Val av vinterdäck?
Moderator: Redaktion
Re: Val av vinterdäck?
Känns galet köpa utsläppsfri bil och sen åka runt och riva upp partiklar med dubben.....
Självklart dubbfritt! Så slipper man ljudförorena omgivningen med dubbrasslet med....
Jag kör 6000 mil om året och gjort så de sista 15 åren, aldrig kännt behov av dubb.
Självklart dubbfritt! Så slipper man ljudförorena omgivningen med dubbrasslet med....
Jag kör 6000 mil om året och gjort så de sista 15 åren, aldrig kännt behov av dubb.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Det beror nog på var man bor...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
+1 på den!HenrikM76 skrev:Känns galet köpa utsläppsfri bil och sen åka runt och riva upp partiklar med dubben.....
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Jag har kört dubbfritt ungefär 10 år (ca 40000 mil) i Norrbotten och det har oftast fungerat bra. Men - och det är ett stort men - de dagar per år då det töar på is, eller rentav regnar, då har man NOLL grepp med dubbfritt. Man kan skjuta bilen sidledes med handkraft utan ansträngning.HenrikM76 skrev:Känns galet köpa utsläppsfri bil och sen åka runt och riva upp partiklar med dubben.....
Är man beroende av bilen blir det ändå dubbdäck, eftersom man inte kan ställa bilen de 5-6 dagar/år det är riktigt snorhalt.
Med det sagt, så är dubbfria däck idag riktigt bra. Tysta, lång livslängd, bra komfort. I era sydliga trakter skulle jag absolut satsa på dubbfria däck av nordisk typ.
Tesla Y LR -22 EAP
Finns många som kört bil hela livet utan säkerhetsbälte och det har gått jättebra.
Den argumentationen håller tyvärr inte.
Jag vänder på det hela och säger att jag har kört dubbdäck hela livet och aldrig haft problem med lungorna.
Nu kommer det snart i denna tråd hoppa upp en massa länkar till avhandlingar som minsann visar att man får problem med luftföroreningar etc.
Det är indirekta problem om kanske finns. Däremot att dubbdäck har bättre egenskaper på asfalt visas gång på gång i tidningarnas däcktester.
Den dagen när det verkligen gäller att bromsarna och däcken fungerar. Händer kanske en gång i livet. Då vill i alla fall jag veta att jag gjort allt i min makt för att förhindra en kollision/avåkning.
Var och en blir salig på sin tro. Jag tror på siffrorna och statistiken....
Den argumentationen håller tyvärr inte.
Jag vänder på det hela och säger att jag har kört dubbdäck hela livet och aldrig haft problem med lungorna.
Nu kommer det snart i denna tråd hoppa upp en massa länkar till avhandlingar som minsann visar att man får problem med luftföroreningar etc.
Det är indirekta problem om kanske finns. Däremot att dubbdäck har bättre egenskaper på asfalt visas gång på gång i tidningarnas däcktester.
Den dagen när det verkligen gäller att bromsarna och däcken fungerar. Händer kanske en gång i livet. Då vill i alla fall jag veta att jag gjort allt i min makt för att förhindra en kollision/avåkning.
Var och en blir salig på sin tro. Jag tror på siffrorna och statistiken....
Jag kör alltså dubbat sedan 5-6 år... Men i södra Sverige får man nog anpassa sig till andra förhållanden.
Tesla Y LR -22 EAP
Jag håller med om R2 i det fallet, dock skall R3 vara betydligt bättre på just de 2 punkterna enligt dom jag har pratat med som körde R3 förra säsongen. Mina R2 är slut och jag måste nog beställa en uppsättning R3 nu. Frågan är om man kan få bra pris om man är ett antal som beställer samtidigt?maccis skrev:Är själv lite kluven till de här med europeiska vinterdäck (odubbat).
Har kört Hakka R2 och gillar inte alls greppet på väta och hur mjuka de är.
R3orna tänker jag har samma egenskaper.
kangru skrev:Jag håller med om R2 i det fallet, dock skall R3 vara betydligt bättre på just de 2 punkterna enligt dom jag har pratat med som körde R3 förra säsongen. Mina R2 är slut och jag måste nog beställa en uppsättning R3 nu. Frågan är om man kan få bra pris om man är ett antal som beställer samtidigt?maccis skrev:Är själv lite kluven till de här med europeiska vinterdäck (odubbat).
Har kört Hakka R2 och gillar inte alls greppet på väta och hur mjuka de är.
R3orna tänker jag har samma egenskaper.
R3 har också bara märkning F i väta. Finns nordiska dubbfria som är bättre på det och har ett E. Exakt vad nu det betyder. Men E är ju bättre än F iaf.

För två år sedan körde jag GoodYear Ultra Grip Ice 2 och förra året blev det Continental ContiViking Contact 7.
Upplever båda däcken som mycket tysta, bra och inte alltför sladdriga som jag upplevt med tidigare nordiska dubbfria.
Vilka det blir i år återstår att se. Baserar köpet på Teknikens Världs däcktest som kommer varje höst.
Kan tilläggas att jag kör 21” på sommardäcken men valt 19” till vinterdäcken.
Upplever båda däcken som mycket tysta, bra och inte alltför sladdriga som jag upplevt med tidigare nordiska dubbfria.
Vilka det blir i år återstår att se. Baserar köpet på Teknikens Världs däcktest som kommer varje höst.
Kullen skrev:För två år sedan körde jag GoodYear Ultra Grip Ice 2 och förra året blev det Continental ContiViking Contact 7.
Köper du nya vinterdäck varje år?
Finns för övrigt elaka rykten kring Nokian. https://teknikensvarld.se/nokian-anklag ... st-266741/
De är säkert inte ensamma om detta dock. Vilket gör det lite svårt att lita på däcktester.
Har blivit 1-2 bilbyten per år den senaste tiden vilket inneburit nya däck inför varje säsong.
Nu är det slut på bytena. Ska behålla min S100 länge (det har jag sagt förr)! Hoppas det håller denna gången
!
Nu är det slut på bytena. Ska behålla min S100 länge (det har jag sagt förr)! Hoppas det håller denna gången

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Kommer att köpa sydeuropeiska däck till Teslan denna vinter, körde på det förra vintern på n BMW 530e med bakhjulsdrift, fungerade utmärkt för mig i Mälardalen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Hur ska man eg tänka vid valet av däck då?
Ovan i tråden (samt på diverse däcksajter) så finns ju uppgifter om bränsleekonomi, våtgrepp och ljudnivå (utanför bilen?). Att dessa skiljer sig åt är ju lätt att se. Dessutom finns ju också priset att gå på.
Men vad ska man gå på mer? Det går ju inte direkt att provåka olika däcktyper som man provar kläder. Det är ju inte heller några direkta skillnader i utseendet på själva däcken (till skillnad från fälgar tex, där är det ju mycket tycke och smak).
Så, vad för utom de uppenbara sakerna som bränsleekonomi, våtgrepp, ljudnivå och pris ska man tänka på?
Ovan i tråden (samt på diverse däcksajter) så finns ju uppgifter om bränsleekonomi, våtgrepp och ljudnivå (utanför bilen?). Att dessa skiljer sig åt är ju lätt att se. Dessutom finns ju också priset att gå på.
Men vad ska man gå på mer? Det går ju inte direkt att provåka olika däcktyper som man provar kläder. Det är ju inte heller några direkta skillnader i utseendet på själva däcken (till skillnad från fälgar tex, där är det ju mycket tycke och smak).
Så, vad för utom de uppenbara sakerna som bränsleekonomi, våtgrepp, ljudnivå och pris ska man tänka på?
Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.abagewitz skrev:Hur ska man eg tänka vid valet av däck då?
Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Har nu i flera år kört Contis mellaneuropeiska dubbfria här i mälardalen och upp till Huddik. Dragit husvagn och åkt på isvägar, i snöstorm och snömodd. Aldrig haft bättre däck. Nu ska jag prova Norges och Kanadas ”bäst i test” däck - Nereus 805. De nationerna har ju också liiiite erfarenhet av vinterväglag. Märkligt att vi Svenskar alltid vet bäst om allting och att alla med avvikande uppfattning är hopplöst korkade.
Jag återkommer under vintern med bedömning av mina däck.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har haft contis på den tiden 810 däck. De var bättre än jag trodde och i princip lika bra som nordiska däck fast bättre i väta och vattenplaning. Senast haft goddyear ug2 och varit väldigt nöjd med dem, speciellt ljudet. Ska bli intressant att läsa om nereus däcket.
Walker skrev:Har nu i flera år kört Contis mellaneuropeiska dubbfria här i mälardalen och upp till Huddik. Dragit husvagn och åkt på isvägar, i snöstorm och snömodd. Aldrig haft bättre däck. Nu ska jag prova Norges och Kanadas ”bäst i test” däck - Nereus 805. De nationerna har ju också liiiite erfarenhet av vinterväglag. Märkligt att vi Svenskar alltid vet bäst om allting och att alla med avvikande uppfattning är hopplöst korkade.
Så är det väl inte? Det görs ju seriösa och objektiva tester varje år.
Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...
Det borde ju finnas nån form av test av nereus däcket eftersom det säljs i ganska stora mängder. Ingen som har nån bättre länk än till tesla björns ljudtest?
Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Så om Tesla förlorar så är testet riggat?Walker skrev:Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.

Ja köp nåt obskyrt billigt däck. De är säkert bättre än premiumdäcken...
Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.Verdi skrev:Så om Tesla förlorar så är testet riggat?Walker skrev:Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?Verdi skrev:Egenskaper på snö, is, torr asfalt osv.
Kan säga att jag bor i Stockholm men åker typ 4 gånger per vinter upp till Hälsingland. Så det är mitt vinterbehov...i Vi Bilägares senaste, väl underbyggda test vann Volvo S60 T5 över Tesla, t o m i ekonomironden medans AMS tyckte Teslan gick på knock. Förut läste jag också däckstesterna, men efter att ha jämfört de olika testerna med samma(?) däck insåg jag att man får bäst svar om man spottar över höger axel och säger ”tvi, tvi, tvi”. Att det dessutom uppdagats att en av de stora däckvinnarna preparerat sina testdäck innan gör att det luktar VuskWagen lång väg och att jag, tyvärr, inte har mycket till övers för dessa köpta tester. Sorry. Önskar att det inte vore så.
![]()
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Val av vinterdäck?
Ja eftersom Verdi kallat mig "fanboy" så får jag väl också kalla honom något.... lite osäker och sökande efter bekäftelse är han nog.Walker skrev:Tesla får gärna förlora ALLA test, jag gillar min bil ändå. Om du hade läst mer noggrant hade du kanske sett att jag skrev det som ett exempel på att exakt identiska test kan få heeeelt olika resultat.Verdi skrev:Så om Tesla förlorar så är testet riggat?Walker skrev:Verdi skrev:Man läser tester?abagewitz skrev:Hur vet man då hur olika däck beter sig på de underlagen?
![]()
Svårt att förstå dig ibland. Du har köpt/kört flera Teslor under hela tiden jag hängt här. Ibland uttalat dig som en fanboy och ibland öst galla över bilarna, företaget och alla som trots allt gillar sina bilar. När det gäller mina obskyra vinterdäck har jag redan tidigare utlovat bedömning senare, vilket i nuläget är helt omöjligt eftersom jag inte har dem. Tycker däremot att det är trångsynt att såga allt som inte är etablerat i lilla Sverige som rent skräp.

Jag tror också Nereus funkar bra. Teslabjörn har ju testat dom med gott resultat.
Min uppfattning generellt gällande märkesgrejer är att det kan vara värt pengarna när det är en ny grej som inte är 100% mogen. Men på längre sikt när det finns gott om konkurrens och det är mer eller mindre färdigutvecklat är det sällan värt pengarna, då funkar ofta "noname" lika bra.
Bildäck är ju inte direkt något nytt eller raketkirurgi...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
...fast det är inte helt okomplicerat att göra däck.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24