Ny S70D vs beg S85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Ny S70D vs beg S85

Inlägg av Oppfinnarn »

Hej

Är i bilbytartagen och håller för tillfället på och försöker räkna hem ett privat inköp av en Tesla (har tyvärr inget företag som "sponsrar" :( ) och då ens plånbok tyvärr är ändlig så kan man inte gå "all in" och ta en värstingmodell :) ...

Hur som, tittar man på beg.marknaden på nätet verkar man kunna få skapligt välutrustade 2014 S(P?)85 som rullat 1500-4000 mil för ungefär samma pris som en ny "snikutrustad" S70D, miljöpremien inräknad.

Som jag ser det är fördelen med ny "snikvariant" att man (förhoppningsvis) kan undvika barnsjukdomarna (som drive unit problem som jag läst om bl.a.), och full garantilängd. Med en begagnad S85 får man mer "lull lull" som kan vara bra/kul att ha, samt det större batteriet (70 kWh räcker dock för mina behov). Dock så har man ju "bara" bakhjulsdrift, samt kortare garantilängd detta fall, det senare gör att risken att man tar blir större. Jag brukar ha bilar i 6-8 år, så garantilängden är av betydelse i mitt fall.

Nå, vad har ni medlemmar som ägt och kört denna fantastiska bil ett tag för åsikt? Vad skall man satsa på?

#EnFramtidaTeslaÄgare 8-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Ny S70D vs beg S85

Inlägg av Alx »

Oppfinnarn skrev:
Hej

Är i bilbytartagen och håller för tillfället på och försöker räkna hem ett privat inköp av en Tesla (har tyvärr inget företag som "sponsrar" :( ) och då ens plånbok tyvärr är ändlig så kan man inte gå "all in" och ta en värstingmodell :) ...

Hur som, tittar man på beg.marknaden på nätet verkar man kunna få skapligt välutrustade 2014 S(P?)85 som rullat 1500-4000 mil för ungefär samma pris som en ny "snikutrustad" S70D, miljöpremien inräknad.

Som jag ser det är fördelen med ny "snikvariant" att man (förhoppningsvis) kan undvika barnsjukdomarna (som drive unit problem som jag läst om bl.a.), och full garantilängd. Med en begagnad S85 får man mer "lull lull" som kan vara bra/kul att ha, samt det större batteriet (70 kWh räcker dock för mina behov). Dock så har man ju "bara" bakhjulsdrift, samt kortare garantilängd detta fall, det senare gör att risken att man tar blir större. Jag brukar ha bilar i 6-8 år, så garantilängden är av betydelse i mitt fall.

Nå, vad har ni medlemmar som ägt och kört denna fantastiska bil ett tag för åsikt? Vad skall man satsa på?

#EnFramtidaTeslaÄgare 8-)
Jag hade tagit 70D:

- 4hjulsdrift
- ny bil med förhoppningsvis mindre problem
- längre garanti

Lägg till pengar för next gen säten och köldpaketet, resten klara man sig utan tror jag!

/tesla ägare med 70d+all utrustning förutom 7sits
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag hade också tagit en 70D om det verkligen är samma pris. Jag har kört en tesla i USA tidigt 2013. Sen i Sverige P85 och sen i Sverige igen P85D. Min uppfattning är att byggkvallitén bara blir bättre o bättre. Tystare gång osv. Grejerna blir också bättre och bättre. Batteripacken finns i flera olika varianter. Typ A-F och de verkar kunna laddas olika fort i SC och har säkert bättre livslängd. Idag ingår mycket i grundversionen och man får lite autopilotgrejer och fyrhjulsdrift så klart. En 70D drar också mindre än en 85 och jag har känslan av att en ny 85a drar mindre än en gammal. Detta är av liten betydelse för plånboken men man får i lite mer mil/h med vanlig trefas.

Men det borde gå att hitta billigare 85or. När jag bygger en 70D så som jag vill ha den kostar den minst 900kkr. Tesla säljer demobilar då och då som brukar ha bra priser. Jag skulle verkligen rekommendera att kolla med dem och om de inte har något bra vänta tills de kommer med ett bra erbjudande. Det här erbjudandet fick jag den 21a Juli i år:

s85
blå metallic
ljusbruna nappaskinsäten (inte next gen)
dubbelladdare
teknikpaket m autopilot
744kkr

Med den skillnaden på 160kkr så skulle jag lätt ta s85an!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om det är samma pengar hade jag gått för en ny S 70D alt S 70 om fyrhjulsdrift är oviktigt. Garantin är viktig och du får all ny teknik.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag hade lätt tagit ny bil istället för begagnade. Mest för att få nya teknik mm. Förrutom om man behöver den extra räckvidden vilket är osannolikt om man inte kör mycket udda rutter.
4-hjulsdrift är såklart trevligt, men om man ska spara in på priset så välj 2-hjulsdrift.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

apkungen skrev:
Jag hade också tagit en 70D om det verkligen är samma pris. Jag har kört en tesla i USA tidigt 2013. Sen i Sverige P85 och sen i Sverige igen P85D. Min uppfattning är att byggkvallitén bara blir bättre o bättre. Tystare gång osv. Grejerna blir också bättre och bättre. Batteripacken finns i flera olika varianter. Typ A-F och de verkar kunna laddas olika fort i SC och har säkert bättre livslängd. Idag ingår mycket i grundversionen och man får lite autopilotgrejer och fyrhjulsdrift så klart. En 70D drar också mindre än en 85 och jag har känslan av att en ny 85a drar mindre än en gammal. Detta är av liten betydelse för plånboken men man får i lite mer mil/h med vanlig trefas.

Men det borde gå att hitta billigare 85or. När jag bygger en 70D så som jag vill ha den kostar den minst 900kkr. Tesla säljer demobilar då och då som brukar ha bra priser. Jag skulle verkligen rekommendera att kolla med dem och om de inte har något bra vänta tills de kommer med ett bra erbjudande. Det här erbjudandet fick jag den 21a Juli i år:

s85
blå metallic
ljusbruna nappaskinsäten (inte next gen)
dubbelladdare
teknikpaket m autopilot
744kkr

Med den skillnaden på 160kkr så skulle jag lätt ta s85an!
Intressant information, tack! Hur långt hade den gått? En 70D med nextgen säten (som skulle vara det jag skulle köra på i så fall) ligger kring knappa 900 => 860(850) med miljö (referal)premien. Kollar man på bytbil, resp. Tesla begagnat så ligger beg. "list"priset på 85or kring 850-900. Ovanstående info du gav ger ju att man pratar om 150 k prutmån :o ! Och då är det ju en annan femma...
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Martinen skrev:
Jag hade lätt tagit ny bil istället för begagnade. Mest för att få nya teknik mm. Förrutom om man behöver den extra räckvidden vilket är osannolikt om man inte kör mycket udda rutter.
4-hjulsdrift är såklart trevligt, men om man ska spara in på priset så välj 2-hjulsdrift.
Ja, hur stor skillnad är det på AWD vs RWD? Tänker ffa på vintern vilken ju i Skåne - (som du lär vara bekant med, Martinen, med tanke på bostadsorten :) ) betyder slask alt. isgata... Hur funkar Tesla RWD på vintern?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Oppfinnarn skrev:
Martinen skrev:
Ja, hur stor skillnad är det på AWD vs RWD? Tänker ffa på vintern vilken ju i Skåne - (som du lär vara bekant med, Martinen, med tanke på bostadsorten :) ) betyder slask alt. isgata... Hur funkar Tesla RWD på vintern?
Men det är ganska kul att leka i snön med en bakhjulsdriven bil. :D

Jag har inte haft min på vintern än, och har bara AWD, så kan inte jämföra. En av anledningarna till att man skulle ta RWD är extrautrymmet fram.
Det är inte många dagar per år det är slask och isgata, så jag tror inte man ska välja bil baserat på dessa dagar.
Som sagt bra att ha, men det är ju inte en vital grej för min del i alla fall.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det är många som kör RWD i Norge och här är vägarna betydligt sämre vintertid än i Skåne. Innan AWD kom så visade i stort sett alla video och foruminlägg att RWD funkar hur bra som helst. Har själv inte kört en vinter än, så kan inte prata ur egen erfarenhet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
18650

Inlägg av 18650 »

Fyrhjulsdrift på en 70 är väl knappast motiverbart. Har alltid kört RWD eller FWD på mina bruksbilar och aldrig kört fast. De gånger det är så halt så man spinner loss på E6:an i 120km/h så är det ändå läge att sänka farten en smula.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

18650 skrev:
Fyrhjulsdrift på en 70 är väl knappast motiverbart. Har alltid kört RWD eller FWD på mina bruksbilar och aldrig kört fast. De gånger det är så halt så man spinner loss på E6:an i 120km/h så är det ändå läge att sänka farten en smula.
Behöver inte handla om att köra fast, irriterande att inte få greppet direkt:
In i rondeller? Ut från utfarter? Vid rödlysen? Köra på oplogade vägar? Mm...

Nee jag har iaf haft awd på mina senaste bilar och jag kommer nog inte skaffa en tvåhjulsdriven bil igen...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Alx skrev:
18650 skrev:
Behöver inte handla om att köra fast, irriterande att inte få greppet direkt:
In i rondeller? Ut från utfarter? Vid rödlysen? Köra på oplogade vägar? Mm...

Nee jag har iaf haft awd på mina senaste bilar och jag kommer nog inte skaffa en tvåhjulsdriven bil igen...
Samma här. Jag gillar helt enkelt känslan att bilen är klistrad och har perfekt grepp genom allt.

(Jag har för övrigt kört fast ett par gånger - jag provade olyckligt nog framhjulsdrift ihop med friktionsdäck under två riktigt rejäla vintrar.)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Jag skulle köpa bilen "själv" och vände och vred på kalkylerna i våras, jämförde beggade och nya 85:or. När jag satt som bäst och räknade landade 70d i designstudion, dessutom i älsklingsfärgen jag haft på en M3:a för länge sen, motsvarigheten till Avus blau (Ocean blue)

Bara att slå till

Köpte en 70D som levererades 5 augusti.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I alla olika situationer jag har varit i med min 85a så är det bara en gång det har släppt, i ett parkeringshus med nymålat "plastgolv" och avslagen ESP. Dvs ingen direkt vardagsnära situation. Klart att AWD är kul och bra, men jagar man kostnader, så kan man enkelt droppa det. Inga problem i rondeller, hallå bilen är elektrisk och kan blixtsnabbt anpassa kraften till hjulen. Och köldpaketet som nämndes tidigare kan jag inte alls se varför det skulle vara så extremt viktigt? Uppvärmd ratt är ju nice, men absolut inget måste. Uppvärmda säten bak? Använde inte en enda gång på min förra bil under fyra år.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nope, jag skippade köldpaketet. Kändes inte värt. Men så har jag bilen i varmgarage om nätterna också.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Man får vara jäkla kall om händerna för att lägga 10k (?) på en varm ratt? Ok, om den är i trä eller metall, men en skinnratt är ju inte så extremt kall och när man dessutom kan förvärma bilen, så är det en no brainer om man vill spara lite pengar.

Det som däremot inte kommit fram tidigare i tråden är att inte alla begagnade Model S har TACC, dvs adaptiv farthållare. Det är verkligen en komforthöjare och ett av mina absoluta krav på nybil. T.o.m. VW Polo har väl det som standard nu för tiden?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag tog vinterpaket, men det med tanke på att man inte kan styra dessa delar från appen så känns det lite meningslöst.
Min tanke var att man kunde köra igång allt för att det skulle gå snabbare att värma upp allt när det var riktigt kallt. Nyttan man har är möjligtvis uppvärmda torkare och spolarmunstycken.
Med facit i hand skulle man lika gärna kunnat skippa.

Edit:
Att tillägga är att säljaren i Köpenhamn tyckte det var en självklarhet att man skulle ha detta i norden. Jag läste inte på vad det innebär och trodde att uppvärmningen var skit om man inte valde till detta eftersom han var så noga med att man skulle ha det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Man får vara jäkla kall om händerna för att lägga 10k (?) på en varm ratt? Ok, om den är i trä eller metall, men en skinnratt är ju inte så extremt kall och när man dessutom kan förvärma bilen, så är det en no brainer om man vill spara lite pengar.

Det som däremot inte kommit fram tidigare i tråden är att inte alla begagnade Model S har TACC, dvs adaptiv farthållare. Det är verkligen en komforthöjare och ett av mina absoluta krav på nybil. T.o.m. VW Polo har väl det som standard nu för tiden?
Handskar är billigare :) Men nej, radarfarthållare är inte standard på någon VW. Tillval för runt 10 000 kr. Alla nya Model S har inte heller adaptiv farthållare för övrigt, hänger på om man valt autipilotpaketet. Jag har haft det på bilar tidigare, men även om det är bekvämt, så stör jag mig rätt ofta på hur de fungerar också, så för mig är det verkligen inget absolut krav. Har låtit bli att välja det på senaste tre bilarna jag beställt.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Finns inga tillval som är absoluta måsten. Men dumt att välja bort om man ska köpa bil runt millen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:

Handskar är billigare :) Men nej, radarfarthållare är inte standard på någon VW. Tillval för runt 10 000 kr. Alla nya Model S har inte heller adaptiv farthållare för övrigt, hänger på om man valt autipilotpaketet. Jag har haft det på bilar tidigare, men även om det är bekvämt, så stör jag mig rätt ofta på hur de fungerar också, så för mig är det verkligen inget absolut krav. Har låtit bli att välja det på senaste tre bilarna jag beställt.
Om jag går in och kollar på VW så ser jag flera modeller det är standard på tex Passat (business, GTE), Golf (GTE, eGolf), orkade inte kolla fler, men nog är det standard på flera VW och då borde det även vara standard på Model S som spelar i en helt annan liga. Alla autopilotbilar hade TACC fram till de ändrade paketen nån gång i våras, så letar man efter en begbil som är byggd efter okt 2014 så är chansen stor att den har TACC. Sitter man mycket i kö, så är det guld värt! Jag höll på att bli galen under tiden jag hade väntebil utan under några veckor.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Alla autopilotbilar hade TACC fram till de ändrade paketen nån gång i våras, så letar man efter en begbil som är byggd efter okt 2014 så är chansen stor att den har TACC. Sitter man mycket i kö, så är det guld värt! Jag höll på att bli galen under tiden jag hade väntebil utan under några veckor.
Nja, då var man tvungen att ha "Teknikpaket med autopilot" för att få adaptiv farthållare. Det har nog i princip alla bilar från den tiden, men utan teknikpaketet så fick man bara säkerhetsfunktionerna, inte bekvämlighetsfunktionerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
HelectriC skrev:

Om jag går in och kollar på VW så ser jag flera modeller det är standard på tex Passat (business, GTE), Golf (GTE, eGolf), orkade inte kolla fler, men nog är det standard på flera VW och då borde det även vara standard på Model S som spelar i en helt annan liga. Alla autopilotbilar hade TACC fram till de ändrade paketen nån gång i våras, så letar man efter en begbil som är byggd efter okt 2014 så är chansen stor att den har TACC. Sitter man mycket i kö, så är det guld värt! Jag höll på att bli galen under tiden jag hade väntebil utan under några veckor.
Jamen titta! Du har helt rätt, det är standard på massa VW nuförtiden. Det måste vara något de börjat med nyligen, för det har jag då inte fått gratis till någon VW jag köpt :) Trodde jag hade hållit mig ajour med de senaste modellerna också, men tji fick jag.

Men som redan påpekats så var det inte standard till Model S ens innan de ändrade paketen. Däremot tror jag väldigt få beställde Model S utan teknikpaketet som då innehöll TACC, så i praktiken var det väl nästan standard.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hör av dig till evesa@teslamotors.com Hon skickade infon till mig.

Jag vet inte hur långt den hade gått men det brukar handla om runt tusen mil.

Jag tror att demobilarna blir så billiga för att nypriset gått upp på bilarna. De räknar ihop det gamla nyoriset och drar av mellan 50 o 100k men det det innebär i praktiken jämfört med en ny bil är 200k minst.

Jag pmar dig min mail så kan du få pdferna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Hör av dig till evesa@teslamotors.com Hon skickade infon till mig.

Jag vet inte hur långt den hade gått men det brukar handla om runt tusen mil.

Jag tror att demobilarna blir så billiga för att nypriset gått upp på bilarna. De räknar ihop det gamla nyoriset och drar av mellan 50 o 100k men det det innebär i praktiken jämfört med en ny bil är 200k minst.

Jag pmar dig min mail så kan du få pdferna.
Så är det, jag köpte min till gammalt pris eftersom den kom till Norge innan prishöjning (även om jag köpte efter prishöjning), i tillägg så är det alltid en rabatt på lagerbilar, så för mig hade skillnaden att beställa en ny varit ca 100k och då hade jag fått väntetid på köpet (vilket inte var så lockande)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

YES!

Fick napp på ett demoex (270 mil) S70D, Blå med svart next gen säten idag till rätt pris .... så den blev det :)

#Oppfinnarn goes soon EV 8-)
Skriv svar