Tankar och åsikter på detta?

Moderator: Redaktion
25 min vs. 35 min ungefär.Verdi skrev:Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
kenny skrev:Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.![]()
Ja tack för inputen, jag har haft lite avbrott osv när jag laddat på Ionity också, det är nog ett större problem än att jag orkar hålla på med det låter det som, speciellt i kontexten att jag bara vill åka vidare typ.Walker skrev:Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Återbetalningen kommer väl automatiskt när systemet känner av flera laddförsök inom samma tidsperiod? Så har jag iaf förstått det från de som råkat ut för det. Man behöver inte göra något?oscfor skrev:Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
När jag väl fick det att funka hade jag som max 178kWanna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimaltevilirish skrev:Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Tror definitivt att det var anledningen. Har märkt samma sak på vanliga SuC tidigare.anna__ skrev:15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimaltevilirish skrev:Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100