Hämta ut bil på vintern
Moderator: Redaktion
Hämta ut bil på vintern
Om man beställer nu med endast sommardäck men får leverans under vintermånaderna, hur blir det då? Får man hämta ut en bil med endast sommardäck i typ december?
Model 3 performance, #teamwhite
Re: Hämta ut bil på vintern
Ja, så är det. Om du vill fixa egna däck kan du ju kolla med dem om du kan åka förbi med dem innan leverans så kanske de kan fixa på dem åt dig.
Jag har hämtat ut en bil i februari och en i slutet av mars, båda med vinterdäck på men då hade jag köpt hjulen av Tesla.
Jag har hämtat ut en bil i februari och en i slutet av mars, båda med vinterdäck på men då hade jag köpt hjulen av Tesla.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Tror inte man ska räkna med att dom kan montera vinterdäck man har köpt på sidan av. Först så ska man få kontakt med anläggningen där man hämtar bilen, sen har dom garanterat inte tid 
Så här skriver dom på deras hemsida;
Kan ni montera andra vinterdäck på min Model 3?
Nej, vi monterar endast vinterdäck som köpts genom Tesla.
Länk: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... nter-tires

Så här skriver dom på deras hemsida;
Kan ni montera andra vinterdäck på min Model 3?
Nej, vi monterar endast vinterdäck som köpts genom Tesla.
Länk: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mod ... nter-tires
Senast redigerad av patohr, redigerad totalt 3 gång.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
När jag köpte min S och fick leverans i mitten av december 2016 så vägrade de att jag kom förbi med andra däck som de sätter på. Däremot om jag köpte vinterdäck från Tesla var det inget problem. Fick bli så då jag inte ville glida på sommardäck med en så dyr bil och riskera att något händer på vägen till däckverkstaden.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Från NTF:
"Får en bilhandlare leverera en ny bil med sommardäck under den period då vinterdäckslagen gäller?
Bilhandlaren levererar vad som är överenskommet i avtalet med kunden. Det som gäller är alltså att kunden och bilhandlaren kommer överens i köpeavtalet om att bilen ska levereras med vinterdäck.
Ett fordon får köras med sommardäck, trots bestämmelserna om vinterdäck, i följande fall:
Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
För provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål
För färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen för besiktning
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre"
Då borde det va lugnt att hämta ut med endast sommardäck
"Får en bilhandlare leverera en ny bil med sommardäck under den period då vinterdäckslagen gäller?
Bilhandlaren levererar vad som är överenskommet i avtalet med kunden. Det som gäller är alltså att kunden och bilhandlaren kommer överens i köpeavtalet om att bilen ska levereras med vinterdäck.
Ett fordon får köras med sommardäck, trots bestämmelserna om vinterdäck, i följande fall:
Om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
För provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål
För färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen för besiktning
Om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre"

Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Jag ser inte man uppfyller någon av punkterna, om du inte köper in den som militär. Så strikt talat får man väl ta den på en biltransport om man hämtar ut den på sommardäck och det är vinterväglag när vinterdäck är obligatoriskt.https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack skrev:Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
- Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
- Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
- Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
- Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
- För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
- Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Då får man ordna en hemvärnsövning där det ingår att med utagningsbesked ska hämta ett elfordon vid simulerade störningar av oljeimport och leveranser av fossilbränslen. Sedan målar man HELIKOPTER på bilen...bylund skrev:Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Jag ser inte man uppfyller någon av punkterna, om du inte köper in den som militär. Så strikt talat får man väl ta den på en biltransport om man hämtar ut den på sommardäck och det är vinterväglag när vinterdäck är obligatoriskt.https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack skrev:Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.
- Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
- Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
- Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
- Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
- Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Haha klockrent ska fundera på det. Huvudsaken Tesla levererar med sommardäck, i vissa länder verkar det vara olagligt. Dock inte i Sverige vilket är huvudsaken. Man får inte köra för fort heller bla. bla. bla. (Alla som tänkt predika om hur farligt det är att köra med sommardäck på vintern kan lägga energin på något annat)Svenssons skrev:Då får man ordna en hemvärnsövning där det ingår att med utagningsbesked ska hämta ett elfordon vid simulerade störningar av oljeimport och leveranser av fossilbränslen. Sedan målar man HELIKOPTER på bilen...bylund skrev:Nej, knappast. Det är väl tydligare såhärxp2002 skrev:Från NTF:
Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
Alla nya hämtas väl ut i Trosta vid Arlanda.xp2002 skrev:Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
(Om det är i STHLM dvs)
Är det så nu? Jag trodde treor lämnades ut vid Trosta, men att S&X lämnas på båda ställena (och att man bör kunna be om utlämning i UV om det är en S/X)?[JM] skrev:Alla nya hämtas väl ut i Trosta vid Arlanda.xp2002 skrev:Det låter som ett bra alternativ, tack.Legato skrev:Det finns en Däckteam-verkstad "granne" med Tesla i Upplands Väsby om det är där bilen ska hämtas.
(Om det är i STHLM dvs)
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag hämtade ut min X i Trosta i Maj.
Med tanke på situationen på SC är jag tveksam till att dom lämnar ut bilar där.
Jag fick i alla fall ingen möjlighet att välja. Men frågade inte heller
Med tanke på situationen på SC är jag tveksam till att dom lämnar ut bilar där.
Jag fick i alla fall ingen möjlighet att välja. Men frågade inte heller
Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Det finns inget krav på vinterdäck under vintersäsongen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- metchristian
- Teslaägare
Jo, lag på vinterdäck vid vinterväglag men som det är nu så behöver man inte och det är upp till polisen att bedöma om det är rådande vinterväglag. Dvs inte temperaturen. Tesla kan dock ej tvinga på dig vinterdäck.Nicke Nyfiken skrev:Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Syftade på att de frågar beställarna om vinterdäck när de matchar VIN-nummer med beställda bilar. Tänkte att de utan kanske blir nedprioriterade och får vänta. Men frågan har fått sitt svar nu, då jag precis blivit tilldelad ett VIN-nummer. Utan vinterdäck.
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Jag hämtade ut min nya S utan vinterdäck den 7:e Januari. Fick dock ett mail från Tesla där jag bekräftade att jag plockar upp en bil utan vinterdäck och är medveten om lagar kring vinterdäck i Sverige. Förstår inte heller varför det skulle vara ett problem, du kan väl ställa dig och byta däck på parkeringen efter uthämtning om du hade däck sen tidigare. Tesla kan väl inte tvinga dig att beställa en bil med vinterdäck om du redan hade en uppsättning?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Var hämtar ni alla teslor?
Hämtade ut min 7 mars -19 på sommardäck. Trosta.
Sen dess har det ej varit vinterväglag i Sthlm. Sannolikt ej Malmö heller. Dvs man kan köra på sommardäcken
Sen dess har det ej varit vinterväglag i Sthlm. Sannolikt ej Malmö heller. Dvs man kan köra på sommardäcken
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Frågan gällde ”under vintersäsongen”, frågan var inte om ”vinterväglag råder”. Det är två olika saker.metchristian skrev:Jo, lag på vinterdäck vid vinterväglag men som det är nu så behöver man inte och det är upp till polisen att bedöma om det är rådande vinterväglag. Dvs inte temperaturen. Tesla kan dock ej tvinga på dig vinterdäck.Nicke Nyfiken skrev:Vad skulle hindra? Menar du att Tesla inte skulle lämna ut en bil för att den inte har vinterdäck?MatsJ skrev:Förstod inte av svaren i tråden om det är möjligt att hämta ut en beställd Tesla utan vinterhjul under vintersäsong. Är här någon som har gjort det innan 31/3?
Och i Malmö där bilen ska hämtas har det inte varit vinterväglag på hela ”vintern”.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- OfarligTesla
- Teslaägare
Stockholm har helt klart haft vinterväglag sedan dess, krockar du vid 0-gradigt under 1:a dec till 31 mars kan försäkringsbolaget börja knorra och inte betala ut pengar.pejvic skrev:Var hämtar ni alla teslor?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.OfarligTesla skrev:Stockholm har helt klart haft vinterväglag sedan dess, krockar du vid 0-gradigt under 1:a dec till 31 mars kan försäkringsbolaget börja knorra och inte betala ut pengar.pejvic skrev:Var hämtar ni alla teslor?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Det är inte säkert att de kommer göra det men de kan göra det. Det har i var fall helt klart varit både frost, is och snö på vägen i Stockholm sedan i mars så det har ju otvivelaktigt varit vinterväglag under den perioden. Man vill inte krocka med sommardäck då helt enkelt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tror inte ett ögonblick på att försäkringsbolagen helt godtyckligt nekar ersättning för att det varit kring 0˚ utan rådande vinterväglag. Det där tror jag du själv hittat på faktiskt.OfarligTesla skrev:Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Det är inte säkert att de kommer göra det men de kan göra det.
Inte för jag har något större förtroende för försäkringsbolag, men nä det där har jag svårt att tro.
Eller kan du visa på några verkliga fall där det har hänt?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- elbilist
Polisen bestämmer om det råder vinterväglag, försäkringsbolaget kan inte neka ersättning om de inta saknar giltig grund, och jag vill tro sommardäck på vinterväglag är giltig grund, iom att det finns föreskrifter på det (7 § TSFS 2009:19)OfarligTesla skrev:Ja, och ett försäkringsbolag behöver inte ha några egentliga bevis för att sänka eller neka ersättningen. Är det 0 grader så är det ju inte osannolikt att det kan finnas isfläckar eller frost på vägen, de kan alltså tycka att det var vinterväglag som rådde vid platsen och sänka din ersättning (eller låta den utebli).Nicke Nyfiken skrev:Reglerna för när vinterdäck ska användas är inte kopplade till temperaturen. Det är enbart väglaget som avgör.
Det är inte säkert att de kommer göra det men de kan göra det. Det har i var fall helt klart varit både frost, is och snö på vägen i Stockholm sedan i mars så det har ju otvivelaktigt varit vinterväglag under den perioden. Man vill inte krocka med sommardäck då helt enkelt.
enligt polisen.se definieras vinterväglag såhär:
Det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra ... ommardack/