Bidrag för laddbox!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Remih

Bidrag för laddbox!

Inlägg av Remih »

Ställde denna frågan i en tråd för några dagar sedan men den tråden verkade dö tvärt, så jag provar att skapa en ny tråd :)

Måste man anlita en firma för själva installationen av laddboxen för att kunna få ta del av bidraget? Eller kan man skicka in kvitton på laddbox och jfb etc. men göra arbetet själv?

:?:
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Re: Bidrag för laddbox!

Inlägg av patohr »

Så här säger förordningen.

Förutsättningar för bidrag
3 § Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
2. installeras efter den 1 januari 2018,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2017-1318

Först så måste man vara en elinstallatör/elinstallationsföretag för att få utföra denna typ av arbete. Jag har svårt att tro att man kan begära bidrag för ett arbete man själv utför, vad ska man basera kostnaden på?
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Remih

Inlägg av Remih »

Jag begär ju inte ersättning för något arbete utan enbart för material.
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare

Inlägg av Bannanas99 »

Jag tror att den måste det måste finnas med en faktura/kvitto på installationen.
Det är ett litet bevis på att den faktiskt är installerad.
Det är ju det man får bidrag för.
Användarvisningsbild
Grefven
Teslaägare

Inlägg av Grefven »

Alltså, tolkar man förordningen strikt så bör det räcka med ett intyg från någon med behörighet.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Remih skrev:
Ställde denna frågan i en tråd för några dagar sedan men den tråden verkade dö tvärt, så jag provar att skapa en ny tråd :)

Måste man anlita en firma för själva installationen av laddboxen för att kunna få ta del av bidraget? Eller kan man skicka in kvitton på laddbox och jfb etc. men göra arbetet själv?

:?:

Nej, du får inte utföra arbetet själv. En sådan installation är långt ifrån nödig kännedom.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

I teorin kan du köpa allt det där själv skruva upp på väggen dra kabeln sen ber du en elektriker komma och koppla in / besiktiga
Kruxet är att hitta en sån elektriker
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Grefven
Teslaägare

Inlägg av Grefven »

Grefven skrev:
Alltså, tolkar man förordningen strikt så bör det räcka med ett intyg från någon med behörighet.
Ur elsäkerhetslagen;

Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Grefven skrev:
Grefven skrev:
Ur elsäkerhetslagen;

Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Det kan knappast behövas behörighet för att dra kabeln genom ett rör ?
Ska elektrikern gräva också ?
Skämt åt sidan det ska räcka att elektrikern kopplar in och besiktigar anläggningen alltså man kollar så kabeln inte är för spänd för lös dragits i konstiga svängar osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Remih

Inlägg av Remih »

Jag jobbar på en elfirma men det känns så jäkla onödigt att få en faktura på arbetet som man själv gör. Därför hade det varit smidigare att bara ansöka om ersättning för materialet. Men jag fattar att fakturan från elfirman ses som ett bevis att det är installerat..
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Remih skrev:
Jag jobbar på en elfirma men det känns så jäkla onödigt att få en faktura på arbetet som man själv gör. Därför hade det varit smidigare att bara ansöka om ersättning för materialet. Men jag fattar att fakturan från elfirman ses som ett bevis att det är installerat..
Du kan göra allt själv och be kollega besiktiga.
Remih

Inlägg av Remih »

Ja det får nog bli så......
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare

Inlägg av patohr »

Bidrag för materialet kan du få, så länge detta nedan uppfylls.

Bidragsberättigande kostnader
4 § Bidragsberättigande kostnader är de material- och arbetskostnader som behövs för att installera laddningspunkten, såsom kostnader för laddbox och framdragning av el.

Arbetskostnader är bidragberättigande endast om de avser arbete som utförts av någon som är godkänd för F-skatt eller, i fråga om ett utländskt företag, har ett intyg eller en annan handling som visar att företaget genomgår motsvarande kontroll i fråga om skatter och avgifter i sitt hemland.

Förordning (2017:1318)

Så med andra ord, så borde du kunna köpa prylar på ex Jula(som innehar f-skatt), sen ta med dom kostnaderna i utlägget som materialkostnader till Naturvårdverket. Men jag skulle nog höra med dom för att vara helt säker.
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Min svåger installerade min box utan att ta betalt. Jag sökte bidrag för endast materialet. I ansökan var jag ändå tvungen att ange organisationsnummer och namn på elektrikern. De kollar så att firman är behörig att utföra sådana installationer.

Jag angav hans firma men utan någon faktura på jobbet. Pengarna betalades ut som de skulle.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
eragnms

Inlägg av eragnms »

patohr skrev:

1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.

Först så måste man vara en elinstallatör/elinstallationsföretag för att få utföra denna typ av arbete. Jag har svårt att tro att man kan begära bidrag för ett arbete man själv utför, vad ska man basera kostnaden på?
Hur uppfyller man punkt 4, dvs förbereder för elmätning och debitering?
1 April 2016: Reservation lagd
19 Juli 2019: Pearl White SR+ Model 3 beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

eragnms skrev:
patohr skrev:

Wal Charger ör förberedd med uttag och kommunikationsprotokoll för detta
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare

Inlägg av mwest »

e5m1r skrev:
eragnms skrev:
patohr skrev:

Wal Charger ör förberedd med uttag och kommunikationsprotokoll för detta
Finns det info om inkoppling/användning av det någonstans?
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Remih

Inlägg av Remih »

Mr S skrev:
Min svåger installerade min box utan att ta betalt. Jag sökte bidrag för endast materialet. I ansökan var jag ändå tvungen att ange organisationsnummer och namn på elektrikern. De kollar så att firman är behörig att utföra sådana installationer.

Jag angav hans firma men utan någon faktura på jobbet. Pengarna betalades ut som de skulle.
Det låter bra :) tack för info
Skriv svar