![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... elfordon/
Moderator: Redaktion
Delpiero skrev:RicCar>
Snyggt! Vad körde du för jordfelsbrytare typ B och vad kostade den.
2h installlationstid visar att många elektriker saltar sina fakturor rejält!
Förstår att det förstås varierar en del beroende på förutsättningar och så men ändå...
Den jordfelsbrytare som elektrikern i så fall skulle sätta dit skulle han ha 3000 för plus montering i nytt skåp. När jag visat honom alternativen tyckte han jag skulle köra på Easee.Delpiero skrev:Intressant!Pall skrev:För jordfelsbrytaren ville han ha 3000 plus installation av den. En box med inbyggd jordfelsbrytare borde väl vara enklare och koppla in samt billigare. Om man inte väljer boxen från Garo som ju var rätt dyr. Därför känns Easee bra och kostar 6500 om man blir medlem i Elbil Sverige för 100 kr! Laddkabel medföljer inte men kommer använda den som följer med bilen. Eftersom jag inte kommer ladda så ofta offentligt och att är enkelt att slänga med vid behov gör att jag börjar så.Delpiero skrev:Låter precis som för mig. Ringde elektriker och frågade om Tesla WC. Han rekommenderade Garo laddbox med lastbalansering.Pall skrev:Nu har jag haft elektriker på besök och det blir till att dra in en trefaskabel i garaget. Om jag köper Teslas box måste den tydligen kompletteras med jordfelsbrytare och en lastbalansering som styr så att husets förbrukning prioriteras. Det tillsammans blir nästan dyrare än en box (fick förslag på Garo) som har detta inbyggt. Färre arbetstimmar bla med en sådan box. Känns ju smidigare om allt är inbyggt i en och samma, men vad missar man i funktionsväg genom att inte välja Teslas? Att knappen på handsken öppnar luckan har jag förstått, men det är ju av mindre betydelse då man lika gärna kan trycka på luckan själv.
Vad fick du för priser?
Vilken jordfelsbrytare typ B rekommenderade han om du skulle köra Tesla WC?
Såg i senare inlägg att du sneglat på Eease istället, har du frågat elektrikern ngt om det? Vad han tycker om den lösningen och hur priset skulle bli?
Så i ditt fall kostar Tesla WC 5200kr + jordfelsbrytare B 3000kr = 8200kr
Skulle du köpa billigaste möjliga jfb för 1600kr skulle totalen istället bli 6800kr
Easee 6600kr (inkl medlemskapet elbil Sverige)
Dvs ganska lika.
Fråga, har du pratat med elektrikern som var hos dig om han vill montera upp en Easee och hur priset skulle se ut då?
Hur är fördelar och nackdelar dessa emellan?
Har Easee en lastbalanserare mot husets huvudsäkring så är det väl ändå en stor fördel?
Snyggt att du fick laddkabeln på bidraget!Pelle skrev:Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Det förutsätter jutr1 skrev:Ett ytterligare argument till att ha mer kräm finns om man har timdebitering. Du kan då ladda mellan 01-03 på natten när det är som billigast.
Har nyligen bråkat med mitt elhandelsbolag, då de tog bort timdebitering på förbrukningsavtalet när jag skaffade ett produktionsavtal.ChristerSjo skrev:Det förutsätter jutr1 skrev:Ett ytterligare argument till att ha mer kräm finns om man har timdebitering. Du kan då ladda mellan 01-03 på natten när det är som billigast.
1. Att man har timdebitering
2. Att man har tillräckligt stora huvusäkringar.
TackDelpiero skrev:RicCar>
Snyggt! Vad körde du för jordfelsbrytare typ B och vad kostade den.
2h installlationstid visar att många elektriker saltar sina fakturor rejält!
Förstår att det förstås varierar en del beroende på förutsättningar och så men ändå...
Delpiero skrev:Snyggt att du fick laddkabeln på bidraget!Pelle skrev:Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Men det känns ju ändå logiskt med tanke på att det är ett nödvändigt tillbehör.
Köpte du denna?
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a
Det står 289 euro för en 6 meter ”plus shipping”
Men frakten ingick?
Vad innebär tesla-knappen egentligen?
Förstår att man kan öppna laddluckan med den istället för att öppna med handen när man ska börja ladda.
Men kan man även avsluta laddningen och låsa upp laddkabel från uttaget när man är klar med laddningen?
Sista frågan, vad gick din installation av Easee på? Körde du även watty?
Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.Pelle skrev:Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Tekniskt sett så är Bjelkemetoden inte en fast installation.LarsL skrev:Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.Pelle skrev:Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
LarsL skrev:För 2000kr får du inte 3-fas kabel.
—————
Att priserna saltas är ju tydligt. Det är det som är synd med den här typen av bidrag:(
http://380220.se/mihan skrev:Har någon en bra elektriker i närheten av Västerås ni kan rekommendera?
Är det verkligen, verkligen så? För det kan ju påverka i många ändar. Dels så får du ju ansluta något via en 3-fas kontakt men den kanske då också egentligen faller utanför bidraget för det gäller väl bara fast installerad box?Svenssons skrev:Tekniskt sett så är Bjelkemetoden inte en fast installation.LarsL skrev:Har boxen Typ B jordfelsbrytare då? För någonstans måste den finnas.Pelle skrev:Min installation kostade 2100 kr, med egen jordfelsbrytare typ A (som normalt används i hushåll) och ett 3-fasuttag. Vi körde med "Bjelke-metoden". Dock har jag bara några meter från gruppcentralen.
Den lät intressant. Tittade på deras hemsida och där står att man måste ha fjärrkontrollen i närheten för att det ska fungera med knappen. Någon sådan följer ju inte med till M3. Hur funkar det då?Pelle skrev:Typ2-kabel, 3-fas, 16 A, med ”Teslaknapp” kostade 290 € inkl frakt hos EV Chargeking.
Jag tog med den i min ansökan om bidrag för laddbox eftersom det inte finns på Easee, det beviljades.
Bilen måste vara upplåst för att man med knappen ska avsluta laddning och plugga ut kabeln.Pelle skrev:Vet inte hur det fungerar på Model 3, men jag ska se om jag kan hitta någon i närheten som vi kan prova med.
Jag antar att funkar på samma sätt med alla modellerna, att man måste "låsa upp bilen" innan det går att använda knappen. Annars skulle vem som helst kunna dra ut kabeln genom att trycka på knappen.
Snap02 skrev:Är inte drivmedel A&O för alla bilar? Om man köper en bil för typ 600” hur kan man då inte planera laddningen för bilen?
Inget negativt till TS i denna tråd, men jag har sett flera trådar där folk kör snikkopplingar som ger typ 1 mil timmen.
Kör du wc får du nästan 7 mil i timmen om du vill. Att köpa den kostar drygt 5000kr. Jag har bra kontakt med behörig elektriker. Satte upp en egen central i förrådet gick på drygt 5500kr för allt utan bidrag.
Alltså totalt under 11000kr men det ger en fungerande kedja som funkar kanon. Man ser folk plussar på för fälgar, färg, interiör men inte vill lägga pengar på en wc eller annan väl fungerande laddning.
För mig är det typ obegripligt eftersom elen är fundamental för att kunna köra den.
Detta med wc gäller för dom som har möjlighet till det.
Det jag undersökte mest innan köpet var just hur laddningen skulle fungera, hur snabb den är med olika kablar/ inkopplingar etc.
Visst man kan tycka att 2 mil i timmen ska räcka men tänk en kall vinterdag. Ni har varit på middag kommer hem kl 23. Du ska iväg kl 06 du hade inte mycket kvar i batteriet o får i 14 mil på natten. Sedan minskar kylan antal mil raskt. Hade du haft en wc då är batteriet fullt varje morgon även om du bara laddar 5-6 timmar.
Därför var det en icke fråga för mig. Min wc var inkopplad innan bilen kom.