Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av David D »

Jag bor idag i Sollentuna men funderar på att flytta till Danmark (Köpenhamn) runt årsskiftet. Om två veckor får jag en ny Tesla Model S LR och den har jag som tjänstebil/förmånsbil på mitt eget bolag. Flyttar jag till Danmark blir det nog som anställd.

Är det någon här som vet om man kan fortsätta köra sin svenskregistrerade företagsbil efter att ha flyttat till Danmark? Om inte, vet någon vad det kostar att registrera den i Danmark? Det är hutlöst dyrt för fossilbilar men om jag tolkar reglerna rätt får man idag betala 40% skatt på en ny bil. Men vad gäller när man tar med sig en bil vid flytt?

Och går DnB med på det?
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Delta »

David D skrev:
Jag bor idag i Sollentuna men funderar på att flytta till Danmark (Köpenhamn) runt årsskiftet. Om två veckor får jag en ny Tesla Model S LR och den har jag som tjänstebil/förmånsbil på mitt eget bolag. Flyttar jag till Danmark blir det nog som anställd.

Är det någon här som vet om man kan fortsätta köra sin svenskregistrerade företagsbil efter att ha flyttat till Danmark? Om inte, vet någon vad det kostar att registrera den i Danmark? Det är hutlöst dyrt för fossilbilar men om jag tolkar reglerna rätt får man idag betala 40% skatt på en ny bil. Men vad gäller när man tar med sig en bil vid flytt?

Och går DnB med på det?
Påstår inte jag är expert, men tror inte att det är realistiskt att få över bilen på danska plåtar. Hjälpte för en månad sedan en dansk släkting att köpa en VW Passat Diesel AWD som är väldigt ovanlig i Danmark. 2013 med 17000 mil på mätaren gick på 111000SEK hos den svenska handlaren. Han betalade 90000 DKK för att få den på danska plåtar. Alltså mer än 100%! Själv kollade jag för 3 år sedan vad min MS P85 2014 skulle kosta att registrera i Danmark. Vill minnas att det skulle gå på nära 1 mille så jag tror att det är klokast att köpa bilen i DK. DnB går inte med på detta skulle jag tro.
Verdi

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Verdi »

Är inte plåtarna som kostar så mycket. Vet inte om skatten är lika hög på elbilar?
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av JGur »

Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark. Tolkningen är dessutom tuff. Exempelvis har det varit fall där svensk stannat några nätter hos pojk/flick-vän i Danmark lite för ofta trots eget boende i Sverige.

Se upp alltså! Och skaffa en dansk bil.

Eller bo i Malmö...
// Mikael
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Klintan »

Danmark har åter fått lättnader i importskatter för elbilar, så det blir inte så jättedyrt längre.
Beräkna ungefärlig kostnad här: https://motorregister.skat.dk/dmr-front ... nfls=false
Ungefär 100000 DKK verkar det som - billigt för att vara Danmark.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Jeppe_E »

JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av HelectriC »

Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.
Det får du visst, sålänge ägaren till det utlandsregistrerade fordonet är med i bilen så går det bra.
D1B41F4C-28D6-433B-88B6-04A378031A06.png
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Walker »

Detta är iofs inget nytt. Gällde redan på 80-talet (1900) när jag var i Norge på jobb. Mina norska kompisar kunde aldrig låna min bil.
Några kompisar flyttade permanent till Danmark för 5 år sedan. Hade då nyligen köpt en ny Volvo V60. Fick inte ta med den som flyttgods utan var tvungen att sälja här i Sverige och för de pengarna köpa en begagnad S40 i Danmark. Surt!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Credde »

David D skrev:
Jag bor idag i Sollentuna men funderar på att flytta till Danmark (Köpenhamn) runt årsskiftet. Om två veckor får jag en ny Tesla Model S LR och den har jag som tjänstebil/förmånsbil på mitt eget bolag. Flyttar jag till Danmark blir det nog som anställd.

Är det någon här som vet om man kan fortsätta köra sin svenskregistrerade företagsbil efter att ha flyttat till Danmark? Om inte, vet någon vad det kostar att registrera den i Danmark? Det är hutlöst dyrt för fossilbilar men om jag tolkar reglerna rätt får man idag betala 40% skatt på en ny bil. Men vad gäller när man tar med sig en bil vid flytt?

Och går DnB med på det?
Förmånsvärdet är ganska annorlunda i Danmark (er ifrån Danmark urprungligt ;) ) - man skattas av 25% av dom första 300.000 kr (nypriset av bilen) och 20% av det värdet som är över 300.000. Har dock läst har man håller på att titta över beräkningsmodellerna så det kan ändra sig. Som andra säger, tror jag inte det kan svara sig att ta med bilen till Danmark. Förmånsbil heter firmabil på danska.

Jag vill nog rekommendera att prata med några av de största leasingföretagen Nordania Leasing, Leaseplan eller ALD för att få lite bättre klarhet.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.

Liknande regler gäller ju även i Sverige, väl?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av bylund »

Ja, fast man måste inte föranmäla här att man ska köra en utlandsregistrerad bil, det räcker att den är utlandsägd (så du får inte köra en utlandsregistrerad bil som du äger annat än 7 dagar för import), och att du använder den tillfälligt i Sverige. Så en utländsk hyrbil eller låna en bil av någon på besök i Sverige är inga problem.

Dessutom får man köra en norsk-, finsk- eller danskregistrerad bil i upp till ett år i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av ellerstrom »

JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark. Tolkningen är dessutom tuff. Exempelvis har det varit fall där svensk stannat några nätter hos pojk/flick-vän i Danmark lite för ofta trots eget boende i Sverige.

Se upp alltså! Och skaffa en dansk bil.

Eller bo i Malmö...
Köpenhamn är fantastiskt, men jag hade nog valt att bo i Sverige och pendla över bron. Högre lön i DK (generellt, men även med växelkursen just nu) och lägre levnadskostnader i SE överväger imho. Dessutom är det så nära att man kan åka dit när man känner för det. Kostnaden för bron/brobizzen kan man ofta förhandla sig till att företaget betalar och att det görs ett bruttolöneavdrag för det. Det gör att pendlingen inte behöver bli så dyr (pendlingskostnaden ex moms dras alltså från bruttolönen).

Nu är jag dock lite partisk i frågan, eftersom jag själv bor i Höllviken och arbetar i Köpenhamn :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av HelectriC »

MDurante skrev:
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.
Det får du visst, sålänge ägaren till det utlandsregistrerade fordonet är med i bilen så går det bra.
D1B41F4C-28D6-433B-88B6-04A378031A06.png
jo, men varför ska man köra någon annans bil om denne är med i bilen? Då faller liksom hela ideen att låna bilen. Då kan ju likagärna ägaren köra själv. Med hyrbil, blir det ändå mer tricky att ha med ägaren ;)
Edit: länken säger ju också som jag skrev tidigare att man måste fylla i blanketter och anmäla i tullen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Bejje »

HelectriC skrev:
MDurante skrev:
HelectriC skrev:
Jeppe_E skrev:
JGur skrev:
Du får inte köra svensk-registrerad bil när du är bosatt i Danmark.

Den meningen är så rolig om man lyfter ur den ur sitt sammanhang. Så med andra ord så får danskar inte hyra bil i Sverige. :lol:
det kan låta kul, men det är samma i Norge. Jag, som skriven i Norge (eller alla andra människor som bor här), får inte köra någon utlandsregisterad bil på norsk mark, inte ens hyrbil. Kör man in en utländsk hyrbil, så måste man stanna i röd zon i tullen och få specialtillstånd. Annars kan man riskera att betala engångsavgiften, som om man äger bilen själv och den är på en vanlig bil ofta flera hundra tusen NOK.
Jag får alltså inte ens köra mina föräldrars bil när de är här på besök, det är helt sjukt!
Enda undantag är om man har tillfälligt arbetskontrakt på upp till 1år, men då är man ju inte heller 100% skriven i landet.
Det får du visst, sålänge ägaren till det utlandsregistrerade fordonet är med i bilen så går det bra.
D1B41F4C-28D6-433B-88B6-04A378031A06.png
jo, men varför ska man köra någon annans bil om denne är med i bilen? Då faller liksom hela ideen att låna bilen. Då kan ju likagärna ägaren köra själv. Med hyrbil, blir det ändå mer tricky att ha med ägaren ;)
Edit: länken säger ju också som jag skrev tidigare att man måste fylla i blanketter och anmäla i tullen.
Jag hyrde bil för två år sedan för en resa till Norge och fick då frågan av uthyraren om någon norsk person skulle med på resan och blev tillsagd att om så var fallet fick vederbörande inte köra bilen.

Fick aldrig någon förklaring till varför (frågade iofs inte) men troligen denna då.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av GreenMachine »

bylund skrev:
Ja, fast man måste inte föranmäla här att man ska köra en utlandsregistrerad bil, det räcker att den är utlandsägd (så du får inte köra en utlandsregistrerad bil som du äger annat än 7 dagar för import), och att du använder den tillfälligt i Sverige. Så en utländsk hyrbil eller låna en bil av någon på besök i Sverige är inga problem.

Dessutom får man köra en norsk-, finsk- eller danskregistrerad bil i upp till ett år i Sverige.
Nu kanske reglerna har ändrats, men jag hade en tyskteggad firmabil i sverige under lång tid. När min jurist kollade upp detta så var det inga problem så länge som avsikten var att bilen senare skulle tillbaka till Tyskland. Den var då som du skrev också ägd av mitt tyska bolag. Blev stoppad av polis vid tre fyra tillfällen och hade inga problem efter att de ringt sin chef och kollat vad som gällde eftersom polismännen/kvinnorna ”var säkra” på att det inte var tillåtet.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av BigDaddyT »

David får helt enkelt bosätta sig i Sveriges bästa skolkommun, Vellinge och köra in till jobbet (ca 40 min) eller ta buss-tåg (50 min).
Jag kan fixa välkomstfika hemma hos borgmästaren och hennes man :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av pubbe »

Registera om bilen är högst troligen dyrare än att köpa bilen i danmark, men om du vill ha ett bindande pris så är detta länken: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2244353

Pendlar du från Sverige till Danmark så betalar du dansk skatt och kan då ta del av ett avdrag på ca 50dkk (tror jag) per överfart på öresundsbron, samt en km-ersättning som är rätt hög då den är baserad på deras bilpriser. Summan brukar bli att bron, som går på ca 4000 / mån om man kör varje dag, blir typ gratis.

Om du gör tvärtom, dvs bor i danmark och jobbar i sverige, så kan du köra svensk firmabil i Danmark (efter godkännande från skatt) samt SINK skatta i sverige (25% på all inkomst oavsett belopp). Det är inte så fördelaktigt innan du kommer upp i en månadslön på ca 80000 SEK eller mer, det är först vid ca 120 000 som det faktiskt ger bra effekt, om man jämför med att bara bo och jobba i Danmark, men beror förstås till stor del på din situation med lån och andra avdrag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Gustafsson »

GreenMachine skrev:
bylund skrev:
Ja, fast man måste inte föranmäla här att man ska köra en utlandsregistrerad bil, det räcker att den är utlandsägd (så du får inte köra en utlandsregistrerad bil som du äger annat än 7 dagar för import), och att du använder den tillfälligt i Sverige. Så en utländsk hyrbil eller låna en bil av någon på besök i Sverige är inga problem.

Dessutom får man köra en norsk-, finsk- eller danskregistrerad bil i upp till ett år i Sverige.
Nu kanske reglerna har ändrats, men jag hade en tyskreggad firmabil i Sverige under lång tid. När min jurist kollade upp detta så var det inga problem så länge som avsikten var att bilen senare skulle tillbaka till Tyskland. Den var då som du skrev också ägd av mitt tyska bolag. Blev stoppad av polis vid tre fyra tillfällen och hade inga problem efter att de ringt sin chef och kollat vad som gällde eftersom polismännen/kvinnorna ”var säkra” på att det inte var tillåtet.
Det stämmer nog fortfarande. Jag har en bil i Norge, skatt å försäkring samt besiktning i Norge samt en postadress där och en i Sverige. Det finns inget hinder att använda den norska i Sverige i upp till ett år. I princip kan bilen köras in fler gånger och man summerar då inte dagarna utan börjar om på nytt med ett nytt år när man kör in i Sverige igen. Det är nog lite i gråzon, men det är de besked jag fått från transportstyrelsen. Tullen hänvisar till transportstyrelsen och emellanåt tvärt om. Däremot får du bara köra bilen i 7 dagar här om du tänker importera den, (fast då ska man egentligen helst stanna i tullen och förtulla den). Osäker på vad som händer om man sätter detta i system dock - låter som någon annan får prova det först...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Credde »

pubbe skrev:
Registera om bilen är högst troligen dyrare än att köpa bilen i danmark, men om du vill ha ett bindande pris så är detta länken: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2244353

Pendlar du från Sverige till Danmark så betalar du dansk skatt och kan då ta del av ett avdrag på ca 50dkk (tror jag) per överfart på öresundsbron, samt en km-ersättning som är rätt hög då den är baserad på deras bilpriser. Summan brukar bli att bron, som går på ca 4000 / mån om man kör varje dag, blir typ gratis.

Om du gör tvärtom, dvs bor i danmark och jobbar i sverige, så kan du köra svensk firmabil i Danmark (efter godkännande från skatt) samt SINK skatta i sverige (25% på all inkomst oavsett belopp). Det är inte så fördelaktigt innan du kommer upp i en månadslön på ca 80000 SEK eller mer, det är först vid ca 120 000 som det faktiskt ger bra effekt, om man jämför med att bara bo och jobba i Danmark, men beror förstås till stor del på din situation med lån och andra avdrag.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2242322
Kan användas för att beräkna befordringsfradrag som det heter på danska för att få en gissning av hur stor beloppet är. Annars kan det rekommenderas att gå in på https://www.oresunddirekt.se/ekonomi/skatt-i-danmark för att läsa mer.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av David D »

Stort tack för värdefull info i tråden!

Min situation är sån att jag idag har eget företag (IT-konsult) och har fått ett erbjudande från en tidigare beställare som numera är bosatt i Danmark. Denne har berättat om möjligheten att få betala dansk expertskatt i upp till sju år, vilket om jag förstår rätt är förmånligt i relation till både normal dansk och svensk skatt. Mitt antagande är att jag för att komma i åtnjutande av denna (och slippa skatta i Sverige) ska både bo och jobba i Danmark, annars skulle ett alternativ såklart kunna vara att bo i ett bra område i Skåne. @BigDaddyT: blir det Vellinge så fikar jag gärna hos borgmästaren :)

I dagsläget är jag helt skuldfri, har till och med betalat av vinstskatten från senaste bostadsförsäljningen och utnyttjar inga andra avdrag i deklarationen än dem man får automatiskt (grund- och jobbskatteavdrag)
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Willerud »

David D skrev:
Stort tack för värdefull info i tråden!

Min situation är sån att jag idag har eget företag (IT-konsult) och har fått ett erbjudande från en tidigare beställare som numera är bosatt i Danmark. Denne har berättat om möjligheten att få betala dansk expertskatt i upp till sju år, vilket om jag förstår rätt är förmånligt i relation till både normal dansk och svensk skatt. Mitt antagande är att jag för att komma i åtnjutande av denna (och slippa skatta i Sverige) ska både bo och jobba i Danmark, annars skulle ett alternativ såklart kunna vara att bo i ett bra område i Skåne. @BigDaddyT: blir det Vellinge så fikar jag gärna hos borgmästaren :)

I dagsläget är jag helt skuldfri, har till och med betalat av vinstskatten från senaste bostadsförsäljningen och utnyttjar inga andra avdrag i deklarationen än dem man får automatiskt (grund- och jobbskatteavdrag)
Det går bra att nyttja expertskatten som boende i SE.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av David D »

Willerud skrev:
Det går bra att nyttja expertskatten som boende i SE.
Utan att man åker på att betala en massa skatt i Sverige?
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av JGur »

David D skrev:
Willerud skrev:
Det går bra att nyttja expertskatten som boende i SE.
Utan att man åker på att betala en massa skatt i Sverige?
Ja. Det funkar. Dun kompetens ska vara svår att hitta i Danmark och du får inte haft vanligt jobb i Danmark tidigare.

Inget ränte-avdrag för lån bara.
// Mikael
Goodyni
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jun 2020 13:18

Re: Flytta till Danmark med Tesla som tjänstebil?

Inlägg av Goodyni »

Du kan inte köra bil registrerad i Sverige medan du är bosatt i Konungariket Danmark.
Jag hade samma problem själv. Vi bestämde oss om ett par dagar.
När det gäller att flytta var det mycket svårt att hitta flyttkalle.
Här bilen levererades så snabbt och movers var gratis. Priserna på tjänster jag var nöjd med det faktum att flyttfirmorna så snabbt klarade allt. Allt transporterades i bästa möjliga skick. Dessutom var movers och föraren vänliga.
Senast redigerad av Goodyni, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar