DN har testat 70D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Nusse

DN har testat 70D

Inlägg av Nusse »

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Re: DN har testat 70D

Inlägg av jtesla »

Som vanligt... Reagerar på olika saker.
"Långresa med elbil är möjlig om man kör Tesla. Men för undertecknad får den första trippen också bli den sista." Trots att han erkänner sina dåliga beslut. :)

Betyg för ekonomi 1
Volvo xc90 får betyg 2 i ekonomi trots rubriken... "Lättkörd dröm med svår törst"

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det får bli en liten dieseleldad bil. Hjälp mig! Hur kan man som journalist i dagens samhälle skriva nåt sånt :evil: som att skriva att apartheid är bra typ.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Folk som kört bensin/diesel hela sina liv verkar tro att man måste köra slut på Tanken/batteriet innan det går att fylla. De har ju aldrig haft möjlighet att tanka den hemma så att de varje morgon har fylld tank. Att sedan kunna tanka vid matbutiken, IKEA eller på parkeringen existerer inte i deras sinnevärld. De vill tanka bilen när tanken i princip är tom.

Att mugghållare sedan var en så viktig detalj visste inte jag. I min första bil som jag köpte 1994 existerade inga mugghållare, varken bak eller fram. Första McDonalds i Kalmar hade öppnat strax innan och tanken med mugghållare i bilen hade inte hunnit slå igenom. Idag anser visst journalister att bilarna måste vara byggda för drive-through restauranger och att bilen är där man ska äta maten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Håller med. Har aldrig förstått njutningen med att äta i bilen. Dessutom med Teslan passar man väl oftast på att äta eller fika i laddpauserna o då måste man ju inte sitta i bilen.

40 timmar för att ladda, visst från 0-100 men det är ju inte realitetsanpassat. Man blir trött. Det värsta är att det skrämmer bort potentiella kunder som inte varit härinne o läst först.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gav nästan upp efter först idiotin, 40h för fulladdat i vanligt uttag. Vem f*n tror seriöst attman inte laddar i 3-fas? Inte ens författaren gör något så korkat längre ner i texten som jag faktiskt ändå bekymrade mig med att läsa.

Längre ner blir han ju också mer sandad. Jag kan nog hålla med om att tex den stora skärmen och avsaknaden av knappar inte är en positiv upplevelse för alla. Fast det är ju lite av Teslas stil, avskalat enkelt.

Väl planerad långresa :roll: Men han hade inte läst på särskilt mycket (nästan idiot?). Varför hoppar han över Silleskrogen? Bara en kort kisspaus hade ju tagit bort all ångest. Och hade han läst på det minsta lilla så hade han vetat att det snabbaste sättet att ta sig fram med SC är att ladda lite på varje ställe.
Vändan till Borås klarar han däremot utan bekymmer eller gnäll... Där hade jag blivit mer oroad då jag kanske måste hitta någon destinationsladdare.

Snål diesel för långfärd? Knappast om det är något i stil med VW Up! eller?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Nusse skrev:
Håller med om att den är lite för negativ. Han läste inte på ordentligt och testet var lite udda. Han kunde laddat 10min på sillekrog på väg ner och upp så hade problemet vart borta. Lite som att tanka i Stockholm och sen åka till Östersund på småvägar utan att tanka ens lite nån gång på vägen för att se om det går.

Kanske skall informera honom om den logaritmiska laddtidskurvan.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

chpaulin skrev:
Nusse skrev:
Håller med om att den är lite för negativ. Han läste inte på ordentligt och testet var lite udda. Han kunde laddat 10min på sillekrog på väg ner och upp så hade problemet vart borta. Lite som att tanka i Stockholm och sen åka till Östersund på småvägar utan att tanka ens lite nån gång på vägen för att se om det går.

Kanske skall informera honom om den logaritmiska laddtidskurvan.
Och han startade inte med range-mode heller erkände han väl i början? Skulle vara lite kul om Tesla kollade loggarna för att som han gjorde en Brody på oss. Men på det stora hela är det riktigt bra att det skrivs artiklar om Tesla över huvud taget. Sen att journalisterna inte fatter/inte vill fatta hur man beter sig med en elbil för att få lite roligare skriven artikel är ju synd, men jag tror inte det påverkar Teslas/elbilars framgång nämnvärt i sverige.

Försöker man se ut som Wolverine kanske man inte vågar prata för gott om elbilar heller?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Machris skrev:
40 timmar för att ladda, visst från 0-100 men det är ju inte realitetsanpassat. Man blir trött. Det värsta är att det skrämmer bort potentiella kunder som inte varit härinne o läst först.
Det är lite grann som att säga att en bensinbil 80 liters tank är ekonomiskt sämre än en med en 40 liters tank då det kostar dubbelt så mycket att tanka den med stor tank. Fast i Teslas fall handlar det då om tid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Var tvungen att skriva ett mail till honom.
- Visst anger Tesla en optimistisk siffra som räckvidd men det gäller ju inte bara elbilar som han skriver, vilken annan bil klar sin angivna förbrukning vid vardagskörning?
- Han tittade antagligen inte på Trip-beräkningen under fliken Energy på stora skärmen utan litade på Typical när han såg räckvidden och gasade på.
- 40 timmar, vilken annan bilist åker till macken varje kväll och tankar en hel bensintank? Alla andra bilar borde få minus på ekonomi sidan då.
- Ekonomin, visst det är en dyr bil men om han ger lika dyra fossilbilar bättre poäng i ekonomin så tycker jag han är lite fel ute, dessutom finns möjligheten att ta det som tjänstebil till en betydligt bättre ekonomi.

Hoppas han lyssnar och läser på något innan nästa test.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Uppfattar testet som oseriöst och att JW är förutfattat negativ till elbilar och inte riktigt förstår hur han ska förhålla sig till Tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Chilla

Folk har olika attityder till ny teknik. Se t ex https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion ... categories

En del är "Late Majority" och "Laggards". Enligt mig lutar författaren åt det hållet.
Kan tycka att artikeln är ok, men har en tråkig konservativ infallsvinkel

Vi som hänger här är väl lite mer åt intervallet "Innovators" och "Early adopters".
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Som någon skrev tidigare här: han har inte läst på tillräckligt utan beter sig lite slumpartat när han hoppar över någon laddare och står en hel timma på en annan.
Killen vet ju uppenbart inte hur man laddar och kör med en elbil och det är i sig ett problem när han ska testa och recensera en sådan.

Det är som att sätta en person som aldrig tidigare sett eller hört talas om en fossilbil i en sådan och hoppas att vederbörande klarar att lista ut hur ofta och när man tankar för att kunna ta sig till slutdestinationen utan att få soppatorsk.

Själv sitter jag och kör kryss och tvärs i Sverige helt utan problem och ställer mig 100 % frågande till den här journalistens laddproblem och räckviddsångest. Det är för mig uppenbart att han inte är kompetent till att recensera en elbil och därför borde avstått.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det sorgliga är ju att de som"bara" läser DN tror att det här är sanningen. DN är ju annars en trovärdig källa när det gäller annat, så varför skulle de inte tro på tidningen när det gäller räckviddsångest i en Tesla?

Tycker faktiskt det är riktigt synd med de där klavertrampen om 40h och att i onödan hoppa över SC i Silleskrogen. Annars hade vi kunna kommentera hans vettiga påpekande om skärmen och baksätet.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skrev ett litet mail
Hej

Läste just testet av 70D. Mycket av testet var bra med många positiva och negativa aspekter med bilen. Håller med om mycket. Det jag inte håller med om är att den inte är bra för långresor. Anledningen att det inte gick bra är ju för att du inte kan, vilket du iof sig antydde i artikeln.

Jag är 26 och minns första gången jag skulle tanka. Det tog 30 min och jag fick fråga om hjälp. Jag behövde fylla på spolarvätska en gång och råkade fylla i vanliga kylaren. Första gången jag hyrde en bil var den med diesel, klart fan jag tankade bensin. Att det ens är möjligt är sjukt. Tänk om det skulle vara möjligt att ladda en bil med fel laddström och hela bilen lägger av? Jag skyller inte på fossilbilar för det. Det är ju jag som inte kan.

En elbil uppskattar räckvidden. Jag körde leaf och la mig bakom en långtradare och vips så hade jag tre mil extra. Det är så det funkar. Inget att klaga på. Det är naturlagar. En tesla, eller vilken elbil som helst för den delen laddar som snabbast upp till ungefär 60 procent. Att du på vägen till Ödeshög laddade fullt hemma under tiden du gjorde något annat är helt rätt. Och sen hoppade du sille krog (som för övrigt har en liten väg under motorvägen som gör att du helt slipper omvägen på vägen hem) vilket också är helt rätt. Sen laddade du mycket i Ödeshög för att kunna komma tillbaka, bra! (men vem åker till en stad så långt bort och stannar där i två timmar innan man åker hem? Nästan aldrig). I Borås finns många laddare som är bättre än 13A enfas! Det finns två Chademo, lånade du en chademoadapter? Där kan du ladda 40kW istället för 3kW. Det finns också en 3fas där du får i 11kW (eller fem mil per timme). Denna laddare ligger några hundra meter ifrån det Ica du laddade på. Detta kollade jag upp på en halv minut på uppladdning.se.

Du borde ha laddat lite mindre i Ödeshög på ditvägen. Fixat 3fas i Borås och sen laddat två gånger, Ödeshög och sille krog på vägen hem. Det hade både gått fortare, för att batteriet inte behöver laddas lika fullt och du hade sluppit räckviddsångest.

Man behöver planera sin resa något mer och ta raster då och då vilket är sunt men man spar både på miljön och 500kr i plånboken :-).

Tacksam för återkoppling på mailet
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag tycker inte det var så illa.
Han kunde givetvis förtydligat en del och kompletterat med annan info, men när man läser det så är det lite som att läsa om en nybörjares första tur.
Hans skulle kanske fått lite mer info innan eller läst på lite själv.
Jämfört med många andra biljournslister, så tycker jag han varit ganska öppen och skriver om sina egna erfarenheter och inte bara en massa skitsnack utan att ens testa bilen.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Plus
Miljösnäll
Snygg
Tyst
Kraftfull

Minus
Dyr att köpa och serva
Saknar stuvutrymmen bak
Styrning utan precision

Har provkört Tesla 5 gånger och har snart en egen 70D...
Jag har inte upplevt något minus som han tycker med "Styrning utan precision"!

Ni som har haft andra bra bilar, vad tycker ni om ni jämför?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Alltså, det är ingen BMW 3-serie vad gäller styrningen, men jag tycker ändå den är riktigt bra och exakt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Han missade också att servicen han har tittat på inte är obligstorisk och därmed inte ska vara med i en ekonomisk kalkyl, garantin gäller ju ändå, och rent praktiskt behöver man bara lämna in bilen för betald service 1-2 ggr under de första 4-5000 milen för att byta broms- och kylvätska.

Jag har också skickat honom ett mail där ovanstående är en del av mina kommentarer.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Han har säkert inte ställt om styrningen på inställningar.
Och här han fick den stod den på Comfort.

En av de få saker som inte är bra i Teslan är förvaringsutrymmet.
Men å andra sidan blir inte bilen full med massa saker som inte ska vara där.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Styrningen är faktiskt en sak som kan uppfattas oexakt, särskilt med luftfjädring och 19".
Min gamla bmw e46 eller e39 var klart bättre.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Toja skrev:
Han har säkert inte ställt om styrningen på inställningar.
Och här han fick den stod den på Comfort.

En av de få saker som inte är bra i Teslan är förvaringsutrymmet.
Men å andra sidan blir inte bilen full med massa saker som inte ska vara där.
Såhär står det i artikeln: "Styrningen är inställningsbar i tre lägen. Men det hjälper inte. Den är ändå oprecist saggig."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag kan inte förstå vad vissa tycker känns fel med styrningen. Jag har å andra sidan inte kört så många olika bilar så har kanke för lite att jämföra med.
Har nästan bara kört de bilar jag ägt själv.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Martinen, prova att köra en äldre BMW med bakhjulsdrift och hydraulisk styrservo så kommer du känna skillnaden.

Eller Porsche eller Ferrari om du har möjlighet.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jag tycker artikeln är helt rättvis. Möjligen att delen om styrningen är lite onödigt uppblåst.
mugghållare används åtminstonde av mig till helt andra saker än mcd. Vattenflaska t.ex. Tesla saknar en hel del när man ska resa med barn. Ja det mesta går att lösa ändå, men det borde inte behövas.
Om BMW/Mercedes/Audi kom med en elbil med samma storlek och räckvidd som också kunde superladdas så skulle jag sälja Teslan så fort det gick. Tyvärr lär det inte hända...
Tesla har bra teknik men brister oerhört i genomförandet för att vara en premiumbil.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Skriv svar