Skillnad i app mellan Android och iOS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Skillnad i app mellan Android och iOS

Inlägg av HelectriC »

Upptäckte precis en märklig grej, adressen som visas i appen där bilen är parkerad kan tydligen skilja sig åt mellan Android och iOS. Jag har en Androidtelefon och en iPad och när jag nu står parkerad hemma så visar iOSen gatuadress några nummer längre ner på gatan. Jag trodde all information kom från en central eller nåt liknande eller att bilen skickade sin GPS data till appen. Någon som har nån ide hur det hänger ihop?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Skillnad i app mellan Android och iOS

Inlägg av bylund »

Är det Google Maps också på iOS? Eller tar den kanske adressinformationen på telefonen från Apple Maps baserat på koordinaterna som kommer från bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

På iOS är det Apples egna skräp de tvingar på sina användare... Gäller alla appar, inte Teslaspecifikt...
- jag stod inte ut länge kan jag säga när man köpt en ny iPhone 6 för 6tkr och en Tesla för 1Mkr... och informationen i den ena apparaten visas i svart-vitt om var den andra apparaten befinner sig :twisted: :evil: :shock:

Aldrig mera Apple, jävla skit!!!

... hrmm, alltså, ja, det är olika underliggande system beroende på vilket OS som kör Teslaappen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tesla hade ju kunnat visa ett fönster med Google Maps även på iOS om de velat (eller släpper kanske inte Apple in en i iTunes Store om man gör så?), och presenterat adressen baserat på vad antingen bilen eller en av deras servrar kommit fram till, och inte den inbyggda kartan i respektive operativsystem.

Jag hade kunnat leva med oexaktheten i kartan på iOS om jag hade fått notifieringar istället, när t ex bilen är laddad eller det finns en uppdatering till bilen. Av någon outgrundlig anledning har de inte lyckats få till det på Android än. Det är på ungefär samma svårighetsnivå att lägga in på båda operativsystemen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja jag fattar inte hur prioriteringarna med appar går till ibland. Det är ofta väldigt stora skillnader mellan appar på Android och Apple trots att det oftast inte finns någon anledning till detta. Det allra mesta går att fixa på båda lurar. Visst det finns begränsningar ibland, men för de flesta appar så bör inte detta påverka något alls.
Man kan förstå småföretag som tar fram en liten app, men ett företag som Tesla (och många andra med) borde kunna få lite ordning och struktur på sina appar.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Att setvisar olika platser kan vara så enkelt att när man kollar så går telefonen efter mobilmasterna innan den har hittat tillräckligt många satteliter.
Om den visar plåt med mätning från mobilmaster, så kan det bli rätt mycket fel.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Toja skrev:
Att setvisar olika platser kan vara så enkelt att när man kollar så går telefonen efter mobilmasterna innan den har hittat tillräckligt många satteliter.
Fast detta handlar om var appen tror att bilen står, så positionen kommer från bilen, inte från telefonen. Bilen kan ju såklart också använda mobilmaster, fast jag tror nog att den går på GPS och dödräkning i tunnlar och garage o s v, men rimligen borde bilen stå på samma ställe oberoende av om man tittar på den med iOS-appen eller Android-appen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Toja skrev:
Fast detta handlar om var appen tror att bilen står, så positionen kommer från bilen, inte från telefonen. Bilen kan ju såklart också använda mobilmaster, fast jag tror nog att den går på GPS och dödräkning i tunnlar och garage o s v, men rimligen borde bilen stå på samma ställe oberoende av om man tittar på den med iOS-appen eller Android-appen.
När jag jämförde igår så stod bilen kopplad till mitt hus-wi-fi, så mobilmasterna borde inte påverka resultatet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Alldeles rätt, det är bilen som ger ifrån sig koordinaterna.
Sen är det resp telefon som ska placera koordinaten rätt på kartan.

Det har blivit bättre och bättre på bägge plattformarna.
Apple var katastrof när dom släppte sitt kartprogram, men har nu blivit rätt bra.
Googla var hygglig från början, men visar fortfarande fel på många ställen.

Eftersom jag ínte fått min Tesla ännu, så vet jag intet m den alltid är uppkopplad mot satsliter, eller om den också går på mobilmasterna i början.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Tesla hade ju kunnat visa ett fönster med Google Maps även på iOS om de velat (eller släpper kanske inte Apple in en i iTunes Store om man gör så?), och presenterat adressen baserat på vad antingen bilen eller en av deras servrar kommit fram till, och inte den inbyggda kartan i respektive operativsystem.
Självklart får man lov att bygga in vilken kartmotor man vill i sin app. Google Maps har ju en helt egen app till iOS, och många andra appar, särskilt navigationsappar, har egna kartor. Men det allra lättaste för utvecklaren är ju att använda den inbyggda (dvs Apple Maps). Fast det finns ett SDK för Google Maps så det borde inte vara mycket krångligare det heller: https://developers.google.com/maps/docu ... n/ios-sdk/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar