Måste man anlita en firma för själva installationen av laddboxen för att kunna få ta del av bidraget? Eller kan man skicka in kvitton på laddbox och jfb etc. men göra arbetet själv?

Moderator: Redaktion
Remih skrev:Ställde denna frågan i en tråd för några dagar sedan men den tråden verkade dö tvärt, så jag provar att skapa en ny tråd![]()
Måste man anlita en firma för själva installationen av laddboxen för att kunna få ta del av bidraget? Eller kan man skicka in kvitton på laddbox och jfb etc. men göra arbetet själv?
Ur elsäkerhetslagen;Grefven skrev:Alltså, tolkar man förordningen strikt så bör det räcka med ett intyg från någon med behörighet.
Det kan knappast behövas behörighet för att dra kabeln genom ett rör ?Grefven skrev:Ur elsäkerhetslagen;Grefven skrev:Alltså, tolkar man förordningen strikt så bör det räcka med ett intyg från någon med behörighet.
Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Du kan göra allt själv och be kollega besiktiga.Remih skrev:Jag jobbar på en elfirma men det känns så jäkla onödigt att få en faktura på arbetet som man själv gör. Därför hade det varit smidigare att bara ansöka om ersättning för materialet. Men jag fattar att fakturan från elfirman ses som ett bevis att det är installerat..
Hur uppfyller man punkt 4, dvs förbereder för elmätning och debitering?patohr skrev:Så här säger förordningen.
Förutsättningar för bidrag
3 § Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
2. installeras efter den 1 januari 2018,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.
Se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318
Först så måste man vara en elinstallatör/elinstallationsföretag för att få utföra denna typ av arbete. Jag har svårt att tro att man kan begära bidrag för ett arbete man själv utför, vad ska man basera kostnaden på?
Wal Charger ör förberedd med uttag och kommunikationsprotokoll för dettaeragnms skrev:Hur uppfyller man punkt 4, dvs förbereder för elmätning och debitering?patohr skrev:Så här säger förordningen.
1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.
Först så måste man vara en elinstallatör/elinstallationsföretag för att få utföra denna typ av arbete. Jag har svårt att tro att man kan begära bidrag för ett arbete man själv utför, vad ska man basera kostnaden på?
Finns det info om inkoppling/användning av det någonstans?e5m1r skrev:Wal Charger ör förberedd med uttag och kommunikationsprotokoll för dettaeragnms skrev:Hur uppfyller man punkt 4, dvs förbereder för elmätning och debitering?patohr skrev:Så här säger förordningen.
Det låter braMr S skrev:Min svåger installerade min box utan att ta betalt. Jag sökte bidrag för endast materialet. I ansökan var jag ändå tvungen att ange organisationsnummer och namn på elektrikern. De kollar så att firman är behörig att utföra sådana installationer.
Jag angav hans firma men utan någon faktura på jobbet. Pengarna betalades ut som de skulle.