Frågor inför köp

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Frågor inför köp

Inlägg av Mikael-jkpg »

Är på väg att beställa en Model 3, skall provköra på fredag (tyvärr måste jag ta mig hela vägen till Göteborg, bor i Jönköping). Om bilen känns bra blir det köp. Jag har dock svårt att bestämma exakt konfiguration och önskar hjälp.

1. Dragkrok? Jag kommer ha TM3 som andrabil och kommer inte använda den som dragbil men det hade det varit bra om man fick på cykelställ, sedan tänker jag även på andrahandsvärdet.
2. Färg? Är egentligen inte så sugen på vit men läser att kvaliten på den vita lacken är bättre och att det är en no-brainer att ta denna nu när den är "gratis".
3. Totalkörningsförmåga? Känns dyrt, finns det någon anledning att ta detta i Sverige, vad ingår egentligen som är användbart?
4. SR eller LR AWD? Lutar åt att välja LR AWD, Performance är "out of the question" eftersom jag tar den på företaget. Tänker jag rätt eller är SR i stort sett lika bra?

tacksam för lite vägledning.

//Mikael
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Walker »

Mikael-jkpg skrev:
Är på väg att beställa en Model 3, skall provköra på fredag (tyvärr måste jag ta mig hela vägen till Göteborg, bor i Jönköping). Om bilen känns bra blir det köp. Jag har dock svårt att bestämma exakt konfiguration och önskar hjälp.

1. Dragkrok? Jag kommer ha TM3 som andrabil och kommer inte använda den som dragbil men det hade det varit bra om man fick på cykelställ, sedan tänker jag även på andrahandsvärdet.
2. Färg? Är egentligen inte så sugen på vit men läser att kvaliten på den vita lacken är bättre och att det är en no-brainer att ta denna nu när den är "gratis".
3. Totalkörningsförmåga? Känns dyrt, finns det någon anledning att ta detta i Sverige, vad ingår egentligen som är användbart?
4. SR eller LR AWD? Lutar åt att välja LR AWD, Performance är "out of the question" eftersom jag tar den på företaget. Tänker jag rätt eller är SR i stort sett lika bra?

tacksam för lite vägledning.

//Mikael
1) ja
2) vit
3) nej
4) LR
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Stolpskott »

Walker skrev:
Mikael-jkpg skrev:
Är på väg att beställa en Model 3, skall provköra på fredag (tyvärr måste jag ta mig hela vägen till Göteborg, bor i Jönköping). Om bilen känns bra blir det köp. Jag har dock svårt att bestämma exakt konfiguration och önskar hjälp.

1. Dragkrok? Jag kommer ha TM3 som andrabil och kommer inte använda den som dragbil men det hade det varit bra om man fick på cykelställ, sedan tänker jag även på andrahandsvärdet.
2. Färg? Är egentligen inte så sugen på vit men läser att kvaliten på den vita lacken är bättre och att det är en no-brainer att ta denna nu när den är "gratis".
3. Totalkörningsförmåga? Känns dyrt, finns det någon anledning att ta detta i Sverige, vad ingår egentligen som är användbart?
4. SR eller LR AWD? Lutar åt att välja LR AWD, Performance är "out of the question" eftersom jag tar den på företaget. Tänker jag rätt eller är SR i stort sett lika bra?

tacksam för lite vägledning.

//Mikael
1) ja
2) vit
3) nej
4) LR
Instämmer med föregående talare.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1619
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Frågor inför köp

Inlägg av pefreli »

Hoppas du slår till. Det är en fantastisk bil!

1. Personligen skulle jag inte köpa dragkrok för andrahandsvärdet. Jag hade baserat mitt val på personlig nytta. Jag hade drag på förra bilen men har inget på min Model 3. Använde det helt enkelt för sällan (ett par ggr om året) och uppstår behovet kan jag låna bil av släkt/vänner. Jag har kört några vändor till återvinningen och bilen rymmer faktiskt en hel del med sätena fällda. Men en soffa går ju inte in...

2. Jag betalade till 16600 för white pearl och tidigare köpare betalade ännu mer. Nu ingår white pearl i priset så för mig är det definitivt en no brainer... ;)

3. FSD struntade jag i. För dyrt för vad du får IMO. Iaf för tillfället.
Model 3 är dessutom en bil som är fantastiskt rolig att KÖRA. :mrgreen:

4. Jag har en LR RWD (säljs ej längre) som förstabil. Men om du ska ha den som andrabil ser jag mindre nytta med LR. 400 km wltp räcker ju mer än väl för de flesta andrabilar. Själv väntar jag på ett trevligt alternativ runt 200-250 km wltp för att klara pendling på 6-7 mil/dag.

Lycka till och ser fram emot att hälsa dig välkommen till sekten... :D
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Frågor inför köp

Inlägg av kikat »

1. Jag tycker du ska ta dragkrok även om du sällan kommer använda den. Kostar så lite extra och du kan inte eftermontera det. Där är en lucka som döljer hålet så finns ingen risk att det försämrar bilen på något sätt även om du inte använder den.

2. Enligt din personliga preferens. Alla är samma kvalitét på men en del syns skavanker och smuts mer eller mindre på. Så välj inte vit om du inte gillar den.

3. Du kan låta den parkera själv, köra en liten bit med hjälp av mobilen och låta den i vissa fall byta fil på motorvägen själv om du blinkar först. Inte värt priset enligt mig iallafall.

4. LR RWD den bästa enligt mig. Skiljer inte många kr då jag tycker SR är för högt prissatt och man får så mycket mer med LR mot SR. Bl.a. större batteri, snabbare laddning, homelink, alla premiumfunktioner.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Jeppe_E »

kikat skrev:

4. LR RWD den bästa enligt mig. Skiljer inte många kr då jag tycker SR är för högt prissatt och man får så mycket mer med LR mot SR. Bl.a. större batteri, snabbare laddning, homelink, alla premiumfunktioner.
LR RWD säljs inte mer, homelink ingår inte längre (tillval, eftermontering).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Frågor inför köp

Inlägg av mwest »

Jeppe_E skrev:
kikat skrev:

4. LR RWD den bästa enligt mig. Skiljer inte många kr då jag tycker SR är för högt prissatt och man får så mycket mer med LR mot SR. Bl.a. större batteri, snabbare laddning, homelink, alla premiumfunktioner.
LR RWD säljs inte mer, homelink ingår inte längre (tillval, eftermontering).
Har alla LR RWD Homelink eller hann det strykas innan sista tillverkades tro?
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Frågor inför köp

Inlägg av kikat »

mwest skrev:
Jeppe_E skrev:
kikat skrev:

4. LR RWD den bästa enligt mig. Skiljer inte många kr då jag tycker SR är för högt prissatt och man får så mycket mer med LR mot SR. Bl.a. större batteri, snabbare laddning, homelink, alla premiumfunktioner.
LR RWD säljs inte mer, homelink ingår inte längre (tillval, eftermontering).
Har alla LR RWD Homelink eller hann det strykas innan sista tillverkades tro?
Alla LR RWD i Sverige bör ha Homelink. Homelink ströks i slutet av maj och det finns inga LR RWD i Sverige som är tillverkade juni eller senare.
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 apr 2019 12:27

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Gr1pen »

1. Jag valde med drag och har nu M3 AWD som enda bil. Funkar hur bra som helst. Jag tänker dock inte cykla när jag köpt en bil för 700 k. :)
2. Om du nu ska beställa en bil för många hundratuseltals kronor, så välj en färgsom du gillar och vill ha. Den extra kostnaden är väl marginell i det hela spec om det är på företaget.
3. FSD. Njä. Det kan du lägga till senare när den har full funktionalitet i Sverige om du vill. Den extra kostnaden kompenseras med att bilen är billigare i leasing och förmånsvärde fram tills du läger till det.
4. AWD
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Leo »

Tror det är bra med drag med tanke på 2:a värde. USP för M3 på begagnade elbilar i rimlig prisklass. Tom Kia har väl backat nu så e-Niro och e-Soul kommer inte få någon dragkrok.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Mikael-jkpg »

Tackar för hjälpen.

Lutar åt:
AWD
Dragkrok: Ja, om det inte det påverkar leveranstiden allt för mycket
FSD: Nej
Blå, har inte sett den vita i verkligheten än, så kan ändra mig när jag ser den.

Hur funkar det med referrals? Jag har en kod som ger 1500km SC, men tar hellre kod av någon av er om det ger er någon fördel.

Ser fram mot provkörning på fredag.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Jeppe_E »

Mikael-jkpg skrev:
Tackar för hjälpen.

Lutar åt:
AWD
Dragkrok: Ja, om det inte det påverkar leveranstiden allt för mycket
FSD: Nej
Blå, har inte sett den vita i verkligheten än, så kan ändra mig när jag ser den.

Hur funkar det med referrals? Jag har en kod som ger 1500km SC, men tar hellre kod av någon av er om det ger er någon fördel.

Ser fram mot provkörning på fredag.
Den koden fungerar precis som vilken annan. Dvs både du och ägarens vars kod du använder får 1500 km. Så du kan använda vilken som. T.ex. den här ute till höger ;)
Tro mig, när du ser den vita kommer du att ändra dig till vit. Speciellt som den färgen ingår utan kostnad :)
Välkommen till #Team White ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Mikael-jkpg skrev:
Tackar för hjälpen.

Lutar åt:
AWD
Dragkrok: Ja, om det inte det påverkar leveranstiden allt för mycket
FSD: Nej
Blå, har inte sett den vita i verkligheten än, så kan ändra mig när jag ser den.

Hur funkar det med referrals? Jag har en kod som ger 1500km SC, men tar hellre kod av någon av er om det ger er någon fördel.

Ser fram mot provkörning på fredag.
Den koden fungerar precis som vilken annan. Dvs både du och ägarens vars kod du använder får 1500 km. Så du kan använda vilken som. T.ex. den här ute till höger ;)
Tro mig, när du ser den vita kommer du att ändra dig till vit. Speciellt som den färgen ingår utan kostnad :)
Välkommen till #Team White ;)
Det är väl klart att man skulle ha fördel av att du använder ”just min” kod....
Skulle vara kul att få uppleva den känslan någon gång. :oops:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Frågor inför köp

Inlägg av dhanjel »

Vill du spara några mil kan du komma till Växjö och testa min om du vill.
Då har du dessutom kvar "60 dgr öppet köp" som bara gäller om man inte provat tidigare (om de inte ändrat den).
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Snap02 »

Jag köpte bilen på företaget. Själv valde jag svart riktigt trött på vit eftersom jag haft två vita bilar i rad.

Bilen rakt framifrån är inte snygg ser ut som en groda, tycker svart ser minst grodig ut. Jag vet vita som varit lika dåliga i lacken har ingen betydelse vilken färg utan ta den färg du gillar.
Den snyggaste färgen är silver som fanns i USA. Men tyvärr finns inte att beställa.

Blå är snyggare än vit men allt är en smaksak o 11000 på ett köp på en bil för 650 då spelar det ingen roll.

Jag köpte LR skönt att verkligen ha ett större batteri, just laddning o batteri är enligt mig A&O.

Hur tänker du ang fälgar ? Jag köpte dom orginal med svarta kåpor men var ruggigt nära att köpa 19 tums fälgarna o sedan kåpfälgarna till vinterhjul.

Nu har jag beställ 18 tums fälgar från megahjul kostade typ 9300 + moms men momsen får du dra.
Nu i efterhand har jag fått fram prisvärda fälgar i Sverige som passar tesla 3 med rabatt för mig. Om du är intresserad kan jag skicka länken till dig o även alla priser från mega hjul.

Det är en fördel att inte lägga på allt från början för förmånsvärdet blir lägre. Är endast 3800 på LR.

Så mina förslag är
Välj den färg du gillar, för färg tillägget spelar ingen roll i det hela.
Kör LR en ickefråga. Jag åkte två längre resor bara gasa hur mycket som helst, den räcker till nästa sc ändå.

Du ska inte lägga på för att inte köra tesla, tro mig man vill köra den.

Ang dragkrok, jag använder aldrig det men det kanske höjer värdet men samtidigt så känns inte tesla en bil man drar släp/husvagn med.

Något som är viktigt är beställ teslas Wall connektor med den får du en laddning på 6,7 mil i timmer. Den kostar drygt 5000kr o en (normal) elektriker tar max 5000kr för att installera den, för dom pengarna fickjag även en separat central till den.

Sedan en varningens flagga. Kamerorna runt bilen varnar jävligt klent för hinder, klart sämre än BMW o Vw.
Du kommer garanterat råka ut för att först försvinner ljudet sedan blir skärmen svart, men allt funkar bara hålla in bägge hjulen på ratten samtidigt så startar du om datorn.

Maila mig så får du all info om däck etc o jag kan självklart hjälpa dig med en ref kod.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Walker »

Snap02 skrev:
Jag köpte bilen på företaget. Själv valde jag svart riktigt trött på vit eftersom jag haft två vita bilar i rad.

Bilen rakt framifrån är inte snygg ser ut som en groda, tycker svart ser minst grodig ut. Jag vet vita som varit lika dåliga i lacken har ingen betydelse vilken färg utan ta den färg du gillar.
Den snyggaste färgen är silver som fanns i USA. Men tyvärr finns inte att beställa.

Blå är snyggare än vit men allt är en smaksak o 11000 på ett köp på en bil för 650 då spelar det ingen roll.

Jag köpte LR skönt att verkligen ha ett större batteri, just laddning o batteri är enligt mig A&O.

Hur tänker du ang fälgar ? Jag köpte dom orginal med svarta kåpor men var ruggigt nära att köpa 19 tums fälgarna o sedan kåpfälgarna till vinterhjul.

Nu har jag beställ 18 tums fälgar från megahjul kostade typ 9300 + moms men momsen får du dra.
Nu i efterhand har jag fått fram prisvärda fälgar i Sverige som passar tesla 3 med rabatt för mig. Om du är intresserad kan jag skicka länken till dig o även alla priser från mega hjul.

Det är en fördel att inte lägga på allt från början för förmånsvärdet blir lägre. Är endast 3800 på LR.

Så mina förslag är
Välj den färg du gillar, för färg tillägget spelar ingen roll i det hela.
Kör LR en ickefråga. Jag åkte två längre resor bara gasa hur mycket som helst, den räcker till nästa sc ändå.

Du ska inte lägga på för att inte köra tesla, tro mig man vill köra den.

Ang dragkrok, jag använder aldrig det men det kanske höjer värdet men samtidigt så känns inte tesla en bil man drar släp/husvagn med.

Något som är viktigt är beställ teslas Wall connektor med den får du en laddning på 6,7 mil i timmer. Den kostar drygt 5000kr o en (normal) elektriker tar max 5000kr för att installera den, för dom pengarna fickjag även en separat central till den.

Sedan en varningens flagga. Kamerorna runt bilen varnar jävligt klent för hinder, klart sämre än BMW o Vw.
Du kommer garanterat råka ut för att först försvinner ljudet sedan blir skärmen svart, men allt funkar bara hålla in bägge hjulen på ratten samtidigt så startar du om datorn.

Maila mig så får du all info om däck etc o jag kan självklart hjälpa dig med en ref kod.
F39E38FD-30B0-48E6-8A8A-45742E6472FF.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Frågor inför köp

Inlägg av MEF »

Om ett par veckor så skulle jag kunna hjälpa dig med en provkörning "i stan" med en vit P, så slipper du åka ~30 mil.
Men nånting säger mig att du kommer åka till GBG på fredag ändå :lol:
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Mikael-jkpg »

Walker skrev:
Snap02 skrev:
Den snyggaste färgen är silver
F39E38FD-30B0-48E6-8A8A-45742E6472FF.jpeg
Silver är inte någon favorit men på den här bilen ser det ju riktigt tjusigt ut.
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Mikael-jkpg »

MEF skrev:
Om ett par veckor så skulle jag kunna hjälpa dig med en provkörning "i stan" med en vit P, så slipper du åka ~30 mil.
Men nånting säger mig att du kommer åka till GBG på fredag ändå :lol:
Helt rätt, har väl mentalt redan bestämt mig men känns konstigt att köpa en bil för så mycket pengar utan att ens ha suttit i den. Tack för erbjudandet.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Walker »

Mikael-jkpg skrev:
Walker skrev:
Snap02 skrev:
Den snyggaste färgen är silver
F39E38FD-30B0-48E6-8A8A-45742E6472FF.jpeg
Silver är inte någon favorit men på den här bilen ser det ju riktigt tjusigt ut.
Den ÄR snygg! 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Frågor inför köp

Inlägg av Snap02 »

Inte riktigt den silver jag menar. Finns en ljusare metallic som fanns att beställa i USA.9
Skriv svar