Roadtrip med prioritering av Ionityladdare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Roadtrip med prioritering av Ionityladdare

Inlägg av kenny »

Ska ju ut och köra genom Europa snart och satt och lekte runt lite i ABRP igår kväll. En tanke som slog mig är att jag kanske borde låta den routa mig via både Tesla och Ionity-laddare, eftersom det egentligen är lite bakvänt att ladda på långsammare laddare än nödvändigt. Det verkar nämligen som att om jag kryssar i både Supercharger CCS och CCS och sen väljer att den ska prioritera Ionity och Tesla, så tar den Ionity först (antagligen för att det går snabbare) och har Tesla som fallback. Jag har inga gratis supercharger-mil så det är ofta dessutom billigare med Ionity. Däremot så tenderar ju Ionity att avbryta laddningen så upplevelsen på så vis kan ju bli skit.

Tankar och åsikter på detta? :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip med prioritering av Ionityladdare

Inlägg av Bjelke »

Med dom förutsättningarna så tänker du väl rätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Spännande. Ser fram emot rapport efteråt hur det gick och hur stor del Ionity respektive SUC det till slut blev längs din resväg!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Hur många minuter skiljer det mellan Ionity och SuC på t ex laddning 10-80%?
25 min vs. 35 min ungefär.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.

Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc. :)

Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken. :)

Edit: La till två screenshots

Tesla enbart
Screen Shot 2019-08-07 at 15.41.46.png
Tesla och Ionity
Screen Shot 2019-08-07 at 15.43.39.png
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inlägg av oscfor »

Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Inlägg av Verdi »

kenny skrev:
Ja skillnaden i tidsåtgång är ganska liten rent praktiskt. Det är mer en principiell fråga, det kvittar egentligen om det handlar om 1 minut, varför ska jag ladda den minuten om jag inte måste? Ja det kan ju finnas flera svar på den frågan, exempelvis att laddaren ligger bättre till, eller att den totala upplevelsen är bättre osv osv.

Så det var mer en tanke jag fick, jag har gjort två snabba beräkningar på en del av min rutt, Malmö -> Bologna, och då handlar det bara om i runda slängar 30 minuter extra laddtid på superchargers. Så på så vis är det nog värt att köra superchargers för det känns som det kommer vara stabilare. Sen blir det nog lite billigare på Ionity å andra sidan, men för att säkra den aspekten så får man kanske ta hänsyn till att ringa supporten när den avbryter och snor ens pengar etc. :)

Det lutar åt att jag inte orkar testa, såvida det inte är så att jag kommer till en supercharger som är full och det är en Ionity-laddare sidan om, jag är en sådan som prioriterar bekvämlighet, och jag tror med så liten skillnad i tid så vinner nog ändå Tesla. Men vem vet, jag kanske göra några test ändå.. Är ju lite nyfiken. :)

En annan aspekt är ju om man vill stödja Tesla med sina pengar eller om man vill stödja Ionity.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Walker skrev:
Jag provade Ionity 2 ggr på min 200 milatripp till Norge.
Neeee.... håller mig till SuC i fortsättningen. Bara strul med omstarter och att betalmetoderna misslyckades trots att korten var godkända och registrerade.
Ja tack för inputen, jag har haft lite avbrott osv när jag laddat på Ionity också, det är nog ett större problem än att jag orkar hålla på med det låter det som, speciellt i kontexten att jag bara vill åka vidare typ.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

oscfor skrev:
Min gissning är att det tar betydligt längre tid med Ionity pga buggen som avbryter laddning. De flesta verkar ju behöva 2-3 försök för att fullfölja sin laddning. Lägg därtill tiden för att återkräva betalning från Ionity.
Återbetalningen kommer väl automatiskt när systemet känner av flera laddförsök inom samma tidsperiod? Så har jag iaf förstått det från de som råkat ut för det. Man behöver inte göra något?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Ja, antar att det kommer automatiskt. Ja fick börja om betalningsproceduren senast jag använde IONITY för ett par dagar sedan, beloppet ligger som reserverat medan min faktiska laddning har belastat kontot. Kul att testa att ladda snabbt, (var uppe i 170 kW) men med omstart försvinner smidigheten med Teslas SC. Varit runt i Danmark och Norge senaste veckan, aldrig kö eller ens behövt dela laddare den här gången.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Testade Ionity laddare idag Vintrie Malmö.
Dock fick jag bara en Max hastighet på 65kW.
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

anna__ skrev:
Hade ungefär 53% batteri när jag påbörjade laddningen, är detta normal hastighet?
Läst om siffror över 100
När jag väl fick det att funka hade jag som max 178kW
Men fortfarande.... jag besparar mig gärna allt strul och all irritation, betalar 10.- extra, låter själva laddningen ta 5 min extra men rullar iväg med frid i sinnet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

anna__ skrev:
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det är fint nu med automagisk förvärmning när man petar in SUC i navigatorn, det funkar ju inte med ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

evilirish skrev:
anna__ skrev:
Läst om siffror över 100
Kallt batteri? Dvs du hade inte kört så långt/försiktigt innan du startade laddning?
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimalt
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

anna__ skrev:
evilirish skrev:
anna__ skrev:
Läst om siffror över 100
15 min tur dit vilket kanske inte är helt optimalt
Tror definitivt att det var anledningen. Har märkt samma sak på vanliga SuC tidigare.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare

Inlägg av Snubblaren »

Varför buggar sig ionity? Verkar ju vara något klunk ljud sedan dör laddningen. Kanske de laddar för snabbt?
Skriv svar