Tankar och åsikter på detta?
Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Moderator: Redaktion
Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Ska ju ut och köra genom Europa snart och satt och lekte runt lite i ABRP igår kväll. En tanke som slog mig är att jag kanske borde låta den routa mig via både Tesla och Ionity-laddare, eftersom det egentligen är lite bakvänt att ladda på långsammare laddare än nödvändigt. Det verkar nämligen som att om jag kryssar i både Supercharger CCS och CCS och sen väljer att den ska prioritera Ionity och Tesla, så tar den Ionity först (antagligen för att det går snabbare) och har Tesla som fallback. Jag har inga gratis supercharger-mil så det är ofta dessutom billigare med Ionity. Däremot så tenderar ju Ionity att avbryta laddningen så upplevelsen på så vis kan ju bli skit.
Tankar och åsikter på detta?
Tankar och åsikter på detta?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Med dom förutsättningarna så tänker du väl rätt 
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Spännande. Ser fram emot rapport efteråt hur det gick och hur stor del Ionity respektive SUC det till slut blev längs din resväg!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Verdi
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
25 min vs. 35 min ungefär.Verdi skrev:Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.
Edit: La till två screenshots
Tesla enbart Tesla och Ionity
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.
Edit: La till två screenshots
Tesla enbart Tesla och Ionity
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
-
Verdi
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
kenny skrev:Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.
Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc.
Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken.![]()
En annan aspekt är ju om man vill stödja Tesla med sina pengar eller om man vill stödja Ionity.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Ja tack för inputen, jag har haft lite avbrott osv när jag laddat på Ionity också, det är nog ett större problem än att jag orkar hålla på med det låter det som, speciellt i kontexten att jag bara vill åka vidare typ.Walker skrev:Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Återbetalningen kommer väl automatiskt när systemet känner av flera laddförsök inom samma tidsperiod? Så har jag iaf förstått det från de som råkat ut för det. Man behöver inte göra något?oscfor skrev:Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Ja, antar att det kommer automatiskt. Ja fick börja om betalningsproceduren senast jag använde IONITY för ett par dagar sedan, beloppet ligger som reserverat medan min faktiska laddning har belastat kontot. Kul att testa att ladda snabbt, (var uppe i 170 kW) men med omstart försvinner smidigheten med Teslas SC. Varit runt i Danmark och Norge senaste veckan, aldrig kö eller ens behövt dela laddare den här gången.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
När jag väl fick det att funka hade jag som max 178kWanna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Men fortfarande.... jag besparar mig gärna allt strul och all irritation, betalar 10.- extra, låter själva laddningen ta 5 min extra men rullar iväg med frid i sinnet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Ja det är fint nu med automagisk förvärmning när man petar in SUC i navigatorn, det funkar ju inte med ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimaltevilirish skrev:Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Tror definitivt att det var anledningen. Har märkt samma sak på vanliga SuC tidigare.anna__ skrev:15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimaltevilirish skrev:Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?anna__ skrev:Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare
Varför buggar sig ionity? Verkar ju vara något klunk ljud sedan dör laddningen. Kanske de laddar för snabbt?