Den slutgiltiga lösningen på bilköer!
Moderator: Redaktion
Re: Den slutgiltiga lösningen på bilköer!
Motivationshöjare?
Om 400000 människor i Stockholmsområdet väntar/köar 0,3 timmar 2 gånger per dag i 200 dagar per år till en timkostnad för utebliven arbetstid/fritid på 100 kronor per timme blir det: 4800 MSEK. Sedan tillkommer utsläpp m m.
Om 400000 människor i Stockholmsområdet väntar/köar 0,3 timmar 2 gånger per dag i 200 dagar per år till en timkostnad för utebliven arbetstid/fritid på 100 kronor per timme blir det: 4800 MSEK. Sedan tillkommer utsläpp m m.
Ja, det är inget ekonomiskt problem att lösa bilköandet, utan brist på visioner hos politikerna. Idag är det inget politiskt parti som går till val på visioner om en förändring, utan allt handlar om att förvalta gamla beslut som redan tagits. Den största posten av de svenska skattebetalarnas pengar, går till att finansiera konsumtion hos andra människor i samhället som inte skapar något värde (bidrag, bidrag, stöd, bidrag, konstruerade arbeten i offentlig förvaltning etc.). Detta är pengar som snabbt och lätt kan flyttas om till att skapa värde, eftersom brorparten av kostnaden för stora infrastruktursatsningar är kostnaden för arbetskraft. Eftersom skattebetalarna redan betalar för hundratusentals människors arbetskraft utan att dessa alls jobbar, så är den faktiska kostnaden för ett gigantiskt infrastrukturprojekt inte så stort. Det är också anledningen till att stora infrastrukturprojekt genom historien många gånger flyttat länder från ekonomisk kris och fattigdom till välstånd och framgång.Fuelman skrev:Om 400000 människor i Stockholmsområdet väntar/köar 0,3 timmar 2 gånger per dag i 200 dagar per år till en timkostnad för utebliven arbetstid/fritid på 100 kronor per timme blir det: 4800 MSEK. Sedan tillkommer utsläpp m m.
Dessutom verkar alla svenska politiker ha glömt av att de är representanter för folket och ska implementera folkets önskemål, oavsett om de personligen är överens eller inte. Nu struntar de svenska politikerna i folket och gör som de vill när de väl blivit valda - Decemberöverenskommelsen är ett fint exempel på det, där en röst på Folkpartiet plötsligt förvandlades till en röst på Vänsterpartiet efter valet. Men det är en helt annan fråga.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
I Göteborg kostar det ordentligt mycket mer om man bor 3-4 mil ut.Surfaren skrev:De flesta betalar väl redan samma pris för sina kollektivresor? Här kostar ju iaf månadskortet detsamma för alla (undantaget om du bor extremt långt ut) och det är väl rimligen månadskort folk köper om de pendlar till jobbet dagligen. Och det är ju allas arbetspendling på samma tid som ger trängseln. Kanske det är annorlunda i andra städer, det vet jag inte, men i Sthlm har jag svårt att se att det skulle göra nån skillnad med enhetstaxa då det i praktiken redan är enhetstaxa på månadskorten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I Göteborg kostar det ordentligt mycket mer om man bor 3-4 mil ut.Surfaren skrev:De flesta betalar väl redan samma pris för sina kollektivresor? Här kostar ju iaf månadskortet detsamma för alla (undantaget om du bor extremt långt ut) och det är väl rimligen månadskort folk köper om de pendlar till jobbet dagligen. Och det är ju allas arbetspendling på samma tid som ger trängseln. Kanske det är annorlunda i andra städer, det vet jag inte, men i Sthlm har jag svårt att se att det skulle göra nån skillnad med enhetstaxa då det i praktiken redan är enhetstaxa på månadskorten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Allt är dagisets fel. Om folk kunde lämna o hämta sina barn på mer diversifierade?! tider hade köerna minskat. Men nej det går såklart inte för då tvingas dessa fröknar jobba efter 17.
Eller stoppa barnen
Eller stoppa barnen
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag vet inte om jag håller med om det. Jag ändrade mina arbetstider till bra mycket mer "normala" när barnen började på dagis, men det har inte att göra med dagisets öppettider. Vi kan lämna/hämta både tidigare och senare om vi vill, men det blir bara svårt att få ihop dygnet för barnen med att inte gå upp för tidigt, men samtidigt hinna äta middag, umgås och sen lägga dem i god tid, om vi inte kör de tiderna.kontakten2 skrev:Allt är dagisets fel. Om folk kunde lämna o hämta sina barn på mer diversifierade?! tider hade köerna minskat. Men nej det går såklart inte för då tvingas dessa fröknar jobba efter 17.
Eller stoppa barnen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag känner inte heller igen att det skulle vara dagisets öppetider som är problemet. När våra barn gick på dagis, kunde vi lämna mellan 06.30 och 09.00. Hämta kunde vi göra fram till 18.30. Sedan hade vi tur och ungarna kunde från 6 års ålder fixa det själva. Däremot tror jag det skulle minska trafiken, framför allt i tättbebyggt område, ganska mycket om barnen fick ta sig till skolan själva när de fyllt 10 och avståndet inte är längre 1-2 kilometer. Nu ser jag föräldrar skjutsa sina 13-14 åringar trots att de nästa ser skolan från bostaden.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
aha
Visste inte det var så bra och flexibelt i sverige.
Här i Norge, DDR light, är det inte alls lika lätt. Nu jobbar folk i regel bara 7-7.5h per dag så det kortar ner allt något. Men det är otroligt många här som är styrda av barn hämt/leverering och jobbtiderna är gott flexibla.
Visste inte det var så bra och flexibelt i sverige.
Här i Norge, DDR light, är det inte alls lika lätt. Nu jobbar folk i regel bara 7-7.5h per dag så det kortar ner allt något. Men det är otroligt många här som är styrda av barn hämt/leverering och jobbtiderna är gott flexibla.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Även om förskolan kan erbjuda, på papperet, ganska flexibla tider så är det ofta inte så i praktiken.
För att kunna planera in hur mycket personal som skall jobba vid olika tider behöver man skicka in, ett par veckor i förväg, det schema som skall gälla för hämtningar och lämningar. Förskolan erbjuder normalt sett frukost vid vissa tider. Givetvis kan en del förskolor vara mer flexibla än andra men för en stor del av föräldrarna blir det ändå ganska lika tider som gäller. När barnen är 6 år och uppåt är det ju normalt ofta lite mer schemalagda tider vilket leder till att de som tidigare kunde lämna in barnen sent behöver lämna närmare de tider som övriga lämnar in.
För att kunna planera in hur mycket personal som skall jobba vid olika tider behöver man skicka in, ett par veckor i förväg, det schema som skall gälla för hämtningar och lämningar. Förskolan erbjuder normalt sett frukost vid vissa tider. Givetvis kan en del förskolor vara mer flexibla än andra men för en stor del av föräldrarna blir det ändå ganska lika tider som gäller. När barnen är 6 år och uppåt är det ju normalt ofta lite mer schemalagda tider vilket leder till att de som tidigare kunde lämna in barnen sent behöver lämna närmare de tider som övriga lämnar in.
Driver sajten Car.info
Tycker dagiset snarare gör så man åker före rusning.. För hämtar men efter 16 så är det ju för faan nästan bara sitt eget barn kvar.. Jag tycker det är bra att inte så små barn har så långa dagar.. Men jag förstår inte hur alla kan få ihop det och kunna hämta typ 15:30..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Om en förälder lämnar och den andra hämtar går det väl lösa. Vi har inte den lyxen, det blir jag som både hämtar och lämnar (med bonusen att det då också blir jag som får ha Teslan hela dagarnajoel80 skrev:Tycker dagiset snarare gör så man åker före rusning.. För hämtar men efter 16 så är det ju för faan nästan bara sitt eget barn kvar.. Jag tycker det är bra att inte så små barn har så långa dagar.. Men jag förstår inte hur alla kan få ihop det och kunna hämta typ 15:30..

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Underbart att du redan mentalt kör Teslandanni skrev:Om en förälder lämnar och den andra hämtar går det väl lösa. Vi har inte den lyxen, det blir jag som både hämtar och lämnar (med bonusen att det då också blir jag som får ha Teslan hela dagarnajoel80 skrev:Tycker dagiset snarare gör så man åker före rusning.. För hämtar men efter 16 så är det ju för faan nästan bara sitt eget barn kvar.. Jag tycker det är bra att inte så små barn har så långa dagar.. Men jag förstår inte hur alla kan få ihop det och kunna hämta typ 15:30..). Jag lämnar åtta och hämtar fyra, slaskar oftast i mig lunch framför datorn medan jag läser ikapp e-mail, och jobbar ett par kvällar i veckan hemifrån (Teslor är inte självfinansierande!).

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22