Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.Verdi skrev:LarsL skrev:Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.
Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.
Teslas edge mot konkurrensen...
Moderator: Redaktion
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Det MÅSTE bli bättre!GreenMachine skrev:Måste säga att jag till viss delar oron omkring FSD av samma skäl och hoppas att det blir bättre ganska snart.Verdi skrev:Det kommer väl bli Teslas fall är jag rädd. FSD... De fixar ju inte ens en lika bra auto high beam som de andra biltillverkarna har. Inte heller fungera speed limit info, regn-"sensorn" och den adaptiva farthållaren lika bra som hos konkurrenterna.LarsL skrev:Prislappen från Tesla är nog på tok för hög för att andra ska vara intresserade av det. För att få en hint kan man ju fundera på Elon kaxiga uttalande om att de ska sluta sälja bilar till konsumenter, till och med. De anser alltså helt klart att de tjänar mest på att behålla sin teknik själva och antingen sälja bilarna direkt till konsument eller hyra ut dem via FSD.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.
Tittar man på Koreanerna som mer bygger bilar ”God enough” och kanske med nuvarande/förra generationens teknik. Sen fokuserar de på att förfina/förenkla själva konstruktion/produktionsprocessen. Resultat = bra OCH prisvärda bilar. Är ett lite annat recept men har varit framgångsrikt för de.
Tittar man på Koreanerna som mer bygger bilar ”God enough” och kanske med nuvarande/förra generationens teknik. Sen fokuserar de på att förfina/förenkla själva konstruktion/produktionsprocessen. Resultat = bra OCH prisvärda bilar. Är ett lite annat recept men har varit framgångsrikt för de.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.Leo skrev:Att ligga i yppersta framkant är dyyyyrt. Ska man dessutom vara det på flera områden OCH ibland tvinga på teknikerna väldigt svåra lösningar blir det megadyyyrt. MEN! Samtidigt är det ju en framgångsfaktor och just det som tagit Tesla dit där de är idag.
Tesla är uppenbarligen betydligt bättra att driva R&D än sina konkurrenter. Nu är det inte en jätteprestation, många teknikföretag har en effektivitet på typ 2 till 4 procent.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Fast Matrix LED, HUD, skyltavläsning osv är väl allt annat än ”framkant” idag, är ju funktioner som har funnits ett bra tag och har redan börjat falla ner i koncernernas mindre ”fina” märken.
Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.
Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.
Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Inte minst med tanke på att det är BOSCH/Hella/Autoliv eller liknande som utvecklar dessa system och sedan säljer till tillverkarna. Det är samma grejor i nästan alla (åtminstone europeiska) bilar idag. Och det är ju därför som finesserna kommer i stort sett samtidigt hos alla märken.dd88 skrev:Fast Matrix LED, HUD, skyltavläsning osv är väl allt annat än ”framkant” idag, är ju funktioner som har funnits ett bra tag och har redan börjat falla ner i koncernernas mindre ”fina” märken.
Speciellt nu när premium-märkena har börjat med ”laser” (sätter inom situationstecken så ingen läser det ordagrant och får problem med blodtrycket), AR och annat som man inte visste man behövde för några år sen.
Kan ju inte vara svårt att i värsta fall kopiera.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se texJan-Erik Sebestyen skrev:
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
I rena pengar så satsar t.ex VW ca €8.5 miljarder / år på R&D på elbilar, och Tesla $1.5 miljard /år.David D skrev:Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se texJan-Erik Sebestyen skrev:
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
källa VW
https://www.eenewsautomotive.com/news/v ... mobility-1
källa Tesla
https://ir.tesla.com/static-files/0b913 ... 25c2cb0ae0
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja, Tesla satsar minst i rena pengar av de nämnda i Business Insider och procentsatsen ovan är dessutom från 2015 vilket betyder att R&D för både Model X och Model 3 är inkluderade men Model X hade knappt levererats och Model 3 hade några år till innan leverans. Idag är Teslas andel i R&D mycket lägre än 2015 (6,8% för 2018 och 6,0% för Q2 2019).frippan skrev:I rena pengar så satsar t.ex VW ca €8.5 miljarder / år på R&D på elbilar, och Tesla $1.5 miljard /år.David D skrev:Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se texJan-Erik Sebestyen skrev:
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
källa VW
https://www.eenewsautomotive.com/news/v ... mobility-1
källa Tesla
https://ir.tesla.com/static-files/0b913 ... 25c2cb0ae0
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
De kommer att komma ikapp när de och deras underleverantörer är ikapp med batteritillverkningen. Verkar visserligen ta ett tag, inget som ändras på ett år.topgun12 skrev:Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Meh! Jag har ju tjatat mig BLÅ på detta i över ett år.topgun12 skrev:Förvånad så få nämner batteritillverkningskapacitet. Hur ska de andra biltillverkarna kunna komma i kapp när de inte kan få tag i batterier så det räcker ?
Svaret jag brukar få är : Ge dig, de bygger ju för fullt. (Jo, jo... men en fullt fungerande batterifabrik bygger man inte på 6 månader)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 16 maj 2018 10:43
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Jag vill inte påstå att jag har järnkoll på alla siffror, men jag kände till att Teslas R&D ligger kring 15%. Men som flera redan har påpekat, så är Tesla ett mycket litet bolag jämfört med jättar som VW, Toyota, GM och Ford. Tesla lägger alltså mycket mindre pengar.David D skrev:Har du provat att ta reda på hur det faktiskt ligger till? Du kanske inte visste hur det låg till när du skrev din kommentar, men blev du inte i alla fall lite nyfiken? Det verkar som att Tesla lägger mellan två och tre gånger högre andel av intäkterna på R&D än vad konkurrenterna gör. Se texJan-Erik Sebestyen skrev:
Vad jag vet så har Tesla inte speciellt höga R&D kostnader. Det är mig veterligen inte dyrt att ligga i framkanten. Det är däremot dyrt att ligga långt efter konkurrenterna.
https://www.businessinsider.com/how-muc ... ?r=US&IR=T
Nu var detta inte riktigt min poäng. Min uppfattning är det inte nödvändigtvis finns en koppling mellan hur pengar som investeras och vad företagen får ut. När Tesla utvecklade modell S så kan de omöjligen lagt in mycket pengar i detta, de hade inte mycket pengar. Ändå fick de fram en produkt som förändrade hela branschen. Ofta när ett företag får ett övertag på marknaden hamnar konkurrenterna i ett besvärligt läge. De får sjunkande intäkter för att de tappar marknadsandelar samtidigt som de "tvingas" ösa in pengar för att få fram en motsvarande produkter.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Det är lättare att göra bra R&D i ett litet företag än i ett stort. På något sätt trycker en stor organisation ner de innovationer och ny tänk. Många stora företag väljer därför att köra utveckling i separata enheter eller till och med i skunkworks.
Att bygga batterifabriker tar däremot stora resurser och kräver mycket pengar. Här borde de stora företagen ha en fördel men det gäller ju att de börjar annars blir det inget. Hittills har de ju låtit andra bolag bygga istället, vilket känns fel.
Att bygga batterifabriker tar däremot stora resurser och kräver mycket pengar. Här borde de stora företagen ha en fördel men det gäller ju att de börjar annars blir det inget. Hittills har de ju låtit andra bolag bygga istället, vilket känns fel.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Vad anser ni om Teslas "edge" map SC nätverket.. Det måste väl rimligen var en otroligt viktig komponent! (ursäkta om det kanske redan varit uppe i denna tråd..). Och det är ju även det otroligt svårt bygga upp nåt liknande snabbt... För min del så var ju i all fall detta en troligt viktig sak, för om det inte hade funnits så hade det verkligen inte gått ha en elbil.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja i nuläget är nog SuC Teslas absolut största edge!Teslanorr skrev:Vad anser ni om Teslas "edge" map SC nätverket.. Det måste väl rimligen var en otroligt viktig komponent! (ursäkta om det kanske redan varit uppe i denna tråd..). Och det är ju även det otroligt svårt bygga upp nåt liknande snabbt... För min del så var ju i all fall detta en troligt viktig sak, för om det inte hade funnits så hade det verkligen inte gått ha en elbil.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Beror helt på vilket perspektiv man har imo.
Som bilköpare i EU så tycker jag också SUC-nätverket är den enskilt största fördelen (även om det finns många andra viktiga). I USA är ju både AP och SUC ännu större fördelar mot konkurrensen, osäker vad jag hade tyckt var viktigast där.
För företaget Tesla så tror jag dock expertisen inom autonomi, batteritillverkning och motortillverkning alla enskilt är viktigare än SUC-nätverket. Det känns som det är extremt få bortsett från kineserna som hittills valt att bygga upp dessa kompetenser inhouse, de flesta gör sig helt beroende av underleverantörer.
Det skulle vara extremt dyrt för någon aktör att "replikera" SUC-nätverket, men där handlar det trots allt mest om att investera mycket pengar.
Som bilköpare i EU så tycker jag också SUC-nätverket är den enskilt största fördelen (även om det finns många andra viktiga). I USA är ju både AP och SUC ännu större fördelar mot konkurrensen, osäker vad jag hade tyckt var viktigast där.
För företaget Tesla så tror jag dock expertisen inom autonomi, batteritillverkning och motortillverkning alla enskilt är viktigare än SUC-nätverket. Det känns som det är extremt få bortsett från kineserna som hittills valt att bygga upp dessa kompetenser inhouse, de flesta gör sig helt beroende av underleverantörer.
Det skulle vara extremt dyrt för någon aktör att "replikera" SUC-nätverket, men där handlar det trots allt mest om att investera mycket pengar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.LarsL skrev:Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Sen vaknar man upp en dag med Teslan som fått begränsat batteri samt laddhastighet och då ser E-tronen ännu bättre ut :p.Verdi skrev:Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.LarsL skrev:Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Det krävs ju att man kör inom ett väldigt snävt område i Sverige för att ha större nytta av det på 8 (?) Ionityplatser vs ca 40 Suc+Ionity.Verdi skrev:Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.LarsL skrev:Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Om ett par år kanske det är mindre skillnad, om det inte börjat poppa upp V3 SUCs u Sverige då.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Ja, men förbrukningen är kass.Verdi skrev:Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.LarsL skrev:Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.Verdi skrev:Men ligger du så mycket före? E-Trons laddkurva är sjukt imponerande.LarsL skrev:Supercharger är ju en stor del i valet av bil just nu men det är inte Teslas edge. Ett laddnätverk är som sagt mest pengar och det är inte ens ohyggligt mycket pengar.
Men kunskapen om hur man bygger batterier och drivlinor är förmodligen viktigare. Där ligger Tesla många år före de övriga tillverkarna och de verkar inte riktigt greppat hur de ska komma ikapp.
Och att de fortsätter utveckla bilarna efter att de sålt dem. Bilen kan bli bättre och bättre utan att du måste köpa en ny bil.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.
Re: Teslas edge mot konkurrensen...
Men om någon är bättre än Tesla på laddning och andra gör effektivare bilar så är ju Teslas edge rätt liten.LarsL skrev:Läs igen...Verdi skrev:Förbrukning? Finns flera bilar som har låg förbrukning. Ioniq, E-Niro, Kona, i3 osv. Är ju bara en fråga om luftmotstånd mer än nåt annat.LarsL skrev:Ja, men förbrukningen är kass.
Samma med Hyundai/KIA, fantastisk förbrukning men dålig laddhastighet.
E-tron ”fuskar” väl också lite med att ha toppmarginal?
Nej, det handlar inte bara om luftmotstånd.