Vinterdäck
Moderator: Redaktion
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Vinterdäck
Någon mer än jag som har tänkt köpa vinterdäck i höst?
Trodde att de skulle dyka upp i Teslas webbshop.
Trodde att de skulle dyka upp i Teslas webbshop.
Re: Vinterdäck
Japp, men tänker inte köpa ifrån Tesla. Har kolla online och med lokala däckhandlaren. Finns rätt många olika fälgalternativ nu som passar Model 3 och till bättre pris än om man valde det till bilen vid beställning.
Är det lagligt att välja ett smalare däck tex 225 istället för original 235?
Har någon gjort det på originalfälgarna som är 8,5 tum breda (model 3)
De är både billigare och tystare och jag har för mig att helbilsgodkännandet har undantag för vinterdäck?
De är både billigare och tystare och jag har för mig att helbilsgodkännandet har undantag för vinterdäck?
LMGTFY
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Dimensioner av däck
Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Byte till andra dimensioner
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/
Dimensioner av däck
Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.
Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.
Byte till andra dimensioner
Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Korta svaret är JA du får minska bredden på däcket MEN du måste se till att nya smala däckets profil relativt nya smala bredden gör att får samma rullomkrets ( +-5%) som bilen är typad med.Black skrev:Är det lagligt att välja ett smalare däck tex 225 istället för original 235?
I den här kalkylatorn kan du stoppa in gamla dimensionerna och nya och se hur det blir:
https://www.abswheels.se/dackomvandlare/
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Jag tänkte köpa från Tesla eftersom jag gillar original. 
Har dock inte bestämt om det ska bli 18 eller 19 tums-fälgar. Vilket ska jag ha och varför?

Har dock inte bestämt om det ska bli 18 eller 19 tums-fälgar. Vilket ska jag ha och varför?
18 tum Aero-fälgar, för de är snygga.Trean skrev:Jag tänkte köpa från Tesla eftersom jag gillar original.
18-tums Aerofälgar, inte fel med den extra räckvidden de ger att kompensera för den högre förbrukningen på vintern.Trean skrev:Jag tänkte köpa från Tesla eftersom jag gillar original.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Tänker beställa Tsportlines 18" för performance
kanske blir först i Sverige med den kombinationen.

Om man byter till smalare däck bör man hålla ett öga på lastindex. Om vi antar att en bil kommer med 235/45R18 som standard, så har den ett lastindex på 94 eller, om det är märkt XL, ett lastindex på 98. Det motsvarar 670 kg respektive 750 kg per däck.
Kliver man ner till 225/45R18 finns de i lastindex 91 resp 95 istället. LI 91 är mindre än vad bilen kommer med i original och inte lämpligt. Tittar man på ännu smalare räcker inte ens däcken märkta XL till.
Byter man till en högre profil så blir däcken starkare: 225/50R18 finns med LI 95 resp 99.
Kanske värt att notera att rekommenderade fälgar för 50-profilen är 0.5" smalare än för 45-profil. Undrar om det skulle minska luftmotståndet? :
Kliver man ner till 225/45R18 finns de i lastindex 91 resp 95 istället. LI 91 är mindre än vad bilen kommer med i original och inte lämpligt. Tittar man på ännu smalare räcker inte ens däcken märkta XL till.
Byter man till en högre profil så blir däcken starkare: 225/50R18 finns med LI 95 resp 99.
Kanske värt att notera att rekommenderade fälgar för 50-profilen är 0.5" smalare än för 45-profil. Undrar om det skulle minska luftmotståndet? :

Någon som har tips på vinterhjul till X? Jag hämtar min bil nästa vecka, men tänkte börja kolla läget.
Det verkar vara olika dimensioner på bak och fram. Men om jag går in på någon däckfirmas webb så kan man ofta inte välja olika dimensioner.
Ska man vara kräsen och köpa däck från Tesla eller kan vilken däckfirma som helst däck till Tesla?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det verkar vara olika dimensioner på bak och fram. Men om jag går in på någon däckfirmas webb så kan man ofta inte välja olika dimensioner.
Ska man vara kräsen och köpa däck från Tesla eller kan vilken däckfirma som helst däck till Tesla?
Model X - 2019
OBS! Jag har en Model S så ändra dimensioner innan ni beställer. 
Jag beställde precis https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774
De absolut bästa däcken är dock https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-380449
Continental har ContiSilent och GoodYear har SCT.
Det går även skrönor på nätet om att Nokian fuskar och skickar specialpreparerade däck till tidningarnas däcktester. I vilket fall tycker jag amerikanska däck på en amerikansk bil harmonierar.

Jag beställde precis https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-379774
De absolut bästa däcken är dock https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-380449
Att jag ändå valde GoodYear var för att de ska rulla lite lättare och vara tystare. Nokian Hakka R3 https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-380384 har bara F för grepp på vått underlag och saknar dessutom version med ljuddämpningsteknik.Dubbfria vinterdäck - Tester 2018
Teknikens Värld: Tidningen utsåg i år Continentals nya nordiska dubbfria däck Continental ContiViking Contact 7 till årets bästa dubbfria vinterdäck. Däcket fick 112 poäng i deras däcktest. Silverplatsen gick i år till Pirelli Ice Zero R som fick 110 poäng följt av Goodyear Ultragrip Ice 2 som fick 108 poäng.
Continental har ContiSilent och GoodYear har SCT.
ContiSilent™ – Lägre kupéljud.
Reducerat kupéljud på alla vägunderlag. ContiSilent™ fungerar i alla väder. Inga förändringar i övriga körprestanda. Ingen negativ inverkan på bränsleförbrukning, lastförmåga och hastighet.
SCT
Goodyears “SoundComfort”-teknologi kommer med ett skumelement av polyuretan med öppna celler som fästs på däckets inneryta. Teknologin dämpar däckkavitetsresonansens (TCR) ljudtopp – som genereras när däcket rullar över en yta – med upp till 11dBA, och möjliggör en sänkning av ljudet inuti bilen med upp till 4dB, vilket gör kupén avsevärt tystare vid en rad olika hastigheter. Teknologin designades för att göra den generella körupplevelsen mer njutbar genom att hjälpa förare och passagerare att lyssna på musik eller föra ett trevligt samtal, oavsett om det är via telefon eller i person under turen. Goodyears SoundComfort-teknologi är kostnadseffektiv, stabil under däckets hela livslängd och tillräckligt lätt för att undvika all negativ påverkan av miltal, rullmotstånd eller hastighetsförmåga. Den finns tillgänglig för sommar-, vinter-, året runt- och RunOnFlat-däck.
Det går även skrönor på nätet om att Nokian fuskar och skickar specialpreparerade däck till tidningarnas däcktester. I vilket fall tycker jag amerikanska däck på en amerikansk bil harmonierar.

Dream99 skrev:Någon som har tips på vinterhjul till X? Jag hämtar min bil nästa vecka, men tänkte börja kolla läget.
Man har inte olika dimensioner fram och bak på vinterdäck, om du inte tänker köra på friktionsdäck av centraleuropeisk typ.
Ok, tack för info.Verdi skrev:Dream99 skrev:Någon som har tips på vinterhjul till X? Jag hämtar min bil nästa vecka, men tänkte börja kolla läget.
Man har inte olika dimensioner fram och bak på vinterdäck, om du inte tänker köra på friktionsdäck av centraleuropeisk typ.
Betyder det att jag kan välja ett lite smalare däck än sommarpuckarna rumt om?
Model X - 2019
Dream99 skrev:Ok, tack för info.Verdi skrev:Dream99 skrev:Någon som har tips på vinterhjul till X? Jag hämtar min bil nästa vecka, men tänkte börja kolla läget.
De facto standard är att man har samma dimensioner som man har på framdäcken runtom på vintern. Så är det även på fossilbilar.
Härligt. Stort tack för hjälpenVerdi skrev:Dream99 skrev:Ok, tack för info.Verdi skrev:Dream99 skrev:Någon som har tips på vinterhjul till X? Jag hämtar min bil nästa vecka, men tänkte börja kolla läget.
De facto standard är att man har samma dimensioner som man har på framdäcken runtom på vintern. Så är det även på fossilbilar.

Model X - 2019