spela in” ett stort antal ansikten och styra i appen vilka som får köra vilka tider etc. Kan ju även användas för att verifiera om det är exempelvis barn som kör och om maxhastighet ska begränsas etc. tror det skulle bli en riktig killer-feature!Svenssons skrev:Den inre kameran i Model 3 skulle kunna användas till det. Läst att en tanke med den är att hålla koll på antalet personer i bilen men även ansiktsigenkänning skulle kunna vara en option. En del kommer dock inte gilla detta.fimpen skrev:Tesla borde licensiera face-id... det verkar tämligen besvärligt att lura, knappast görligt för bandit på natten. Dessutom minimalt med krångel för föraren som slipper pin-kod osv.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Obehagligt. Fast för de flesta tjuvar blir detta för jobbigt/svårt. Då finns det annan brottslighet som har högre ROI. Alla biltjuvar idag blir inte automatiskt rånare.Kilowatt skrev:En vän har blivit utsatt för detta. Jävligt obehagligt och en försvunnen bil är en baggis i sammanhanget.PhR34k skrev:+1David D skrev:Värt att tänka på är att om de verkligen har bestämt sig för att ta en bil så kanske alternativet är att bryta sig in i ens hem när man sover och råna en under vapenhot istället. Att bli av med en bil är såklart något man blir förbannad över men är i slutändan ett försäkringsärende. Att bli rånad i hemmet kan vara något som sätter spår resten av livet.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
En gissning på de två stulna i Halland. De var väldigt nya bilar. Kanske hade inte de nya ägarna hunnit slå på PIN och avaktiverat automatiskt upplåsning. Högre sannolikhet att det tar lite tid innan en ny ägare lär sig det.
Om nu inte tjuvarna har hittat en väg runt dessa skydd.
- jonsalgerier
- Teslaägare
Bara att göra en variant på detta:
Löser (i princip) alla problem...
Löser (i princip) alla problem...
Fungerar automatisk upplåsning på annat sätt i S och X mot vad det gör i 3an? I 3an så låser den upp sig först när jag drar i något utav framdörrarnas handtag samt har mobilen i fickan med bluetooth på. Att avaktivera automatisk upplåsning och behöva fippla fram appen varje gång man ska låsa upp bilen verkar väldigt meckigt.Xmag skrev:En gissning på de två stulna i Halland. De var väldigt nya bilar. Kanske hade inte de nya ägarna hunnit slå på PIN och avaktiverat automatiskt upplåsning. Högre sannolikhet att det tar lite tid innan en ny ägare lär sig det.
Nu har jag iallafall lagt in så bluetooth stänger av sig automatiskt på natten på min mobil samt aktiverat PIN-kod för körning. Samtidigt känns det något verkningslöst för hittar någon lösenordet till Tesla-kontot så kan de komma in i bilen och stjäla den även om PIN-kod är aktiverat. Tvåstegsverifiering behövs!
Precis det är inte helt ofarlig taktik och inget som normala tjuvar ger sig in på. Det finns ju en uppenbar risk att de går in i fel hus och möter någon som känner för lite ”make my day”.Xmag skrev:Obehagligt. Fast för de flesta tjuvar blir detta för jobbigt/svårt. Då finns det annan brottslighet som har högre ROI. Alla biltjuvar idag blir inte automatiskt rånare.Kilowatt skrev:En vän har blivit utsatt för detta. Jävligt obehagligt och en försvunnen bil är en baggis i sammanhanget.PhR34k skrev:+1David D skrev:Värt att tänka på är att om de verkligen har bestämt sig för att ta en bil så kanske alternativet är att bryta sig in i ens hem när man sover och råna en under vapenhot istället. Att bli av med en bil är såklart något man blir förbannad över men är i slutändan ett försäkringsärende. Att bli rånad i hemmet kan vara något som sätter spår resten av livet.
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Har det framkommit något om hur de stals?
I tråden föreslås mass åtgärder för att man inte skall kunna stjäla och åka iväg med den, men är det det som de gör?
Som jag förstår det är en stulen Tesla bara värd sina delar, det kommer inte gå att använda bilen i sig på något vettigt sätt. Då är det väl troligt att det enklaste sättet att stjäla den är att åka fram med en flatbäddsbärgare och bara snabbt dra upp den (och strunta i eventuell tow mode, den skall ju tas ner i delar), snabbt till en container någonstans, och sen ut ur landet.
Därmed är alla åtgärder som föreslås här mest sådant som komplicerar det dagliga användandet? Eller har jag missat något? Jag är säkerligen en jättedålig biltjuv
I tråden föreslås mass åtgärder för att man inte skall kunna stjäla och åka iväg med den, men är det det som de gör?
Som jag förstår det är en stulen Tesla bara värd sina delar, det kommer inte gå att använda bilen i sig på något vettigt sätt. Då är det väl troligt att det enklaste sättet att stjäla den är att åka fram med en flatbäddsbärgare och bara snabbt dra upp den (och strunta i eventuell tow mode, den skall ju tas ner i delar), snabbt till en container någonstans, och sen ut ur landet.
Därmed är alla åtgärder som föreslås här mest sådant som komplicerar det dagliga användandet? Eller har jag missat något? Jag är säkerligen en jättedålig biltjuv

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Nej det är ju inte helt ofarligt. Även extremt farliga människor har kanske en bil och troligtvis har många av dom nya, dyra bilar....LarsL skrev:Precis det är inte helt ofarlig taktik och inget som normala tjuvar ger sig in på. Det finns ju en uppenbar risk att de går in i fel hus och möter någon som känner för lite ”make my day”.
Vill minnas "asfaltsindianerna" som smög runt i göteborg för några år sedan och luftade däcken på SUVar (SUVar var på den tiden symbolen för miljöförstöring innan dieselbilen blev det).
Man höll ju på ganska länge tills man en kväll tydligen luftade däcken på en Porsche Cayenne som brukades av Bandidos starke man i göteborg. Han ville sen ha tag på dessa "indianer" varpå fenomenet helt upphörde.
Trodde alla delar var kodade till bilen? Det är vad jag har läst. Så om man plockar bort en del och försöker sätta in den i annan bil måste man gå in i serviceläget och ange delens serienummer för att datorn ska acceptera den. Men om delen redan finns registrerad på en annan bil går det inte att registrera den på nytt. Det enda som går att stjäla då är de mekaniska delarna som däck, torkarblad, fönsterrutor...loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
Allt går väl att hacka kan man tänka.kikat skrev:Trodde alla delar var kodade till bilen? Det är vad jag har läst. Så om man plockar bort en del och försöker sätta in den i annan bil måste man gå in i serviceläget och ange delens serienummer för att datorn ska acceptera den. Men om delen redan finns registrerad på en annan bil går det inte att registrera den på nytt. Det enda som går att stjäla då är de mekaniska delarna som däck, torkarblad, fönsterrutor...loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Här tror jag tyvärr att dom baltiska hackarna ligger steget före sina "kollegor" i Kalifornien.kikat skrev:Trodde alla delar var kodade till bilen? Det är vad jag har läst. Så om man plockar bort en del och försöker sätta in den i annan bil måste man gå in i serviceläget och ange delens serienummer för att datorn ska acceptera den. Men om delen redan finns registrerad på en annan bil går det inte att registrera den på nytt. Det enda som går att stjäla då är de mekaniska delarna som däck, torkarblad, fönsterrutor...loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Nej, det går att byta ganska friskt. Det säljs massor av reservdelar på skroten. Batteribyten 75->100 har flera t ex genomfört.kikat skrev:Trodde alla delar var kodade till bilen? Det är vad jag har läst. Så om man plockar bort en del och försöker sätta in den i annan bil måste man gå in i serviceläget och ange delens serienummer för att datorn ska acceptera den. Men om delen redan finns registrerad på en annan bil går det inte att registrera den på nytt. Det enda som går att stjäla då är de mekaniska delarna som däck, torkarblad, fönsterrutor...loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Krävs ändå programering av bilen men det gåroscfor skrev:Nej, det går att byta ganska friskt. Det säljs massor av reservdelar på skroten. Batteribyten 75->100 har flera t ex genomfört.kikat skrev:Trodde alla delar var kodade till bilen? Det är vad jag har läst. Så om man plockar bort en del och försöker sätta in den i annan bil måste man gå in i serviceläget och ange delens serienummer för att datorn ska acceptera den. Men om delen redan finns registrerad på en annan bil går det inte att registrera den på nytt. Det enda som går att stjäla då är de mekaniska delarna som däck, torkarblad, fönsterrutor...loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skulle tro att tjuven föredrar att ta bilen utan att larmet går och sen stänga av spårbarheten. Då fungerar räckviddsförlängare väldigt bra och enkelt. Går larmet får man ju en notis om det och befinner sig ägaren i närheten är det inte så tryggt att vara tjuv. Skulle vara intressant att veta hur dessa bilar stals. Om pin var aktivt. Om larmet gick etc. Om tjuvarna har ett nytt modus så vill man kunna skydda sig mot det. Det skall vara djäkligt jobbigt och farligt (risk att torska) att vara tjuv.loftux skrev:Har det framkommit något om hur de stals?
Enligt artikel i smp idag spårades bilen stulen i Ljungby till en adress i Växjö, där försvann gps- spåret. Det skulle tyda på att bilen körts 6mil med gps påslagen, eller har de dabbat sig vid parkeringen i Växjö och råkat få på gpsen i bilen igen.
http://www.smp.se/vaxjo/brott-miljonbil ... ill-vaxjo/
Kanske är bakom betalvägg?
http://www.smp.se/vaxjo/brott-miljonbil ... ill-vaxjo/
Kanske är bakom betalvägg?
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
- Generalbogge
- Teslaägare
Denna hade passiv entry avslagen, så det verkar inte som om nyckelförlängning har använts. Osäkert om pin2drive var aktiverat (det tolkar jag som att det inte var det). Inga underliga aktiviteter på mailkontot som har noterats.Generalbogge skrev:
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Hur många stulna teslor är vi uppe i nu?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
3st i den senaste "stöldvågen", 8 totalt i år. Lite för tidigt för att dra några slutsatser.RobinG skrev:Hur många stulna teslor är vi uppe i nu?
Detta enligt larmtjänst.se, men sen så är inte alla försäkringsbolag anslutna så det är inte alltid en exakt siffra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.