Max 60kg lastning ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Delpiero

Max 60kg lastning ?

Inlägg av Delpiero »

Läser följande i instruktionsboken/manualen.

Observera: Lasta aldrig mer än 130 lbs (60 kg) på det bakre lastgolvet (ovanför det nedre bagageutrymmet) eller mer än 285 lbs (130 kg) i det nedre bagageutrymmet. Att göra det kan orsaka skada.

Vad innebär detta egentligen?
Max 60kg i bilens ordinarie lastutrymme? Dvs bilens största lastutrymme där bak?

Däremot går 130kg bra under golvet där bak?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Re: Max 60kg lastning ?

Inlägg av kikat »

Jag har läst det med så jag antar att den lyftbara plattan förmodligen bara är beräknad till att klara 60kg innan den börjar svikta. Skulle tro att den klarar mer så länge du inte har en punktbelastning på 60kg men det märker du.
Under den i det nedre bagageutrymmet kan du lasta 130kg men då får du nog ta bort den översta plattan om du ska få plats med 130kg där, alternativt fylla utrymmet med stenar eller cementsäckar ;)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Stämmer, det är bara det du lastar på den över plattan i bagaget. Tar du bort denna kan du förhålla dig till maxlast för hela bilen bak.
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Okej, så mer än 60kg bör rimligtvis fungera rätt bra om man lägger jämnvikt över hela eller mer vikt runtom så att säga?

Hur gör ni som behöver lasta fullt och tungt ibland?
Tex om man ska till flygplatsen med fulla väskor.
Tar ni helt enkelt bort golvet där bak och lastar på?
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

Delpiero skrev:
Okej, så mer än 60kg bör rimligtvis fungera rätt bra om man lägger jämnvikt över hela eller mer vikt runtom så att säga?

Hur gör ni som behöver lasta fullt och tungt ibland?
Tex om man ska till flygplatsen med fulla väskor.
Tar ni helt enkelt bort golvet där bak och lastar på?
Inte en chans att en resväska som ligger rakt över locket väger mer än 60 kg (såvida den inte är full med hantlar ;) ). I somras reste jag runt i några veckor med två smockfulla resväskor (102L vardera) och två ryggsäckar i den övre delen samt en massa småsaker i den undre delen. Inga problem alls. :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Vet inte heller vad det skulle vara jag skulle lasta som väger mer än 60kg och endast trycker på den luckan. En del stora servrar eller batteribackupper kan närma sig typ 80kg, men dom är så stora så dem täcker nästan hela bagaget. DVS endast ett fåtal kilos tryck som hamnar direkt på luckan i det fallet.

Köper en del vin i Frankrike, och tänkte ta Model 3:an ner nästa gång. En låda vin väger ~8kg, så för att överlasta själva luckan med vin behöver man ställa dit 8st lådor (48 flaskor vin), nog tveksamt om det går alltså.
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag gissar att det har med lastförskjutning att göra. Det finns lagkrav i botten men om man lastar hela lastvikten högt upp i bagaget så flyttar man belastningspunkten på baksätet längre upp vilket inte är fördelaktigt ur krocksynpunkt. Lagkraven är dessutom något teoretiska i sin utformning.
Skriv svar