https://www.electrive.com/2019/08/16/uk ... -stations/
9,300 laddplatser VS 8400 bensinstationer
England leder ligan :)
Moderator: Redaktion
Re: England leder ligan :)
Eftersom de även räknar med AC-laddplatser så är det inte så mycket att skryta över.
Sverige hade i början av förra året 4600 laddplatser:
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/ny ... r-kraftigt
Idag är det ca 8200 laddställen i landet:
https://www.elbilsstatistik.se/
Detta ska jämföras med att vi har ca 2800 tankstationer i Sverige.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
Sverige hade i början av förra året 4600 laddplatser:
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/ny ... r-kraftigt
Idag är det ca 8200 laddställen i landet:
https://www.elbilsstatistik.se/
Detta ska jämföras med att vi har ca 2800 tankstationer i Sverige.
https://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: England leder ligan :)
Man bör vara försiktig så man inte blandar ihop laddstationer och laddpunkter.
Laddstationer bör jämföras med antal bensinstationer.
Laddpunkter bör jämföras med.....antal bensinslangar?!?!
Laddstationer bör jämföras med antal bensinstationer.
Laddpunkter bör jämföras med.....antal bensinslangar?!?!
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: England leder ligan :)
Det här är en ständig källa till förvirring bland icke-elbilsägare, och alla "vet" ju att det är ont om ställen att ladda sin elbil på. Räknar man lite på det så är förstås situationen en helt annan.
Det finns idag c:a 4.7M fossilbilar i Sverige som skall dela på c:a 2600 mackar, dvs c:a 1800 bilar per tankställe.
Det finns idag c:a 24000 elbilar i Sverige som skall dela på drygt 400 DC-laddare med 50kW eller högre effekt, dvs c:a 60 bilar per "tankställe".
Eftersom DC-laddare normalt endast används på långresor, som kanske står för 10% av totala körstärckan, så kan man räkna med c:a 6 elbilar per "tankställe", alltså 300ggr bättre situation än för fossilbilar.
Det är som vi alla vet inte direkt jämförbart, och yttäckningen är inte heller riktigt lika bra ännu, men att det skulle vara svårare att "tanka" en elbil än en fossilbil är förstås bara nys.
/fth
Det finns idag c:a 4.7M fossilbilar i Sverige som skall dela på c:a 2600 mackar, dvs c:a 1800 bilar per tankställe.
Det finns idag c:a 24000 elbilar i Sverige som skall dela på drygt 400 DC-laddare med 50kW eller högre effekt, dvs c:a 60 bilar per "tankställe".
Eftersom DC-laddare normalt endast används på långresor, som kanske står för 10% av totala körstärckan, så kan man räkna med c:a 6 elbilar per "tankställe", alltså 300ggr bättre situation än för fossilbilar.
Det är som vi alla vet inte direkt jämförbart, och yttäckningen är inte heller riktigt lika bra ännu, men att det skulle vara svårare att "tanka" en elbil än en fossilbil är förstås bara nys.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: England leder ligan :)
Jag har aldrig, under mina 30 år som bilförare fått vänta på att tanka bilen, än så länge är det samma med elbilen, men den tankar jag ju om nätternafth skrev:Det här är en ständig källa till förvirring bland icke-elbilsägare, och alla "vet" ju att det är ont om ställen att ladda sin elbil på. Räknar man lite på det så är förstås situationen en helt annan.
Det finns idag c:a 4.7M fossilbilar i Sverige som skall dela på c:a 2600 mackar, dvs c:a 1800 bilar per tankställe.
Det finns idag c:a 24000 elbilar i Sverige som skall dela på drygt 400 DC-laddare med 50kW eller högre effekt, dvs c:a 60 bilar per "tankställe".
Eftersom DC-laddare normalt endast används på långresor, som kanske står för 10% av totala körstärckan, så kan man räkna med c:a 6 elbilar per "tankställe", alltså 300ggr bättre situation än för fossilbilar.
Det är som vi alla vet inte direkt jämförbart, och yttäckningen är inte heller riktigt lika bra ännu, men att det skulle vara svårare att "tanka" en elbil än en fossilbil är förstås bara nys.
/fth

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: England leder ligan :)
Jag har många gånger stått i kö med min fossilbil på mackar, framför allt längs autobahn under sommaren, iofs inte långa stunder, men med Teslan har jag hittills aldrig behövt vänta vid SuC.Jeppe_E skrev:Jag har aldrig, under mina 30 år som bilförare fått vänta på att tanka bilen, än så länge är det samma med elbilen, men den tankar jag ju om nätternafth skrev:Det här är en ständig källa till förvirring bland icke-elbilsägare, och alla "vet" ju att det är ont om ställen att ladda sin elbil på. Räknar man lite på det så är förstås situationen en helt annan.
Det finns idag c:a 4.7M fossilbilar i Sverige som skall dela på c:a 2600 mackar, dvs c:a 1800 bilar per tankställe.
Det finns idag c:a 24000 elbilar i Sverige som skall dela på drygt 400 DC-laddare med 50kW eller högre effekt, dvs c:a 60 bilar per "tankställe".
Eftersom DC-laddare normalt endast används på långresor, som kanske står för 10% av totala körstärckan, så kan man räkna med c:a 6 elbilar per "tankställe", alltså 300ggr bättre situation än för fossilbilar.
Det är som vi alla vet inte direkt jämförbart, och yttäckningen är inte heller riktigt lika bra ännu, men att det skulle vara svårare att "tanka" en elbil än en fossilbil är förstås bara nys.
/fth
Sen tar ju "tankningen" längre tid, men det är en annan historia

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options